מה יעשה ביברס נאתכו בתום חוזהו בצסק"א מוסקבה בקיץ?

ביברס נאתכו
ביברס נאתכו | AFP

חוזהו של הקשר הישראלי מסתיים בקיץ, וכל הקלפים בידיו לאור מצבו הכלכלי הקשה של המועדון. האם יבחר להאריך את שהותו או יעדיף לצאת בגיל 30 לליגה אחרת? מיכאל יוכין מנתח

(גודל טקסט)

לפני כחודשיים הופצה ברוסיה קריקטורה מבריקה על מדיניות הרכש של צסק"א, או יותר נכון על היעדרה. לנשיא יבגני גינר אין כסף, ולכן כבר מזמן לא מוחתמים שחקנים חדשים במועדון. הסגל הנוכחי רץ ביחד זה זמן רב, ומישהו זרם עם זה כדי להציג את כוכבי צסק"א בעוד 30 שנה. אפשר לראות שם את השוער איגור אקינפייב, מריו פרננדס, התאומים ברזוצקי, סרגיי איגנשביץ', אלן דזאגוייב, פונטוס ורנבלום השבדי, וגם ביברס נאתכו – כולם בני 50 פלוס. התמונה הפכה ללהיט ענק ברשתות החברתיות ברוסיה, ואפילו השחקנים עצמם קיבלו אותה בהומור והתלהבו ממנה.

את התוצאות של צסק"א צריך לשפוט בהתאם למדיניות הצנע הזו. אחרי המכירה של אחמד מוסא ללסטר בקיץ 2016, אין לקבוצה חלוץ ראוי בסגל, ואין גם אפשרות להחתים מישהו. אחרי שאהרון אולנארה הניגרי ופיודור צ'אלוב הצעיר איכזבו, הגיעה הסאגה לפתרון מוזר, כאשר הקשר האחורי ורנבלום נשלח לשמש חלוץ מטרה במשחקים האחרונים – וזה דווקא עבד. המאמן ויקטור גונצ'ארנקו אוהב את השיטה החדשה, אשר הניבה שישה שערי זכות בשני משחקי הליגה האחרונים – וזאת אחרי רצף אומלל של חמישה משחקים בהם הובקע רק שער מקרי אחד. ורנבלום כשחקן חוד היה יעיל גם בליגת האלופות, בניצחון המפתיע בבאזל, וב-0:2 על בנפיקה ביום רביעי.

השינוי בתפקידו של ורנבלום שיפר מאוד את מצבו המקצועי של נאתכו. הקשר הישראלי היה בעונות הקודמות במיטבו כאשר שיתף פעולה עם השבדי בקישור המרכזי, והשניים גיבו זה את זה ביציאות קדימה. העונה, לאור המחסור החמור בחלוצים, בחר לא פעם גונצ'ארנקו לשבץ בהרכב יותר קשרים התקפיים ולהתבסס על ורנבלום לבדו כקשר דפנסיבי. זה לא שיפר את היכולת בהתקפה, בין היתר כי הנעת הכדור נפגמה ללא נאתכו, בעוד צ'אלוב ואולנארה כלל לא סיפקו את הסחורה.


שחקני צסק"א חוגגים. הפתיעו בליגת האלופות (AFP)

כעת, בעוד ורנבלום מנסה להבקיע, יש צורך מובהק אפילו יותר בשחקן שיודע לנווט את העניינים מאחור, ונאתכו הוא היחיד בסגל צסק"א שמסוגל לעשות זאת. לכן חזר הקשר הישראלי להיות בורג משמעותי ביותר במערך בשבועות האחרונים. הוא הבקיע בתיקו 2:2 מול המובילה לוקומוטיב מוסקבה את שער הבכורה שלו העונה ממשחק פתוח, סיפק אסיסט נהדר ל-ורנבלום לשער הניצחון במשחק החוץ הביזארי בחבארובסק שהתקיים בקור של מינוס 17 מעלות, ובישל גם לגאורגי שניקוב נגד בנפיקה. שמחת החיים שבה אליו על המגרש, וגם האוהדים מאושרים. השינוי הטקטי הועיל לכל המעורבים, והקבוצה מציגה כדורגל טוב עם תוצאות חיוביות.

יש לכך משמעות גדולה לקראת הקיץ. צסק"א באמת הייתה שמחה לעצור את הזמן ולשמר את הסגל לצמיתות, אבל גינר אינו קוסם. איגנשביץ' בן ה-38 והאחים ברזוצקי בני ה-35 כבר פרשו מנבחרת רוסיה, על אף שהיא מארחת את המונדיאל, והצהירו על כוונתם העקרונית לתלות את הנעליים בקיץ, גם אם לא מדובר בהחלטה סופית בשלב זה. לפיכך, ייאלץ המועדון להחתים בלמים חדשים, וזו תהיה בעיה בהיעדר משאבים. יהיה צורך למצוא סעיפים בתקציב לרכש משמעותי בהגנה, וחיוני ביותר להשאיר בקבוצה את כל שחקני המפתח האחרים, אך כאן מסתתרת הצרה האמיתית – גם חוזיהם של נאתכו ו-ורנבלום מסתיימים ביוני הקרוב.

כאשר אין חלוצים, וכנראה אין גם בלמים, הנהלת צסק"א לא יכולה להרשות לעצמה לאבד גם את הקשרים. הדבר מעניק כוח עצום לישראלי ולשבדי במשא ומתן על חוזים חדשים. לפי העיתונאים הרוסים, המועדון מעוניין מאוד להחתים את שניהם מחדש, ואולי אף ללכת לקראתם בנושא השכר. אם יעזבו, תהיה עלות המחליפים גבוהה הרבה יותר, והתאמתם של כוכבים חדשים לקבוצה מוטלת בספק גם כך – לא רבים מסוגלים להתאקלם במהירות במועדון המיוחד הזה. ורנבלום ונאתכו הם בני בית. הם מכירים לעומק את כל הדקויות, ולא יזדקקו לתקופת למידה. במצב הנוכחי, כאשר שניהם בכושר מצוין, מניותיהם רק עולות, אבל צריך להיות מציאותיים. אפילו אם לא יצטיינו בחודשי האביב, צסק"א עדיין תהיה מעוניינת בשירותיהם בשל מצבה העדין.


נאתכו חוגג. חדוות המשחק חזרה אליו (AFPׂ) 

כוח המיקוח של נאתכו יהיה גדול, והקלפים בידיו. הוא אוהב את החיים במוסקבה ומרוצה בקבוצה, אבל יחגוג בפברואר את יום הולדתו ה-30 ומבין היטב כי זו ההזדמנות האחרונה לנסות את מזלו בליגה אחרת. מצד שני, מעבר אל הלא נודע עלול להיות גם מסוכן. בצסק"א, על אף הבעיות לקראת סוף הקדנציה של המאמן הקודם לאוניד סלוצקי, ותקופה על הספסל בחלק מהעונה הנוכחית, הוא נהנה ממעמד יציב – במיוחד עכשיו. הצעה קסומה, אם וכאשר תגיע, יכולה להזניק אותו לגבהים חדשים, אך עלולה גם להתברר כטעות, ובגילו לא יישאר זמן לתקן את המעוות. הדילמה לא תהיה פשוטה, אם וכאשר תהיה רלוונטית, כי נכון לעכשיו לא דווח בתקשורת על הצעות ממשיות.

העפלה לשמינית גמר ליגת האלופות תהיה חלומית מבחינת התקציב של גינר, אבל הסיכויים לכך לא גבוהים בעקבות הניצחון הסנסציוני של באזל על מנצ'סטר יונייטד. כעת צריכה צסק"א להשיג תוצאה טובה יותר באולד טראפורד מאשר התוצאה של השווייצרים בליסבון מול בנפיקה במחזור האחרון. זו משימה קשה, ואם זה לא מספיק, הרי שוודקא ורנבלום ונאתכו מושעים באופן אירוני מהמשחק מול השדים האדומים בשל צבירת צהובים.


מוריניו. נאתכו וחבריו זקוקים לתוצאה טובה בביתה של יונייטד (AFP)

עליה לצ'מפיונס-ליג לקראת העונה הבאה חשובה אפילו יותר, וכאן הכל פתוח לחלוטין. הליגה הרוסית שולחת הפעם שתי נציגות ישירות לשלב הבתים, בעוד הקבוצה שתסיים שלישית תתמודד בפלייאוף. צסק"א נמצאת כרגע במקום השלישי, בפיגור 7 נקודות מלוקומוטיב ו-4 נקודות מזניט. מאידך, היא מקדימה בנקודה אחת בלבד את האלופה המכהנת ספרטק מוסקבה.

כל תוצאה עשויה להיות קריטית בקרב על הכסף הגדול, והביקור של נאתכו אצל האקסית רובין קאזאן ביום ראשון (13.00, שידור ישיר בספורט1) חשוב מאוד. הקשר הישראלי מתמקד כרגע על המגרש, אך לא יכול להתעלם לחלוטין מעתידו. את רובין הוא עזב בסוף 2014 כשחקן חופשי אחרי שחוזהו הסתיים, וצסק"א הרוויחה מכך. מה יהיה התסריט בקבוצתו הנוכחית?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי