שוב אנסטיס פספס: המסע המופלא של א.א.ק אתונה

יאניס אנסטיס
יאניס אנסטיס | אתר רשמי

שוער באר שבע, שהתעקש לעזוב את הקבוצה היוונית במהלך העונה שעברה, לא ידע שהיא תיגמר באליפות סנסציונית ופסע משלב הבתים של ליגת האלופות. יוכין על הדרך של הצהובים שחורים באירופה שתמשיך הערב מול סלטיק

(גודל טקסט)
יאניס אנסטיס לא האמין שכך תיגמר עונתו הקודמת בא.א.ק אתונה. לו היה השוער מאמין שקבוצתו תעשה עונה כה פנטסטית שתיגמר באליפות סנסציונית הוא וודאי היה נמנע מאותם דיונים על הארכת החוזה שלו, בשלם ישב ביציע במשך כמעט כל העונה שעברה. אחרי שהתחיל ברגל ימין את העונה, החליט השוער היווני למנף את ההצלחה. הוא הצטיין בליגה האירופית, במיוחד בצמד המפגשים מול מילאן בהם שמר על רשת נקייה וזכה לתשבוחות, וסבר כי זה עשוי להעניק לו נקודות זכות במאבקי הכוח מול ההנהלה. כאשר החוזה החדש שהוצע לו לא היה לרוחו, בחר השוער לסרב להארכת החוזה והצהיר כי יעזוב את א.א.ק כשחקן חופשי. בתגובה, המועדון ניפה אותו מהסגל, והוא חזה בזכייה באליפות קבוצתו מהיציע.

כן, אליפות. אף אחד לא העז לחלום על כך באמת, בוודאי לא אנסטיס. הוא הרי הצטרף ל.א.א.ק ב-2014 כאשר היא ירדה לליגה השניה. למעשה, זו היתה ההזדמנות היחידה עבורו להשתייך למועדון בסדר גודל זה. כשוער אלמוני למדי, אשר בקושי פילס את דרכו בפניוניוס, הוא התקבל רק כי אא"ק היתה במשבר כלכלי עמוק מאוד, ונאלצה להתבסס על שחקנים זוטרים. "נבנה את הקבוצה סביב שלד צעיר שיוכל לגדול איתנו", הצהיר אז הבעלים החדש, דימיטריס מליסאנידיס. אנסטיס היה אחד הצעירים המדוברים, והיתה לו תרומה עצומה לעלייתה המיידית של אא"ק חזרה למקומה הטבעי, אך בהמשך הוא דווקא שימש בעיקר כשוער משנה. לכן הרגיש מעט מתוסכל ממעמדו, וזו גם הסיבה בגללה העדיף לנצל נסיקה זמנית על מנת לעזוב בטריקת דלת. הוא רק לא הבין עד כמה הפספוס יהיה גדול.

לפני כן, א.א.ק לא זכתה באליפות מאז 1994. גם בימים יפים יותר, היא נותרה בצילן של שתי היריבות הגדולות, אולימפיאקוס ופנאתינייקוס. האדומים-לבנים השתלטו לחלוטין על הכדורגל היווני בשני העשורים האחרונים, וגם התקומה היחסית של א.א.ק לא היתה צפויה לשבור את ההגמוניה. האירועים בעונה שעברה הדהימו את כולם. המשבר המשמעותי באולימפיאקוס והקריסה המוחלטת של פנא איפשרו לאא"ק ופאוק סלוניקי לרוץ בפסגה.

פאוק היתה הפייבוריטית, אבל הצהובים-שחורים היו יציבים יותר, וניצחו במרץ במשחק העונה בסלוניקי בנסיבות ביזאריות. אחרי שער שנוי במחלוקת, התפתחה מהומה אדירה על הדשא ונשיא פאוק איבן סאבידיס, פרץ למגרש עם אקדח ואיים על השופט. המשחק הופסק, א.א.ק זכתה בנצחון טכני, וגורל התואר הוכרע כבר אז. מאז ניפויו של אנסטיס, לא הפסידה א.א.ק אפילו משחק ליגה אחד. עם 12 שערי חובה ושני הפסדים בלבד ב-30 משחקים, היה קשה להתווכח עם העובדה כי מדובר באלופה ראויה, גם אם סגנון המשחק שלה, לא תמיד היה מלהיב במיוחד.


סאבידיס במהלך התקרית הביזארית ׁׁ(AFP)

 
 

העניין הוא שגם בתנאים החדשים, עם הנהלה שפויה יחסית ותוכנית שמתיימרת לכוון לטווח הבינוני, העסקים בא.א.ק אתונה עדיין רחוקים מאוד משלמות. התנהלות שני הצדדים בפרשת אנסטיס רק מדגישה זאת, והשוער הוא ממש לא היחיד. מאנולו חימנס, המאמן הספרדי שהינדס את ההצלחה המסחררת, עזב אחרי שהמו"מ להארכת חוזהו נכשל. גם שחקני מפתח רבים, ובראשם הקשר בעל השם הנפלא לזארוס כריסטודולופולוס, נטשו. הכוכב הגדול בחר לחצות את הכביש לאולימפיאקוס כשחקן חופשי. הבלגן חגג, כמו תמיד בא.א.ק, ויש לומר כי סלטיק הסקוטית שמחה כאשר קיבלה את היוונים בהגרלת סיבוב המוקדמות השלישי.

אחרי הכל, א.א.ק הפסידה ללא תנאי לצסק"א מוסקבה לפני שנה כאשר הצליחה להעפיל למוקדמות ליגת האלופות. היא לא שיחקה בשלב הבתים במפעל מאז 2006, ולמאמן החדש מרינוס אוזונידיס, שהגיע מפנאתינייקוס דווקא, אין נסיון עשיר באירופה. סיכוייה של אלופת יוון לא נתפסו כמזהירים, בעוד אנסטיס דווקא קיווה לעזור לקבוצתו החדשה, אלופת ישראל לצלוח את כל המוקדמות. ההימור שלו לא ממש הצליח, ואחרי חודשים ארוכים ללא כדורגל הוא לא עבר לליגה משמעותית, אלא נאלץ להסתפק בהפועל באר שבע, אבל גם זה משהו. החבורה של ברק בכר ראתה את עצמה כפייבוריטית מול דינאמו זאגרב בחודש שעבר. 

כיום יודעים איך זה נגמר ומי נבחר להיות השעיר לעזאזל. ובעוד אנסטיס יצטרך לחשב את מסלול הקריירה מחדש, הוא חוזה בעצב כיצד האקסית ממנה גורש עושה חיים משוגעים. עם סגל צנוע למדי ושוער אלמוני בדמותו של ואסילאוס בארקאס בין הקורות, השיגו היוונים תיקו 1:1 נהדר בגלאזגו בשבוע שעבר. כעת, הם מאמינים בכוחם להשלים את העבודה הערב באתונה (20.55, שידור ישיר בספורט1), והיריבה שתמתין בשלב האחרון תהיה מאלמו שנמצאת בתקופה קשה בשבדיה או וידאוטון ההונגרית. הדרך לליגת האלופות נראית סלולה, ואנסטיס יכול רק להביט בקנאה.



שחקני א.א.ק אתונה חוגגים מול סלטיק. יסיימו את העסוגה הערב? (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי