מהפכת הסתיו הושלמה: ברצלונה חזרה לשלוט בספרד

שחקני ברצלונה חוגגים
שחקני ברצלונה חוגגים | Getty

העליונות של ריאל עליה דובר כל הקיץ התרסקה והתפרקה, הגאונות של זידאן הפכה לספקנות. בארסה, שהגיעה גמורה לפתיחת העונה, קמה כעוף החול והבטיחה אליפות כבר בדצמבר! עמית לוינטל על המהפכה הקטלאנית

(גודל טקסט)
 עונת 2017/18 נפתחה עם תצוגת עליונות של ריאל מדריד בקמפ נואו בסופרקופה לפני ארבעה וחצי חודשים בלבד. מדריד השלימה ניצחון כפול קל על בארסה שנראתה מבוהלת ואבודה ב"יום שאחרי ניימאר". כולם דיברו על עליונות היסטורית של ריאל מדריד אלופת ספרד המכהנת ואלופת אירופה ב-3 מ-4 העונות האחרונות. "הקבוצה עם הסגל העמוק אי פעם", רבים הכתירות את ריאל שנאלצה בחוסר נעימות לשחרר מכונות שערים כמו אלבארו מוראטה ומריאנו דיאס. אבל מי דימיין אז שריאל עם ה-BBC אסנסיו איסקו מודריץ' וקרוס, כה תתגעגע למוראטה ושכח האש שלה ייפגע. אפילו ג'רארד פיקה הודה: "זו הפעם הראשונה בתקופה שלי בבארסה שאני מרגיש שאנחנו לא בעליונות אלא בנחיתות מול ריאל".


כעבור שליש-שנה בלבד, בסיום שנת 2017, שמסמנת את אמצע העונה, הקלאסיקו ה-270 היה משחק שריאל מדריד חייב ניצחון בכל מחיר והוא הסתיים בנוקאאוט אדיר של בארסה – 0:3 בברנבאו מול ריאל מפורקת וקהל לבן חיוור ומיואש. הניצחון שלישי ברציפות של בארסה בברנבאו על ריאל בליגה קבע 14 נקודות יתרון בפסגה לבארסה על ריאל והקבוצה ארנסטו ואלוורדה עדיין בלי הפסד העונה והפכה למכונה שכל כך קשה לכבוש נגדה. ובזמן שבארסה מעשית הבטיחה אליפות סנסציונית, ריאל מדריד איבדה כיוון וזידאן מרגיש את הלחץ.



עכשיו זה רשמי: הדבר טוב ביותר שקרה לבארסה בעונת 2017/18 היא אותה התרסקות בסופרקופה (1:5 לריאל בסיכום שני המשחקים). מאז צמד ההפסדים ההוא מול ריאל, בארסה הכי קרובה למושלמת (מבחינת מאזן) – היא לא הפסידה וכבר עברה כחצי עונה – 14 ניצחונות ו-3 תיקו ב-17 מחזורים – כששתיים מ-3 תוצאות התיקו היו במשחקי חוץ מול אתלטיקו מדריד (השנייה) ו-ולנסיה (השלישית), ובכל המסגרות העונה: 20 נצחונות, 5 תיקו, 0 הפסדים. בארסה לא ספגה ב-18 מ-25 משחקיה! כלומר בארסה ספגה על כל 3.5 שערים עם רשת נקייה. ב-25 משחקיה העונה בארסה פיגרה רק 108 דקות! 61 דקות מתוכן היו מול אתלטיקו מדריד (1:1), בשאר 24 המשחקים יחד הקטלאנים פיגרו 47 דקות בלבד. ריאל מדריד פיגרו 36 דקות רק היום בקלאסיקו (החל מהדקה ה-54).



ההפסד המוחץ בסופרקופה – הדבר הכי טוב שקרה לברצלונה (Gettyimages)


בעצם כל סימני האופטימיות והתקוות שנבנו בבארסה בפתיחת העונה קיבלו בקלאסיקו היום סימני קריאה מהדהדים – המנהיגות האחריות והפוקוס האדיר של פיקה, יכולת העל של טר שטגן הכמעט בלתי ניתן להכנעה, הקאמבק של הוותיקים בוסקטס ואינייסטה, הערך המוסף שמביא פאוליניו וככלל – בארסה של ארנסטו ואלוורדה התגבשה לקבוצה מאוד מסודרת מרוכזת וממושמעת הגנתית שמצליחה איכשהו להתגבר על התורפות שלה. ומנגד כל סימני הפסימיות והספקנות שנבנו בריאל בפתיחת העונה קיבלו אף הן סימני קריאה מהדהדים – בנזמה המאכזב שמקבל קרדיט אינסופי בהרכב בגלל הפרוטקציות של זידאן, מאמן צרפתי שמקבל החלטות לא טובות העונה ומאחר בחילופים ובתגובות שלו, קבוצה שנראית מעט שבעה או שאננה, ושכוכביה הגדולים ירדו ברמה העונה, הגעגועים למוראטה שרק הולכים וגוברים.


זה לעג לריאל מדריד שבארסה נועלת אותה עם תומאס ורמאלן במרכז ההגנה (ועם כרטיס צהוב מדקה 18) ועם סרג'י רוברטו ששומר אחד על אחד את כריסטיאנו רונאלדו (מיס-מאצ' על הנייר). אז איך בארסה עשתה זאת שוב? ואיך דווקא בקלאסיקו בברנבאו? טקטיקה פסיכולוגית היא התשובה. הניצחון הטקטי הפסיכולוגי של בארסה. שני דברים היו ידועים – ריאל (בפיגור 11) חייבת ניצחון בכל מחיר, ושאם תיקלע לפיגור היא עלולה להתפרק. אז במחצית הראשונה כשריאל לחצה, בארסה שיחקה באיטיות חריגה ובעצם פעלה מהר וחד רק באלמנט אחד – יציאות מושלמות לנבדל של קו ההגנה (קרדיט לוואלוורדה ולצוותו). ניכר שואלוורדה הורה לשחקניו לשחק על זמן, לנסות להוריד את הקצב ו"להרוג את המשחק", שנפתח בשעה של שנ"צ ואכן היה די מנומנם במחצית הראשונה (להוציא מצב של פאוליניו ופספוסים של בנזמה וכריסטיאנו).


שחקני ומאמן ריאל ירדו להפסקה בתחושה שבארסה באה לשחק על תיקו, ואם זה יימשך ככה (כריסטיאנו המצטיין בין שחקני ריאל במחצית הראשונה ופיקה המצטיין בשחקני בארסה) הלחץ הלבן בברנבאו יימשך עד הגול. אבל בארסה עלתה שונה לחלוטין למחצית השנייה, העלתה כמה הילוכים, מסי ואינייסטה הגבירו אינטנסיביות, ואז הגיע ה-מהלך שמסכם את המשחק: בוסקטס משחקק באמנות את ראקיטיץ' שדוהר, משאיר לסרג'י רוברטו שנתן את משחק חייו השני (הראשון תמיד יהיה ה-1:6 מול פ.ס.ז') שבישל בנגיעה ללואיס סוארס. מתפרצת קטלנית. זה היה רגע ניצחון ענק עבור בארסה וואלוורדה – כולם דיברו על התלות במסי, ונכון שהנוכחות שלו על המגרש תרמה רבות לגול, אבל הנה מהלך כדורגל בארסאי כשר, דגול ומכריע-עונה בקלאסיקו בלי שמסי נגע בכדור.



כולם דיברו על התלות במסי. סוארס סיים התקפה קטלנית (Gettyimages)


קובאצ'יץ' ליווה את מסי ואיפשר לראקיטיץ' לייצר את עבודת ההכנה לגול. במילים אחרות – זידאן נענש ושילם במזומן על הגישה השלילית שלו. ראוי לזכור שבקלאסיקו תמיד יש גולים – לא היה 0:0 כבר 16 שנה, וה-0:0 האחרון בברנבאו היה לפני 30 שנה, והזיכרון טרי בראש ממשחקי קלאסיקו אחרונים שהסתיימו עם הרבה גולים. במילים אחרות – לרוב גישה שלילית נענשת ולעיתים רבות עונשים כבדים. זידאן נחשב למאמן חיובי של ריאל, שאמנם מתכונן ליריבות אבל יש לו את ההרכב הקלאסי שנחשב לטוב ולמאוזן בעולם. אבל הפעם הוא היה שלילי – לא איסקו, השחקן המצטיין של ריאל ב-2017 ולא בייל שחזר רעב מהפציעה, קיבלו מקום בהרכב אלא קובאצ'יץ'. זידאן רצה לסתום את האמצע עם רביעיית קישור (קאסמירו-קובאצ'יץ', מודריץ', קרוס) וליווי צמוד של בוסקטס אינייסטה ומסי.


9 דקות היו לזידאן להגיב ולשנות את המשחק אבל הצרפתי – שוב- איחר בתגובה ועד שזיזו נזכר להגיב המפגש כבר הוכרע, כי כצפוי, הגול הראשון של בארסה גרם לקריסה של ריאל, בידיעה שהפיגור בטבלה עומד לצמוח ל-14 נקודות, וביכולת הבינונית של ריאל העונה מול ההגנה הנוקשה של בארסה, וכשזיזו לא עושה כלום בניסיון לשנות זאת, מהר מאוד זה הפך ל-0:2 מול 10 שחקנים ולא היתה תחרות. החותמת הסופית – 0:3 נוקאאוט. בבארסה מקררים את השמפניות. כריסטיאנו אסף אמנם את כדור הזהב אבל לאו מסי לפחות סיים את 2017 עם שערו ה-54 בפנדל – שער אחד יותר מכריסטיאנו, מלבנדובסקי ומקבאני. וכמה מתבקש שמסי (שיאן כובשי הקלאסיקו ושיאן הכובשים לשחקן אורח בברנבאו) יעשה זאת במגרש הביתי השני בברנבאו.


בארסה מביסה את ריאל אחרי שאתמול הקבוצה השניה של ברצלונה – אספניול, הנחילה הפסד ליגה ראשון העונה לאתלטיקו מדריד. כן, זה סוף השנה, לא סוף העונה, אבל סיפור האליפות בלה ליגה קרוב לוודאי נסגר ונחתם. ומעבר לכן, בארסה הוכיח שעם הארגון והניצוץ של כוכביה, היא מסוגלת להתמודד ולא מרגישה נחותה איכותית מול ריאל מדריד בברנבאו.


Tres victorias consecutivas de Liga en el Bernabéu en #ElClasicohttps://t.co/IzwE3BxQTQ#ForçaBarçapic.twitter.com/v8eOlpjzot

— FC Barcelona (@FCBarcelona_es) December 23, 2017

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי