כוכב גם מהספסל? המציאות החדשה של ג'אנלואיג'י בופון

ג'אנלואיג'י בופון
ג'אנלואיג'י בופון | Gettyimages

בגיל 40, האיטלקי יפתח היום את העונה ה-24 בקריירה בסופרקאפ הצרפתי, בידיעה שהוא צריך להיאבק על המקום בהרכב מול השוערים להם הוא גם אמור לשמש כמנטור. יעקב זיו מנתח את מצבו של השוער הוותיק בבירת צרפת

(גודל טקסט)

ג'אנלואיג'י בופון פותח את העונה ה-24 שלו בקריירה, כשלמעט שש שנים בפארמה, בכולן שיחק ביובנטוס. בגיל 40, בו הרוב המוחלט של הכדורגלנים כבר לא פעיל מזמן, הוא הגיע לפאריס סן ז'רמן בתזמון לא אידאלי. החלום שלו תמיד היה לזכות בליגת האלופות, ועכשיו האקסית מטורינו רכשה את כריסטיאנו רונאלדו והגדילה משמעותית את סיכוייה לעשות את מה שהייתה רק קרובה אליו בשנים האחרונות – להניף את הגביע עם האוזניים הגדולות.

השוער הוותיק סבל לא מעט במשחקים מול הכוכב הפורטוגלי ויכול היה לשחק לצידו, אבל למרות הכל, לא תשמעו מבופון מילה אחת של חרטה על המהלך. בצרפת כבר מדווחים שכבר יש לו מעריצים בקבוצה בזכות ההתנהגות הג'נטלמנית שלו, העזרה לשוערים האחרים והספורטיביות שלו. "הוא כוכב ענק ויהיה כזה גם אם יישב עם הספסל פה ושם", נכתב הבוקר ב"ל'אקיפ".

היום (שבת, 15:00) תתחיל פ.ס.ז' את העונה החדשה במשחק הסופרקאפ הצרפתי נגד מונאקו בשנזן שבסין עם המון סימני שאלה כמו מה יהיה עם חקירת הפייר-פליי הפיננסי של אופ"א שנפתחה מחדש בנוגע לרכישת ניימאר וקיליאן אמבפה לפני שנה, האם הברזילאי ישתלב שוב בקבוצה ויתגבר על המונדיאל, אם יגיעו עוד שחקני רכש מלבד בופון, אדריאן ראביו שרוצה לעזוב והאם השחקנים שהושאלו לקבוצות אחרות בעונה החולפת, כמו גונסלו גדש וחסה רודריגס, יימכרו כדי להכניס לקופת המועדון כסף שירגיע את אופ"א. שחקנים כמו אנגולו קאנטה או ג'רום בואטנג עדיין לא הגיעו לקבוצה ולא ברור אם יגיעו. ניימאר צפוי לפתוח היום בהרכב ללא שותפיו בהתקפה קיליאן אמבפה שטרם חזר מהחופשה אחרי הזכייה במונדיאל ואדינסון שפצוע.

ויש גם את המאמן תומאס טוכל שמתחיל עונה חדשה, לא באופן אידאלי במיוחד, עם מסע משחקים מחוץ לצרפת במסגרת "גביע האלופות הבינלאומי", בו רוב הקבוצות משחקות בסגל חסר ללא כל כוכבי המונדיאל, כשנקודת האור היחידה הייתה בנו של כוכב העבר ג'ורג' וואה, חלוץ נבחרת טימותי וואה בן ה-18 שהראה ניצוצות. פ.ס.ז' איבדה את יורי ברצ'יצ'ה, חאבייר פאסטורה וטיאגו מוטה שפרש, אבל באופן מוזר ביותר סימן השאלה הגדול ביותר הוא דווקא בשער הקבוצה.


בופון. נראה לא חד ולא שייך (Gettyimages)

לכאורה הגיע לקבוצה שוער עולמי ברמה הגבוהה ביותר, אבל לפחות במשחקי ההכנה בופון נראה לא שייך, לא חד וספג הרבה שערים שחלקם באשמתו. להגנתו אפשר לומר שלפניו שיחקה הגנה צעירה במיוחד כשדני אלבס עדיין פצוע וכל שחקני ההרכב הקבועים חזרו מאוחר מהמונדיאל, אבל עדיין בפ.ס.ז' ציפו ממנו ליותר. כעת לא ברור מי יהיה השוער הראשון של טוכל כשאלפונס אראולה חוזר לתמונה. הצרפתי הצעיר הוא שוער טוב לכל הדעות, אבל עדיין לא ברמה הגבוהה ביותר והיה לו חלק לא מבוטל בשערים שספגה הקבוצה בהדחה מול ריאל מדריד בליגת האלופות. בנוסף קווין טראפ הגרמני עדיין נמצא בקבוצה ונותר לתהות אם יקבל הזדמנות נוספת מהמאמן בן ארצו, אחרי שבעונה החולפת רשם ארבעה שערי ליגה בלבד.

"יש לפ.ס.ז' מספיק כוכבים מכדי להיכנס כעת לפאניקה", סוכם העניין באופטימיות ב"ל'אקיפ". טוכל הודה שבופון שהוא יצטרך להיאבק על מקומו ושעדיין לא החליט מי יהיה השוער הראשון: "בופון לא חושש להיאבק על מקומו, וגם לא קווין ואלפונס. הייתי רוצה תחרות כזאת בכל עמדה במגרש. אנחנו צריכים להתמודד עם המצב הזה בצורה רגועה. כשכולם יהיו בקבוצה וכולם יהיו בריאים זה גם יהיה הזמן להחליט".


טוכל. עדיין לא קיבל את ההחלטה (Gettyimages)

במשחקי גביע האלופות ספג בופון ארבעה שערים מול באיירן מינכן וארסנל בשני המשחקים הראשונים במפעל. האיטלקי שרשם 656 משחקים ב-17 שנים ביובנטוס אמר בעצמו שהוא מעולם לא קיבל באופן רשמי את התפקיד בביאנקונרי: "ב-23 שנות הקריירה שלי אף אחד מעולם לא אמר לי 'אתה השוער הראשון'. זה הגיע רק באמצעות עבודה קשה באימונים ובחרו בי רק בזכות ולא בחסד. אמשיך לעבוד קשה וגם לעזור לטפח את שאר השוערים בסגל". בופון התבקש על ידי הנהלת פאריס סן ז'רמן במפורש גם לנסות להתמודד על המקום בהרכב בגלל שיש לו את הניסיון במשחקי ליגת האלופות שרוצים בקבוצה, ומצד שני לעזור לשוערים שלהם להתקדם. עניין של ידע, ניסיון, גיל ואולי למעשה בקשה מבופון להיות סוג של מאמן שוערים.

אראולה נפגש עם טוכל עוד לפני ששחקני נבחרת צרפת התאספו לקראת המונדיאל במתחם האימונים בקליירפונטיין, וקיבל ממנו הבטחה להיות בתמונת ההרכב. השוער בן ה-25 היה היחיד שלא שיחק אפילו דקה במדי הטריקולור במהלך הטורניר וזכה במונדיאל. הוא אפילו לא שותף במשחק אימון בנבחרת לפני הטורניר, אבל נשאר נאמן לנבחרת וכרגע גם לפ.ס.ז' שתמיד הייתה בעדיפות עליונה עבורו. כמו תמיד, סוכנו מינו ראיולה שאוהב לדחוף את שחקניו קדימה נמצא בין הצללים ומייעץ לאראולה לעזוב כי לדעתו בופון בסופו של דבר יתפוס לו את המקום בין הקורות באופן קבוע.


בופון. יהיה סוג של מאמן שוערים? (AFP)

ראיולה נפגש עם אראולה במונאקו והציע לו תחילה לעבור לרומא ואחר כך גם אפשרות של מעבר לצ'לסי עלתה. הצרפתי מצידו אמר שהוא מעדיף את האופציה השנייה, בעקבות אהבתו לבלוז ובעיקר ללונדון. צ'לסי עלולה לאבד הקיץ את טיבו קורטואה שרוצה לעבור לריאל מדריד, אך עוד לא ברור אם תפנה לאראולה מאחר שיש לה לא מעט שמות ברשימת המועמדים ולא ברור אם פ.ס.ז', שלא תרצה להישאר רק עם בופון וטראפ, תסכים לשחררו.

השוער הגרמני מצידו אמר שלא ירצה לבלות עוד עונה על הספסל, אבל גם לא רוצה לעזוב את פאריס. "התאהבתי בעיר ובמועדון", אמר. הוא סיפר שעקב אחרי החתמת בופון, אבל שמח לשמוע שמועדון לא רוצה למכור אותו. בנוסף, יש לפ.ס.ז' את השוער הרביעי בן ה-20 סבסטיאן סיבואה שמשחק בקבוצת המילואים בליגה השלישית, אבל שייך גם לסגל הרחב של טוכל. הוא היה בסגל הקבוצה במהלך גביע האלופות, אמר שלמד המון מבופון והתרגש להתאמן לצידו. הוא מיועד להיות בעתיד שוער נבחרת צרפת ודידייה דשאן עוקב אחרי מקרוב.


סיבואה. דשאן כבר עוקב (Gettyimages)

בופון יהיה השוער שיפתח מול מונאקו בסופרקאפ, אבל הוא יודע שיצטרך להתאמץ כדי להישאר השוער הראשון של הקבוצה בגיל כל כך מתקדם. ב"ל'אקיפ" נכתב הבוקר שבופון נראה מרשים גם בגיל 40. כשהגיע למשחק בגביע האלופות בסינגפור אמר: "לא הגעתי לפ.ס.ז' רק כדי לזכות בליגת האלופות, אלא בגלל שאני חושב שגם בגילי אני עוד יכול להשתפר כשוער".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי