עם 9 מ-9 מתחילת העונה, ברור שהמכונה המפלצתית שבנה קלופ החלה לנוע

ליברפול
ליברפול | AFP

הקבוצה של יורגן קלופ התאפיינה במשחק ההתקפה המרהיב שלה, אך השינוי הגדול שהפך אותה למועמדת בכירה לזכות בכל התארים, קרה דווקא אחרי השדרוג בחוליית ההגנה. יעקב זיו על המייטירדס

(גודל טקסט)
בשנתיים האחרונות, כשאוהדי הכדורגל דיברו על ליברפול הם הזכירו בעיקר את חוליית ההתקפה הנפלאה שלה. מוחמד סלאח, סאדיו מאנה ורוברטו פירמינו הבריקו בעונה שעברה והוליכו את ליברפול לגמר האלופות והצלחה יחסית בליגה, עם 84 שערי ליגה כאשר רק מנצ'סטר סיטי כבשה יותר – 106 שערים.


באלופות כבשה ליברפול 48 שערים ועוד חמישה שערים בגביעי אנגליה. הקיץ מערך ההתקפה של הקבוצה עבר שדרוג נוסף עם הגעתו של נאבי קייטה. ליברפול פתחה את העונה עם שלושה נצחונות, כבשה שבעה שערים ולא ספגה אפילו אחד.


מאמנה של ליברפול, יורגן קלופ, דאג גם לשדרג את הקבוצה מבחינה התקפית, לאחר שבמהלך העונה שעברה איבד את הגלגל הרביעי בארבעת המופלאים, כשפיליפה קוטיניו עזב לברצלונה. עם זאת, המנג'ר הגרמני הבין סוף סוף העונה שרק חיזוק בחוליית ההגנה ובעיקר בעמדת השוער יביא את ליברפול לסיטואציה בה תוכל לאיים על כל התארים.



קריוס. קלופ הבין בגמר האלופות שהוא יזדקק לשוער חדש (Gettyimages)


הטעויות של השוער לוריס קאריוס בגמר לימדה את קלופ לקח חשוב, גם אם הוא ממשיך לטעון שהשוער הגרמני ספג מכה ממרפקו של סרחיו ראמוס. ההפסד של ליברפול בגמר האלופות 3:1 נבע ברובו מהגנה רעועה שלא הייתה ברמה הנדרשת מקבוצה שרוצה להניף את הגביע החשוב ביבשת. הפציעה של סלאח בגמר הכניסה את הקבוצה להלם וההגנה פשוט קרסה.


ההבנה של קלופ כי נדרשת השקעה גדולה בחיזוק ההגנה הבשילה בינואר 2018, כשווירג'יל ואן דייק נרכש ב-75 מיליון ליש"ט מסאות'המפטון. כל מי שהרים גבה אפילו לא הספיק לפתוח פה ולהתלונן. ואן דייק, אחד הבלמים הטובים בפרמיירליג, הביא מיד יציבות להגנה, חוצפה של בלם שכובש שערים כמו ראמוס בריאל מדריד והוכיח לקלופ כי ההשקעה הייתה כדאית. מאז הבכורה שלו ב-22 בינואר ליברפול ספגה רק עשרה שערים בליגה וסיימה 11 משחקים עם רשת נקייה.


ההצלחה של ואן דייק גרמה לכך שקלופ לא היסס לרגע כשהבין שהוא חייב להחליף שוער והוא שלף 66 מיליון ליש"ט כדי לרכוש את אליסון ובינתיים בשלושת המשחקים הראשונים של העונה אליסון היה אולי השחקן הבולט בליברפול. בקבוצה ראו אותו מציל בזה אחר זה שערים של היריבות ואמרו בקול רם: "סוף סוף יש לנו שוער. אם לא הברזילאי היינו מאבדים את הנקודות הרגילות שאנחנו תמיד מאבדים נגד היריבות במשחקים כאלה".


ליברפול לא הרשימה עד כה מלבד העובדה שצברה 9 מ-9 ונעלה את השער, אבל ברור לכולם שהמכונה המפלצתית שבנה קלופ רק החלה לנוע. השיניים קצת חורקות, חסר קצת שימון, אולי גם עייפות מצטברת כמו של פירמינו שלא כבש שמונה משחקים רצופים במדי ליברפול בכל המסגרות מהעונה שעברה עד עכשיו, אבל כשזה ינוע כמו שצריך מי יוכל לעצור את המכונה הזאת. מאנה אמר השבוע שהוא יותר מהיר ממו סלאח, אבל הדגיש: "רק ב-200 עד 300 המטרים הראשונים". הוא השחקן הבולט בהתקפה עם שלושה שערים.




.@VirgilvDijk explains why Melwood is more than just a training ground…it's a home. ❤️#ThisIsMelwood presented by @BetVictor

Full feature: https://t.co/RB5LLb3Ju8pic.twitter.com/0nLkjXgv7T

— Liverpool FC (@LFC) 29 באוגוסט 2018


ודווקא החלק החשוב כעת היא ההגנה. לפני משחקה של ליברפול מול לסטר היא היחידה בפרמיירליג שעדיין לא ספגה. מהעונה שעברה עד לניצחון על ברייטון 0:1 באנפילד ליברפול לא ספגה אף שער בייתי בשבעה משחקים מאז 3 במארס. מאז ההפסד של ליברפול לטוטנהאם 4:1 בוומבלי כשדיאן לוברן גרם לשער מביך שגרר איומים על חייו ליברפול השתפרה מאוד בהגנה וספגה רק 22 שערים ב-32 משחקי פרמיירליג שזהו המאזן הכי טוב בין כל קבוצות הליגה.


קלופ יצר שלושה חלקים שונים בקבוצה שנועדו להבקיע, לשמור על השחקנים ההתקפיים ומצד שני למנוע משחקי ההגנה להיחשף בקלות להתקפות. בחוד יש לו את סלאח-מאנה-פירמינו. לאחר מכן שלושה שחקני קישור התקפיים והגנתיים כאחד נבי קייטה-ג'יימס מילנר וג'ורג'יניו ווינאלדום והגנה עם שני בלמים שכרגע חסרה את לובראן וגם ז'ואל מאטיפ פצוע, אבל מסתדרת מצוין עם ואק דייק וג'ו גומס. וטרנט אלכסנדר-ארנולד ואנדי רוברטסון שמשחק גם כבלם. 


אליסון לוקה לפעמים בביטחון יתר. באנגליה אמרו עליו פרשנים: "הוא חושב שהוא זיקו שעומד בשער", אבל אף אחד לא יכול להתלונן. במשחק נגד ברייטון הוא מנע מחלוץ הקבוצה לכבוש ומיד נטל את הכדור ומסר אותו למגן ברגע שעורר פרצי מחיאות כפיים ביציע והרי פפ גווארדיולה ושאר המאמנים המתקדמים אוהבים שוערים המשחקים עם הרגליים. המגן השמאלי אנדי רוברטסון הנחשב לאחד השחקנים הכי מפתיעים ביכולתם בקבוצה אמר: "אני אפילו לא בטוח אם קלופ אוהב את הביטחון הזה. אני מאמין שהוא לא רוצה לראות אותו מכדרר יותר מדי פעמים ומנסה לעבור חלוצים ממולו".



אליסון. החיזוק המשמעותי של ליברפול העונה (Gettyimages)


הבעלים של האתר "ליברפול פרס", אדריאן קוקינג, אחד מאוהדי ליברפול התראיין ל"ליברפול אקו" והצביע על ההרגשה של האוהדים אחרי ההצגות של אליסון: "ידענו שהוא טוב ואנחנו מרגישים הרבה יותר ביטחון במשחקים כשהוא עומד בשער. הוא מראה עד כמה הוא מוכן לעבוד עבור ליברפול ולוקח סיכונים לא פשוטים בשער". על התרומה של ג'ו גומס שחקן צ'רלטון בעבר אמר: "הוא הספיק להרשים כבלם בשלושה משחקים יותר מאשר כמגן ימני כששיחק בעמדה הזאת בעונה שעברה".


מהמחזור החמישי עד לשמיני הגנת הברזל החדשה של ליברפול תעמוד למבחן מול קבוצות חזקות כמו טוטנהאם, צ'לסי ומנצ'סטר סיטי. מבחן לא קל לתיאוריה שההגנה של ליברפול היום לא פחות טובה מההתקפה שלה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי