בועטות במוסכמות: כדורגל הנשים מתקדם אך רחוק משוויון

שחקניות נבחרת קנדה חוגגות
שחקניות נבחרת קנדה חוגגות | PASCAL GUYOT/AFP/Getty Images

מונדיאל הנשים בצרפת ממחיש את צמיחת הענף: הסיקור השתנה, הרייטינג ומספר הצופים עלו, אך עדיין מתקיים מאבק לצמצום הפערים מהגברים. הבנות רוצות להיות מקצועניות עד הסוף. עייני: "השינוי צריך להגיע מהילדות"

(גודל טקסט)
אחרי מונדיאל מוצלח ועונה משובחת של ליגת האלופות, יצא בסוף השבוע לדרך טורניר גביע העולם לנשים שמתקיים בצרפת. מדובר באירוע חוצה מגדרים – כן, גברים רבים ברחבי העולם עוקבים אחרי המשחקים ומצפים גם הם לחגוג בחודש הבא את הזכייה בתואר.


כדורגל הנשים זוכה לעדנה הרבה בזכות נבחרת ארצות הברית, האלופה המכהנת, שנחשבת לטובה בעולם. אינדיקציה לעניין שמעורר הטורניר אפשר היה למצוא שלשום, בזמן משחקן של בנות ברזיל מול ג'מייקה. הנושאים הנבחרים שבהם דנו צייצני טוויטר עסקו בבנות ארץ הסמבה שניצחו 0:3. נבחרות בולטות נוספות שינסו לזכות באליפות הן הולנד, גרמניה, המארחת צרפת, אנגליה שנכנסת לאט־לאט לעניינים וגם יפן, סגנית אלופת העולם. לא רק חובבי כדורגל מסביב לגלובוס מגלים עניין בטורניר. חברות מסחריות מובילות גילו את הפוטנציאל הגלום בו ומעניקות חסויות יוקרתיות. המשחקים עצמם, כמובן, משודרים במדינות רבות. משחק הפתיחה, בין צרפת וקוריאה הדרומית, התקיים בפריז לעיני יותר מ־45 אלף צופים.




כוכבות רשת
כדורגל הנשים קיבל דחיפה, בין היתר, גם בזכות טורניר המשחקים האולימפיים בריו 2016 ואליפות אירופה בהולנד שהתקיימה כשנה לאחר מכן. נתוני הרייטינג הפתיעו את אנשי הטלוויזיה וגם את המפרסמים, שראו שיש להם עוד כדור רווח לוהט ביד.


"הצלחת הכדורגל הנשי נבנתה בעשר השנים האחרונות", מסביר שדר הספורט רמי ויץ. "אנחנו שותים בצמא כל פריים באולימפיאדה במקצועות כמו אתלטיקה ושחייה, וגם כדורסל נשים זוכה לרייטינג די גבוה. בטורנירים של טניס אנחנו עוקבים אחרי הנשים במידה לא פחותה מאשר אחרי הגברים. זה מהלך טבעי ומתבקש שהכדורגל הנשי יקבל את המקום הראוי לו".


מי שעוד אחראיות לשינוי בתפיסה של הכדורגל הנשי הן השחקניות עצמן, שנלחמות על חשיפה, הכרה, זכויות ושכר. אפשר לומר כי גם לרשתות החברתיות יש חלק במהפכת הכדורגל הנשי – שחקניות רבות הפכו לכוכבות רשת עם עוקבים רבים. מי שתופסות את הכותרות בנושא הזה הן שחקניות ארצות הברית, שהחליטו לתבוע שוב את התאחדות הכדורגל האמריקאית על אפליה מגדרית. התביעה הראשונה הוגשה לפני שלוש שנים, בעקבות זכייתה של הנבחרת ב־2015 באליפות העולם. השחקניות טענו אז כי הן מקופחות כלכלית ביחס לשחקנים הגברים ודרשו לסגור את הפער.



אלכס מורגן מקבלת אהבה (Kevin C. Cox/Getty Images)


לאחרונה, כאמור, הוגשה תביעה נוספת, בה נכללו גם הכוכבות הגדולות אלכס מורגן וקרלי לויד. הבנות טענו שכדורגל הנשים בארצות הברית סובל מאי שוויון מובהק ביחס לכדורגל הגברי. מדובר קודם כל בכסף – נבחרת הגברים, שלא מרשימה יתר על המידה, זוכה לתנאים מועדפים ובונוסים יותר גבוהים. התאחדות הכדורגל העולמית אישרה באוקטובר האחרון להעלות את סך הפרסים עבור 24 הנבחרות שמשתתפות במונדיאל הנשים ל־50 מיליון דולר. רק לשם ההשוואה, הסכום בטורניר ב־2015 עמד על 15 מיליון דולר.


"פיפ"א היא הגוף השולט, יש לה עודף תקציבי והיא יכולה לחלק את הפרשי הזכייה לפי אמות מידה שהיא קובעת. אבל הפערים בין הנשים לגברים הם ממש לא פרופורציונליים", אומרת אשרת עיני, כדורגלנית ששימשה בעברה כקפטנית נבחרת ישראל, ומשמשת כפרשנית הטורניר הנוכחי ב"כאן" דיגיטל. "לצורך ההשוואה, נבחרת שמשיגה ניצחון אחד במונדיאל הגברים מקבלת יותר מהזוכה בכל טורניר מונדיאל הנשים".


עם זאת, עיני מאבחנת גם את חצי הכוס מלאה: "יש סיקור מקצועי רציני של משחקי נשים באתרים בינלאומיים נחשבים. בעבר קיבלנו בעיקר כתבות אווירה. יש גם עלייה במכירת הכרטיסים. בינתיים נמכרו כ־1.6 מיליון כרטיסים לעומת 1.4 מיליון ב־2015. אבל את הדוגמה הטובה ביותר לשינוי אפשר היה לראות בזמן ההכרזה של צרפת על סגל השחקניות למונדיאל. זה שודר בטלוויזיה וזכה ל־22% רייטינג, כחמישה מיליון צופים".


מחאה נוספת עלתה לכותרות לא מזמן כאשר אדה הגרברג הנורווגית, זוכת "כדור הזהב" 2018, החליטה לא להצטרף לנבחרתה בטורניר. הסיבה למחאה: כדורגל הנשים במדינתה לא מקבל את אותו היחס להן זוכות בנות ליון הצרפתית, הקבוצה בה היא משחקת. הגרברג, אולי השחקנית הטובה בעולם, דורשת מההתאחדות הנורווגית לשנות גישה. לדאוג שלשחקניות במדינה יתאפשר להתפרנס רק מכדורגל, שהן יוכלו להיות מקצועניות באופן מלא. ליון נחשבת לאימפריה בכדורגל הנשים. היא כנראה משלמת לבנות שלה את המשכורות הגבוהות באירופה. אבל מדובר במקרה חריג: נשים רבות לא מסוגלות לעבוד למחייתן בכדורגל בלבד, וזקוקות להכנסה נוספת.



אדה הגרברג במדי ליון (ATTILA KISBENEDEK/AFP/Getty Images)


"כבר שנתיים שהיא לא משחקת בנבחרת", אומרת עיני. "השחקנים הגברים של נבחרת נורווגיה ויתרו על אחד הבונוסים שלהם ואז הם בעצם השוו את התקציב מבחינת ההתאחדות. הגרברג אמרה שזה נחמד והודתה להם על הסולידריות, אבל לטענתה לא צריך לוותר על משהו כדי שמישהו אחר יזכה לשוויון. היא צודקת, אבל בסוף השחקנית הטובה בעולם לא תהיה במונדיאל".


רמי ויץ אומר שלישראל יש עוד דרך ארוכה לעשות בכדורגל הנשים: "בניגוד לעולם, אצלנו יש בעיה משני כיוונים. קודם כל במקרה של קבוצה ישראלית, אני לא חושב שצריך להפנות אצבע מאשימה להתאחדות או לכל גוף ארגוני אחר. כמו שהכדורגל הישראלי באופן כללי הוא לא ברמה הגבוהה ביותר בגלל המנטליות, כך כדורגל הנשים מבחינת המוכנות של נערות ונשים בארץ לשחק כדורגל. קשה לבנות על כישרון חד־פעמי פה ושם. מבחינת הצופים, אם מונדיאל הנשים הגיע למקום זניח, כמו הדיגיטל של ‘כאן', אז זה אומר הרבה (שלושה משחקים ישודרו בטלוויזיה – ט"ל). אם הם היו רציניים, הם היו משדרים את זה בפלטפורמה הראשית שלהם ולא בדיגיטל. השיקולים של מה לשדר ואיפה אומרים הרבה על מה שמעדיפים פה יותר או פחות".


חלום על הדשא
הדור הבא די מאוכזב שלא יצליח לראות את הטורניר במלואו בטלוויזיה. "החלום שלי היה להיות שחקנית כדורגל", מספרת גלית כהן, אמא של חן בת ה־11, שחקנית קבוצת בני יהודה. השתיים, כמו בנות נוספות בקבוצה, מאוכזבות מכך שאין ממש מודעות לכדורגל הנשי. "שאלתי חברה אם היא רוצה לצפות איתי במשחקים והיא בכלל לא ידעה על מה אני מדברת", מספרת האם. "עדיין מכוונים פה לנישה מאוד קטנה ואין מספיק פרסום. בהחלט יש מקום לשינוי התפיסה של הכדורגל הנשי בישראל, יש לנו דרך ארוכה לעבור".


"הענף הזה נמצא בשליטה גברית מאז ומעולם, ובישראל רוצים להנציח את המצב הזה", אומרת עיני. "כל מי שנחשף לכדורגל נשי מבין שמדובר בכדורגל לכל דבר, ויש אפילו שיגידו שהוא יותר אסתטי, יותר נקי, פחות אגרסיבי ועם פחות מוטיבים של כוח. אבל אנשים רוצים לשמר את הקיים, העולם נשלט על ידי גברים ויש כאלה שרוצים להנציח את זה. חשיפה תביא יותר בנות לענף. צריך גם להפוך את הליגה הראשונה למקצוענית. אבל השינוי צריך להגיע מהבסיס של הפירמידה, מהילדות".


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי