ותודה ליורגן קלופ: כך החל לככב מחיטריאן במנצ'סטר יונייטד

מחיטריאן וקלופ
מחיטריאן וקלופ | Gettyimages

הארמני סבל בעונת הבכורה בתיאטרון החלומות, אך העונה כבר הפך למנהיג של השדים האדומים ודווקא למנג'ר היריבה המושבעת יש תרומה נכבדת. על סיפור האהבה רגע לפני הקרב בליברפול (שבת, 14:30, ספורט2)

(גודל טקסט)

 הנריק מחיטריאן יעלה בשבת בצהריים (14:30, ישיר בספורט2) לדשא באנפילד במדי מנצ'סטר יונייטד של ז'וזה מוריניו, אבל המאמן האהוב שלו יהיה מהצד השני. יורגן קלופ הוא האיש שעיצב את הקשר הארמני במהלך השנתיים המשותפות שלהם בבורוסיה דורטמונד. יתרה מזו, הוא גם האיש שמנע את המעבר של מחיטריאן משחטיור דונצק לליברפול.

בקיץ 2013, הכל היה מוכן לחתימת העסקה. ברנדן רוג'רס ניהל מעקב ארוך אחרי הקשר והאדומים סגרו את רוב הפרטים עם המועדון האוקראיני. מחיטריאן היה אמור לשתף פעולה עם לואיס סוארס, דניאל סטארידג' וסטיבן ג'רארד, אבל אז הופיע קלופ. הוא לא היה מוכן לוותר על הקשר בו ראה התאמה מושלמת לסגנון שלו. "יש לו שילוב נדיר של מהירות וטכניקה", אמר קלופ. אז הוא קיצר את החופשה שלו וטס במיוחד לפגישה אישית עם מחיטריאן. אחרי השיחה המרתקת עם המאמן הכריזמטי בעולם, אפסו הסיכויים של רוג'רס. הכוכב היה בדרך לבונדסליגה.

בדיעבד, התברר כי המערך של קלופ דווקא לא מושלם עבור מחיטריאן. הוא אוהב את הכדור, ולעתים קצת הלך לאיבוד במעבר המהיר מהגנה להתקפה. היו לו משחקים כבירים וניתן היה לראות את גאונותו, אך באופן כללי השנתיים עם קלופ התאפיינו בחוסר יציבות והביקורת אחרי משחקים מוצלחים פחות הייתה קטלנית – לא מצד התקשורת, אלא מצד השחקן עצמו. מחיטריאן אכל את עצמו אם לא הפגין את כל כישוריו, כי הוא פרפקציוניסט במלוא מובן המילה. גם כאן בא קלופ לעזרתו – לא בתור מאמן כדורגל, אלא כפסיכולוג.


היה אוכל את עצמו. מחיטריאן בימיו בצהוב-שחור (Gettyimages)

כי זו הרי הגדולה של קלופו. הוא יודע למצוא את הדרך לליבם של השחקנים ולהבין אותם. זה לא קורה לו עם כולם, ולראיה הסכסוך עם כריסטיאן בנטקה שלא קיבל ממנו יחס מינימלי, אך רוב הכוכבים שעבדו עם המנטור הממושקף מהללים אותו. מחיטריאן הוא דוגמא בולטת לכך. הוא אמנם פרח יותר דווקא בעונתו האחרונה בדורטמונד עם תומאס טוכל על הקווים, אבל מבחינת הקשר האישי הוא מעדיף את קלופ שסייע לו בעצות זהב.

"יורגן עבד איתי מבחינה פסיכולוגית. הייתי לחוץ אחרי משחקים גרועים והוא הראה לי את הדרך. הוא תמך בי וביקש לא להוריד את הראש, כי דברים טובים נמצאים מעבר לפינה. הוא הפך אותי לשחקן טוב יותר ובטוח יותר", אמר מחיטריאן. המילים האלה סייעו לו גם אחרי המעבר לאולד טראפורד בקיץ שעבר, כי החודשים הראשונים היו קשים מנשוא. מוריניו הושיב אותו על הספסל במחזורי הפתיחה, ואז הגיע הדרבי האומלל מול מנצ'סטר סיטי בספטמבר.


תחילת הדרך הייתה קשה וכללה דקות רבות ביציע ועל הספסל (Gettyimages)

היה זה משחקו הראשון בהרכב, ומחיטריאן, שלא היה כשיר לחלוטין, שולב בעמדה לא טבעית באגף. הוא איבד את הכדור 12 פעמים במחצית הראשונה, התקשה במשימות ההגנתיות והוחלף בהפסקה. בהמשך התברר כי הארמני החמיר את הפציעה והחמיץ כתוצאה מכך כמעט חודשיים. זו לא הייתה ההתאקלמות עליה חלם, והדוגמא של שינג'י קגאווה, כוכב דורטמונד שחלם על מנצ'סטר יונייטד אך נכשל בה ונאלץ לחזור על עקבותיו, הייתה לנגד עיניו. האם מחיטריאן היה בדרך להפוך לקגאווה ב'? ייתכן שזה היה התסריט אלמלא הטיפול החם של קלופ.

החיזוקים שקיבל מהבוס במהלך התקופות הקשות בדורטמונד סייעו לקשר להתגבר על המכשולים. הוא נותר חזק מנטלית, שיכנע עם הזמן את מוריניו והחל מדצמבר פרח לשחקן מפתח בהרכב. אחרי השער בבעיטת עקרב לרשת סנדרלנד לקראת חג המולד, איש כבר לא הטיל ספק בכדאיות רכישתו. מבחינה סטטיסטית זה אולי לא בא לידי ביטוי, עם 4 שערים ובישול אחד בלבד בפרמיירל-ליג, אך תרומתו למסע המוצלח לעבר הזכייה בליגה האירופית הייתה משמעותית מאוד.


אחרי בעיטת העקרב מול סנדרלנד כולם השתכנעו ביכולתו (Gettyimages)

העונה, אחרי שעבר לעמדה מרכזית יותר בה קל יותר לבטא את כישוריו, מחיטריאן הוא הבוס. הוא פתח בכל המשחקים בתחילת עונה כמעט מושלמת של השדים האדומים וחתום כבר על 5 בישולים – רק לדויד סילבה ממנצ'סטר סיטי יש יותר. ובינתיים, מוריניו מצפה ממנו לשיפור נוסף. "הנריק מבין אותי ואני מבין אותו. לו היה מבין אותי טוב יותר בתחילת העונה שעברה, הכל היה מסתדר מהר יותר. אני חושב שהעונה שלו תהיה טובה הרבה יותר מהקודמת", אמר הפורטוגלי.

עם זאת, יש לזכור כי יונייטד טרם התמודדה מול קבוצות הצמרת העונה. לוח המשחקים שלה היה נוח יחסית. ההישגים מול ווסטהאם, סוונסי, לסטר, אברטון, סאותהמפטון וקריסטל פאלאס מרשימים, אבל צריך לקחת את המאזן המצוין בערבון מוגבל. בחודש הקרוב, נגד ליברפול, טוטנהאם וצ'לסי, צפויים לה אתגרים משמעותיים הרבה יותר, וזה מתחיל בשבת בצהריים. בעונה שעברה מחיטריאן כמעט הפסיד לקלופ, בתיקו 1:1 באולד טראפורד בינואר. מה צפוי לו נגד המנטור הנערץ הפעם?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי