הבשורה על פי לוקאס: כך הברזילאי של טוטנהאם כובש את הפרמיירליג

לוקאס מורה
לוקאס מורה | Gettyimages

עם שלושה שערים בארבעה המשחקים הראשונים, זרועות נקיות מקעקועים ודעות פוליטיות לא שגרתיות ולא מתפשרות, אין פלא שכל אנגליה מדברת על לוקאס מורה. נגד ליברפול הוא יצטרך להוכיח הכל שוב מחדש (14:30 בספורט1)

(גודל טקסט)

טוטנהאם שברה הקיץ סוג של שיא. לא מרשים במיוחד, בטח שלא ספורטיבי, אבל התרנגולים הפכו בחלון ההעברות האחרון למועדון היחיד בליגה שלא התחזק כלל. למעשה, טוטנהאם היא הקבוצה היחידה שעשתה מהלך כזה מאז הקמת הפרמיירליג. אבל נראה שבכל זאת יש לקבוצה מצפון מזרח לונדון חיזוק אחד משמעותי על כר הדשא: לוקאס מורה.

ניימאר כעס בינואר האחרון על כך שהתרנגולים הצליחו לשכנע את הברזילאי לעזוב את פ.ס.ז' ולהצטרף אליהם. הוא רצה שהחבר שלו יישאר בפריז למרות תחושת המיצוי שלו. מורה, מצדו, שותף בחצי העונה הראשונה רק בחמישה משחקי ליגה כמחליף אבל לא ממש הכיר קבוצות אחרות. את הקריירה הוא החל בסאו פאולו, אבל בגיל 20 כבר הצטרף לפ.ס.ז', ששילמה עליו 45 מיליון יורו, ונשאר בשורותיה חמש עונות.

טוטנהאם קיבלה את הקשר המוכשר במחיר מבצע של 25 מיליון ליש"ט (32.8 מיליון יורו) בלבד. במחירים של היום מדובר בעסקה גאונית של היו"ר דניאל לוי. אחרי חצי שנה בה התקשה להתאקלם לשפה, למנהגים, ללונדון ולנהיגה בצד שמאל של הכביש, אחרי ששיחק רק שישה משחקי ליגה וכבש רק שער אחד בגביע האנגלי, מורה החל את העונה הנוכחית בפריחה נפלאה.

לוקאס מורה.
לוקאס מורה. "מפלצת של כדורגל" (Gettyimages)

הוא כבש בניצחון 1:3 על פולהאם, הוסיף צמד נגד מנצ'סטר יונייטד ב-0:3 באולד טראפורד והיה מעורב גם בשער בהפסד 2:1 לווטפורד. שלושה שערים בארבעת המחזורים הראשונים. במגזין "מאץ' אוף דה דיי" באנגליה נכתב: "לוקאס לא מפסיק לרוץ. הוא מכדרר, מכין מצבים ומאיים ללא הפסקה על שער היריבה. הוא פשוט מפלצת של כדורגל". בפרמייר-ליג הפנימו והקשר נבחר לשחקן חודש אוגוסט.

מורה הוא לא סתם כדורגלן. בעגה שלנו היו מכנים אותו "טיפוס". בצרפת התרשמו ממנו בעיקר משום שהגיע לקבוצה ב-2012 בלי קעקוע אחד. גם השחקן אותו העריץ כשהיה צעיר לא היה ברזילאי, אלא זינאדין זידאן: "הערצתי אותו גם כשגמר את הנבחרת שלנו במונדיאל 1998", אמר בעבר בראיון. הוא היה חבר של ניימאר בנבחרת הצעירה, אבל כשהגיע לפ.ס.ז' אמר לכולם: "אל תשוו אותי לאף אחד. אני רוצה לכתוב את ההיסטוריה שלי". בפאריס הציגו אותו כגרסה הצרפתית של ליאו מסי, אבל למרות שכבש 34 שערים ב-153 משחקים במדי האלופה הוא ממש לא נכנס למשבצת הכוכב הגדול וכשניימאר הגיע – איבד לחלוטין מקומו בהרכב. אוהדי סאו פאולו שלחו בעבר מכתב לעמיתיהם בפ.ס.ז' וכתבו כי "לוקאס הוא לא כמו רוב השחקנים הברזילאים שמועדים לפורענות ומוכנים לרמות כדי לנצח. הוא מודל למחויבות ולמקצוענות. הוא אדם צנוע ושונה ממה שהכרתם. תנו לו את הזמן, לא תצטערו".

אחרי שעזב את פ.ס.ז' התראיין מורה ל"מייל און סאנדיי" הבריטי והצדיק את עזיבתו. "ניימאר הוא כמו אחי. אני אוהב אותו, יש בינינו יחסים מצוינים והיה עצוב לעזוב אותו כי אהבתי את החיים בצרפת, אבל הייתי שם חמש שנים והגיע הזמן שלי לעבור לאתגר הבא. רציתי לשחק בליגה אחרת ולא התאכזבתי. מבחינתי, טוטנהאם היא מועדון אפילו גדול יותר מפ.ס.ז' בגלל המבנה שלה. סרז' אורייה סיפר לי דברים טובים על המועדון, על המאמן ועל האוהדים. אני שמח שהשתכנעתי".

ניימאר. רצה שלוקאס יישאר בפאריס (האתר הרשמי)
ניימאר. רצה שלוקאס יישאר בפאריס (האתר הרשמי)

מורה לא מעורב רק בכדורגל. הוא אוונגליסט בדתו, מעריץ את ישראל ובעל דעות מוצקות השייכות לימין הפוליטי. הוא גם סיפר שאיבד חברים בגלל אלימות ברחובות כשגדל בסאו פאולו כילד. "גדלתי באלימות, אבל בראש שלי תמיד חשבתי שאנצח ואהיה מקצוען בכדורגל. תמיד האמנתי באלוהים ועבדתי קשה על כר הדשא. עבורי זו מתנה לשחק בטוטנהאם ולהופיע בליגת האלופות יחד איתה".

החיים הקשים שחווה בברזיל גרמו לו לתמוך במועמד הימין לנשיאות ברזיל, ז'איר בולסונרו בן 63, חבר הפרלמנט שנחשב לאחד המועמדים לזכייה. בציוציו בטוויטר הודיע מורה כי הוא תומך בו משום שברזיל זקוקה לשינוי וכל המועמדים האחרים לא עשו דבר לשיפור המצב במדינה. בולסונרו, אגב, נדקר לאחרונה במהלך מסע הבחירות על ידי תומך שמאל, שפצע אותו באורח ניכר. הוא שוהה כעת בבית החולים ובמקביל אמור בית משפט בברזיל להכריע האם הביטויים הפוגעניים שלו בשנה שעברה ישללו ממנו את הזכות לרוץ בבחירות. בין לבין, מיליונים עוקבים בטוויטר ומייחלים להצלחתו של מי שמכונה "טראמפ של ברזיל" בשל ההתקפות הישירות שלו על אנשי הפשע המאורגן בברזיל.

אגב, אוהד ישראלי של טוטנהאם, שתקף את מורה על התמיכה במנהיג הימני, זכה מהשחקן למסר ישיר: "אל תכתוב שטויות לפני שאתה יודע את העובדות". ברזילאים רבים התווכחו עם מורה על תמיכתו באדם הנחשב אלים ומתנגד לקהילה הלהט"בית ולארגוני הנשים. אלא שבשבת, במשחק שיפתח את המחזור החמישי בליגה מול מוליכת הטבלה ליברפול, כל זה יישכח. ואם מורה שוב ימצא את הרשת מול הקבוצה שנראית כרגע כטובה באנגליה, סביר להניח שגם האוהדים השמאלנים ביותר של התרנגולים כבר ממש לא יתעניינו איזה פתק הוא מתכוון לשלשל בקלפי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי