קטאלוניה על המפה: סיפורה ההיסטורי של ג'ירונה הקטנה

ג'ירונה
ג'ירונה | טוויטר

אחרי 87 שנות קיום, הצליחה ג'ירונה לעלות לליגה הבכירה בספרד. עם אצטדיון זעיר, ומספר טרגדיות ספורטיביות, ינסה המועדון לשרוד ויקבל עזרה מהשכנה ברצלונה

(גודל טקסט)

בעיר מדריד לא מפסיקים אוהדי ריאל לחגוג את זכייתה של קבוצתם בדאבל אלופות+אליפות לראשונה מזה 59 שנים. בקטאלוניה לעומת זאת, יכולים להתנחם בעובדה שבעונה הבאה יהיו להם שלוש נציגות ב-"לה ליגה".

ג'ירונה, הקבוצה מהעיר השכנה של ברצלונה, עלתה לליגה העליונה לראשונה ב-87 שנות קיומה לאחר שהבטיחה את המקום השני. רק 9,802 צופים נכחו באיצטדיון הקטן שלה – "מוניסיפל מונטיליבי", וזכו לראות את ה-0-0 מול סראגוסה שהבטיח את עלייתה של הקבוצה.

למעשה, ליציעים נכנסו אפילו יותר מהכמות המותרת, וקשה לתאר מה יהיה בעונה הבאה כשכל הגדולות של הליגה יבואו לשחק אצלה. השחקנים חגגו עד אור הבוקר את ההישג המפתיע עם מופע פירוטכני ענק וקריאות עידוד של מהיציע: "א פרימרה, א פרימרה", כשהכוונה לעלייה לליגה העליונה. סראגוסה, שחששה מירידה, הגיעה בידיעה שתיקו יספיק לה כך שהתוצאה הייתה טובה לשתי הקבוצות.



אוהדי ג'ירונה חוגגים עליה. איך יעמוד המגרש הקטן בעומס?
אוהדי ג'ירונה חוגגים עליה. המגרש הקטנטן יעמוד בעומס?

 

ג'ירונה היא עיר בריביירה של ברצלונה שידועה ברובע היהודי המפורסם שלה, ורצופה סמטאות עקלקלות המוליכות לארמון המשקיף על העיר. יש בעיר הציורית מוזיאונים, גלריות, כנסיות גותיות והיא נוסדה על ידי הרומאים. הכדורגל היה תמיד החלק הפחות חזק שלה, מי שרצה לראות כדורגל היה לוקח רכב ונוסע מרחק זעום אל ברצלונה, כדי לראות את אחת הקבוצות הטובות בעולם.

למרות זאת, אוהדי הכדורגל בג'ירונה לא רצו להישאר בצל של האחיות שלהן בארסה ואספניול. אחרי תשע שנים בליגה השנייה, הם חרטו על דגלם מטרה אחת – עליה לליגה הבכירה. בשלוש השנים האחרונות נכשלו ברגע האחרון שוב ושוב, אולם לא התייאשו. מאמן הקבוצה, פאבלו מאצ'ין, עשה הכול על מנת לא להיקלע שוב למצב שהוא צריך לשחק בפלייאוף לעלייה. המאמן בן ה-42, שימשיך גם בעונה הבאה אמר אחרי העליה: "לפני שלוש שנים כשהגעתי, הייתי צריך להציל את הקבוצה ברגע האחרון מירידה לליגה השלישית, אבל הבטחתי לכולם שנעשה כאן משהו גדול. עכשיו אני מאושר שזכיתי לקיים את ההבטחה. סבלנו גם השנה, כי יכולנו לעלות מוקדם יותר, אבל כיום אנחנו מועדון הרבה יותר בוגר ועם מבנה בריא".

ג'ירונה כבר חוותה טרגדיות ספורטיביות בכדורגל, אי שם בשנות השלושים. בעונת 1935/36 היא זכתה במקום הראשון בליגה השנייה, אבל אז היו שני בתים בליגה. ההתאחדות הספרדית קבעה שתהיה עולה אחת לליגה העליונה מבין שתי הראשונות בכל בית, הנציגה הקטנה של קטאלוניה כמובן הודחה. הקבוצה הנוכחית שיחקה עם שני זרים בלבד כל העונה – השוער המרוקאי יאסין בונו שהשתייך בעבר לאתלטיקו מדריד ב', והחלוץ האיטלקי סמואלה לונגו, שהשתייך בעבר לאינטר ושיחק בקבוצות איטלקיות אחרות. לונגו כבש העונה 14 שערי ליגה.



עיר ציורית שכבר לא בצל האחות הגדולה מברצלונה
עיר ציורית שכבר לא בצל האחות הגדולה מברצלונה
 

בעונה הבאה הקבוצה כנראה תחווה שינויים גדולים. שחקנים ממנצ'סטר סיטי ואולי גם מברצלונה השכנה יגיעו אליה. המנהל המקצועי של סיטי, צ'יקי באגיריסטיין הקטאלוני הבטיח לעזור לג'ירונה. הקבוצה מינתה בתחילת העונה את אחיו של פפ וסוכן השחקנים פרה גווארדיולה כיועץ מיוחד למועדון. באגיריסטאיין אמר: "אני מברך את ג'ירונה על העלייה לליגה הראשונה. הם עשו הישג יוצר מהכלל. אין שום הסכם בין סיטי לג'ירונה, אבל נעזור להם כחברים".

העונה שיחקו בג'ירונה שחקנים ספרדים מושאלים מהסיטיזנס, כמו המגן הימני פבלו מפאו בן ה-19 והבלם פבלו מארי. בעונה הבאה מתכננים בסיטי להעביר אל העולה החדשה את הכישרון הגדול שלה – הקשר ההתקפי בן ה-17 בלבד, בראהים דיאס ממוצא ספרדי-מרוקאי. גם מאנו גרסיה קשר התקפי ספרדי בן 19 ששיחק כמושאל בנאק ברדה ההולנדית הוזכר.

גם בברצלונה עשויים לעזור לג'ירונה. בימים האחרונים הועלתה אפשרות שהמאמן ארנסטו ואלוורדה ישחרר שחקנים שאין להם מקום בסגל הראשון, והוא מעדיף שהם יושאלו לג'ירונה בגלל שיהיו קרובים לברצלונה ואפשר יהיה לעקוב אחריהם. כך או אחרת, לאוהדי הכדורגל מישראל תהיה הזדמנות לראות עוד קבוצה מהליגה הראשונה באיזור ברצלונה שנה הבאה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי