נפרדים מאחרון הגברים בכדורגל: מייקל קאריק מוכן לפרישה

מייקל קאריק
מייקל קאריק | Gettyimages

אמרו שאיתו אי אפשר לנצח את ברצלונה, ציפו שייכנס לנעליו של רוי קין ולמרות הכל הוא האחרון שמסמל את עידן פרגוסון. קפטן מנצ'סטר יונייטד ישחק בפעם האחרונה ויעקב זיו נפרד מהמנהיג השקט שזכה בכל תואר אפשרי

(גודל טקסט)

הדרבי האחרון של מנצ'סטר היה אמור להיות חגיגת אליפות אחת גדולה של הסיטיזנס. ניצחון והם רשמית האלופים לעונת 2017/8. במחצית הם הובילו 0:2 מבטיח תוך שהם מציגים כדורגל על סף המושלם, אבל כולנו זוכרים אל זה הסתיים. מנצ'סטר יונייטד הפכה ל-2:3 אדיר ודחתה את החגיגות. האיש שלו מיוחסים המהפך וההצלחה האדירה באותו משחק הוא מייקל קאריק.

קאריק הוא אולי אחרון הנציגים שמסמנים באמת את עידן סר אלכס פרגוסון. העונה כמעט שלא שיחק, בוודאי שלא באותו דרבי, אבל סופר כי בירידה לחדר ההלבשה, בפיגור כפול, הוא שוחח עם פול פוגבה וגרם לו לשנות את החשיבה ולעלות אחרת למחצית השנייה – בדרך למהפך. "קאריק מראה לי כל הזמן קטעי וידאו ומסביר לי איך אני צריך לרוץ למעלה לרחבה ולכבוש שערים כמו שכבשתי", סיפר הצרפתי.

כמה סמלי שבשבוע בו סר אלכס פרגוסון מתאושש בבית החולים מאירוע מוחי, קאריק יעלה מחר (ראשון, 17:00 כחלק מחגיגה אנגלית בספורטHD1) בהרכב הקבוצה במשחק האחרון של העונה בליגה, בבית מול ווטפורד ב"אולד טראפורד", וייפרד מהאוהדים ומנעלי הכדורגל. קאריק בן ה-36 מסיים את העונה ה-12 שלו בקבוצה עם 18 תארים ובכללם זכייה בליגת האלופות במוסקבה ב-2008 וחמש זכיות באליפות הפרמיירליג. הוא מחר ישחק את משחקו ה-464 והאחרון בכל המסגרות. לא רע לשחקן שאמרו עליו פעם: "איתו אי אפשר יהיה אף פעם לנצח את הקוסמים של ברצלונה".

קאריק שיחק העונה רק 25 דקות כמחליף במשחק ליגה אחד בלבד מול ניוקאסל, עוד פעמיים בגביע האנגלי ופעם בגביע הליגה ובסופרקאפ האירופי, אבל הוא השפיע רבות על הקבוצה בחדר ההלבשה. שחקן שאמרו עליו פעם שאי אפשר לזכות איתו בליגת האלופות ובכל זאת זכה בה. כזאת הייתה גם יונייטד של פרגי בשנים האחרונות שלו כמנג'ר. הייתה לו קבוצה עם שחקנים אפורים שהקוסם הסקוטי הוציא ממנה מאתיים אחוז ואולי יותר.


25 דקות פרמיירליג העונה, אבל יזכה להוביל את השדים במחזור הסיום (Gettyimages)

ב-2006 קאריק הצטרף ליונייטד מטוטנהאם, אבל את הקריירה הוא החל בווסטהאם, באקדמיה המשובחת ביותר של הכדורגל האנגלי נכון לשנות התשעים. מאז שהגיע הוא נחשב לאחד השחקנים החשובים במנוע של יונייטד בקישור. לא שחקן משנה משחק כמו שהיה יכול להיות פול סקולס, לא מדהים וסוחף ואלגנטי כמו ריאן גיגס – שחקן יעיל ששיחק גם עם טאץ' יפה בכדור, בפיקחות ובעיקר שימש כמנהיג שקט. כזה שפרגי אהב. הגדולה שלו הייתה שהוא ידע להוציא מהאחרים סביבו את המקסימום. אם משווים אותו היום לפול פוגבה הצעקני, המוחצן וזה שסופג ביקורות ללא הרף ממוריניו, זה נראה כאילו שני השחקנים שיחקו על פלנטה אחרת.

יש מהמשותף בין פרגי למוריניו שרואה את עצמו היורש הטבעי של הסקוטי. שניהם חיבבו ובנו על קאריק על המגרש ומחוצה לו. בשנה שעברה "המיוחד" עוד שלח אותו לכר הדשא 18 פעמים בהרכב הפותח, אבל התחיל לתת לו לשחק רק באמצע העונה. השנה בגלל בעיות בליבו הוא לא שיחק. שנה לפני שיתלה את הנעליים, קאריק קיבל את המגיע לו במשחק הוקרה ביוני 2017 ואת סרט הקפטן קיבל הקיץ אחרי שוויין רוני עזב, אבל הוא היה קפטן בעיקר על הנייר. כבר בעונת 2015/16 הוא נחשב לשחקן הוותיק ביותר בסגל של יונייטד וזכה לראשונה במדליה של הגביע האנגלי אחרי שיונייטד עם לואי ואל חאל ניצחה בגמר הגביע את קריסטל פאלאס.

הוא תמיד היה סוג של "אנדרייטד". בעונת 2012/13 קיבל לראשונה הכרה על היכולת שלו אחרי שנכלל בנבחרת השנה בפרמיירליג ונבחר לשחקן השנה על ידי איגוד שחקני הליגה. כשפרגי רכש אותו הוא היה השחקן השישי הכי יקר של יונייטד אי פעם אחרי ששילם עבורו 16 מיליון ליש"ט. רק 12 שנה חלפו מאז וזה נראה כסכום מגוחך. מוריניו אהב אותו כבר אז כמנג'ר צ'לסי ואף אמר עליו: "הוא רכש מצוין שיכול להיכנס לנעליים של רוי קין". קאריק אכן קיבל את החולצה מספר 16 של קין, אבל מלבד זאת לא היה הרבה מהמשותף ביניהם.


ביחד עם מאטה. יודע להשפיע גם כשהוא לא על המגרש (Gettyimages)

ז'וזה מוריניו מעריך שלקאריק יש יכולות גם מחוץ למגרש וכשהוא החליט לפרוש לפני מספר חודשים החליט להצמיד אותו עוד במהלך העונה לידו על הספסל של ה"שדים האדומים" כעוזרו. האופי הנוח שלו, הניסיון והידע וההיכרות שלו עם יונייטד הגדולה של פרגי עזרו כבר העונה להרגיע ולכוון שחקנים כמו פוגבה, מרכוס ראשפורד ואנטוני מרסיאל שנמצאים במתח גבוה בגלל היחס של מוריניו אליהם. קאריק יודע מה ההרגשה של כדורגלן שדוחים אותו. הוא סיפר העונה כי נקלע לדיכאון נפשי בעבר כשלא קיבל צ'אנס לשחק בנבחרת אנגליה ושיחק רק 34 משחקים ב-14 שנים אצל שלושת האריות. במונדיאל 2010 שיחק משחק אחד בלבד. "לא הזיז לי לטוס עם יונייטד לשלושה שבועות של מסע משחקים לפני תחילת העונה, אבל חוויית הנבחרת הייתה סוג של דיכאון. הרגשתי שאני לא יכול לעשות את זה יותר. ביקשתי שלא יקראו לי יותר".

מוריניו קרא לקאריק אחד הגברים הבודדים שנשארו בכדורגל העולמי. לא בטוח שלקאריק יש אותו דימוי על עצמו. מוריניו אמר: "בכדורגל של היום אין הרבה גברים, וגם לא בחברה שלנו. אחד כמו קאריק צריך להעריך ולשמור עליו בתוך המנגנון. המועדון נהנה במשך שנים מהכדורגל שהעניק לו ועכשיו כשהגוף שלו אומר שזה מספיק המועדון ואני רוצים לשמור עליו כגבר. ברור שיש לו איכויות שיעשו אותו גם מאמן טוב בעתיד. יש הרבה דרכים לגשר בין תפקיד השחקן למאמן. יש כאלה שמעדיפים להפסיק לכמה שנים ולצאת ללימודים, יש כאלה שהולכים לאמן נוער. במקרה שלו החלטנו שצריך רק להחליף לו חולצה, להחליף חדר הלבשה ומשרדים. להפסיק להיות שחקן ולהתחיל להיות עוזר".


יחליף חולצה, חדר הלבשה ויזכה לשבת במשרד. קאריק (אתר רשמי)

בין השאר קאריק צפוי לעזור למוריניו לבחור את שחקני הרכש לעונה הבאה מכיוון  שיש לו, לדברי הבוס, עין טובה לשחקני קישור עם פוטנציאל. הוא התייעץ איתו בקשר לשחקני קישור כמו פרד משחטאר, סרגיי מילינקוביץ'-סאביץ' מלאציו וז'ורז'יניו מנאפולי. קאריק יהיה אחד מהצוות של מוריניו במשחקים ואולי אף יעזור באימון הקבוצה עד גיל 23. "המטרה שלי שהוא יהיה גשר בין האקדמיה שלנו לקבוצה הבוגרת. הוא לא יפספס שחקנים שאני יכול לפספס אותם בגלל שאני עסוק במיליון ואחד דברים אחרים", אמר מוריניו בראיון בפורטוגל.

"קאריק היה על תקן חוטב עצים ושואב מים עם נגיעות של סרחיו בוסקטס ובעיקר נאמן", אמר עליו ג'ון קרוס מה"מירור". התואר היחיד שחסר לו בקבוצה היה בסופרקאפ האירופי בו שיחק מול ריאל מדריד בתחילת העונה, אבל ה"שדים האדומים" הפסידו 2:1. את התואר הזה אולי יוכל לקטוף על הספסל כמאמן בעתיד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי