מייקל תומאס, דייגו גודין, ג'ון אוגו: משחקי האליפות המשפילים בהיסטוריה

ג'ון אוגו חוגג שער אליפות
ג'ון אוגו | צילום: דני מרון

המשחק שהפך לסרט, חזיזים בבלגיה, שופט פצוע באולד פירם, כרטיסים אדומים בטורקיה וניגרי שהרעיד את נתניה. לרגל משחק האליפות של סיטי בדרבי, יעקב זיו חיפש מקרים דומים מהעבר ומצא שלל סיפורים מרתקים

(גודל טקסט)

מנצ'סטר סיטי תזכה באליפות המהירה בתולדות הפרמיירליג אם תנצח את מנצ'סטר יונייטד בדרבי הביתי (19:30, ספורט1). אומנם יונייטד מדורגת שנייה בטבלה, אבל לרגע לא היתה במירוץ לאליפות ולא איימה על המאזן המטורף של פפ גווארדיולה בליגה שהפסיד פעם אחת בפרמיירליג בליברפול לאנפילד ועשוי לשבור העונה את שיאי הליגה בנקודות, שערים ומספר נקודות. הדובדבן האמיתי יהיה חגיגת אליפות על הראש של ז'וזה מוריניו.

היריבות בין יונייטד לסיטי גדולה והשנאה בין האוהדים תגרום לכך שחגיגות של הסיטיזנס מול שחקני יונייטד יכאיבו לשדים האדומים מאוד. מי שכונו "השכנים הרעשניים" על ידי אלכס פרגוסון עומדים לאמלל את ז'וזה מוריניו שגם יראה את פפ גווארדיולה, יריבו הגדול מימי ספרד, חוגג לו על הראש. המיוחד אולי יגיע עם כמה אוטבוסים, משאיות ואיזה טנק לעצור את המכונה של הכדורגל כדי לא להיכנס לסטטיסטיקה לא מחמאה.

בהיסטוריה של הכדורגל לא זכורים הרבה מקרים שקבוצה זכתה בתואר בקרב ישיר מול היריבה הגדולה שלה. למשל בסרביה זה לא קרה מעולם. הכוכב האדום לא זכתה אצל פרטיזן וגם לא ההיפך, אחרת היה נשפך שם דם. היו בכל זאת כמה דוגמאות בולטות בעיקר בעשורים האחרונים.

קלאב ברוז' במגרשה נגד אנדלרכט (מאי, 2016)
קלאב ברוז' ואנדרלכט הן שתי היריבות הכי גדולות בליגה הבלגית וזכו ביחד בהכי הרבה תארים: אנדרלכט עם 34 אליפויות וברוז' עם 14. במאי 2016, קלאב ברוז' זכתה בתואר אחרי 11 שנה של הפסקה כשהביסה את אנדרלכט 0:4. זה קרה שני מחזורים לסיום כשקלאב ברוז' הובילה בשש נקודות וגם נהנתה מהפרש שערים טוב משמעותית. הניצחון הושג ב"בריידל סטדיום" של ברוז' כשליאור רפאלוב שהיה פצוע הצטרף לחגיגות רק אחרי המשחק. במהלכו המשחק נרשמה תקרית כשחלק מאוהדי ברוז', שלא היו יכולים לחכות לחגיגות, השליכו חזיז לכר הדשא והביאו להפסקת המשחק למשך כ-10 דקות.


רפאלוב. אליפות על חשבון אנדרלכט (Gettyimages)


אתלטיקו מדריד השתיקה את קאמפ נואו (מאי 2014)
הן לא היריבות הכי גדולות בספרד – זה שמור רק לריאל מדריד וברצלונה, שתי היריבות מסביליה ושתי הבאסקיות הגדולות, אבל עדיין בארסה לא רגילה לראות איך יריבה אחרת ועוד ממדריד חוגגת אליפות במגרשה. אתלטיקו מדריד היתה הראשונה בהיסטוריה של "לה ליגה" שעשתה זאת עד כה. מחזור לסיום, ברצלונה הייתה צריכה לנצח את דייגו סימאונה והקולצ'ונרוס כדי לזכות באליפות. כל תוצאה אחרת הייתה מביאה לאתלטיקו מדריד אליפות ראשנה אחרי 18 שנה וזה אכן קרה.

זה התחיל זוועה. דייגו קוסטה וארדה נפצעו ונטשו עוד במחצית הראשונה. בארסה הוליכה 0:1 משער של אלכסיס סאנצ'ס אחרי בישול של ליאו מסי, אבל נכנעה לשוויון של דייגו גודין בדקה ה-49. זו היתה עונה נפלאה לאתלטיקו בה לא הפסידה שישה משחקים לברצלונה בכל המסגרות ומסי לא כבש נגדה אפילו שער אחד. טאטה מרטינו, אז מאמן בארסה, פישל ופוטר ולואיס אנריקה החליפו. באתלטיקו חיכו 18 שנה מאז הדאבל שזכו בו עם ראדומיר אנטיץ' והמספרים דיברו. 17 מאמנים באו והלכו בין שתי האליפויות, 261 שחקנים הצטרפו ועזבו ו-696 מיליון יורו יצאו מקופת המועדון מאז אותו דאבל.


גלאטסראיי זכתה באליפות מול פנרבחצ'ה (מאי 2012)

גלא נגד פנר זה אחד ממשחקי הדרבי הכי חמים בעולם והזכייה של גלא באליפות במגרש של פנרבחצ'ה כבר נכנסה להיסטוריה. באותה עונה בליגה הטורקית היה קיזוז וגלא הגיעה למשחק החוץ מול יריבתה הגדולה כשהיא עם 48 נקודות, אחת יותר מהצהובים-כחולים, שהיו זקוקים לניצחון כדי לקחת אליפות. הם לא הצליחו במשימה ואחרי ה-0:0, שכלל שני כרטיסים אדומים ומשחק פרוע במיוחד, החלו מהומות גדולות ביציעים ואוהדי המארחת השתוללו, תקפו את שחקני האלופה הטרייה והשופט וזרקו מכל הבא ליד אל המגרש.


גודין. שער שהביא אליפות ראשונה אחרי 18 שנה (Gettyimages)

יחד עם זאת, שחקני גלא לחצו את ידי שחקני פנר ובירכו אותם על האליפות, וגם שני הנשיאים לחצו ידיים ונישקו אחד את השני. נשיא פנר, עזיז ילדרים, שיבח אז את המאמן הגרמני כריסטוף דאום שהושאר לעוד עונה. "יש לנו 95 שנים של מאבקים עם גלאסטראיי, ואני שמח שזכינו בפעם ה-16 באליפות", אמר אז יילדרים. לרגל חגיגות האליפות של פנר, יצאו כ-30 מיליון איש לרחובות והתחילו לירות באוויר לאות שמחה. האוהדים חגגו בכיכר טקסים באיסטנבול, המקום האהוב על אוהדי גלא.

ארסנל חגגה על חשבון טוטנהאם (אפריל 2004)
אי אפשר לשכוח את "הבלתי מנוצחים". החבורה המופלאה שזכתה באליפות ללא הפסד – שיא שאפילו סיטי לא התליחה לשבור. זו גם הייתה האליפות החרונה של התוחנים והיא נסגרה רשמית ב-2:2 בווייט הארט ליין – בדרבי החם של צפון לונדון. טוטנהאם סיימה אז את העונה במקום ה-14 כקבוצה הכי גרועה בלונדון, בעוד התותחנים לא הפסידו אז בשתי עונות 49 משחקים – שיא שכנראה לא יישבר. למעשה ארסנל הובילה אז במשחק 0:2 משערים של פטריק ויירה ורוברט פירס, אבל אוהדי טוטנהאם שאבו מעט עידוד מכך שג'יימי רדנאפ ורובי קין השוו. ארסנל התעללה בטוטנהאם גם ב-1971 כשזכתה באליפות במגרשה. באותו משחק ב-2004, טוטנהאם עוד לא הבטיחה מתמטית לפחות את ההישארות בליגה, ונלחמה עם כל מה שהיה לה. בידיעת המשחק ב"גרדיאן" נטען שאוהדי טוטנהאם התקשו להגיב למשחק של ארסנל שהיה נראה לקוח אז מעולם אחר. סול קמפבל שערק מטוטנהאם לארסנל ספג קללות ובסיום, התעודדו התרנגולים רק מהעובדה שלא הפסידו. 14 שנה עברו מאז, לא להאמין איך שהיוצרות התהפכו.


ארסנל מדהימה את אנפילד (מאי 1989)

משחק האליפות המפורסם אי פעם. טראומת אסון הילסבורו כנראה מנעה מליברפול זכייה בדאבל והיא הפסידה את האליפות באחד המשחקים הדרמטיים שהיו אי פעם באנגליה. המשחק האחרון של העונה היה באנפילד ביום שישי, משחק דחוי שנעל את העונה. ליברפול הובילה את הטבלה וארסנל הייתה זקוקה לניצחון בהפרש של שני שערים באחד האצטדיונים הביתיים בעולם. אלן סמית כבש לארסנל בתחילת המחצית השנייה, המשחק הגיע לזמן פציעות כשג'ון בארנס החמיץ שער והזדמנות להכריע את האליפות, אבל הגורל תעתע במייטירדס. ג'ון לוקיץ' שוער ארסנל שחרר כדור ארוך למרכז המגרש שם היה סמית' שהעביר למייקל תומאס שבעט פנימה ממש בשניות האחרונות של המשחק.


שחקני ארסנל חוגגים אליפות בשניות האחרונות באנפילד (Gettyimages)

התוצאה הכתה את אנגליה והעולם בהלם. המשחק הזה עמד במרכזו של הספר "קדחת המגרש" שכתב הסופר ואוהד ארסנל ניק הורנבי והפך בהמשך לעיבוד קולנועי. תסריט כזה, שער מדהים ואליפות מטורפת היה חייב להפוך לסרט. קני דלגליש המפסיד אמר אז: "לא יודע איך תיראה ארסנל בעתיד, אבל מה שבטוח ליברפול תמשיך להצליח". ההכרזה לא התגשמה במלואה, כשהאדומים זכו אמנם באליפות ב-1990, אך לא עשו זאת מאז. שוער ליברפול ברוס גרובלאר תיאר את השניות האחרונות אחרי ההלם: "ירדנו לחדרי ההלבשה המומים. היו שם ארגזי שמפניה קרה שחיכו לנו לחגוג את האליפות. לקחתי אחד מהם, דפקתי בדלת של מנג'ר ארסנל ג'ורג' גרהאם ואמרתי לו: 'סליחה, אבל אני חושב שזה שייך לכם'".

גלזגו ריינג'רס חוגגת בסלטיק פארק (מאי 1999)
ארבעה מחזורים לסיום, מאבק האליפות עוד רתח וריינג'רס, אז עוד בימי הזוהר שלה, התארחה ל"אולד פירם" – אחד ממשחקי הדרבי הגדולים בעולם – אצל היריבה השנואה ב"סלטקי פארק". סלטיק הייתה האלופה המכהנת והבויז האמינו שזו ההזדמנות הגדולה שלהם לערער את הכחולים, אבל פנדל של יורג אלברטס וצמד של ניל מקאן קבעו 0:3 ענק לאורחים עם דיק אדבוקט על הקווים. המשחק נודע בכינוי "המשחק המביש" במהלכו הורחקו שלושה שחקנים והשופט יו דאלאס נפגע בראשו מחפץ שנזרק מהיציע והחל לדמם. זה קרה במחצית הראשונה כאשר לדעת אוהדי סלטיק הוא שרק לפנדל מפוקפק. אלה היו מחזות מטורפים. 22 שניות לפתיחה כבר נעשתה עבירה ראשונה על כר הדשא וכך גם בדקה השנייה. המשטרה ביקשה משחקני ריינג'רס לא לחגוג את האליפות באצטדיון, אבל כשחלקן בסיום לעבר האוהדים שלהם, אוהדי סלטיק זרקו עליהם חפצים.

הפועל באר שבע חוגגת בנתניה (אפריל 2017)
באר שבע ומכבי תל אביב אף פעם לא היו קבוצות ששנאו זו את זו, אבל כאשר שתי הקבוצות רצו שנה שלישית ברציפות ראש בראש על תואר האליפות – מסורת היריבות כבר הייתה מפותחת. ארבעה מחזורים לתום העונה, הוליכה באר שבע בפער שמונה נקודות על פני מכבי ת"א של ליטו וידיגאל. האליפות הייתה בכיס, אבל הדרומיים רצו לבסס את שליטתם ולחגוג במגרש הביתי של היריבה. וידאר קיארטנסון העלה את הצהובים ליתרון בדקה ה-23, אבל ברק בכר לא התרגש ואמר לשחקניו בהפסקה: "למה לא היום? למה לחכות". מאור מליקסון השווה 12 דקות בתוך המחצית השנייה ונראה היה שהמשחק הסתיים בתיקו שיעביר את החגיגות לשבוע הבא. דקה לסיום, ג'ון אוגו, שספג לאורך כל המשחק קללות מאוהדי מכבי ת"א, כבש את השער היחיד שלו באותה עונה וסגר עניין. מכבי ת"א הושפלה. החגיגות שהחלו במרכז, עברו לבירת הנגב ונמשכו כל הלילה.


שער האליפות. ג'ון אוגו חוגג אליפות בבית של מכבי תל אביב (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי