"מוריניו רואה בכל שחקן אויב. ביונייטד אין מי שיתאמץ בשבילו"

ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו | Gettyimages

קסמו של "המיוחד" פג מזמן, אבל אחרי תבוסה ביתית קשה מול טוטנהאם, באנגליה מעריכים: "הניצוץ כבה, הוא כבר לא רוצה להיות באולד טראפורד"

(גודל טקסט)

וודי אלן כותב, מביים ומשחק ברבים מסרטי הקולנוע שלו. כמוהו, גם ז'וזה מוריניו, מתעקש מתחילת הקיץ להיות הבמאי, התסריטאי והשחקן הראשי בסרט בהפקתו.

מתחילת ההכנות לקראת העונה החדשה דיבר מוריניו שוב ושוב על הקושי שצפוי לו העונה וכמה הוא סובל מההכנות הלקויות וחוסר הפעילות בגזרת הרכש. בכלל לא בטוח שבלם אחד או שניים, טובים ככל שיהיו, היו עוזרים לו כעת. הפורטוגלי חישב במדויק את הפתיחה הרעה של העונה וגם אם הניצחון במשחק הראשון 1:2 על לסטר סיטי "קלקל" לו את התוכניות, הגיעו ההפסד 3:2 לברייטון והתבוסה 3:0 לטוטנהאם כדי להצדיק את דבריו.

מוריניו עזב בהפגנתיות את מסיבת העיתונאים שלאחר המפלה ביום ראשון, ובאנגליה כבר החלו לחשב את קצו לאחור. "סינדרום השנה השלישית אצל מוריניו הוא בהחלט דבר שקיים", אומר מרטין ליפטון, סגן עורך מדור הספורט של ה"סאן" האנגלי, בשיחה עם ספורט1. "הוא עדיין זוכר היטב את מה שקרה לו בעונתו השלישית בריאל מדריד, ועוד לפני כן כשאימן את פורטו, את צ'לסי בקדנציה הראשונה ואת אינטר. מוריניו האמין באמת ובתמים שכל שחקן בקבוצה שלו הוא בעל ברית. זה היה חלק מהגאוניות שלו אז לגרום לשחקנים כמו סמואל אטו לשחק עבורו כמגן. ואף על פי שהוא ייבש שחקנים אחרים וגרם להם לאכזבה, אף אחד מהם לא בא אליו בטענות".


"השתנה אחרי שעזב את ריאל מדריד". מוריניו (Gettyimages)

לטענת ליפטון, השינוי הגדול לא חל ביכולת המקצועית של מוריניו כמנג'ר, אלא  דווקא בחשיבה שלו: "אחרי שעזב את ריאל, הוא השתנה. כל השחקנים הפכו מבעלי ברית פוטנציאליים לאויבים פוטנציאליים. הוא לא סומך יותר על אף שחקן. השחקנים קלטו את היחס שלו, והם גם לא בוטחים בו יותר. הוא הפך לנבואה המגשימה את עצמה. אין עוד ברק בעיניו. אין הומור. כבר לא כיף להיות שחקן של מוריניו. זה הפך עבורו לשום דבר מלבד מקום עבודה. ללא הניצוץ המפורסם, הוא כבר לא 'המיוחד'. פשוט איש רגיל, איש מר, אחד שאפשר לנצח אותו. הוא לא רוצה להיות באולד טראפורד, כי הוא יודע שאין לו שם צוות מנצח, ואף אחד כבר לא מלוכד סביבו. זו הסיבה שהוא איבד עניין".

יש היגיון בדבריו של ליפטון. הטענה כי מוריניו תקוע מאחור עם כדורגל שלילי התנפצה במשחק נגד טוטנהאם. לפחות במחצית הראשונה המאמן נקט בלחץ על היריבה והקבוצה שלו שיחקה באופן אגרסיבי, אבל השחקנים נשברו מיד אחרי השער הראשון שספגו מהארי קיין. בעבר היו נלחמים עבור המאמן הפורטוגלי והולכים איתו באש ובמים. היום, אף אחד לא מוכן יותר להתאמץ עבורו.

ביום שני האחרון רשמה טוטנהאם את הניצחון הכי גדול שלה זה 46 שנה באולד טראפורד, בעוד מוריניו רושם שני שיאים שליליים: הפתיחה הכי גרועה שלו כמאמן אי פעם (שני הפסדים בשלושה משחקים) וההפסד הכי גדול שלו כמאמן במשחק ביתי. בסיום זכה מוריניו לאהבת האוהדים אחרי שהודה להם ממושכות בסיום, והם בתגובה מחאו לו כפיים. בכך רמז המאמן על חולשת הסגל למנכ"ל אד וודוורד, שנצפה לצדם של חלק ממשפחת גלייזר, השולטת במועדון, כשכולם המומים ומבוישים. כשמוריניו יאבד את הקרדיט גם אצל האוהדים, להנהלת יונייטד כבר לא תהיה ברירה והיא תהיה חייבת לפטרו.


טוטנהאם עם ניצחון גדול באולד טראפורד (Gettyimages)

השאלה הגדולה היא האם לפטר את מוריניו עכשיו כדי להציל את העונה, או לתת לו צ'אנס כדי לנסות ולעמוד על הרגליים מחדש. ברור לכולם שפיטורי מוריניו יעלו כסף רב. רק בינואר הוא האריך את חוזהו באולד טראפורד עד 2020, וכעת הוא מרוויח 15 מיליון ליש"ט בעונה.  

שם שעלה כמועמד להחליף את מוריניו, אם אכן יפוטר, הוא זינדין זידאן. זיזו הוא האנטיתזה של הפורטוגלי: שקט, חייכן, נוסך ביטחון ובעיקר יודע להוציא מהשחקנים את המקסימום ולתת להם כבוד כדי שהם יחזירו לו. הבעיה היחידה תהיה להביא מנג'ר באמצע העונה שלא מכיר את הפרמיירליג (ובכך למעשה להודות בכך שהעונה אבודה), אבל בהנהלת יונייטד יקבלו בברכה מאמן שזכה שלוש פעמים רצופות בליגת האלופות ויהיה ביחסים מצוינים עם פול פוגבה. גם שמו של אנטוניו קונטה הוזכר כמועמד, מה שנראה כמו אפשרות קלושה.

מעט מאוד מנג'רים או פרשנים יצאו אתמול להגנתו של מוריניו. הפרשן גארי נוויל טען אחרי המשחק שהנהלת יונייטד צריכה לתת לו צ'אנס נוסף, בעוד סם אלרדייס הסביר שליונייטד היו 23 בעיטות לשער וחמש למסגרת, ורק החמצות נדירות מנעו מהשחקנים של מוריניו לנצח. "יש לי שלוש אליפויות לעומת שתיים של כל 19 המנג'רים האחרים בליגה אז אני דורש שיתנו לי כבוד", אמר מוריניו לעיתונאים אחרי ההפסד, לפני שנטש בזעם. ונראה שזה הדבר היחיד שנשאר למוריניו לשחק עליו: הכבוד.


יחליף את מורניו? זינדין זידאן (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי