הבלתי משוחדים: הכדורגל היווני קרס תחת השחיתות

איבן סאבידיס
איבן סאבידיס | AFP

סאבידיס רצה לגאול את הכדורגל היווני מאימת בעלי אולימפיאקוס, אז הוא כרת ברית, השתלט על ההתאחדות והגיע פסע מאליפות עד שרגע אחד של אי שפיות עורר את זעמה של פיפ"א. יעקב זיו עם סיפור שיכניס לפרופורציות

(גודל טקסט)

אם חשבתם שהכדורגל הישראלי חולה או שכונתי, לא תאמינו מה קורה ביוון. הכדורגל היווני חולה כבר 20 שנה. התפרעויות אוהדים, מלחמות על כסף וזכויות שידור, פוליטיקה בין הקבוצות והרבה שוחד בעיקר לשופטים. זה סוד גלוי, עם שחקנים מוכרים ותחושה כללית שאין מה לעשות נגד זה. אבל מסתבר שצילום אחד הולך לשנות את כל העתיד של הליגה. הצילום של איבן סאבידיס, נשיא פאוק, עם אקדח. דווקא מי שחרט על דגלו את נס המאבק בשחיתות, שהצליח לשחרר את הליגה מאימת בעלי אולימפיאקוס ואנג'ליס מרינאקיס, הוא האיש שחצה את הגבול ועורר סופית את זעם הענקים על הכדורגל ביוון.

פאוק סלוניקי שחלמה על זכייה ראשונה באליפות אחרי 33 שנה עלולה להיענש בחומרה על ידי ההתאחדות היוונית כי כבר אין ברירה. סאבידיס צולם כשהוא פולש לכר הדשא בדקה ה-90 למשחק בין פאוק לא.א.ק אתונה באצטדיון "טומבה" אחרי ששער של פאוק נפסל. סאבידיס נכנס עם אקדח צמוד למכנסיו וצולם לשבריר שנייה, כשמיד לאחר מכן כנראה הצליח להכניס את האקדח לכיס, אבל הצילום זעזע את כל העולם והופיע בכל כלי התקשורת. נטען שהוא איים להרוג את השופט ולפגוע בשחקנים, אבל כנראה מדובר בספקולציות שהמציאו אויביו. יחד עם זאת, הנזק נגרם ופאוק נותרה מתוסכלת, כמו שהגדיר זאת מאמנה הרומני רזבאן לוצ'סקו: "אני יודע שיש הרבה צער ואומללות בקרב אוהדי פאוק, אבל אנחנו צריכים להילחם עד הסוף. לצערי אולימפיאקוס וא.א.ק אתונה נמלטו מעונש ואותנו רוצים לחסל". 

בפיפ"א כבר לא היו יכולים להתעלם מתמונה בולטת של הבעלים עם האקדח שתפסה כותרות ברחבי העולם ודרשו תגובה של ממש. לפיכך, משחקי הליגה היוונית הופסקו עד למועד לא ידוע בפעם השלישית בתולדות הליגה. פיפ"א שלחה שלשום (רביעי) משלחת ליוון בראשות הרברט הובל, יו"ר הוועדה שהוקמה עוד בקיץ לפקח על מה שקורה בכדורגל היווני. הובל דרש למצות את הדין עם פאוק בצורה קשה: "הכדורגל היווני הגיע לקצה הצוק. נמאס לנו שהיוונים לא מענישים בשיא החומרה את העבריינים". פיפ"א דורשת להוריד אתה פאוק ליגה אחרת תממש את איום ה"גרקזיט" (ששאוב מהברקזיט – הפרידה של בריטניה מהאיחוד האירופי) – כלומר להעיף את הכדורגל היווני מפיפ"א. הסברה היא שסאבידיס יוקרב על חשבון ויורחק לשנה-שנתיים מהמגרשים. הקבוצה תספוג עונש הורדת נקודות משמעותית ומשחקים ללא קהל. 


סאבידיס והאקדח (AFP)

אלא שהסיפור לא מתחיל באותו רגע אומלל בו סאבידיס איבד עשתנות. מדובר בסימפטום למלחמה בין צפון יוון שתומכת כולה בפאוק לשלוש הקבוצות החזקות של אתונה ובעיקר אולימפיאקוס. דברים הזויים התרחשו בשבועות האחרונים בליגה היוונית. הבלאגן הגדול החל במחזור ה-23 כשפאוק מוליכת הליגה אירחה את אולימפיאקוס שעוברת עונה גרועה ומינתה את אוסקר גרסיה כמאמנה. במהלך החימום נזרק גליל ניר על גרסיה שנפגע והוא הובהל לבית החולים. המשחק לא נפתח, כשבפאוק טענו שגרסיה התחזה ושחקני אולימפיאקוס הגיעו מראש לעשות פרובוקציות שימנעו את קיום המשחק. 

פאוק נענשה בחומרה על ידי ההתאחדות, הורדו לה שלוש נקודות, היא ספגה הפסד טכני ונגזר עליה עונש של שני משחקים ללא קהל. הפסיקה, אגב, פורסמה בשעה אחת בלילה. מחזור לאחר מכן הפסידה פאוק לאסטרס טריפוליס 3:2 ואיבדה את המקום הראשון לא.א.ק אתונה. הנהלת הקבוצה ערערה על העונש ופחות מיממה לפני משחק העונה מול א.א.ק – שוב בשעת לילה מאוחרת – הערעור התקבל בחלקו. הנקודות הוחזרו ועונש המשחקים ללא קהל בוטל. למחרת בבוקר מכרה פאוק 35 אלף כרטיסים תוך כמה שעות. 

בדקה ה-90 של משחק העונה, כבש וארלה בלם פאוק שער שבוטל על ידי השופט בטענה של נבדל. אחרי ההתפרצות של סאבידיס למגרש המשחק למעשה פוצץ ונקבע שהוא הסתיים ב-0:0. עיתונאים המומים שכבר החלו לכתוב את דו"ח המשחק קיבלו לפתע הודעה שהשופט שינה את דעתו בחדר ההלבשה והחליט שהשער חוקי ופאוק ניצחה 0:1, אבל למעשה הוא לא הגיע לסיומו. האם השער היה חוקי או לא? העיתון "דיי טיימס" שאל 10 שופטים לדעתם. חמישה פסקו שכן וחמישה לא. בפאוק מיהרו לצעוק קונספירציה. מבחינתם, ביוון לא מוכנים לראות את האליפות עוזבת את הבירה. 


גרסיה. נפגע בפניו מגליל נייר והמשחק נדחה (AFPׂ)

רק קבוצה אחת מחוץ לאתונה זכתה באליפות ב-33 השנה האחרונות. סאבידיס, הפטרון של סלוניקי ואיש עסקים המקורב לפוליטיקאים בכירים, הפך לאויב הגדול של בעלי הקבוצות הגדולות באתונה ושינה את הסטטוס קוו. הוא נלחם במרינאקיס, בעלי אולימפיאקוס, ומי שנחשב כאחד ששולט בהתאחדות ובמשבצי השופטים. במאי 2017, המאבק הוכתר בהצלחה כשלנשיא ההתאחדות נבחר אבנגלוס גראמנוס, עורך דין ואיש סלוניקי. מבחינת עיתונאים יוונים, הברית בין סאבידיס לנשיא א.א.ק איבן מליסאנידיס הוכתרה בהצלחה. גם ניסיון של מרינאקיס לשתף פעולה עם האויבת המרה פנאתינייקוס לא עזר. "אולי ופאו נותרו כמו דוב בלי שיניים", מסביר עיתונאי יווני. 

אלא שהברית בין פאוק לא.א.ק לא החזיקה זמן רב. בשנה שעברה, פאוק זכתה בגביע כשגברה על א.א.ק משער שהובקע בברור מעמדת נבדל. עד כמה מוזר שאותו שופט שאישר את השער בגמר הגביע, גיאורגיוס קומיניס, היה זה ששפט את המשחק האחרון בליגה ואישר את השער של פאוק בחדר ההלבשה. סאבידיס כבר הציע בעבר שהוא מוכן להביא את טכנולוגיית ה-VAR ליוון ולממן אותה מכיסו, אבל כולם התעלמו. האירוע של גמר הגביע גרם להתערערות היחסים בין הנשיאים והברית פוצצה סופית אחרי תקרית האקדח. סאבידיס מיהר השבוע להתנצל: "אני מצטער עמוקות על מה שעשיתי. לא הייתה לי שום זכות להיכנס לכר הדשא הרגשות שלי גברו עלי בגלל הקיפוח בכדורגל היווני. המטרה שלי הייתה להגן על עשרות אלפי אוהדי פאוק שלא ייצאו לטירוף של אלימות. בשום מקרה לא היתה לי כוונה לאיים על אף אחד". 


קשר אולימפיאקוס, מארין. המנהלים מביטים רק על סעיף ההכנסות (gettyimages)

סאבידיס הוא אוליגרך ממוצא רוסי, בעל יחסים אישיים מצוינים עם ולדימיר פוטין ומנגד הוא חבר טוב של ראש ממשלת השמאל היוונית אלכסיס ציפראס. הוא נולד בכפר בגיאורגיה, הפך מיליארדר אחרי שרכש מפעל לטבק בשם "דון", הקים ברוסיה אימפריה של בנקים, מדיה, מפעלי מזון והיה אחד הפטרונים הגדולים של הכניסה האורתודוכסית. ההתעניינות שלו בכדורגל החלה עם רכישת רוסטוב הרוסית אותה ניהל בין 2002 ל-2005. ב-2012 הוא רכש את פאוק מה שסייע לו לקבל אזרחות יוונית אחרי שנה. "בסלוניקי הוא הפך לאיש שמוליך את הקבוצה והעיר לארץ המובטחת והמושיע הגדול", אומרים הכתבים. 


מרינאקיס. נחשב כמי ששולט בכדורגל היווני (gettyimages)

בעזרת קשריו עם פוליטיקאים, הוא הצליח לרכוש את מלון "מקדוניה" היוקרתי, מפעל טבק והשתלט על איזור הנמל בסלוניקי. במסגרת המאבק במרינאקיס ואולימפיאקוס, רכש גם עיתונים ותחנת טלוויזיה על מנת שיוכל להיאבק על זכויות השידור. המטרה היחידה שעמדה לנגד עיניו הייתה לשים את סלוניקי על המפה. הכל הלך כמתוכנן ובמסגרת הברית, מליסאנידיס וא.א.ק קיבלו ממשלת יוון באופן "מפתיע" את כל האישורים לבניית האצטדיון החדש. זאת לאחר תקופה ארוכה של מכשולים בירוקרטיים. 

העיתונאי אנטוניס סקאלאס אמר: "הבעיה העיקרית שאף אחד ביוון כבר לא מאמין לשופטים וחושב שכולם קונים אותם מצד זה או אחר. לנשיאי הקבוצות איפת רק מהכסף ולא מהכדורגל. אולימפיאקוס ופנתאינייקוס, שנמצאת בצרות כלכליות, מקבלות ארבעה מיליון יורו מזכויות שידור ופאוק רק שלושה מיליון. כולם יודעים שהכסף הגדול נמצא באלופות ולכן מנסים להשיג תואר בכל מחיר". עיתונאי אחר מוסיף: "כולם יודעים שהכדורגל היווני מושחת, אבל זו פעם ראשונה שכלי נשק נראה בתוך מגרש כדורגל. ההתאחדות כפופה לפיפ"א, שדורשת עונשים חמורים". 


נשיא ההתאחדות היוונית, אבנגלוס גרמאנוס. המאבק לבחירתו הצליח (gettyimages)

הסנקציות כבר החלו. ארגון הקבוצות האירופי ECA שמסונף לאופ"א כבר סילק את פאוק. החלום של הקבוצה לזכות באליפות הפך לסיוט ומי שתהנה מההפקר היא א.א.ק שצפויה לזכות בתואר. ביוון מעריכים שהליגה תתחדש כנראה אחרי פגרת הנבחרות, אבל בממשלה נחושים והציבו אולטימטום: חתימה על קוד התנהגותי או המשך השבתת הליגה ללא קשר לסנקציות: "לא אכפת לנו מגרקסיט. הבעלים צריכים לכבד את החוק", אמר שר הספורט יורגוס וסיליאדיס. המשמעות הכלכלית של גרקסיט – הפסד של עד 50 מיליון יורו לשנה לקבוצות ולהתאחדות – כלומר, היוונים יצטרכו למצוא איזה ראש להקריב כדי שפיפ"א תרד מהם. ותאפשר להם לחזור לסורם. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי