האיש שכמעט גרם לז'וזה מוריניו לומר "טעיתי"

אנטוני מרסיאל
אנטוני מרסיאל | Gettyimages

עד לא מזמן נראה היה שלאנתוני מרסיאל אין עתיד במנצ'סטר יונייטד, בעיקר עקב יחסיו עם המנג'ר. אבל פתאום הכול התהפך והכוכב הצרפתי פורח ומרשית. מה השתנה?

(גודל טקסט)

אם היינו מספרים לז'וזה מוריניו לפני ארבעה חודשים כי בנובמבר אנתוני מרסיאל יהיה השחקן הכי חשוב שלו בקבוצה, הוא בטח היה מתפוצץ מצחוק. במציאות דיווחו השבוע באנגליה שמוריניו ביצע פליק-פלאק מרשים, ואחרי שביקש למכור את הצרפתי בקיץ הוא פנה לאחרונה להנהלה וביקש מהם להאריך את חוזהו של מרסיאל המסתיים בקיץ הבא, אחרי סדרה של שערים מכריעים.

די קל למצוא שחקנים שהסתכסכו עם מוריניו. הרבה יותר קשה לאתר שחקנים שהצליחו להוציא ממנו הודאה שהוא טעה לגביהם. אז נכון שהמיוחד לא ממש אמר בקול רם שהיחס שהעניק למרסיאל לא היה מוצדק, אבל מספיק הדיווח על אותה פנייה להנהלת מנצ'סטר יונייטד כדי להבין שיש כאן סוג של הודאה באשמה ולקיחת אחריות.

היחסים הרעועים בין השניים החלו מיד כשמוריניו דרך על אדמת מנצ'סטר. הוא ראה במרסיאל סוג של שחקן ששייך למחנה של לואי ואן חאל, שהיה זה שטיפח אותו כשקלט אותו בגיל 19. "אני לא אחראי למו"מ על חוזי שחקנים ואני אפילו לא מכיר את המספרים, אבל כן ברור לי שמרסיאל הפך לשחקן חשוב בקבוצה, ואני שמח שהוא מתקדם ומקשיב לעצות של אחרים", אמר מוריניו השבוע. לקרוא ולא להאמין.

ואכן, מאז ה-19 בספטמבר נראה כאילו מדובר בשחקן אחר לחלוטין. הוא כבש שישה שערים בכל המסגרות, כמה מהם במשחקים כשהחרב הייתה ממש על הצוואר של הפורטוגלי. מרסיאל כבש בניצחון 2-3 על ניוקאסל, הבקיע צמד ב-2-2 נגד צ'לסי (משחק אותו הגדיר מוריניו "הטוב ביותר שלנו העונה"), הרשית בניצחון על אברטון 1-2 וגם ב-1-2 על בורנמות' בשבת האחרונה.


מזה כחודשיים הוא נראה כמו שחקן אחר. מרסיאל (Gettyimages)

מדובר בשערים חשובים לא רק עבור מצבם של השדים האדומים בטבלה, אלא גם כאלה שהוציאו את מוריניו ממצב של כמעט-פיטורים. וכשאתה מציל את מוריניו פעם אחת, אתה יכול להיות בטוח שהוא לא ישכח לך את זה.

בתחילת העונה, כאמור, העסק היה נראה בדרך לכיוון אחר לחלוטין. במהלך מחנה האימונים בלוס אנג'לס בקיץ, כעס מוריניו על הסגל החסר (בעקבות מונדיאל 2018) ועל כך שביקש מהמנכ"ל אד וודוורד רשימת שחקני רכש ולא קיבל אף אחד. דווקא אז הביע מרסיאל את רצונו להשתחרר מיונייטד, ואף נטש את מחנה האימונים כדי להיות לצד אשתו הכורעת ללדת. הוא טס ולא חזר במשך עשרה ימים, מבלי שטרח לעדכן את הצוות המקצועי בהיעדרותו המתמשכת.

"לאנתוני נולד בן יפהפה ומלא בריאות, תודה לאל. אבל הוא צריך להיות פה, והוא לא. אני לא יודע מתי הוא יחזור", אמר אז מוריניו בכעס.
זה היה אולי שיא הנתק ביחסים בין השניים. מרסיאל עבר ליונייטד ממונאקו בעידן ואן חאל, ורבים הרימו גבה כשיונייטד שילמה 36 מיליון ליש"ט עבור שחקן בן 19 – עם בונוסים שונים שהקפיצו את דמי ההעברה ל-58 מיליון. ההולנדי הפך את הנער הצעיר לבן המועדף עליו וטיפח אותו בהתמדה. הקלפים נטרפו עם עזיבת ואן חאל והגעת מוריניו. מרסיאל, שכבש בעונה הראשונה שלו 11 שערי ליגה, הוסט לאגף, הפך לשחקן ספסל וכמעט שלא נספר לאחר הגעתו של זלאטן איברהימוביץ'.

במקביל הוא ספג מהמנג'ר שלו ביקורת פומבית וארסית במיוחד. "מרסיאל יכול להצליח בקבוצה שלי, אבל הוא צריך לספק את מה שאני אוהב לראות", אמר מוריניו. ההידרדרות ביכולת הייתה כה תלולה, עד שבמאי האחרון, כשדידייה דשאן הכריז על סגל צרפת למונדיאל, מרסיאל לא היה שם. דשאן הצהיר שהוא מוכשר, אבל יש לו עוד חלוצים.


החתמה של ואן חאל. אנתוני מרסיאל (Gettyimages)

והפרחים? לוודוורד 
למרסיאל זה הספיק. הוא הבין שכל עוד הוא משחק תחת מוריניו הוא לא יוכל להתקדם ופנה לסוכנו במטרה למצוא לו קבוצה. בואו של אלכסיס סאנצ'ס בינואר האחרון דחק אותו עוד יותר לקצה הספסל, ואחרי אותה תקרית בקיץ האחרון היחסים נראה היה שדבר לא יחזיר את מרסיאל להרכב של מנצ'סטר יונייטד.

אבל עכשיו מרסיאל פורח, ומוריניו חייב תודה גדול דווקא לוודוורד, אותו הוא מרבה להשמיץ, על כך שעשה כל טריק אפשרי כדי שמרסיאל יישאר, ואפילו טען שאין קבוצות שמוכנות לשלם עליו את הסכום שיונייטד מבקשת. מוריניו אולי רצה לשפר את הקבוצה באמצעות מכירת מרסיאל, אבל וודוורד חשב כמה צעדים קדימה ושמר עליו כמו על יהלום בכספת.

גם היום מוריניו לא יודה בקול רם שהוא האחראי לנפילה של השחקן. "עוד כשהיה במונאקו הוא נחשב לכישרון גדול, אבל כישרון זה דבר אחד ושמירה על יציבות, יחד עם הבנה בנוגע למה שמשחק הכדורגל מייצג, זה דבר אחר לגמרי", אמר מוריניו בהתבטאות אופיינית, "כשאתה מגיע לרמת הבנה כזאת, אתה הופך לשחקן ברמה הכי גבוהה. כן, אני רוצה שמרסיאל יישאר, וכן, הוא קרוב מאוד עכשיו להיות שחקן ברמה עולמית". מוריניו, כהרגלו, העדיף להתפלסף במשפט מסובך של 50 מילים, במקום לומר את המילה האחת הנכונה: "טעיתי".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי