שומר על כולם: הכירו את ירי מינה, הרכש הטרי של ברצלונה

ירי מינה
ירי מינה | ברצלונה, רשמי

לפלמייראס הוא סייע לזכות באליפות, לאלפי ילדים הוא דואג להשכלה, בחדרי ההלבשה הוא דמות בלתי נשכחת והרוויח בכבוד את הכינוי 'המכונה'. בגיל 23, הקולומביאני השני בתולדות בארסה מגיע כדי להרקיד את הקאמפ נואו

(גודל טקסט)
ברצלונה רכשה לפני כעשור את אחד מכוכביה של פלמייראס הברזילאית, בעסקה שבמהרה התבררה כטעות גדולה. פפ גווארדיולה ביקש וקיבל בזמנו את הבלם בן ה-21 הנריקה, שעד היום זכור כאחד הפלופים הגדולים של המועדון אחרי ששולמו עבורו ב-2008 כעשרה מיליון יורו. הנריקה הגיע אז ביחד עם דני אלבס, אולם בניגוד למגן שפרץ לא זכה לרשום אפילו הופעת ליגה אחת. כעת, אחרי החתמתו של ירי מינה הקולומביאני, בקטלוניה מקווים שהפעם צירוף בלם צעיר מתוצרת פלמייראס גם ישתלם.


ירי מינה בן ה-23, שהפך לקולומביאני השני בתולדות המועדון אחרי לאורו מוסקרה שהצטרף ב-1960 ולא זכה אפילו לרשום הופעה רשמית, מצפה ככל הנראה עתיד אחר. הבלם חתם לחמש שנים וחצי וברצלונה שילמה תמורתו 11.8 מיליון יורו, וגם סעיף השחרור שלו יחסית סביר לאור העסקאות האחרונות בעולם – עומד על מאה מיליון יורו בלבד, כאשר לקבוצתו הקודמת סנטה פה תהיה אופציה לפי החוזה לקבל 20 אחוז מכל מכירה עתידית.



Yerry Mina vs. Uruguay.

For less than €20m, Barcelona are signing the most exciting defender in South America. pic.twitter.com/35Z1JzRaBJ

— Breaking The Lines (@BTLvid) January 10, 2018


למרות ששיחק רק 49 משחקים במרכז ההגנה של פלמייראס, מינה כבש תשעה שערים, מספר גבוה למדי לבלם, ונחשב לאחת הרכישות המוצלחות של המועדון אחרי שנרכש בשלושה מיליון יורו ונמכר בפי ארבעה. נציגי הקטלונים התרשמו ממשחקו הפיזי, זרועותיו הגדולות והעובדה שמדובר בבלם גבוה – 1.95 מטרים, משמע עשרה סנטימטרים יותר אפילו מג'רארד פיקה.


חבריו מכנים אותו "יירו" וגם כ"המכונה", הסבירו בעבר שבחרו בשמות אלו מכיוון שחלוצים מפחדים ממנו, אבל הפיקנטריה המעניינת היא ששמו, ירי, הוא כתוצאה מאהבת אמו לאיורים בסדרה "טום וג'רי", כך חשף אביו. מינה ביקש מברצלונה את החולצה מספר 26, איתה שיחק בפלמייראס וזכה איתה בברזילראו, אבל היא שייכת כרגע לקרלוס אלנייה. מינה אוהב גם את המספר 8 בגלל שהוא חולם יום אחד לשחק כקשר ובטוח ביכולת שלו, אבל כנראה שלפחות בברצלונה זה לא יקרה.



יצטרך להסתפק במקום במרכז ההגנה, ככל הנראה. מינה (ברצלונה, רשמי)


אדמילסון, שחקן ברצלונה לשעבר, סיפר על היהלום החדש מדרום אמריקה: "יש לו מהירות וכוח פיזי. אני בטוח שיצליח בבארסה. ראיתי הרבה משחקים שלו בשנה שעברה בפלמייראס והוא מזכיר לי את לוסיו (אקס באיירן מינכן ואינטר בין השאר), סגנון המשחק שלהם דומה. הוא יוצא במהירות עם הכדור ויודע למסור קדימה בצורה חכמה. הוא יביא הרבה שמחה לחדר ההלבשה של בארסה בזכות האהבה שלו למוזיקה ולריקודים".


מינה נולד למשפחה של שוערי כדורגל. אביו, חוסה אוליסס, היה שוער דפורטיבו קאלי ואונסה קלאדס הקולומביאניות ואת הקריירה המקצועית שלו העביר באקוואדור. דודו, חאיר, שהוא היום גם סוכנו, שיחק בנוער של אמריקה קאלי ומיליונריוס. גם מינה רצה להיות שוער, אבל בעצת המשפחה ובעיקר כי הבין ששוער לא זה לא התפקיד עבורו, החל לשחק קודם כקשר ואחר כך כבלם. חאיר בתור סוכנו השיג לו חוזה בדפורטיבו פאסו הקטנה, ממנה עבר לסנטה פה ובפלמייראס נחת לפני כשנה וחצי בתור שחקן אלמוני שבמהרה הפך לשר ההגנה. המשמעות שלו לברזילאים הייתה כל כך גדולה, שהם ניסו לעכב את מכירתו ודרשו מברצלונה את סכום ההעברה בפעימה אחת, וחמישה אחוזים ממכירה עתידית. 


"כשהייתי ילד התחלתי לשחק כשוער, כמו כולם אצלי במשפחה. האמת שזו עמדה שקשה מאוד לשחק בה. קשה מאוד לבלוט כשוער ולכן עברתי לשחק כקשר, לפי העצות של אבי ודודי", אמר. העיתונאי הברזילאי, פאולו פרייטס, אמר לספורט1: "הוא גבוה וחזק, אבל לא חד מאוד. המהירות שלו היא אחד היתרונות שלו ויש לו נגיחה מצוינת. מינה טוב במשחק הראשון גם בהגנה וגם בהתקפה. הוא יכול להצליח, אבל הוא לא טכני כמו שבברצלונה משחקים". 



מינה. "המכונה" נחתה בברצלונה (AFP)


על אף שהוא משחק בחלק האחורי, מינה מסוכן גם בהתקפה וכאמור גם תשעת שעריו בפחות מ-50 משחקים מוכיחים זאת. הוא השתמש בגובה שלו כדי לכבוש בארבעה משחקי קלאסיקו – נגד סנטוס, סאו פאולו וקורינתיאנס. הוא זכה להשוואה ללואיס פאריירה ששיחק בשנות השבעים והשמונים, לא רק מפני שכבש במשחקי "קלאסיקו", אלא גם בזכות העובדה שכמו בלם העבר שנחשב לבלם המודרני הראשון של ברזיל, כך גם מינה נחשב לפורץ דרך.


בזכות הצטיינותו בברזיל, הוא זומן לנבחרת קולומביה במהלך קמפיין מוקדמות המונדיאל ואיים ללא הרף על שער ברזיל ב-2:2. כמו בקבוצתו, גם במדי הנבחרת מספריו מרשימים ובמאזנו שלושה שערים בתשע הופעות בלבד. על הקליטה שלו בפלמייראס סיפר: "מהיום הראשון הם קיבלו אותי בזרועות פתוחות. הייתה לי פציעה קשה והם טיפלו בי מצוין. המטרה שלי הייתה לעזור להם לזכות באליפות ואני שמח שעשיתי את זה".


כדורגל, מוזיקה וריקודים הם האהבה שלו. אוהדי ברצלונה בוודאי כבר זכו לצפות בחגיגת השערים המיוחדת (והמפתיעה) שלו, אבל מעבר לכך מדובר בבחור שהרגליים שלו על הקרקע וכבר בגיל צעיר מאוד (רק בן 23) הבין עד כמה חשובה העזרה לילדים בעלי מוגבלויות. כבר עתה כשלושה מיליון עוקבים ברשתות החברתיות מתעניינים בכל מעשיו.


Barcelona sign #YerryMina!
Aside from excellent defense moves, the will bring to the table his best skill: pic.twitter.com/y7kigYSEXT

— 365Scores (@365Scores) January 11, 2018


הוא הקים מוסד לילדים בעיר גאוצ'נה בפרברי קאלי, קולומביה, בה מתגוררים 20 אלף תושבים שמורכבים מ-99 אחוז צאצאי עבדים לשעבר ומהגרים. בכל הזדמנות שהייתה לו נסע לשם לעסוק במוסד שפתח בדצמבר 2016 וכך הוא עוזר לאלפיים ילדים לנסות את מזלם בכדורגל ובעיקר דואג עבורם למחיה נאותה ולהשכלה. באפריל האחרון אף גייס מזון ובגדים לנזקקי העיר מוקואה בקולומביה, ש-250 מתושביה מתו באסון שעבר על העיר.


מינה קשור מאוד למשפחתו ולפי הפרסומים יעבור עם כולה לברצלונה. לפי "ספורט" הקטאלוני, מינה ביטל חופשה בברצלונה עם משפחתו לפני כמה חודשים רק בשל העובדה שהקבוצה לא שיחקה באותם ימים וכך לא התאפשר לו לצפות בליאו מסי בזמן אמת. כעת הקולומביאני השני שנוחת בברצלונה לא רק יצפה במסי, אלא גם יזכה לשמור עליו באימונים וככל הנראה, אם הכל יתנהל כשורה, יהיה מחליפו של חאבייר מסצ'ראנו ושותפו החדש של פיקה במרכז ההגנה של הקבוצה הטובה בעולם בימים אלו. בקולומביה בטוחים כי החיזוק החדש ירקיד את הקאמפ נואו – מסי, סוארס ופיליפה קוטיניו בטוח מחכים לזה. 




¿Sabías que otro colombiano vistió la camiseta azulgrana? https://t.co/c28aoSwMqo

— FC Barcelona (@FCBarcelona_es) 11 בינואר 2018

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי