לדרבי חוקים משלו: מערכת היחסים של למפארד ומוריניו עומדת בפני פרק חדש

ז'וזה מוריניו עם פרנק למפארד
ז'וזה מוריניו עם פרנק למפארד | Gettyimages

מאז ש"המיוחד" הפך את קפטן צ'לסי לשעבר לאחד השחקנים הטובים בפרמיירליג זרמו הרבה מים בתמזה. יוכין על העבר בין השניים, שייפגשו הערב על הקווים של מנצ'סטר יונייטד ודרבי קאונטי בגביע הליגה (22:00, ספורט1)

(גודל טקסט)

ז'וזה מוריניו נפגע כאשר פרנק למפארד בחר להצטרף למנצ'סטר סיטי בקיץ 2014. הסמל הגדול של צ'לסי עזב את המועדון בתום 13 שנה והיה אמור לעבור לניו יורק סיטי ב-MLS, אך במקום זאת בילה שנה שלמה במדי התכלת. הוא אפילו הרס בתחילת אותה עונה את המאזן המושלם של מוריניו כאשר הבקיע שער שיוויון מאוחר לזכות סיטי מול צ'לסי באיצטדיון אתיחאד. "המיוחד" נשמע אז עגום למדי ודיבר על התוכניות שנזרקו לפח: "פתחנו עבורו את הדלת לבחור את עתידו. חשבנו שיוכל לחזור לצ'לסי תוך שנתיים כדי לעשות מה שבא לו. עוזר מאמן, מנהל אקדמיה – מה שבא לו. היינו מקימים מחלקה מיוחדת רק בשבילו, כי הוא עשה דברים מדהימים עבור המועדון".

מעניין וקצת מוזר להיזכר במוריניו מדבר בלשון רבים על צ'לסי, כאילו הוא מייצג את המועדון, אבל זה היה נכון. הוא היה אז אליל בסטמפורד ברידג' בקדנציה השניה, מזוהה יותר מכל עם הערכים הכחולים. המעמד הנדיר הושג בעיקר בזכות הקדנציה הראשונה, בין 2004 ל-2007, במהלכה היה המלך הבלתי מעורער של הליגה האנגלית – ובעיקר טיפח יחסים יוצאי דופן עם שחקניו. היו אלה שנות הזוהר של מוריניו כמאמן, בהן באה לידי ביטוי היכולת האדירה שלו ללכד את חניכיו סביבו, להעלות את המוטיבציה שלהם, וגם לשפר את כישוריהם על המגרש. מוריניו ידע אז (בניגוד לעכשיו) לקחת שחקנים מעולים ולשדרג אותם לכוכבי על. למפארד היה אחד המרוויחים הגדולים ביותר.

כי למפארד היה בן 26 כאשר מוריניו הגיע לצ'לסי מפורטו ב-2004, אך עדיין לא הבין עד הסוף את הפוטנציאל. הפורטוגלי גרם לו לעשות קפיצת מדרגה. יום אחד, כאשר הקשר התקלח אחרי המשחק, ניגש אליו הבוס ולחש: "אתה השחקן הטוב ביותר בעולם. אתה חייב להאמין בזה. ההבדל היחיד בינך לבין זידאן הוא שזידאן זכה בתארים רבים. אם אתה רוצה להיות הטוב ביותר, גם אתה צריך לזכות". זה היה פשוט לכאורה, אבל זה עבד. ההערכה העצמית של למפארד נסקה לגבהים חדשים, תרומתו על המגרש עלתה באופן ניכר והוא היה פנומנלי בדרך לזכייה באליפות היסטורית. ב-2005, רק רונאלדיניו הקדים אותו בהצבעה על כדור הזהב ושחקן השנה בעולם מטעם פיפ"א.

למפארד ומוריניו בימי הזוהר. המאמן לחש לו במקלחת
למפארד ומוריניו בימי הזוהר. המאמן לחש לו במקלחת "אתה הטוב בעולם" (Gettyimages)

הברית ביניהם היתה חזקה. כאשר פיטר רומן אברמוביץ' את מוריניו, בצעד סנסציוני עמוק בתוך הלילה, ניהלו השחקנים הבכירים התייעצויות בהולות בטלפון וניסו לשכנע את הרוסי לחזור בו. למפארד היה על סף דמעות, דיבר עם ג'ון טרי ודידייה דרוגבה והרגיש שהעולם הפרטי שלו מתמוטט לפתע. עבורו, היה מוריניו הרבה יותר ממאמן. "הוא היה הדמות החשובה ביותר בקריירה שלי", העיד הקשר לימים. כאשר חתם הפורטוגלי באינטר ב-2008, היה למפארד קרוב להחלטה לעזוב את צ'לסי וללכת בעקבותיו.

והנה לכם, הברית הזו נפגמה ב-2014. מוריניו היה אחר לגמרי בקדנציה השניה שלו בלונדון, ויחסיו עם השחקנים היו שונים. הוא לא נלחם יותר עבור שחקניו. הוא לא הסביר למועדון את חשיבותו של למפארד, והצעת החוזה החדש שקיבל הכוכב בגיל 36 היתה נמוכה בהשוואה להצעה של הקונצרן של סיטי. בהתחלה פורסם כי למפארד יעבור רק לניו יורק, אך הוא לא היסס להצטרף למנצ'סטר סיטי – תחילה למספר חודשים, ואז עד לסיום העונה. הדרך בה עשה זאת היתה מעט מפוקפקת, אך היא גם העבירה מסר של עלבון כלפי מועדונו הקודם. שני הצדדים נפגעו אז, והתוכניות עליהן דיבר מוריניו לא יכלו עוד להתממש. במקום להתחיל את הקריירה כמאמן בצ'לסי, עושה זאת כיום למפארד בדרבי קאונטי.

למרות זאת, ההערכה ההדדית בין השניים עדיין גדולה. למפארד זוכר היטב את ההשפעה של מוריניו על חייו ומרגיש אסיר תודה על כך. "הוא היה עצום עבורי. שחקניו הופכים למאמנים במקומות רבים בעולם כי הוא הצליח מאוד לאורך הקריירה", סיפר כוכב העבר לקראת המפגש. הוא מעולם לא טען כי ינסה לחקות את מוריניו בדרכו החדשה, אך ברור שהוא משתדל לקחת את הנקודות החיוביות, והפרוייקט המסקרן בדרבי מתאים לשם התחלה. המשאבים הכלכליים לא גבוהים במיוחד, והתקציב לרכש היה צנוע, אבל המועדון מציב מטרות שאפתניות וחולם על חזרה לפרמייר-ליג.

למפארד כמאמן דרבי.
למפארד כמאמן דרבי. "צעדים של תינוק". (Gettyimages)

"אני עושה את הצעדים הראשונים כמו תינוק", אמר למפארד, והם לא רעים. התבוסה הביתית 4:1 ליריבה המושבעת לידס במחזור השני היתה כואבת, אבל בסך הכל המאזן משביע רצון. עם חמישה ניצחונות ב-9 משחקים, מדורגת דרבי במקום השישי במרחק שתי נקודות בלבד מהפסגה. ה-1:3 על ברנטפורד החזקה בשבת האחרונה היה מרשים במיוחד. ועכשיו הגיע הזמן למשחק המתוקשר ביותר של למפארד בתפקידו החדש – הקרב מול מוריניו.

יהיה זה המפגש הראשון בין השניים מאז שני המשחקים של למפארד במדי סיטי מול צ'לסי בעונת 2014/15. מוריניו, שדיבר אז על הכחולים בלשון רבים וזכה בעונה המדוברת באליפות, כבר מזמן לא יקיר סטמפורד ברידג'. לאוהדים התברר שהוא ראה את תקופתו במועדון כלא יותר מהכנה עבור משרת חלומותיו באולד טראפורד. וכך שתי האגדות של צ'לסי מהעשור הקודם נפגשות דווקא במשחק גביע הליגה בין מנצ'סטר יונייטד לדרבי (22:00, שידור ישיר בספורט1). לחיצת היד תהיה חמה, אבל שניהם מודעים לחשיבות ההתמודדות הזו. עבור למפארד, זה הצ'אנס הראשון לנצח את המורה הרוחני, ואחרי שהפך לאב טרי רק לפני מספר ימים, זה עשוי אולי להיות אחד השבועות המאושרים בחייו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי