המחטף של חטאפה: כך הפכה האחות הקטנה של ריאל להפתעת העונה

שחקני חטאפה חוגגים
שחקני חטאפה חוגגים | AFP

עם מאמן שבילה את הקריירה בליגות הנמוכות וחוד מזדקן, הקבוצה מדרום מדריד נמצאת בנקודה מצוינת לחזור לאירופה אחרי שנים של היעדרות. הערב (22:30) נגד זידאן והבלאנקוס הם ינסו לגנוב את השליטה על העיר

קבוצות: חטאפה
(גודל טקסט)

המשחק הגדול בתולדות חטאפה התקיים לפני 11 שנה, באפריל 2008. ברבע גמר גביע אופ"א היא התייצבה מול באיירן מינכן ופירקה אותה לחתיכות. המובילה הגאה בבונדסליגה, ספינת הדגל של הכדורגל הגרמני, עם אוליבר קאן, פיליפ לאם, לוסיו, בסטיאן שוויינשטייגר, מירוסלאב קלוזה, פרנק ריברי ומרק ואן בומל על הדשא ואוטמר היצפלד האגדי על הקווים, הגיעה לאיצטדיון הצנוע בפרבר הדרומי של מדריד והושפלה על ידי היריבה הצנועה על אף שהיתה בעדיפות מספרית במשך 114 דקות.

כבר שבוע קודם לכן, באליאנץ ארנה, נתנה חטאפה הצגה ויצאה עם תיקו 1:1 מופלא. הפעם היא נאלצה להסתדר ללא מנהיג הקישור רובן דה לה רד שהורחק דקות ספורות אחרי שריקת הפתיחה, אבל משום מה זה בכלל לא הפריע לה. היא שטפה את המגרש עם עם צירופי המסירות האלגנטיים, ועלתה ליתרון מוצדק משער של קוסמין קונטרה הרומני. רק בדקה ה-89 הצליח ריברי איכשהו להשוות ולכפות הארכה, אך בפתיחתה היממה חטאפה את היריבה העשירה עם צמד שערי בזק והובילה 1:3. היצפלד תפס את הראש על הספסל, האוהדים ביציעים היו ברקיע השביעי. אלה היו רגעים של אושר טהור עבור המועדון הקטנטן.

זה נגמר בדמעות. בדקה ה-115 שמט השוער הארגנטיני רוברטו אבונדנסיירי כדור פשוט, ולוקה טוני דחק פנימה כדי להעניק לבאיירן תקווה. בדקה ה-120, אחרי שאפילו קאן עלה להתקפה, נגח הסקורר האיטלקי שער נוסף, קבע 3:3 ויצא לחגיגות מטורפות. במינכן קוראים לזה עד היום "נס חטאפה", אם כי ההעפלה לחצי הגמר לא הניבה בסופו של דבר בשורה משמחת – באיירן הובסה שם 4:0 בידי זניט.

פאטו, שוער חטאפה ב-2008, לא מאמין למה שקורה (AFP)
פאטו, שוער חטאפה ב-2008, לא מאמין למה שקורה (AFP)

למרות שברון הלב, לא יכולה חטאפה לשכוח את החוויה המרטיטה. היתה זו עונה קסומה, במהלכה היא ניצחה גם את בנפיקה בשמינית הגמר. 4 שנים בלבד אחרי העליה ההיסטורית לליגה הבכירה ב-2004, היא נראתה כמו המרענן הגדול של הכדורגל האירופי. עם מיכאל לאודרופ על הקווים היא הציגה כדורגל מסוגנן והתקפי, עם המון יצירתיות וראוותנות. היא התבססה על החזקת כדור וניסתה לכפות את עצמה על כל יריב ובכל מגרש.

באותו קיץ עזב לאודרופ, והעסק התדרדר בהדרגה. ב-2016 אפילו ירדה חטאפה לליגה השניה, והיו שהעריכו כי לא תוכל לשוב לעולם עם התקציב הצנוע. ואולם, היא לא סתם חזרה באופן מיידי. בימים אלה היא אפילו חולמת על האפשרות לחדש את היריבות מול באיירן מינכן על הבמה הגדולה מכולן – בליגת האלופות. באופן מדהים, מדורגים הכחולים מדרום מדריד במקום הרביעי כאשר נותרו חמישה משחקים בלבד לסיום העונה. ולנסיה וסביליה מפגרות בשתי נקודות, ונתפסות עדיין כפייבוריטיות בקרב על הכרטיס לצ'מפיונס על הנייר, אבל אחרי 0:3 מוחץ על סביליה עצמה במחזור האחרון חטאפה בהחלט מאמינה שהיא מסוגלת להשלים את המשימה. אז מה אם עוד נותרו לה מפגשים מול ריאל מדריד וברצלונה?

חטאפה הנוכחית שונה מהמודל של לאודרופ ב-2007/08. היא פחות אלגנטית ויותר לוחמנית, אבל זה הרי בדיוק האופי של המאמן. חוסה בורדלאס בן ה-55 לא היה כוכב ברצלונה וריאל מדריד בימיו כשחקן, אלא בילה את כל הקריירה בליגות הנמוכות. שם הוא גם חי באלמוניות מוחלטת על הקווים, ואפילו כאשר הצליח לעלות עם אלאבס ב-2016 הוחלט לפטרו. אלא שאז הוא הלך לחטאפה, עם הצוות הנאמן שכולל מאמן כושר אדיר, עלה שוב – והפעם עושה חיים משוגעים בטופ.

בורדלאס. ארגון וסדר הם הדבר החשוב ביותר מבחינתו (AFP)
בורדלאס. ארגון וסדר הם הדבר החשוב ביותר מבחינתו (AFP)

הארגון והסדר הם הדבר החשוב ביותר מבחינתו, וההגנה מעל לכל. תאמינו או לא, אבל ממוצע הספיגות של הכחולים עומד על פחות משער למשחק מאז העליה. בעונה שעברה הוציאה חטאפה רק 33 כדורים מהרשת ב-38 משחקים, כשרק אתלטיקו מדריד וברצלונה סופגות פחות ממנה. העונה יש לה 29 שערי חובה ב-33 משחקים, ורק אתלטיקו ו-ולנסיה ספגו פחות. אפילו החילופים בעמדת השוער לא השפיעו – ויסנטה גואייטה המצוין העדיף לעבור לספסל של קריסטל פאלאס, אבל דויד סוריה עושה עבודה לא פחות טובה, מגובה בחוליית הגנה מצוינת, קישור שנלחם על כל כדור בראשות מאורו ארמבארי האורוגוואי, וגם קצת מזל כאשר יש צורך.

השיפור בהשוואה לעונה שעברה חל בחוד, שם הצטרף לחורחה מולינה בן ה-37 גם חיימה מאטה בן ה-30. מולינה הוא חביבו הגדול של המאמן בורדלאס, אשר מתאים כמו כפפה ליד לשיטת המשחק שלו. הם מכירים זה את זה עוד מימיהם המשותפים באלצ'ה בשלהי העשור הקודם. הציוות המוצלח עם מאטה היווה הפתעה מסוימת, למרות שהכוכב החדש היה מלך השערים בליגה השניה אשתקד במדי ויאדוליד. התאקלמותו בליגה הבכירה כה מזהירה שהוא ערך בחודש שעבר הופעת בכורה במדי ספרד. שניהם, אגב, הגיעו לחטאפה בהעברה חופשית, וכך גם המחליף הראשון אנחל בן ה-31. נכון לעכשיו, יש למאטה 14 שערים, מולינה רודף אחריו עם 13, ואנחל תרם שבעה כיבושים. גיל מצטבר: 98. מספר השערים במצטבר: 34 מתוך 43 שכבשה חטאפה. העלות המצטברת: אפס עגול. מדהים זו לא מילה.

באופן כללי, בחטאפה אוהבים את ריאל מדריד. רוב אוהדיה מרשים לעצמם לאהוד גם המועדון המלכותי, כי יחסי הכוחות מאפשרים זאת. אפילו הבעלים אנחל טורס הוא אוהד שרוף של הבלאנקוס, וכך גם מאטה שהעריץ בנעוריו את רונאלדו הברזילאי. ואולם, הערב (חמישי) הם רוצים להכות בריאל במלוא הכוח. המרחק ביניהן בטבלה עומד על 10 נקודות בלבד, וזה מרגיש אפשרי. עם המשמעת, ההקרבה, והצרחות הרמות של בורדלאס על הקווים בחדר ההלבשה, הם ינסו לחולל סנסציה כדי להישאר במקום הרביעי ולהתקרב צעד נוסף להגשמת המטרה עליה אפילו לא העזו לחלום בתחילת העונה. חטאפה בליגת האלופות? אם תלקט שלוש נקודות מול זינדין זידאן הערב, היא עשויה להיות שם. באיירן כבר מחכה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי