מדהים: כך הפך 'קובה', כוכב דורטמונד לשעבר לגיבור בפולין

יאקוב בלשצ'יקובסקי
יאקוב בלשצ'יקובסקי | Gettyimages

מועדןו הפאר הפולני היה על סף פשיטת רגל, אך כוכב העבר של הקבוצה חזר לחלץ אותה לאחר קריירה מפוארת בגרמניה.

(גודל טקסט)
זהו סיפור עצוב על המשחק היפה. סיפור שמזכיר יותר את הכדורגל הישראלי של השנים האחרונות, אבל כנראה שהשכונה לא פוקדת רק את ארץ הקודש. זהו סיפורה של ויסלה קראקוב, אחד ממועדוני הפאר של פולין, שעדיין מחכה להחלטת ההתאחדות הפולנית והגורמים המשפטיים הממונים אם הקבוצה תוכל לחזור לשחק בליגה הבכירה בעוד כחודש, או שמא תורד היישר לליגה השלישית.


האליפות האחרונה מתוך ה-13 שזכתה בהן ויסלה קראקוב הייתה בעונת 2010/11, אז אחד מכוכבי הקבוצה היה מאור מליקסון שהגיע באמצע אותה עונה ועזב ב-2013, בסך הכל לוויסלה 35 תארים בכל המסגרות וזהו מועדון בן 113 שנה, אבל בימים אלה הוא עומד בפני פשיטת רגל. המדהים הוא שלעזרתו נחלץ דווקא כדורגלן, לא אחר מאשר יאקוב בלשצ'יקובסקי, כוכב דורטמונד בעבר הידוע בכינויו "קובה".


"קובה", כינוי אותו אימץ לאורך השנים לאור שמו הארוך והמסובך, היה מכוכבי דורטמונד בתקופת יורגן קלופ, בסך הכל רשם תשע עונות וכבש עבור הצהובים-שחורים 27 שערים מעמדת המגן, מאז עוד עובר ב-2015/6 לפיורנטינה ובשלוש האחרונות שיחק בוולפסבורג, אבל את הקריירה הוא החל בקבוצה הפולנית בצ'נסטוחובה. במדי הזאבים העונה הוא שיחק פעם אחת בלבד, וגם זה כמחליף ל-13 דקות בלבד, ולקראת חלון ינואר הוא החליט לעזוב ולחזור למקום בו פרץ, לוויסלה קראקוב. אז הוא נחשף לכך שקבוצתו האהובה בסכנת פירוק מיידי ולא היסס לעזור.



מאור מליקסון. זכה עם ויסלה באליפות האחרונה שלה (AFP)


Spot the odd club out pic.twitter.com/1nxOFaFzrz

— Christopher Lash (@rightbankwarsaw) 9 בינואר 2019


בלשצ'יקובסקי בן ה-33 לא רק הסכים לחתום בקבוצה בחינם לאחר שהתאמן בשורותיה בשבועות האחרונים כדי לשמור על כושר, אלא גם הלווה 1.3 מיליון זולטי, שהם בערך כ-300 אלף יורו, שיועדו לתשלום משכורות כל שחקני הקבוצה. בדורטמונד, שם הוא אהוב במיוחד עד עצם היום הזה, מיהרו להחמיא לו על המהלך האצילי ברשתות החברתיות. "קובה" הוא השחקן עם הכי הרבה הופעות בנבחרת פולין, 104 משחקים, ומהלכיו האחרונים הופכים אותו עבור רבים לגיבור לאומי, לא פחות.


All respect to our Kuba, who is on the verge of joining his boyhood club Wisla Krakow without pay and has assisted them financially to help revive the Polish side pic.twitter.com/IkRdWobzFy

— Borussia Dortmund (@BlackYellow) January 12, 2019


למרות כל הבעיות, המועדון מדורג בסיום חצי העונה במקום השמיני, אולם בקראקוב עדיין לא יודעים אם יחזרו לליגה כרגיל בחודש הבא. ובכלל, אם חשבתם הסיפור של "קובה" הזוי, זה אפילו לא קרוב לאירועי הביזאר שעברו על המועדון באחרונה. כאשר נמצא רוכש מסתורי מקמבודיה בשם לי ואנה, אחרי שכבר דווח בכלי התקשורת על השלמת העסקה, הקשר איתו נותק. מדוע? ראשי המועדון גילו שהבעלים המיועד קיבל התקף לב כשהיה על טיסה בדרך ללוקסמבורג במטרה להפקיד את הכסף לטובת המועדון. אחד משותפיו בעבר אותר על ידי התקשורת הפולנית וסיפר: "הקמבודי היה רמאי. הוא רימה גם אותי ולא בפעם הראשונה".


באופן מסתורי, קשר ארסנל לשעבר, מתיאו פלאמיני הידוע גם כאיש עסקים מצליח במיוחד, צייץ שהוא מאחל לקמבודי בהצלחה כי הוא חבר שלו, אבל בנסיבות מצערות עסקה לא יצאה אל הפועל. במקביל ניהלו ראשי ויסלה מו"מ עם משקיע שבדי אלמוני, אבל דבר לא יצא גם מזה וכך הקבוצה נותרה ללא בעלים. "למי בעצם שייכת הקבוצה?", היו כותרות העיתונים עד לא מזמן.


לפני שלושה ימים השחקנים חזרו לאימונים, אולם לפי החוק החוזים של עשרה מהם בוטלו מכיוון שלא קיבלו משכורות בזמן. הם היו יכולים לעבור לכל קבוצה שירצו בחינם, אבל למרות ההזדמנות לעזוב חלק גדול מהשחקנים הסכימו להישאר בתקווה שיימצא פיתרון של הרגע האחרון, גם הודות לסיוע של "קובה" שיחד עם ההלוואה שלו נאספו כ-4 מיליון זלוטי (שווה ערך לשקל) שאמורים להשאיר אותה בליגה לעת עתה ולמנוע את הורדתה לליגה השלישית. 


כדי להבין עד כמה אבסורד היה מצבה של ויסלה קראקוב בשנים האחרונות, צריך לראות כיצד התנהל המועדון תחת הנשיאה הראשונה בכדורגל הפולני, מז'נה סרפאטה. מאוגוסט 2016 עד דצמבר 2018 היא הייתה בתפקיד ובזמן כהונתה הקבוצה הסתבכה בחובות עתק. ויסלה הייתה חייבת תחילה 12-14 מיליון זלוטי (שווה ערך לשקל כאמור) והקבוצה הגיעה לחובות של 40 מיליון זלוטי שלא היה מי שישלם אותם. בקופת המועדון נותרו רק 51 אלף זלוטי ומספטמבר האחרון ועד דצמבר היא עבדה ללא שנכנס כסף לקופה. הנשיא הזמני שנכנס כעת לתפקיד, רפאל ויסולצקי, נותר בלי מזומנים כלל.







Blaszczykowski has agreed to rejoin Wisla Krakow unpaid..

He will pay €300k of his OWN money to cover unpaid player wages as Wisla are in financial trouble

Pure class!https://t.co/wN8jtIlAmm

— SPORTbible (@sportbible) January 13, 2019









המצב בקבוצה היה כל כך גרוע עד שהנשיאה לשעבר נקראה לעדות במשטרת קרקאוב שפתחה בחקירה על אי סדרים בקבוצה ופשעי צווארון לבן. החקירה העלתה שהמשכורות של אלה שניהלו את הקבוצה נופחו וכך היא נקלעה למצב כלכלי גרוע במשך השנים, מבלי שהיה מישהו שכיסה את החובות. ב-9 בינואר רישיון הכדורגל של ויסלה הושעה עד להודעה חדשה, אבל כאמור גיוס הכספים לאחרונה עשוי לכל הפחות לדחות את הקץ בחצי שנה. ויסלה גם מפורסמת באירופה בזכות ארגוני האולטראס המשוגעים שלה, אבל כעת נודע כי כי בעבר היא שילמה זלוטי אחד לכל אוהד מהאולטראס שרכש כרטיס למשחקיה, וכך מימנה את הארגון ורק סיבכה את עצמה בחובות. באחרונה ניתקה כל קשר עם החוליגנים שהיו ידועים בשם SKWK, אולי בצעד נוסף להבראת הקבוצה. 


ואם חשבתם שכמות הביזאר פה גדולה מספיק, זה עוד לא הכל. גם מאמן המועדון הנוכחי מהווה סיפור בפני עצמו. מאצ'יי סטולרצ'יק היה שחקן מוכר בפולין, אבל עקב מצבה של הקבוצה הוא מונה למאמנה ובגיל 46 זו המשרה הראשונה שלו כמאמן כדורגל. "מקווה שההתגייסות הכללית עבור הקבוצה תעבוד ונצא מזה", אמר לפני כמה ימים. יש מישהו שמוכן לתרום? אולי מאור מליקסון?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי