סוגר מעגל: מחיטריאן שינה את גורלו והפך למנהיג של יונייטד

הנריך מחיטריאן
הנריך מחיטריאן | Gettimages

דריסת הרגל באולד טראפורד גרמה למחשבות על עזיבה, אך מאז הוא אהוב האוהדים ופורע שטרות. 18:00: מוריניו יעניק לו את המפתחות מול צ'לסי?

(גודל טקסט)

הנריך מחיטריאן היה פצוע כאשר מנצ'סטר יונייטד הובסה 4:0 על ידי צ'לסי בסטמפורד ברידג' באוקטובר, אבל גם לו היה בריא לא היה לו סיכוי לדרוך על הדשא. מעמדו של הקשר הארמני היה מעורער מאוד בחודשים הראשונים במדים האדומים, אחרי שז'וזה מוריניו החליף אותו בהפסקה בדרבי מול מנצ'סטר סיטי והפיל עליו חלק גדול מהתיק אחרי ההפסד. נדמה היה כי היחסים בין הפורטוגלי לחניכו עלו במהרה על שרטון, וגם כאשר היה כשיר בחודשי הסתיו נאלץ הכוכב לצפות במשחקים מהיציע.

בשבועות הבעייתיים, נפוצו בגרמניה הדיווחים לפיהם מחפש מחיטריאן את הדרך לחזור לבורוסיה דורטמונד. הוא היה מאוכזב מאוד ממצבו, וזכר היטב את החוויה הטראומטית של שינג'י קגאווה באולד טראפורד. הכוכב היפני הגשים את החלום כאשר הצטרף למנצ'סטר יונייטד ב-2012, אבל לא הצליח להתאקלם בליגה האנגלית, ובסופו של דבר נאלץ לשוב על עקבותיו כעבור שנתיים עם הזנב בין הרגליים. הוא מעולם לא שיחזר את יכולתו הפנומנלית מתחילת העשור בבונדסליגה, אך לפחות הפך שוב לשחק משמעותי יחסית במדים הצהובים-שחורים, ושמחת החיים שבה אליו. מחיטריאן לא יכול היה להתעלם מהשאלה – האם גורלו היה צריך להיות זהה?

למעשה, הארמני יכול היה לעבור לפרמייר-ליג עוד ב-2013, כאשר צ'לסי היתה הראשונה בתור להחתימו. זה לא היה מקרי – הרי מחיטריאן היה אחד הכוכבים הבולטים במדי שחטאר דונייצק שניצחה את הכחולים בשלב הבתים בליגת האלופות ב-2012 וגרמה להדחתם מהמפעל. גם יובנטוס הוזכרה אז כמועמדת רצינית לזכות בשירותיו, כי גם הגברת הזקנה התלהבה מהביצועים של הפליימייקר מולה בצ'מפיונס-ליג, אבל בסופו של דבר נמכר הכוכב לדורטמונד תמורת 28 מיליון יורו. שלוש שנים מאוחר יותר, בניגוד לרצונו של המועדון והמאמן תומאס טוכל, הוא כפה את המעבר לאולד טראפורד, ושרף את הגשרים.

לכן, גם אם השתוקק מחיטריאן עצמו לחזור לבונדסליגה, זה לא היה רלוונטי מבחינת קבוצתו לשעבר. בחדר ההלבשה של דורטמונד הוא מוגדר כסוג של בוגד, והתנהלותו בשלהי העונה שעברה הותירה טעם מר מאוד בפיהם של חבריו. למזלו של הארמני, הוא מצא שפה משותפת עם מוריניו עוד לפני חלון פתיחת חלון ההעברות בינואר, ובמהרה התברר שהתסריט שלו עשוי להיות שונה ב-180 מעלות מהסיוט של קגאווה. תוך שבועות ספורים, הוא השתדרג מפלופ לאחד המנהיגים החדשים של הקבוצה ונסק לגבהים חדשים.

בתחילת העונה, ניסה מוריניו לבנות את המערך לא רק על זלאטן איברהימוביץ' אלא גם לשלב את וויין רוני. לצורך כך, נדחק מחיטריאן לאגף הימני, והתפקיד לא התאים לכישוריו. הארמני הוא לא השחקן המהיר ביותר בתבל, וראיית המשחק שלו לא באה לידי ביטוי כשהוא נאלץ לעשות המון עבודה שחורה בהגנה. הוא הלך לאיבוד, וגם כושרו הפיזי לא עמד אז בסטנדרטים של הליגה האנגלית. במשך הזמן, החליט המנג'ר לוותר על רוני, וכך קיבל מחיטריאן תפקיד חופשי הרבה יותר. כאשר שב להרכב בתחילת דצמבר, הוא הרגיש נוח יותר.

יש לא מעט סמליות בכך שהשער הראשון של מחיטריאן במדי השדים האדומים נכבש בליגה האירופית מול זוריה האוקראינית, אותה הוא מכיר כל כך טוב מימיו בדונייצק. מוריניו בחר אז להחמיא לרכש היקר: "הנריך עבד קשה מאוד מבחינה פיזית וטקטית, ואנחנו הרי יודעים עד כמה הוא מוכשר. הוא חזק מאוד מנטלית, והיה נחוש להוכיח את עצמו למרות קשיי ההתאקלמות הראשוניים. עכשיו הוא משחק היטב, הוא מאושר מהחיים, ואני שמח מאוד בשבילו". ימים ספורים לאחר מכן, הגיע גם השער הראשון בליגה האנגלית, והוא היה חשוב במיוחד בנצחון 0:1 על טוטנהאם. מאז מחיטריאן לא הסתכל לאחור.

ילהט שוב מול צ'לסי? (AFP)

האוהדים התאהבו בו באמת בשלהי דצמבר, כאשר הארמני הבקיע את אחד השערים היפים של העונה בבעיטת עקרב לרשת סנדרלנד. "זה היה פנומנלי", אמר מוריניו, "במשך כל הקריירה שלו הוא הבקיע שערים נהדרים, והביצוע הזה היה חשוב מבחינתו. אני נהנה מאוד לעבוד איתו". אפילו אלן שירר התפעל: "צריך להיות שחקן מיוחד רק כדי לחשוב על המהלך הזה ולנסות אותו".

המחשבות על עזיבה נעלמו כלא היו, ובחודשים הראשונים של 2017 קיבל לא פעם מחיטריאן את התפקיד הטבעי כעושה משחק מאחורי איברהימוביץ'. הוא עדיין לא מגלה יציבות מופתית, ובמשחקים לא מעטים היה משחק ההתקפה של יונייטד מאכזב בלשון המעטה, אבל הפוטנציאל שלו ברור, ובגיל 28 הוא עשוי להיות העוגן של הקבוצה בשנים הקרובות.

רק נגד צ'לסי עדיין לא היה לו מזל. ברבע גמר הגביע האנגלי, כאשר הורחק אנדר הררה במחצית הראשונה, בחר מוריניו להחליף דווקא את מחיטריאן כדי לשלוח למגרש את מרואן פלאיני. בכך ויתר הפורטוגלי לחלוטין על ההתקפה, ויונייטד היתה ברת מזל להפסיד רק 1:0. המיוחד נכנע, אם כך, פעמיים בביקורים אצל האקסית המיתולוגית, אבל ב-18:00 (ספורט1) הוא מארח אותה במגרשו, ומקווה מאוד להשיג תוצאה אחרת נגד אנטוניו קונטה. לשם כך, הוא זקוק למחיטריאן, שכבש במחזור הקודם שוב לרשת סנדרלנד והרשית גם נגד אנדרלכט בליגה האירופית ביום חמישי, במיטבו. האם הארמני מסוגל לשחק מול צ'לסי כמו ב-2012?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי