עוד יהיה הסיוט של כולם: לאון גורצקה הופך לכוכב של באיירן מינכן

לאון גורצקה
לאון גורצקה | Gettyimages

בקיץ הוא עשה את הצעד המתבקש והתקדם מגלזנקירשן למינכן, אבל רק לאחרונה החל למלא את הציפיות ככוכב הגדול הבא של הכדורגל הגרמני. לפני לברקוזן (16:20 בספורט1), יוכין מנתח ונזכר בהתעללות שלו בבוס ובדורטמונד

(גודל טקסט)

פטר בוס עדיין נזכר בלאון גורצקה בסיוטים. בשלהי נובמבר 2017, היה צפוי העילוי הצעיר של שאלקה להחמיץ את הדרבי הלוהט של חבל רוהר בגלל פציעה, וישב על הספסל בעוד הצהובים-שחורים עלו ליתרון 0:4. עבור בוס, זו היתה אמורה להיות תוצאה מכוננת. הוא הגיע למפגש הגורלי אחרי שצבר נקודה אחת מ-5 משחקים, כשל בליגת האלופות והפרשנים דרשו את ראשו כי אינו מסוגל לארגן את ההגנה כראוי. ניצחון מוחץ על היריבה האזורית המושבעת היה אמור להקנות לו המון אוויר לנשימה ולהציל את משרתו.

לגורצקה היו תוכניות אחרות. על אף שלא היה כשיר, הוא הפגין משחק אדיר כאשר המאמן דומניקו טדסקו נאלץ לשלוח אותו למערכה כבר בדקה ה-33. התוצאה – שאלקה השתלטה על מרכז המגרש, דרסה את דורטמונד, חשפה שוב את המחדלים המחפירים בהגנתה, ובזמן פציעות השוותה ל-4:4. במקום המפנה המיוחל, קיבל בוס מכה ממנה לא ניתן היה להתאושש. בחלוף שבועיים, אחרי הפסד ביתי נוסף לברמן, הוא פוטר.

היום בצהריים (שבת, 16:20, ישיר בספורט2), בעודו פותח קדנציה חדשה ומאתגרת על ספסל לברקוזן, יפגוש בוס שוב את גורצקה שעבר הקיץ לבאיירן מינכן בהעברה חופשית, וגם הפעם העיתוי עלול להיות בעייתי מבחינתו. אין במדי האלופה שחקן בכושר טוב יותר מאשר גורצקה בפתיחת הסיבוב השני, והוא עושה חיים משוגעים בעמדה החדשה כפליימייקר.

מיד בתום פגרת החורף הקצרה גורצקה הבקיע את הצמד הראשון בחייו בבונדסליגה, במשחק קשה במגרשה של הופנהיים, וסייע לאלופה לרשום 1:3 ולחבר ניצחון נוסף, שישי במספר, לרצף שנפתח בסיום 2018. במחזור האחרון, מצא גורצקה שוב את הרשת ב-1:4 על שטוטגרט – קבלו ניצחון שביעי רצוף. כעת, המטרה היא להביס את בוס, אשר מייחל לנקודות בית ראשונות, כי בבכורה הוא הפסיד 1:0 למנשנגלדבאך.


גורצקה לאחר ה-4:4 המדהים בשאלקה מול בוס (Gettyimages)

הפריחה של גורצקה היא אולי ההצלחה הגדולה ביותר של ניקו קובאץ' בתפקידו כמאמן באיירן. בתחילת הקדנציה, כאשר כיסאו החל להתנדנד, הוא לא ממש הצליח לשלב את היהלום החדש בהרכב. לגורצקה, שחזר ממונדיאל מאכזב בו שותף רק במשחק ההדחה המביך מול דרום קוריאה, היו בשלב מסוים ספקות אם בחירתו היתה נכונה. הרי כל האופציות היו פתוחות בפניו כאשר סירב להאריך את חוזהו בשאלקה והפך לשחקן חופשי.

היו דיווחים על כך שברצלונה מעוניינת בו, וצ'אבי המליץ לו באופן אישי להגיע לקאמפ נואו. ארסנל חשקה בו מאוד, עוד כאשר ארסן ונגר שקל להמשיך בתפקידו כמנג'ר, וגם הצעות נוספות מהליגה האנגלית לא חסרו. הקשר העדיף לעבור לאלופה, אבל החודשים הראשונים התאפיינו בחוסר יציבות, והמקום בהרכב ממש לא היה מובטח.


החודשים הראשונים בבוואריה לא היו קלים. גורצקה (Gettyimages)

אפילו למי שרגיל לבלגן התמידי של שאלקה לא קל להסתגל לחיים במועדון הכי מתוקשר במדינה, עם כמויות אגו אדירות בחדר ההלבשה. עבור גורצקה, אשר מאוהב בכדורגל ברמה הטהורה ביותר, המצב היה בעייתי אף יותר. "אני רומנטיקן, ורואה בכדורגל תשוקה ולא מקצוע", הוא אמר לא פעם. כדי להביא את התשוקה לידי ביטוי, הוא צריך להרגיש רצוי ומוערך. התחושה במינכן היתה שונה, וקריסת הקישור במשחק העונה בדורטמונד רק הדגישה את המצוקה. אבל אז, איכשהו, הכל התחבר מבחינתו, וגם היחסים עם קובאץ' עלו לפסים הנכונים.

באופן מרתק, זה קרה בשתי עמדות שונות, והדבר מדגיש את רבגוניותו המיוחדת של גורצקה. תחילה הוא צוות בתפקיד נסוג לצידו של יוזואה קימיש, וההצלחה מול ברמן ונירנברג היתה מרשימה. לאחר מכן, כאשר קימיש שב לעמדתו הקבועה כמגן ימני, הוסט גורצקה קדימה, ונגד הופנהיים היה לא סתם עושה משחק – במשך דקות לא מעטות הוא היה אפילו קרוב יותר לשער היריבה מאשר רוברט לבנדובסקי.

הכל התחבר נהדר, וקובאץ' התפייט: "זו היתה הברקה, מצאנו את הפתרון הנכון. לאון הוא שחקן שמסוגל לתרום הן התקפית והן הגנתית, והפעם החלטנו לשלוח אותו למעלה. הוא כבש פעמיים, וזה אומר שההכנה בפגרה היתה מועילה". גם המשחק מול שטוטגרט היה פנטסטי מבחינה אישית, ועכשיו מצפים להמשכיות – כי בגרמניה מצפים מגורצקה כבר מזמן להפוך לאחד השחקנים הטובים בעולם בדורו. לא פחות.


יחד עם לבנדובסקי. "זו הייתה הברקה" (Gettyimages)

עוד כאשר ערך הופעת בכורה במד קבוצת נעוריו האהובה בוכום בגיל 17, הוא סומן כמנהיג הנבחרת לעתיד. אחרי הכל, הוא הרי שימש כקפטן בנבחרת הצעירה, וגישתו הבוגרת לחיים ולמשחק בלטה למרחקים. דריוש ווש, כוכב בוכום והרטה ברלין לשעבר, שהדריך אותו בקבוצת הנוער של בוכום, קבע: "מעולם לא ראיתי שחקן עם פוטנציאל כה גדול בגיל הזה". באיירן, ששולח סקאוטים בכל רחבי המדינה, הביעה בו עניין רב מאוד כבר אז, אבל גורצקה לא רצה להתייבש על הספסל ולחכות להזדמנות שלא תגיע. הוא היה נחוש לשחק על בסיס קבוע בבונדסליגה, ולכן חתם ב-2013 בשאלקה, מה גם שגלזנקירשן קרובה מאוד לבוכום מבחינה גיאוגרפית, ולא היה צורך לעזוב את הבית. רק בחלוף חמש שנים, אחרי שביסס את מעמדו ולמד המון ממגוון המאמנים שהתחלפו בשאלקה במהלך התקופה, הוא הרגיש בשל לעשות את הצעד הגדול קדימה.

האיש שקיבל את פניו באליאנץ ארנה היה הקפטן מנואל נוייר, יוצא שאלקה בעצמו. "לאון הוא בחור נפלא שעובד קשה מאוד באימונים, מדבר רק על כדורגל ותמיד חושב כיצד אפשר להשתפר אישית וקבוצתית. הוא מוסיף לנו המון", אמר קפטן הנבחרת שהכיר את החבר החדש מצוין מהסגל של יואכים לב. גורצקה היה אחד הגיבורים הגדולים בזכיה בגביע הקונפדרציות ב-2017, כאשר לב שלח לרוסיה סגל ניסיוני, והיה לדעת רבים צריך לככב גם בגביע העולם עצמו. יוגי העדיף ללכת עם הוותיקים, גם השינוי מול הקוריאנים לא עבד, והעסק נגמר בפיאסקו מהדהד – אבל עכשיו, בעידן החדש, גורצקה צריך לקחת את המושכות לידיו, ואולי אפילו לרשת בהדרגה את אלילו טוני קרוס. הצלחה מתמשכת בבאיירן חיונית על מנת שזה יקרה, והאלופה זקוקה לניצחון נוסף לאוסף כדי להמשיך במרדף אחרי דורטמונד במאבק על הכתר. האם בוס יחטוף ממנו שוב?


מצפים שיהיה מהטובים בעולם, לא פחות. גורצקה (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי