זה ייגמר ברע: מוריניו ופוגבה עלו על מסלול התנגשות

פול פוגבה וז'וזה מוריניו
פול פוגבה וז'וזה מוריניו | Gettyimages

מאמן יונייטד מנסה להשתחרר מהסטיגמות ההגנתיות ללא הצלחה והכוכב הפך לקורבן. משחקן שאי אפשר בלעדיו הפך לחילוף ראשון שמזכיר את מקרי העבר. רק שראיולה לא יתערב. ב-19:30: הם פוגשים את האדרספילד (ספורט1)

(גודל טקסט)

ז'וזה מוריניו אולי זלל תארים בכל קבוצה אליה הגיע, אבל יש לו גם נטיות אובדניות מקצועיות. בונה קבוצות ואחר כך הורס אותן, רוכש שחקנים נפלאים שבאים רק עבורו ואז מצליח להסתכסך איתם ואין לו סבלנות לשחקנים צעירים. חלק גדול מהם הוא שלח לקבוצות אחרות, שם הפכו לכוכבים.

במנצ'סטר יונייטד מוריניו עסק עד כה בעבודות בנייה ורכש כוכבי על בסכומי כסף גבוהים. זה התחיל בשנה שעברה עם זלאטן איברהימוביץ', פול פוגבה והנריק מחיטריאן (שהספיק לעזוב לארסנל בגלל שמוריניו איבד את האמון בו) ונמשך העונה עם רומלו לוקאקו, נמניה מאטיץ' ובעיקר אלכסיס סאנצ'ס. למרות זאת, מוריניו לא הצליח לשוות לקבוצה שלו אופי התקפי כמו מנצ'סטר סיטי, ליברפול וטוטנהאם ששובות את עיני האוהדים האובייקטיביים.

למרות ניסיונותיו, מוריניו לא מצליח להשתחרר מהדימוי שלו כמאמן הגנתי. זוכרים את סמואל אטו משחק עבורו כמגן בגמר ליגת האלופות ב-2010? היום הוא עושה את זה לפול פוגבה שעלה 89 מיליון ליש"ט ונרכש ברעש גדול מיובנטוס בקיץ שעבר.

היחסים בין השניים הפכו למתוחים במיוחד בשני המשחקים האחרונים. החתול השחור עבר ביניהם אחרי ההפסד לטוטנהאם בוומבלי (2:0). מוריניו לא אהב את היכולת של פוגבה ובמשחק הבא לאחר מכן מול האדרספילד הוא ישב על הספסל ונכנס רק כמחליף. למי שתהה מה קרה לשחקן שמוריניו אמר עליו: "יש מנצ'סטר יונייטד בלעדיו ויש איתו וההבדל עצום", ניתנה התשובה במשחק לאחר מכן. יונייטד הפסידה לניוקאסל 1:0 בסנט ג'יימס פארק. שנייה אחרי ספיגת השער פוגבה הוחלף על ידי מייקל קאריק הוותיק.

פוגבה ומוריניו. על מסלול התנגשות (gettyimages)
פוגבה ומוריניו. על מסלול התנגשות (gettyimages)

בלם ארסנל לשעבר והפרשן בהווה מרטין קיון כתב ב"דיילי מייל" שהוא מרגיש כי פוגבה ומוריניו הגיעו לצומת דרכים. "כשמוריניו אימן בצ'לסי היו לו שחקנים שהוא כינה אותם בלתי ניתנים להחלפה כפי שהגדיר את פוגבה בתחילת העונה, אבל הצרפתי מוצא את המקום שלו בהרכב פחות ופחות בטוח. הוא ניזוק מהעובדה שג'סי לינגארד בעונה מצוינת ואלכסיס סאנצ'ס הצטרף. הוא הכי טוב כשהוא תוקף מגנים ומשחק כדורגל ישיר בתוך הרחבה. ביובנטוס הוא נהנה מכך שהיה לו את אנדראה פירלו ששיחק מאחוריו ושלח אותו למשימות קדמיות יותר", כתב.

לינגארד אולי הזים את הטענות שמוריניו לא יודע לטפח שחקנים צעירים, אבל פוגבה משלם את המחיר. השבוע פורסם ב"ל'אקיפ" שהקשר הצרפתי אמר לחבריו כי הוא מרגיש שמוריניו לא מוציא ממנו את המקסימום והוא רוצה לשחק באגף שמאל בקישור שיורכב משלושה שחקנים. מוריניו לעומת זאת מתעקש שישחק עם נמניה מאטיץ' מאחור ומטיל עליו משימות הגנתיות. כשפרשנים העירו למוריניו שפוגבה הוא סוג של שחקן "בוקס טו בוקס" (רחבה לרחבה) המיוחד התרגז: "שחקן בוקס טו בוקס עבורי הוא אחד שאם הוא מאבד כדור הוא רץ להגנה לחלץ אותו ואז רץ לכיוון השני לעשות התקפה", תקף.

פוגבה אולי מתחיל להתחרט שעבר ליונייטד. הוא משקיף לעבר סיטי, ליברפול וטוטנהאם ורואה שם שחקנים בתפקיד שלו שיש להם חדוות יצירה, בעוד אצל מוריניו הוא אמון על חדוות ההגנה. העיתונאי האירי קן אירלי כתב מאמר מנומק ב"טיימס" שכותרתו הייתה: "צריך לעזור לפוגבה ולא להעניש אותו". לדבריו מוריניו אמר רק ביום שישי האחרון שהוא צריך לקבל פרס על היותו המאמן הכי מנומס בליגה ואפילו העניק חיבוק קטן לאויב הישן שלו, רפא בניטס, אבל מאחורי המתקתקות מתעל מוריניו את היותו איש מדון וריב לסכסוך עם הכוכב הגדול של הקבוצה פוגבה.

קווין דה בריינה במדי צ'לסי. גם הוא סבל מנחת זרועו של מוריניו (gettyimages)
קווין דה בריינה במדי צ'לסי. גם הוא סבל מנחת זרועו של מוריניו (gettyimages) 

אירלי הוסיף: "מוריניו סירב לאשר אם החליף את פוגבה מול ניוקאסל כעונש על השער שספגה יונייטד כשטען שהוא לא מבקר שחקנים באופן אישי, אבל הטיל עליו את האשמה כשטען שהוא זוכר בברור שני שחקנים שלא קפצו למנוע משחקן ניוקאסל לכבוש ונשארו על הדשא". השניים היו פוגבה ומאטיץ' שאמורים להיות עמוד השדרה של השדים האדומים בקישור האחורי. אגב, גם מאטיץ' הוחלף כעבור מספר דקות.

פוגבה הוחלף במשחק נגד טוטנהאם לראשונה בקריירה המחודשת שלו ביונייטד כשקבוצתו במצב של פיגור, ומוריניו העיר לו מהקווים בצורה נרגזת. 11 יום לאחר מכן שוב הוחלף והמסקנה היא שהוא לא קלט את המסר. שחקן העבר גרהאם סונס כתב מאמר ל"סאנדיי טיימס" בו הדגיש שפוגבה משחק בתפקיד הקשר האחורי "כמו ילד במגרש המשחקים בבית הספר", והדגיש שהוא לא יכול להיות מתופקד שם, אבל המיוחד מתעקש.

מצד אחד הוא לא רוצה לאבד את פוגבה, שיאן ההעברות של המועדון, ומצד שני לא רוצה לוותר על שחקנים אחרים בהתקפה. אירלי כתב: "פוגבה הוא אכן כמו ילד בבית ספר כי הוא בעל יכולות התקפיות ואוהב לשחק עם האינסטינקטים שלו. צריך לתת לו חופש פעולה. מה שמוריניו עושה לו דומה למה שעשה דידייה דשאן ביורו 2016 בנבחרת צרפת וזה לא עבד. לבניטס – שגם אוהב לשחק הגנתי כמו מוריניו – היו אותם בעיות עם סטיבן ג'רארד כשאימן את ליברפול. ההבדל שהוא הבין שעם ג'רארד זה לא יילך אחרי שעשה לו סדרת חינוך. הוא העביר את ג'רארד לעמדה התקפית יותר וזה השתלם לו כשהסיט אותו לימין ואחר כך מאחורי החלוץ.

מינו ראיולה. רק שהוא לא יתערב (gettyimages)
מינו ראיולה. רק שהוא לא יתערב (gettyimages)

"למזלו הרע של פוגבה, מוריניו הוא מסוג המנג'רים שתוקף את שחקניו בתקשורת ופנים אל פנים ואם הם לא קולטים את המסר הוא פשוט שולח אותם לקבוצות אחרות. זה קרה עם קווין דה בריינה ומוחמד סלאח בצ'לסי", אומר אירלי. האם בעונה הבאה נראה את פוגבה עוזב את אולד טראפורד? במקרה שלו יש לו סוכן בשם מינו ראיולה שלא יעשה חשבון גם למוריניו ויתעמת איתו אם לא יימצא פתרון.

האם האשם במצב הוא גם פוגבה שלא מצליח להתרומם? הוא היה פצוע העונה תקופה ארוכה, הורחק לשלושה משחקים והחמיץ בסך הכל 15 משחקים. הוא כבש רק שלושה שערים ובישל עשרה ב-23 משחקים. השער האחרון שכבש היה בנובמבר אחרי 16 משחקים ללא כיבוש. אין ספק שמוריניו רוצה יותר, אבל כנראה לא מוכן לעזור.

בסוף השבוע התייחס הפורטוגלי לידיעות שפוגבה רוצה לעזוב וריאל מדריד מוכנה לשלם עליו 120 מיליון ליש"ט ואמר: "הכל שקרים. המצאות של עיתונאים. אפילו פוגבה מודה שהוא לא נמצא בכושר טוב". בדיווחים של התקשורת האנגלית היום נכתב שמוריניו קיים שיחו אישיות עם הצרפתי. השניים נפגשו לשעה במשרדו של מוריניו ב"קרינגטון" במטרה לטהר את האווירה. לפי הדיווח, הם דנו גם ביכולת של פוגבה וגם בשאלה היכן להציב את השחקן בהרכב.כשמוריניו נשאל על שיחה כזאת הוא ענה: "אני לא חייב דיווח על השיחות שלי עם שחקנים. זה שקר גדול שהיחסים שלנו לא טובים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי