הלוזרית האולטימטיבית: העונה האבסורדית של ספורטינג ליסבון

ספורטינג ליסבון
ספורטינג ליסבון | Gettyimages

נשיא שתוקף את השחקנים בחריפות בפייסבוק, אוהדים שתוקפים את כל אנשי המועדון, מאמן שכבר סיכם בסעודיה והפסד מביך בגמר הגביע. יוכין על העונה של הירוקים לבנים, ששברה כל שיא שלילי

(גודל טקסט)

כולם בפורטוגל יודעים שספורטינג ליסבון היא לוזרית, והמחשבה על כך מעבירה את אוהדי ספורטינג עצמה על דעתם, אבל בחודשיים האחרונים "הצליח" המועדון הירוק-לבן לשבור כל שיא שלילי אפשרי. עלילה הזויה יותר קשה לדמיין, וגם תסריטאי הוליוודי מצוין לא היה מתקרב למציאות כה אבסורדית. קחו לכם מספר דקות ותצללו לסיפור הביזארי של הכדורגל האירופי העונה.

בשלהי מרץ, נראה מצבה של ספורטינג מעולה. היא הייתה מעורבת במאבק קשה מול בנפיקה ופורטו על תואר האליפות שחמק ממנה מאז 2002. היא עלתה לחצי גמר הגביע, שם הפסידה רק 1:0 לפורטו במשחק הראשון, והאמינה שתוכל לבצע קאמבק בגומלין. היא גם העפילה לרבע גמר הליגה האירופית, וההישג היה מתוק במיוחד לאור הקריסה המחפירה של בנפיקה שסיימה את שלב הבתים בליגת האלופות ללא נקודה אחת לרפואה. הכדורגל אולי לא תמיד היה מלהיב, אבל ספורטינג קיוותה שזו עשויה להיות עונה מזהירה בכל החזיתות.

ואז הגיע הפסד ליגה מתסכל ודרמטי בבראגה, 1:0 משער אומלל בדקה ה-87 אחרי שספורטינג גילתה עדיפות לאורך כל ההתמודדות, והנשיא ברונו דה קרבאליו איבד את קור הרוח. דה קרבאליו הוא דמות מיוחדת וססגונית – קחו את ז'וזה מוריניו הצעיר, תכפילו אותו פי מאה, ותקבלו את התחושה. מדובר באיש עסקים שמטפח את המוטו "כל העולם נגדנו" עד קצה גבול היכולת. הוא תוקף את כולם ללא הרף, מה שגרם לאוהדי ספורטינג לאהוב אותו, ולכל היתר לשנוא ולתעב אותו. מבחינת המועדון, הוא היווה נכס אדיר, כי בתקופתו התאזנו האריות מבחינה כלכלית, האסטרטגיה היתה מסודרת, והוא אף "גנב" מהיריבה בנפיקה את המאמן ז'ורז'ה ז'סוס בקיץ 2015, עם הצעה שאי אפשר לסרב לה.

ואולם, המזג החם של דה קרבאליו היה ידוע היטב, ובתחילת אפריל הוא התפרץ באופן לא צפוי דווקא כלפי שחקניו. הפיאסקו בבראגה היה כה צורם, שהפסד נוסף – שגרתי במיוחד – 2:0 לאתלטיקו מדריד במשחק הראשון ברבע גמר הליגה האירופית, הביא לפיצוץ בקנה מידה היסטורי. הנשיא הדהים את כולם כאשר תקף בבוטות בדף הפייסבוק שלו, האשים את הבלמים בטעויות חסרות אחריות, את הכוכב ז'לסון מרטינס בהחמצה גדולה, ואת באס דוסט ופאביו קונטראו בספיגת כרטיסים צהובים.


דה קרבאליו. תקף את השחקנים בדף הפייסבוק שלו (Gettyimages)

רוח הדברים הייתה גסה מאוד, והשחקנים בחרו להגיב. הם פירסמו באינסטגרם פוסט משלהם והביעו חוסר שביעות רצון מהביקורת הפומבית. "הנשיא צריך להנהיג אותנו, אבל אנחנו מרגישים שאינו נותן לנו גיבוי", טענו ודרשו לסגור עניינים בתוך הקבוצה. דה קרבאליו לא ראה זאת בעין יפה בלשון המעטה. הוא פנה שוב לפייסבוק והכריז כי כל השחקנים יושעו מפעילות. "הם מתנהגים כמו ילדים מפונקים וצריכים להיענש", הצהיר הבוס.

התקשורת העריכה כי ספורטינג תיאלץ לעלות למגרש עם שחקני נוער במשחק הליגה מול פאסוש פריירה, אך אז חלה תפנית חדשה. מאחורי הקלעים, פעלה המאמן ז'סוס להרגעת הרוחות. הוא מצא את עצמו בין הפטיש לסדן, אבל ניווט איכשהו את הספינה בזכות נסיונו הרב. הוא תמך בשחקניו באופן פומבי, אך נמנע מביקורת על הנשיא, ומסע השכנועים שלו עבד. דה קרבאליו מחק את הפוסט השערורייתי, ביטל את ההשעיה ואיפשר לכולם לחזור לאימונים סדירים. הכוכבים הפגועים נענו אף הם לבקשת המאמן, והקבוצה יצאה בנס לדרך חדשה.

המשבר הגדול, שדוסקס בהרחבה בתקשורת, דווקא גיבש את השחקנים. חלקם אולי לא ראו את עתידם במועדון לאור התנהלות הנשיא, אך כולם רצו להוכיח את עצמם בנסיבות הקשות. במשך מספר שבועות, הפכה הלוזרית הנצחית לווינרית האולטימטיבית. היא נתנה פייט אדיר לאתלטיקו בגומלין בליגה האירופית, ניצחה 0:1 ולא היתה רחוקה מלגרור את ההתמודדות להארכה. היא כבשה שער נצחון דרמטי במשחק הגומלין מול פורטו בחצי גמר הגביע בדקה ה-85, ואז העיפה את הדרקונים בפנדלים.


שחקני ספורטינג אחרי ההפסד לאתלטיקו, שהוביל למהומה (Gettyimages)

בליגה, היא השיגה ארבעה נצחונות רצופים, וחלום האליפות אולי נגוז, אך לדרבי הענק מול בנפיקה היא הגיעה עם יתרון בקרב על המקום השני שהעניק כרטיס לליגת האלופות. מספר הנקודות של שתי הענקיות של ליסבון היה זהה, וספורטינג ידעה כי תיקו מאופס יעניק לה יתרון לקראת המחזור הסיום בזכות עדיפות במפגשים הישירים. והיא השיגה בשיניים את ה-0:0 הזה, כמו שרק קבוצה עם אופי ברזל יודעת לעשות. אז פורטו הוכתרה לאלופה, אבל הסגנות היתה בדרך לאריות על חשבון הנשרים, וגם הגביע הפורטוגלי מספר 17 היה כבר מונח בכיס, כי הרי בגמר המתינה לספורטינג אבש הזעירה.

לפני שבוע, האוהדים כמעט שכחו את התבזותו של הנשיא, אבל אתה יוצא הכי לוזר דווקא כאשר כולם מרגישים שאתה יכול לשם שינוי להיות ווינר. בתום הקרב האלים מול בנפיקה, ספורטינג רק הייתה צריכה לנצח את מאריטימו במחזור הנעילה כדי לעלות לליגת האלופות. היא לא הפסיקה להחמיץ, ספגה בדקה ה-90 והפסידה 2:1. הנשרים עברו אותם, סיימו במקום השני והעפילו לצ'מפיונס-ליג.

המעידה הזו שברה, כך מסתבר, את גב הגמל מבחינת האולטראס המופרעים ביותר של המועדון. ביום שלישי בצהריים, פרצו כ-50 רעולי פנים חמושים באלות למתקן האימונים של ספורטינג ותקפו את כולם – המאמנים, השחקנים ואנשי הצוות. דוסט ההולנדי ספג מכה חזקה בראשו וצולם מדמם. "אנחנו המומים. קשה להתגבר על האירוע הזה", אמר החלוץ. וכולם היו שותפים להלם הזה. הממשלה אפילו ארגנה ישיבת חירום על מנת לדון באליפות. התקשורת טענה כי השחקנים יכולים לבטל את חוזיהם כי המועדון לא שומר על בטחונם הפיזי. ז'ורז'ה ז'סוס, שמאס במצב הבלתי אפשרי, כבר חתם לפי הדיווחים באל-הילאל הסעודית ורק המתין לזכיה בגמר הגביע כדי לברוח בראש מורם.


דוסט. אחד הקורבנות מתקיפת האוהדים (טוויטר)

בשלב מסוים, עצם קיומו של הגמר הוטל בספק לנוכח האירועים, והדבר דווקא הכעיס את דה קרבאליו. הוא שוב האשים את כולם בצרות המועדון, גרם כי ההתאחדות מנסה להתנקם בו אישית, והפגין חוסר שפיות אופיינית. והגמר אולי נערך אתמול, אבל שחקני ספורטינג כבר לא היו מוכנים נפשית. הם הפסידו 2:1 ליריבה הקטנטנה שחגגה תואר ראשון בתולדותיה, עם השוער קים בן ה-42 שהצטיין בין הקורות. ואת הצמד לזכות אבש כבש אלשנדרה גדש, בוגר האקדמיה של ספורטינג שמעולם לא קיבל בה סיכוי.

וכך סיימה ספורטינג את העונה בטונים איומים – אין אליפות, אין גביע, אין ההעפלה לליגת האלופות. יש רק נשיא מטורלל שחייב לעזוב את התפקיד, אולטראס אלימים במיוחד, מאמן שלא רוצה להמשיך ושחקנים ששוקלים את עתידם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי