קרב שיקום התדמית: פטר בוס מתחיל קדנציה בלברקוזן

פטר בוס
פטר בוס | AFP

אחרי הפיאסקו המהדהד בדורטמונד, היה מאמן מכבי תל אביב לשעבר מובטל במשך שנה. כעת, החזירה אותו באייר למרכז הבמה בצעד שנוי במחלוקת. הבכורה היום מול מנשנגלדבאך (16:30, ישיר בספורט3)

(גודל טקסט)

באייר לברקוזן רצתה את פטר בוס עוד בקיץ 2017. המאמן ההולנדי היה אז בשיא תהילתו, אחרי עונה מפוארת עם איאקס. האליפות אמנם חמקה ממנו, אבל הוא הצעיד את הקבוצה לגמר הליגה האירופית, והאוהדים באמסטרדם אהבו מאוד את הסגנון ההרפתקני שלו. הוא הגשים את החלום להפוך לממשיך דרכו של יוהאן קרויף – כי הרי זו בדיוק הייתה המטרה כאשר התחבר לבנו של המאסטרו במכבי תל אביב. תחנת המעבר בישראל הייתה אמורה להיות קצרה ככל הניתן, וכך אכן היה. ואז, הוא כבר היה מוכן לאתגרים גדולים הרבה יותר.

לא ידוע מה חשב בוס עצמו על אופציית לברקוזן לפני שנה וחצי, אך זה כלל לא היה רלוונטי כאשר בורוסיה דורטמונד נכנסה לתמונה. תומאס טוכל הועזב בטונים צורמים מאוד, והצהובים-שחורים בחרו לשלם 5 מיליון יורו לאיאקס כדי לשחרר את המאמן הנערץ מחוזהו. עבור ההנהלה בדורטמונד, סגנונו הזכיר במידה מסוימת את יורגן קלופ – לחץ מיידי ואגרסיבי מאוד על שחקני היריבה בחלק המגרש שלהם אחרי כל איבוד כדור. זו הייתה השקפת העולם של בוס מאז ומתמיד. הוא יישם אותה בהצלחה בוויטסה, היא הניבה לו פירות במועדון הנוצץ ביותר בהולנד, וכך הוא רצה לכבוש גם את הכדורגל הגרמני. ושם הוא נחל כישלון מהדהד.

כי יש רצוי ויש מצוי. בהולנד השיטה של בוס עבדה לא רע, אבל בבונדסליגה למדו אותה במהרה. אחרי הניצחונות הגדולים במחזורים הראשונים, חשפו היריבות בזו אחרי זו את הפגיעות האיומה בעורף של דורטמונד. קו ההגנה הגבוה קרס לחלוטין, והחלוצים דהרו באין מפריע לעבר השוער רומן בורקי. באופן מדהים, ספגה הקבוצה שהתיימרה להתמודד על האליפות 19 שערים ב-6 מחזורים רצופים. השיא היה בדרבי הגדול מול שאלקה, כאשר בורוסיה עלתה ל-0:4 מהפנט תוך 25 דקות, ובכל זאת סיימה בתיקו 4:4. זה היה הרגע בו הבינו היו"ר האנס-יואכים ואצקה והמנהל הספורטיבי מיכאל צורק שהם בכיוון הלא נכון. ניסיונותיהם להגן בכל כוחם על בוס נראו מגוחכים, וגם הפיאסקו בליגת האלופות לא תרם בלשון המעטה. בתחילת דצמבר, אחרי הפסד ביתי מביש נוסף לברמן, נאלץ המועדון לפטר את המאמן, בלב כבד ובלית ברירה.


פטר בוס. דף חדש בגרמניה (AFP)

הקדנציה הזו פגמה מאוד ברזומה של ההולנדי. האיש שכיכב ברשימת המאמנים המבטיחים בעולם נעלם, ולא עבד במשך שנה. לכן ההחלטה של לברקוזן להמר עליו נתפסת כמסוכנת מאוד. כדי למנות את בוס, פוטר הייקו הרליך אשר מונה בקיץ 2017 כאשר המחשבות על בוס לא התממשו. העונה שעברה הייתה חיובית למדי מבחינת הרליך, גם אם ירידה מסוימת בכושר במחזורי הסיום אפשרה דווקא לדורטמונד לעקוף אותה בדרך לליגת האלופות על חודו של הפרש שערים. זה קרה כי בורוסיה השתקמה מתקופת בוס בניצוחו של המאמן הזמני פטר שטוגר. העונה החלה ברגל שמאל, ולמנהל הספורטיבי רודי פלר אזלה הסבלנות. הוא החל לנהל חיפושים אחרי מחליף אפשרי הרבה לפני הפגרה, ולכן גם שלושה ניצחונות בארבעת המחזורים האחרונים לא עזרו להרליך.

האוהדים הרימו גבה, כי לקבוצה הייתה דרך מסוימת, המאמן היה מקובל על רוב השחקנים, וזה לא דבר של מה בכך לבצע מהפכה יזומה באמצע העונה. כמו כן, הרליך היה בן בית, אשר החל את הקריירה כשחקן בלברקוזן, והמשרה היוותה עבורו סגירת מעגל. ניתן היה לצפות מההנהלה ליחס הוגן יותר כלפיו, והפרידה בטונים צורמים לא שיפרה את מצב הרוח בעיר. לכן המשימה של בוס כפולה. הוא חייב לא רק לשקם את מעמדו בגרמניה, אלא גם להוכיח לאוהדי לברקוזן שהבחירה בו הייתה מוצדקת. כמו בדורטמונד, הוא יודע שיקבל גב רחב מאוד, כי גורלו קשור לגורלה של ההנהלה. כמו בדורטמונד, הוא יודע שזה לא שווה הרבה אם התוצאות יהיו קטסטרופליות.


פטר בוס ומריו גצה. האם המאמן ישנה את השיטה ביעדו החדש? (gettyimages)

והתוצאות יכולות להיות קטסטרופליות. הקדנציה הזו יכולה ללכת לשני הכיוונים. ללברקוזן יש סגל התקפי משובח, ובמשחקי ההכנה בשבועות האחרונים ניסה בוס שיטות חדשות לנצל את הפוטנציאל הענק של ליאון ביילי, יוליאן בראנדט, קווין פולאנד וקארים בלערבי. הוא שינה את המערך ל-3-3-4, כיאה לחסיד קרויף ואיאקס, הציב את בראנדט בקישור דווקא, והעניק לביילי הזדמנויות לככב כקיצוני בשני האגפים. את מרכז המגרש הוא בונה, כמובן, סביב היהלום הנוצץ קאי האברץ, שנחשב לדבר הגדול הבא בכדורגל הגרמני.

זה נחמד, וחומר השחקנים הזה בהחלט יכול להתאים להשקפת העולם של בוס, אבל בעורף הסיפור עלול להיות שונה. ההגנה הייתה בעייתית למדי גם בעידן הרליך, ואם בוס יכריח את כל השחקנים לשמור על קו גבוה מאוד, התוצאה יכולה להיות גרועה אפילו יותר מבחינתו. זה המבחן האמיתי שלו, והוא יודע זאת היטב.

"אסור לי לחזור על הטעויות שעשיתי בדורטמונד. צריך ללמוד מהן ולהפיק לקחים. הייתי נואש לחזור לבונדסליגה כדי לתקן את המעוות, ואני שמח שקיבלתי אפשרות לעשות זאת. בגרמניה עוד לא מכירים את פטר בוס האמיתי, ועכשיו יכירו אותו בבאייר לברקוזן", הוא הצהיר במסיבת העיתונאים הראשונה, גם אם הדיבור על עצמו בגוף שלישי לא היה הכרחי. פלר נשמע אופטימי: "אין לי ספק שניסיונו של בוס בדורטמונד יסייע לו כעת. הוא נתקל אז בקשיים גדולים, וזה הזמן שלו להראות כי הייתה זו מעידה חד פעמית. אנחנו רוצים להגיע גבוה מאוד בבונדסליגה, וללכת רחוק ככל הניתן בליגה האירופית". המקום התשיעי, בו נמצאת באייר כעת, ממש לא מספק.


בוס. ההולנדי רוצה לשפר את הרזומה (AFP) 

המסע הזה מתחיל היום, כאשר בוס יערוך את הבכורה מול היריבה האזורית המושבעת בורוסיה מנשנגלדבאך, המדורגת במקום השלישי, 9 נקודות מעל לברקוזן (16:30, ישיר בספורט3). הסייחים בהחלט ישמחו להרוס את החגיגה, והמאמן דיטר הקינג הצהיר: "כולם יודעים איך פטר בוס אוהב לשחק כדורגל. עקבנו אחרי משחקי הידידות של לברקוזן, וכבר אפשר לראות הקבלה לתקופתו בדורטמונד. אנחנו מוכנים היטב". זו אחת הבעיות הגדולות ביותר של בוס – הוא נתפס כצפוי. האם יצליח להפריך את הסטיגמה? 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי