"כשמשחקים כדורגל ידוע שיהיו בעיות בברכיים, לא שהמוח יימחק"

אלן שירר
אלן שירר | טוויטר

אלן שירר, כוכב ניוקאסל ונבחרת אנגליה בעבר, דורש מהקבוצות באנגליה להיות אחראיות לשחקנים שסובלים מאלצהיימר: "כדורגל הוא משחק נפלא, בואו נדאג שלא יהרוג אותנו". שחקן עבר אמר: "המוח שלי ניזוק מהנגיחות"

(גודל טקסט)
כוכב העבר של נבחרת אנגליה וניוקאסל, אלן שירר, יצא באנגליה בקמפיין שדורש מקבוצות הכדורגל להיות אחראיות לעובדה שיותר ויותר שחקנים סובלים ממחלת אלצהיימר ודמנציה (שיטיון בעברית) בגלל שהם נגחו בכדור אלפי פעמים והדבר הביא לנזק למוח שלהם. באנגליה יש 375 כדורגלנים שחולים במחלה ודומיה, ובהם כמה מכוכבי נבחרת אנגליה 1966 שזכו במונדיאל ביניהם נובי סטיילס, מרטין פיטרס ורי ווילסון. שירר מנסה להילחם בקבוצות כדורגל שמתעלמות מהבעיה וטוען: "כדורגל הוא משחק נפלא, אבל בואו נדאג שהוא לא יהרוג אותנו".


שירר (47) המככב כיום בתכנית "מאץ' אוף דה דיי" באנגליה דורש מהקבוצות להשקיע יותר כסף במחקר על המחלות במוח שנגרמות לדעתו גם מאינספור נגיחות בכדור. החלוץ שזכה באליפות ההיסטורית עם בלקבורן כבש 260 שערים בפרמייר-ליג ולדבריו התאמן לפחות 150 יום בשיפור הנגיחות שלו: "אני מאמין שרק באימונים נגחתי אולי אלף פעם בכדור עבור כל שער שכבשתי בנגיחה, שלא לדבר על משחקי הכדורגל עצמם. באנגליה יש בעיה עם הרבה כדורגלנים שסובלים כעת מהמחלה, אבל קבוצות הכדורגל מטאטאות את הפרשה מתחת לשטיח במקום לעזור בהשקעה במחקר".



בסרט דוקומנטרי חדש של ה-BBC עבר שירר סידרת בדיקות כדי לברר אם יש סיכוי שהוא יחלה במחלה: "יש לי תמונות בהם אני משחק כשדם נוזל מפני. במהלך משחקים לפעמים היו תופרים לי זמנית את המקום, אבל אחרי כמה נגיחות הפצעים נפתחו. כשאתה משחק כדורגל אתה יודע שיהיו לך אחרי שתפרוש בעיות בברכיים, כאבי גב וקרסוליים, אבל אתה אף פעם לא חושב על כך שיש אפשרות שהמוח שלך יימחק".


כריס ניקול בן ה-71, שנתן צ'אנס לקריירה של שירר בסאות'המפטון כשהיה מנג'ר הקבוצה, סובל היום מבעיות במוחו והופיע בסרט: "המוח שלי ניזוק מכל הנגיחות. יש לי היום בעיות קשות עם הזיכרון". בתוכנית הופיע גם כדורגלן לשעבר בשם מאט טיס, שזכה עם גרימסבי באליפות הליגה הרביעית, והיום בגיל 78 כבר לא מכיר את המשפחה שלו בגלל אלצהיימר. כבר ב-2002 הרופאים באנגליה הגיעו לקשר ברור בין המחלה לכדורגל, כאשר שחקן בשם ג'ף אסטל מווסט ברומיץ' מת בגיל 59 ונוצר קשר ברור בין המחלה שלו להיותו כדורגלן. הרופאים היום אומרים שנגיחות בכדור גורמות אותו נזק כמו למתאגרפים והקשר עם מחלת הפרקינסון, שממנה סבל מוחמד עלי האגדי.

Alan Shearer raps FA and PFA for failing to tackle football's dementia crisis https://t.co/FsflOZwifapic.twitter.com/RMn3N6j9k1

— The Sun Football ⚽ (@TheSunFootball) November 8, 2017

שירר דורש מפיפ"א וההתאחדות האנגלית לעזור בהקמת מוסדות שיחקרו את הקשר בין הכדורגל למחלה. כדורגלן העבר וחברו לחוד של שירר בניוקאסל לס פרדיננד, שמנהל כיום את קווינס פארק ריינג'רס, אמר: "צריך להוכיח שיש כדי לשנות דברים". חלוץ העבר הוסיף שבמידה ויימצא הקשר, מאמנים יאלצו להפחית את אימוני הנגיחות.


ג'ון סטיילס, בנו של נובי מכוכבי אנגליה 1966, אמר. "חלק מהשחקנים מאז חולים בגלל בעיות של מחלות במוח, ונאלצו למכור את כל רכושם כולל המדליות שלהם כדי שיהיה להם כסף להתקיים. אם יש קשר כזה זו בושה שההתאחדות האנגלית לא עזרה להם".


אלן שירר ולס פרדיננד.
 אלן שירר ולס פרדיננד. "אם יש קשר צריך לטפל בזה" (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי