בעסקים כמו בעסקים: ז'ורז'ה מנדש מחרב את הכדורגל האנגלי

ז'ורז'ה מנדש
ז'ורז'ה מנדש | Gettyimages

סוכנו של כריסטיאנו רונאלדו עשה יד אחת עם קונצרן סיני בדרך להשתלטות על וולבס, וכעת עלולה הקבוצה השורשית למצוא עצמה בבור כלכלי עצום. הערב (21:40, ישיר בספורט2) היא פוגשת את פולהאם לקרב מדאיג במיוחד

(גודל טקסט)

רובן נבס היה עילוי בפורטו. הקשר האחורי זכה לתהילה כאשר ערך הופעת בכורה בגיל 17, ואז עשה כותרות גדולות במיוחד כאשר הפך לקפטן הצעיר ביותר בתולדות ליגת האלופות. היה זה, באופן משעשע, דווקא נגד מכבי תל אביב, באוקטובר 2015, והנער היה בסך הכל בן 18 ו-221 ימים.

הפרשנים צפו לו עתיד מזהיר, והוא היה אמור להיות דומיננטי גם בנבחרת פורטוגל, על אף שהתקדמותו הואטה מעט בשנה האחרונה. והנה, במקום להיות מבוקש במועדוני פאר ברחבי אירופה, נחת נבס הקיץ בליגת המשנה האנגלית. וולבס החתימה אותו תמורת 16 מיליון ליש"ט. איך לעזאזל זה ייתכן?

התשובה פשוטה. נבס הוא אחד הלקוחות הרבים של סוכן העל ז'ורז'ה מנדש, אשר שואף להפוך את וולבס לסוג של חממה פרטית. ההשתלטות העוינת על אחד המועדונים האנגלים השורשיים ביותר החלה בקיץ 2016 כאשר הפורטוגלי תיווך בעסקת הרכישה הגדולה. הקונצרן הסיני פוסון אינטרנשנל קנה את הקבוצה מידיו של הבעלים סטיב מורגן תמורת 45 מיליון ליש"ט, והחגיגה של מנדס החלה. איבן קבליירו, חלוץ פורטוגלי אלמוני יחסית, הגיע מהספסל של מונאקו תמורת שבעה מיליון ליש"ט באופן כמעט מיידי, והוא היה הסנונית הראשונה. מאז שינה המועדון הכתום את פניו, וכעת חלק ניכר מאוד מהסגל הם לקוחותיו של מנדש.

מנדש
מנדש. משהו פה מסריח (AFP)

הקשר בין הסוכן לפוסון אינטרנשנל הדוק מאוד. הסינים רכשו לא מכבר 20% מהסוכנות, תוך שהם מזרימים הון לא מבוטל לכיסו של מנדש, ובמקביל גוזרים קופון על עסקאותיו. באופן אבסורדי, כאשר קונה וולבס שחקנים המיוצגים על ידי מנדש, חוזר חלק מהתשלום אוטומטית לפוסון. ואם זה המצב, קל הרבה יותר לגייס לקוחות רבים ככל הניתן של הפורטוגלי, ובסכומים מנופחים. אפשר לראות בכך אפילו הלבנת כספים – הסכומים יוצאים מחשבונה של וולבס ועושים את דרכם ישירות לפוסון.

שיא ההעברות הקודם של הזאבים עמד שבעה מיליון ליש"ט ששולמו ב-2011 לברמינגהאם סיטי תמורת הבלם רוג'ר ג'ונסון, ואפילו הוא שנוי במחלוקת כי המועדון טען אז כי הסכום נמוך משמעותית. בכל מקרה, הוא נשבר כבר פעמיים בעידן מנדש. חלוץ בנפיקה הלדר קוסטה הגיע בהשאלה בקיץ 2016 והוחתם באופן מלא בחלוף חצי שנה תמורת 13 מיליון ליש"ט. עברו חודשים ספורים, והאוהדים קיבלו גם את נבס. על הדרך, הגיע בהשאלה גם דיוגו ז'וטה מאתלטיקו מדריד, בעוד רובן וינאגרה הושאל ממונאקו.

ואם זה לא מספיק, הרי שגם המאמן החדש הוא לקוח של מנדש. נונו, שעבד בוולנסיה כאשר מנדש ניסה להשתלט על העטלפים ובילה את העונה שעברה בפורטו, הגיע הקיץ עם הבטחה לכדורגל יצירתי וסוחף. נוח לו עם כל דוברי הפורטוגזית בסגל, והאוהדים באמת יכולים להיות מרוצים מהתוצאות בפתיחת העונה. וולבס, שסיימה רק במקום ה-15 אשתקד, מובילה את ליגת המשנה עם 32 נקודות מ-15 משחקים ומציגה את ההתקפה הפוריה ביותר עם 27 שערי זכות. החזרה לפרמייר-ליג בהחלט נראית אפשרית, אך בצ'מפיונשיפ אף פעם אי אפשר לחזות את התוצאות, וכאן טמונה הבעיה הגדולה.

וולבס חוגגת
וולבס חוגגת. מישהו יישאר בשנה הבאה? (AFP)

אם וולבס תצליח, ההכנסות שיזרמו מהפרמייר-ליג לפוסון ולמנדש יכסו את כל ההוצאות. ואולם, אם תיכשל בעונה הנוכחית, היא תהיה בצרות מבחינת פייר פליי פיננסי. ההוצאות יעלו באופן מהותי מאוד על ההכנסות לאורך שלוש השנים האחרונות, הקבוצה צפויה לעונש בתחום ההעברות, בעוד השכר האסטרונומי של נבס וחבריו יקשה מאוד על מסגרת התקציב. על מנת לחזור לשפיות במקרה כזה, תיאלץ הקבוצה לבצע מכירה סיטונאית.

מי ירוויח מעזיבת השחקנים הגדולה שצפויה להתקיים בקיץ 2018? נכון, ז'ורז'ה מנדש. הוא מציג כיום את הכוכבים הצעירים שלו בחלון הראווה עבור מועדוני הליגה הבכירה, ועשוי לגזור קופון. גם פוסון, כבעלת נתח בסוכנות, לא תתלונן יתר על המידה – כי הרי לא באמת אכפת לסינים מגורלה של וולבס. רק האוהדים יישארו מסכנים. הכוחות הזרים עלולים לנצל את הקבוצה שנפלה לידיהם ולזרוק את הקליפה הריקה.

המצב העגום מודגש אפילו על ידי הספונסר הראשי. The Money Shop – זה הכיתוב על החולצות הכתומות של הזאבים, ומדובר בחברה שמתמקדת בהלוואות לפרקי זמן קצרים, אשר נשפטה לא מכבר בגין מתן הלוואות בריבית רצחנית ללקוחות שלא יכלו לעמוד בתשלומים. ספונסר לא מוסרי למיזם לא מוסרי – זו מהותה של וולבס בימים אלה. חנות הכסף של מנדש ממשיכה לגלגל מיליונים, אבל מה הפתרון המועדף לחובב הכדורגל הנייטרלי.

מסכנים. אוהדי וולבס
מסכנים. אוהדי וולבס (AFP)

האם אנחנו צריכים לעודד את וולבס בנסיונה להעפיל לליגה הבכירה, על מנת שהמועדון המסורתי ימשיך להתקיים בכבוד, או אולי אנחנו צריכים לרצות במפלתו? השאלה הזו מורכבת, ואין תשובה חד משמעית. דבר אחד בטוח – וולבס הנוכחית רחוקה שנות אור מהקבוצה המפוארת שזכתה בשלוש אליפויות בשנות ה-50. היא לא קבוצה של בילי רייט, הבלם האגדי שהיה אחד הטובים בהיסטוריה של אנגליה.

היא מסמלת כיום את כוחות הרשע, את הרוע שמשתלט בהדרגה על הכדורגל האנגלי. מבין המועדונים הרבים שנמכרו לבעלות זרה, הזאבים הם הדוגמא הגרוטסקית מכולן. ואולם, כאשר היא מארחת הערב (שישי ב-21:40, שידור ישיר בספורט2) את פולהאם שנמצאת בבעלות של איל ההון האמריקאי-פקיסטני שהיד חאן, אנחנו יכולים להבין עד כמה הבעיה עמוקה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי