אחד משלנו: ההשפעה של ארנסטו ואלוורדה על ברצלונה

ארנסטו ואלוורדה
ארנסטו ואלוורדה | Gettyiamges

למרות שהוא לא גדל במועדון, המאמן הספרדי שיחק תחת קרויף ומבין את משמעות הכדורגל הטוטאלי, ומשלב אותו עם יעילות שגרמה אפילו לאלקאסר ופאוליניו לפרוח. בספרד מפרגנים: "הקבוצה כמו שעון שווייצרי"

(גודל טקסט)

בברצלונה תמיד התגאו שהם מינו מאמנים עם DNA של המועדון. זה התחיל עם יוהאן קרויף בשנות השמונים-תשעים, ואחרי הפסקה ומינוי מאמנים הולנדים כמו לואיס ואן חאל ופראנק רייקארד, החזיר נשיא ברצלונה לשעבר ז'ואן לאפורטה את הרעיון למנות מאמן "משלנו" לתפקיד. פפ גווארדיולה החל מחדש את שושלת המאמנים ששיחקו קודם בקבוצה או גדלו בנוער, ולמעט טאטא מרטינו שהוזעק מארגנטינה ברגע האחרון בגלל התפטרותו של טיטו וילאנובה שנכנע למחלת הסרטן בגיל 45 באפריל 2014, נהגו בבארסה למנות בעשורים האחרונים רק מאמנים שגדלו עם החיידק של שליטה בכדור, כדורגל התקפי ומשנתו של קרויף.

למעשה גם המאמן החדש ארנסטו ואלוורדה הוא כזה. הוא אולי לא גדל בברצלונה, אבל שיחק בה שנתיים מ-1988 עד 1990 תחת קרויף והבין מצוין מה המשמעות של כדורגל טוטאלי. עכשיו מסתבר שהחתמתו לברצלונה דווקא שינתה מעט את ה-DNA שלפיו משחקת הקבוצה. יש כאלה שלא מרוצים, יש הטוענים שזה משעמם ומעדיפים לצפות בפאריס סן ז'רמן, אבל ניתן להאמין שברצלונה תגיע רחוק יותר העונה מפ.ס.ז' באירופה וזינדין זידאן יצטרך להזיע לעצרו את בארסה היעילה.

המאמן שמכונה "הנמלה" הצליח לעשות בברצלונה כמה מהפיכות שקטות שאיש לא האמין שייעשו. הוא חתום על השכנוע של ליאו מסי להישאר לשבת על הספסל במשחקים בליגת האלופות. הפרעוש, שאף פעם לא הסכים לאבד דקת משחק אלא אם היה פצוע, כמעט העיף את לואיס אנריקה מהקבוצה בעונה הראשונה שלו כמאמן, מפני שזה העז לספסל אותו מול סוסיאדד אחרי שחזר כמה שעות מאוחר יותר מהאישור שקיבל מחופשת חג המולד. השחקן, שרשם את הכי הרבה דקות בברצלונה בעשור האחרון, לא פתח פעמיים בליגת האלופות ובגביע המלך. אז נכון שהתירוץ שלו היה: "אני רוצה לנוח לקראת המונדיאל", אבל זה הסכם עם ואלוורדה. למעשה זידאן הצליח לעשות זאת בצורה הרבה יותר בולטת עם כריסטיאנו רונאלדו בעונה שעברה וזה עבד. אצל מסי זה מצריך הרבה יותר שכנועים.

ואלוורדה שינה עוד כמה פרמטרים בברצלונה. בגלל עזיבת ניימאר המאמן עבר לשחק בשיטת 4-4-2 במקום שלושה בהתקפה, והפך את ברצלונה לקבוצת ההגנה הכי טובה בליגה, למרות שחאבייר מסצ'ראנו פצוע תקופה ארוכה, ג'רארד פיקה כבר לא בשיאו וסמואל אומטיטי נפצע באחרונה. ברצלונה ספגה רק שבעה שערים בליגה, כמו אתלטיקו מדריד, ומדורגת ראשונה בין הגדולות באירופה. באיירן מינכן ונאפולי ספגו רק 11 שערים כל אחת, מנצ'סטר סיטי 12 ו-פאריס סן ז'רמן 12.

מסי וסוארס. עברו לשחק אחד לצד השני (AFP)
מסי וסוארס. עברו לשחק אחד לצד השני (AFP)

אחרי ההפסדים של ברצלונה בסופר קאפ האירופי והספרדי, הייתה הרגשה שברצלונה נמצאת בפני התמוטטות. על הספסל היה נראה שיושב מאמן די רגוע, שרחוק מאוד מההילה הזוהרת של פפ גווארדיולה ואפילו לא מתקרב ללואיס אנריקה הפרגמטיסט. צצה הרגשה שלא הוא האיש שיוציא את בארסה מהבוץ ברגעי משבר, אבל כולם טעו. ואלוורדה הגיע, בחן את המצב ומיהר לבצע שינויים ששדרגו שחקנים חזרה ליכולתם הטובה. ג'ורדי אלבה קיבל ממנו גב עצום ומעיד על עצמו שזו העונה הכי טובה שלו, בעיקר כשניימאר לא מפריע לו לתרגם את היכולות שלו בהתקפה באגף שמאל. איבן ראקיטיץ' חזר אצלו לתפקיד חשוב במרכז הקישור. באגף ימין סרג'יו רוברטו קיבל מהמאמן תמיכה, כשנלסון סמדו מאחור ובעיקר ואלוורדה לא התבייש להפוך את הטיקי-טאקה של פפ למשהו אנכרוניסטי.

ואלוורדה טוען שברצלונה יכולה לשחק קצת פחות יפה, אבל קצת יותר יעיל, יותר הגנתי ופחות הרפתקני. ממילא יש לה את הנשק ההתקפי שהיה לה בעבר בדמותם של ליאו מסי ולואיס סוארס, שהתאושש מפתיחת עונה גרועה בגלל פציעה, וברגע שעוסמאן דמבלה יחזור היא תהיה גם יותר התקפית. המאמן לא מהסס להחליף שחקנים בבעיטות חופשיות מסוכנות של היריבה. הקבוצה שהוא יצר לא מראה כמעט שום חולשות מול היריבה ולא מסכנת את עצמה. 

לואיס אנריקה. ואלוורדה שונה ממנו לגמרי (AFP)
לואיס אנריקה. ואלוורדה שונה ממנו לגמרי (AFP)

במערך החדש של ברצלונה משחק סוארס באמצע, מסי לידו רק מימין יותר. מאחור מכסים באגף שמאל-אמצע אנדרס אינייסטה ופאוליניו, שעליו להגיח מהקישור האחורי ולקבל את הכדור השני שחוזר מההתקפה ולכבוש. כך הברזילאי, שאיש לא ספר אותו, קיבל למעשה כמעט את התפקיד הכי חשוב בקבוצה והגיב בכיבוש שישה שערים.

איבן ראקיטיץ' משחק יותר באגף ימין וסרחיו בוסקטס הוא המטריה מאחור, כאשר בהגנה משחקים ארבעה שחקנים בקביעות. נלסון סמדו ואלבה כמגינים והבלמים סמואל אומטיטי וג'רארד פיקה, כשבקלאסיקו יחליף תומאס ורמלאן את אומטיטי הפצוע.

איבן ראקיטיץ'. אפילו הוא נהנה יותר תחת ואלוורדה (gettyimages)
איבן ראקיטיץ'. אפילו הוא נהנה יותר תחת ואלוורדה (gettyimages)

לפי שיטת ואלוורדה המגנים אלבה וסמדו קיבלו רישיון להתקיף, אינייסטה, איבן ראקיטיץ' ומסי לתקוף, ומשחק הצירופים בין שחקני האגף לשחקני מרכז השדה הוא לב המשחק של בארסה. בוסקטס מקבל לרוב את המסירות של אנדרה טר-שטגן, וכשהיריבה לוחצת הקישור נסגר לאחור. כשהקטאלנים לוחצים הם עושים זאת עם מספרי שחקנים רבים. האתלטיות של אלבה מתורגמת או למסירות לאנשי הקישור וההתקפה או כשהיריבה תוקפת, לסגור את התוקפים. אלבה הוא אחד השחקנים החשובים במערך.

העיתונאי ז'ואן דומנק ניתח עבור "אל פריודיקו דה קטלוניה" את ההצלחה של ואלוורדה, והסביר שהוא הפך את הקבוצה לווינרית ללא הפסדים עם שלושה חלוצים בלבד. ג'רארד דאולופאו בקושי שותף, דמבלה נפצע, והיחיד ששיחק בנוסף למסי וסוארס הוא פאקו אלקאסר, שאחרי שנה גרועה מאוד מאמן בילבאו לשעבר הצליח לאושש אותו. ההשפעה של אלקאסר אולי מתבטאת לא במונחים של כיבוש שערים, אבל בהחלט כשחקן שיוצר מצבים לחבריו. עד כדי כך שחלק משחקני בארסה פנו לואלוורדה עוד לפני שדאולופאו המאכזב נפצע, וביקשו ממנו לשחק רק עם אלקאסר בגלל שיתוף הפעולה המצוין שלו עם סוארס.

אלקאסר והחברים. דרשו אותו בקבוצה (AFP)
אלקאסר והחברים. דרשו אותו בקבוצה (AFP)

גם מחוץ למגרש ואלוורדה שונה לחלוטין מגווארדיולה ובעיקר מאנריקה. המאמן הקודם של ברצלונה היה איש בודד שהגיע לאימונים ועזב מבלי להיות שותף יותר מדי בחוויות עם שחקני ברצלונה. הוא לא היה אהוב על לאו מסי וחלק גדול מהשחקנים לא אהב אותו. אפילו איבן ראקיטיץ', שטען שיזרוק את עצמו מהגשר עבור אנריקה, למעשה סבל אצלו. אנריקה העדיף בכל הזדמנות להתרחק מברצלונה, ולרכב בהרים עם האופניים שלו בבידוד מוחלט.

ואלוורדה הוא מאמן שהביא רעיונות חדשים לברצלונה, אבל כבן אדם מיד הפך לאהוב על כולם. הוא עושה את הדברים בשקט, הוא לא מתבייש לשוחח עם שחקנים לפני ואחרי משחקים. היחסים שלו עם התקשורת מצוינים. "הוא תמיד יישאר לדבר עם עוד עיתונאי, הוא לא מתחמק מאף שאלה. אולי המאמן הכי משעמם את מי שמחפש פרובוקציות, אבל האוהדים רוצים בעיקר הישגים", אמר דומנק.

ארנסטו ואלוורדה. אפילו העיתונאים מאוהבים (gettyimages)
ארנסטו ואלוורדה. אפילו העיתונאים מאוהבים (gettyimages)

פאוליניו שלא הכיר אותו בעבר אמר עליו בראיון: "הוא קודם כל בן אדם גדול. מהרגע הראשון הוא דיבר איתי כדי לעזור לי בהתאקלמות המקצועית. אחרי משחקים אם יש לו משהו לתקן הוא תמיד עושה זאת. הוא מראה את היכולת שלו להנהיג קבוצה בטופ".

עורך מדור הספורט של "מונדו דפורטיבו", סנטי נולה, אמר על ואלוורדה: "הוא כמו שופט כדורגל טוב שהגיע למשחק כדי להעביר אותו בצורה טובה. הוא לא מחפש להיות האיש במרכז ההצגה. הוא זה שגורם לקבוצה לשחק כדורגל שקט הרבה יותר. זה יכול לשעמם לפעמים, אבל זה מביא תוצאות. הזהירות שלו הייתה חסרה בשנים האחרונות לברצלונה. הטיקי-טאקה אולי מת, אבל ברצלונה מתקתקת כמו שעון שווייצרי".
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי