סחר של יום חדש: ההסכם הסעודי שמסעיר את ספרד

השחקנים הסעודים בספרד
השחקנים הסעודים בספרד | לה ליגה, רשמי

עם העברתם המפתיעה של תשעה שחקני סגל הנבחרת לקבוצות משלוש הליגות הראשונות בספרד, הסעודים מקווים לאפשר לשחקנים רמת אימון גבוהה יותר לקראת המונדיאל. המארחים יעשירו את חשבון הבנק ורק האוהדים מבולבלים

(גודל טקסט)

 תכירו את סאלם אל-דווסרי. קשר נבחרת סעודיה שעד ליום ראשון האחרון שיחק באל הילאל הסעודית באלמוניות גדולה ופתאום, ללא הודעה רשמית ומבלי שידענו כי "הצוללת הצהובה" מחפשת שחקני חיזוק סעודים, הושאל עד לסיום העונה לוויאריאל הספרדית.

כמה דקות הוא ישחק עדיין לא ברור, אבל כל זה רק פרט קטן בתוך הידיעה הגדולה. אוהדי הכדורגל בספרד נדהמו לשמוע ביום ראשון שלמעשה תשעה שחקנים של הסגל הרחב של נבחרת סעודיה, שמתכוננת למונדיאל ברוסיה, הושאלו לקבוצות בשלוש הליגות הספרדיות הראשונות. צריך לציין כי עד כה לא שיחק אף שחקן סעודי מחוץ למדינה, למעט שני שחקנים צעירים – ששותפו בוויטסה ובמכללת וירג'יניה קאבלירס בארה"ב. סעודיה, אגב, תשחק בבית 1 המוקדם במונדיאל עם אורוגוואי, רוסיה ומצרים.

חוסר ההיכרות עם השחקנים שהגיעו הוביל אפילו לטעות מצחיקה ועצובה במקצת: עבדולה אל חמדן, שהושאל לספורטינג חיחון, בוודאי נפגע מאוד כשראה בהודעת הטוויטר של הקבוצה כי היא החתימה שחקן בשם אל שבאב. רק ציוץ של אוהד כדורגל סעודי הבהיר למועדון הספרדי כי שמו של השחקן הוא אל חמדן – וזה הגיע מקבוצת אל שבאב ריאד. אחד האוהדים לא היסס לצייץ: "אם הם אפילו לא מכירים את השם של השחקן הצעיר אז למה בדיוק הביאו אותו לליגה ולקבוצה שלנו?".


הציוץ של חיחון והאוהד שהעמיד את הקבוצה על הטעות (טוויטר)

שלושה שחקנים הושאלו לקבוצות מהליגה הראשונה בהם גם הפליימייקר יחיא אל-שחרי שהגיע ללגאנס, והחלוץ פאהד אל-מוולד שנחת בלבאנטה. מדובר בשחקני נבחרת מוכרים, כאשר שישה אחרים הושאלו לקבוצות בליגה השנייה – ריאל ויאדוליד, ראיו וייאקנו וחיחון. ויאריאל ב' ולגאנס ב' קיבלו כל אחת עוד שחקן סעודי נוסף בליגה השלישית.

נראה שלא רק אוהדי הקבוצות לא הכירו את המצטרפים הטריים אלא גם המאמנים והמנג'רים של המועדונים לא שמעו עליהם. פרטיה של העסקה, שנחתמה באוקטובר 2017 ישירות בין "לה ליגה" לשר הספורט הסעודי, לא פורסמו והעיקרון המנחה הנראה לעין הוא שספרד תאפשר לסעודיה לאמן את השחקנים שלה ברמה גבוהה יותר והסעודים כבר יגמלו להם בתמיכה כלכלית כשלהי.

בספרד נמתחה ביקורת על הצורה בה השחקנים הונחתו על הקבוצות והוחתמו דרך אגב בטקס מלכותי בריאד הסעודית. ארגון השחקנים הספרדי תקף את העסקה בטענה כי "מעדיפים כסף על ספורט ואת קידום השחקנים הספרדים על חשבון עוד כמה דולרים", אמר דויד אגנסו, בעבר שחקן בית"ר ירושלים והיום יו"ר האיגוד. "לה ליגה" התגוננה וטענה שהידיעה לפיה השחקנים הונחתו על הקבוצות לא הייתה נכונה. לדבריהם הם פנו לקבוצות מסוימות, בהן סברו שלשחקנים יהיה סיכוי להשתלב, וביקשו מהם לבדוק שמות.


אגנסו. יצא נגד ההסכם (לה ליגה, רשמי)

אלא שרדיו "קאדנה סר" ערך בדיקה והתברר שחלק מהקבוצות לא בדקו דבר ופשוט הסכימו לקבל את השחקנים האלמוניים, בשאיפה לתת לשחקנים האלה כמה דקות במהלך משחק. הטיעון כאילו הקבוצות הספרדיות עבדו במשך חודשים ועקבו אחרי השחקנים, כפי שנטען על ידי ההתאחדות הספרדית, נשמע מגוחך.

במקביל נטען כי לקבוצות הקטנות בספרד אין מה להפסיד. "הקבוצות האלה יהיו מפורסמות בסעודיה ובמדינות אחרות במפרץ אם יתנו לשחקן סעודי לשחק כמה דקות באחת הליגות הכי טובות בעולם", נאמר בתגובה, אך אוהדי הקבוצות שקיבלו שחקנים שאיש לא שמע עליהם, יצאו נגד ההחלטות ברשתות החברתיות וטענו: "עושים מאיתנו צחוק. לוקחים מקום של שחקן חיזוק שהיה יכול להגיע ונותנים אותו למישהו אלמוני".

העיתונאי חאבייר מרטין מה"אס" הוסיף: "יש כאלה שחושבים שמאמן ויאריאל חאבי קאייחה חושב לעצמו 'מה זה כבר משנה אם מביאים לי שני שחקנים שלא רציתי?', אבל יש בזה מסר לא טוב לליגה. אם השחקן עובר לנומנסיה אז מילא, אבל ויאריאל היא קבוצת צמרת שצריכה כסף ולא יכולה סתם לקלוט כל שחקן. זה מועדון שנלחם על מקומו בליגת האלופות בשנה הבאה. ההרגשה היא שהליגה פשוט נמכרת למשקיעים מחו"ל. הקבוצות עובדות כאן לטובת מנהלת הליגה והיו"ר חאבייר טבאס ללא תמורה".


שחקני החיזוק הסעודים. לקבוצות יש רק מה להרוויח? (לה ליגה, רשמי)

אגב, בפורטוגל כבר היה ניסיון דומה לשילוב שחקני "חיזוק" אלמוניים ב-2016, כאשר קבוצות מהליגה השנייה נאלצו לקלוט עשרה שחקנים סיניים בתמורה לתשלום כספי. חברת "לדמן", שעוסקת בניהול קבוצות ספורט והעברות שחקנים הייתה זו שיזמה את המהלך ואף הגיעה לסיכום עם הקבוצות הפורטוגליות, לפיו הן ישתפו את השחקנים למספר דקות שסוכם מראש. בספרד תוהים אם ההסכם הפעם דומה והקבוצות ייאלצו לא רק לאפשר לשחקנים להתאמן איתן אלא גם לשתף אותם במשחקים, בניגוד לרצונן המקצועי.

בספרד מציינים לא רק את העובדה שסעודיה הנחיתה עליהם שחקנים לא מוכרים, אלא גם שמדובר בארץ שמפרה זכויות אדם וציינו לטובה רק את העובדה שבאחרונה התירו לנשים במדינה לצפות במשחקי כדורגל, אך עדיין לשבת בנפרד מהגברים. כמו כן צוין שחל איסור חמור על קיום קהילה גאה וכמובן הדת שולטת בכיפה, אבל זה לא יעניין אף אוהד כדורגל אם בסופו של דבר דווקא סעודי שיקבל את ההזדמנות, יבקיע שער שישנה עונה שלמה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי