המפוזר מכפר הזאר: תורגן הוא כבר מזמן לא רק האח של אדן

תורגן הזאר
תורגן הזאר | Gettyimages

הבלגי הצעיר היה שייך לצ'לסי לצד אחיו, אבל במקום לככב בשורות הבלוז הושאל לקבוצות ברחבי אירופה ומצא בית במנשנגלדבאך. הערב (21:30, ספורט1) הוא ינסה לעצור את דורטמונד ואת המאמן הראשון שהאמין בו

(גודל טקסט)

הוכח כבר מסורתית שקשה מאוד להיות הבן של כוכב כדורגל גדול. תשאלו את הבנים של זינדין זידאן, או – למה ללכת רחוק – אפשר תמיד להטריד בשאלה הזו את ג'ורדי קרויף. וכמו במקרה של אב ובן, קשה מאוד גם להיות האח של כדורגלן בולט. תשאלו את האחים הצעירים של דייגו מראדונה הוגו וראול, שנשארו הרחק בצל שלו כשכבש את העולם.

לכן ההצטיינות של תורגן הזאר, האח של אדן, במדי מנשנגלדבאך, היא לא מובנת מאליו. אדן עדיין נחשב לכוכב הגדול במשפחה, אבל בקצב המסחרר בו תורגן מתפתח מי יודע מה יקרה בעתיד. בינתיים, לפי כמה פרסומים באנגליה, הוא מבוקש כבר בליברפול. אוהדי מנשנגלדבאך מסתכלים בעיקר לכיוונו כשהם מסמנים מטרה לנצח את דורטמונד במשחק העונה בזיגנאל אידונה פארק הערב (שישי 21:30, שידור ישיר בספורט1). משפחת הזאר הביאה לעולם ארבעה אחים, כולם כדורגלנים. אדן, תורגן וקיליאן כבר מקצוענים, ונייתן בדרך. גם בנבחרת תורגן החל להצטיין, עם צמד בהפסד 5:2 לשווייץ בליגת האומות.

הזאר נמצא כיום בכושר הטוב ביותר בקריירה שלו. הוא צעיר בסך הכל בשנתיים מאחיו שבצ'לסי, אבל התהילה היתה רחוקה ממנו עד לפני כמה עונות. באוקטובר החליטו בטלוויזיה הבלגית להעניק לתורגן את פרס "הבלגי הכי טוב מחוץ לליגה המקומית", וזה התואר הראשון בו זכה השנה. הוא גם רשם את הפתיחה הכי טובה שלו אי פעם, עם תשעה שערי ליגה ושישה בישולים עד כה. השיא העונתי שלו בבונדסליגה הוא עשרה שערים. הזאר כבש עד כה 45 שערים בקבוצה ובישל 39 שערים, בחמש עונות במנשנגלדבאך ב-163 משחקים בכל המסגרות. "יש לי הרגשה טובה מאוד העונה. גם שיטת המשחק שאנחנו משחקים תחת דיטר הקינג עוזרת לי להשתלב. אנחנו משחקים עם עוד שחקן התקפי העונה, ואנחנו מדורגים במקום השני בצדק. לדעתי דורטמונד עדיין הפייבוריטית לזכות באליפות, אבל אנחנו לא צריכים לחשוב מעבר לכך".

תורגן הזאר.
תורגן הזאר. "יש לי הרגשה טובה לגבי העונה" (Gettyimages)

אדן הזאר כבש העונה שמונה שערים בפרמיירליג, אחד פחות מתורגן שחשף בראיון בבלגיה שמאז היו צעירים היתה להם התערבות להתחרות כל עונה מי כובש יותר שערים. ברוב העונות אדן כבש יותר, אבל היו גם לתורגן הברקות כמו בעונת 2013/14 כשכבש 14 שערים במדי זולטה וארחם. האח הצעיר קיליאן הזאר בן ה-23 נכנס לרשימה כשכבש העונה צמד בסרקל ברוז' אליה הוא מושאל מצ'לסי. "היינו מתערבים שמי שכובש פחות שערים בין אדן לביני היה מזמין את השני לארוחה בסיום העונה", הסביר תורגן. גם תורגן היה מושאל מצ'לסי, וז'וזה מוריניו נסע פעם לראות אותו משחק בווארגם ולא השתכנע אז שהוא לא צריך את "האח של", שהצטרף לרשימת המפוספסים הארוכה של מוריניו בקריירה שלו.

תורגן עשה את צעדיו הראשונים בלאנס, במגרש הכדורגל שהיה במרחק שלושה מטרים מביתו, עד שב־2012 צ'לסי החתימה אותו בעיקר כי היתה חייבת לאחר שהחתימה גם את האח הגדול יותר מליל. "לא הייתי מוכן למעבר הזה, המועדון הזה היה גדול עלי", סיפר לאחרונה בגרמניה. התסכול של להיות האח של רודף אחרי תורגן כבר הרבה זמן: "מאז שאני בן 14 כולם משווים אותי לאדן והאמת שיש משהו משותף בינינו. שנינו אוהבים לשחק באגף שמאל או באמצע, אבל תמיד השתדלתי לשחק את הכדורגל שלי ולא להיכנס ללחץ כשהיו מספרים לי באימון שאח שלי כבש שער גדול או עשה מבצע מדהים", גילה בראיון כשהיה בן 19 לעיתון הבלגי HNL. "שנינו שיחקנו בצפון צרפת, אבל אדן הצליח בקריירה שלו במהירות הרבה יותר ממני. ההשאלה שלי לווארחם היתה הדבר הכי טוב שהיה עבורי. בלאנס שיחקתי כמה פעמים בודדות בליגה השנייה וגם במילואים בליגה הרביעית ובצ'לסי מיד שלחו אותי להשאלה". תורגן למעשה לא שיחק אף פעם בצ'לסי, ועכשיו אם יחזור לפרמיירליג יוכל בדיוק כמו מו סלאח וקויין דה בריינה ורומלו לוקאקו (שני האחרונים גם הם בלגים) להראות לבלוז מה הפסידו.

עוד סיבה שהמלחמה נגד דורטמונד תהיה סימלית עבור תורגן היא שהמאמן הראשון שלו במנשנגלדבאך היה לוסיאן פאברה, כיום מאמן מוליכת הבונדסליגה. ב־2014 הגיעה אליו קלטת הביצועים של תורגן, והמאמן גילה: "הייתי בחופשה וממש לא רציתי לראות משחקים של זולטה וארחם, אז אחרי כמה דקות שראיתי את קלטת הוידאו אמרתי שיביאו אותו וזהו. גם מוכשר וגם בהשאלה, לא היה לנו מה להפסיד". אחרי עונה אחת בינונית החליטו במועדון שיש להם יהלום ביד ומימשו את האופציה עליו.

אדן הזאר.
אדן הזאר. "מי שכבש פחות שערים היה מזמין את השני לארוחה" (Gettyimages)

מאמנו השנה, דיטר הקינג, העיד: "בשנה החולפת תורגן עשה התקדמות עצומה". תורגן עצמו אמר בתחילת העונה: "אני חתום עד 2020 ולא מוציא מכלל אפשרות להישאר. המועדון שוחח עם אבא שלי על הארכת חוזה, אבל אנחנו מחכים". השמועות הן שאפילו צ'לסי רוצה אותו כעת חזרה, ובנוסף לליברפול גם טוטנהאם ואתלטיקו מדריד מתעניינות. תורגן מצידו אמר שאם יעזוב, זה רק לפרמיירליג.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי