אנדרה הענק: סילבה כובש את ספרד. אפילו רונאלדו מפרגן

אנדרה סילבה
אנדרה סילבה | Gettyimages

החלוץ הגיע למילאן בתור כישרון על, אך לא עמד בציפיות. העונה, אחרי שהושאל לסביליה, נפרץ הסכר, נשברו השיאים וכל אירופה מדברת על הדבר הגדול הבא. הערב (21:45) הוא ינסה להמם את הקאמפ נואו

(גודל טקסט)

הפתגם הידוע "משנה מקום משנה מזל" משחק תפקיד חשוב מאוד בקריירה של חלוץ נבחרת פורטוגל אנדרה סילבה, שהושאל אחרי עונה גרועה במילאן לסביליה וכבש כבר שבעה שערים בשמונה משחקי ליגה, ועוד שני שערים בנבחרת, בהם גם שער הניצחון 0:1 על איטליה.

סילבה הוא השחקן הזר השני שכובש שלושער במשחק הליגה הראשון שלו בספרד. זה קרה כשהבקיע שלישיה ב-48 דקות בניצחון 1:4 על ראיו ואייקאנו. הקודם שעשה זאת היה רומאריו במדי ברצלונה. גם בנבחרת פורטוגל הוא מחזיק בשיא של השחקן הצעיר ביותר שהבקיע שלושער, שם זה קרה בניצחון 0:6 על איי פארו במוקדמות מונדיאל 2018, כשהיה רק בן 20 ו-11 חודשים.

בשבת סילבה יכול לגרום לארנסטו ואלוורדה כאב ראש גדול בקמאפ נואו, כשברצלונה תארח את סביליה, מוליכת הטבלה, במשחק המרכזי שאחרי פגרת הנבחרות. סילבה, שהגיע מפורטו למילאן ככוכב צעיר בקיץ 2017, אחרי שהרוסונרי שילמו עליו 38 מיליון יורו והפכו אותו לשחקן הרכש היקר השני בתולדות המועדון (יותר מפיליפו אינזאגי שעלה 37 מיליון יורו, אלסנדרו נסטה וקרלוס באקה), לא הצליח להתאקלם באיטליה. הוא כבש רק שני שערים ב-24 הופעות בעונה שעברה אצל הרוסונרי, והם החליטו להשאיל אותו בקיץ לסביליה אחרי שגם וולבס הייתה מעוניינת.


הראשון מאז רומאריו. אנדרה סילבה (Gettyimages)

כעת מתברר שזו הייתה טעות קשה. סביר להניח שהמנהל הספורטיבי לאונרדו לא היה נותן יד להחלטה כזאת היום, אבל היא התקבלה כאשר מילאן הייתה שייכת עדיין לרוכשים הסינים ונוהלה בצורה מוזרה. לסביליה יש אופציה לרכוש את החלוץ הפורטוגלי ב-30 מיליון יורו, אבל נראה שבקיץ צפוי מאבק קשה כי מילאן לא תרצה לשחררו. סביליה, מצדה, כבר נהנית מהפוטנציאל של מי שהבקיע שמונה שערים ב-14 משחקים בליגה האירופית וינסה העונה לאיים על תואר מלך השערים ב"לה ליגה". במצב כזה, אי אפשר לשלול אפשרות שריאל מדריד תנסה לרכוש אותו – בעיקר אחרי שכבש מולה צמד בניצחון של סביליה 0:3.

"כולנו ידענו שהוא חלוץ מדהים, אבל רק אחרי כיבוש שערים מסתכלים עליו", נכתב על סילבה בעיתון הפורטוגלי "רקורד". לדברי הפרשנים, אי ההצלחה של החלוץ במילאן אשתקד נובעת מהטרנד של הפורטוגלים הצעירים שנוהרים לרחבי היבשת. גם רנאטו סאנצ'ס, ז'ואאו מאריו, אנדראה גומש ונלסון סמדו לא הצליחו בקבוצות החדשות שלהם, אף שהיו כוכבים גדולים קודם לכן בפורטוגל.

סילבה כבש 22 שערים בפורטו לפני שנרכש על ידי מילאן והסיבה לדעת הפרשנים היא שהמנהלים הספורטיביים בקבוצות גדולות באירופה רוכשים טאלנטים, אבל המאמנים לא נותנים להם סיכוי בגלל יריבויות פנימיות עם המנהלים הספורטיביים. ב"רקורד" האשימו את מאמן מילאן, ג'נארו גאטוסו, שלא השקיע בסילבה בגלל שרצה חלוץ שכובש מיד ולא חשב על העונות הבאות. מאמן סביליה, פאבלו מצ'ין, חשב אחרת ואמר על סילבה: "שיטת המשחק שלנו נועדה לשפר שחקנים עם המאפיינים שלו. אם נמשיך לשחק כמו שעשינו היום אני בטוח לא אתחרט שהבאתי אותו".


ב"רקורד" טענו שגאטוסו לא חשב קדימה. סילבה במדי מילאן (Gettyimages)

גם בנבחרת סילבה מצליח בצורה יוצאת מהכלל. הוא כבש פעמיים בליגת האומות – בניצחון על איטליה וב-2:3 על פולין – ובפורטוגל מתקשים להיזכר בשחקן עם פתיחה דומה לשלו בנבחרת. הוא כבש 14 שערים ב-29 הופעות, בעוד שכריסטיאנו רונאלדו כבש רק תשעה ב-29 ההופעות הראשונות. זו כמות שערים אדירה לשחקן שבגיל נוער היה בכלל קשר וכונה "דקו הקטן".

"כשאפרוש מכדורגל אני אשאיר את הנבחרת בידיים טובות, בידיים של אנדרה סילבה", אומר היום רונאלדו ומבהיר מי יהיה מבחינתו היורש שלו במדים הלאומיים. בטו, שוער נבחרת פורטוגל בעבר וכיום פרשן מקומי, הוסיף: "אפשר להשוות בין רונאלדו לסילבה רק בכמות השערים, אבל יש לו סטייל משחק אחר מ-CR7. הוא חכם, מהיר, חזק פיזית וטוב במשחק הראש".

בעקבות ההצלחה של סילבה השווי שלו עלה באתר CIES השווייצרי, המתמחה בהערכת מחירי שחקנים, מ-43 מיליון יורו במארס 2018 עד ל-57 מיליון יורו כיום. וגם לשחקן עצמו יש הסבר להצלחה האישית והקבוצתית. "לא בכל יום אתה מנצח את ריאל מדריד 0:3. זה אומר שהמאמן שלנו יודע מה הוא עושה", הוא אמר, "אנחנו צריכים להמשיך לשמוע לו ואני מאמין שיש לנו העונה סיכוי לרוץ לאליפות".

מאצ'ין הוא אחד המאמנים הבודדים בליגה שמשחק עם שני חלוצים, כך שסילבה משתף פעולה עם וויסאם בן ידר. הצרפתי כבש העונה בליגה חמישה שערים וכרגע לא נראה ששינוי צפוי באופק. "לא אשנה את שיטת המשחק שלי", הודיע המאמן, "הצלחתי איתה בעבר בג'ירונה". נראה שסילבה בידיים טובות – ושלמילאן יהיה עוד הרבה על מה להצטער. בשבת נראה אם גם לברצלונה יהיה על מה.


אנדרה סילבה. אפילו רונאלדו מחמיא (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי