אין עוד מלבדו: למנצ'סטר סיטי אין תחליף לפרננדיניו

פרננדיניו
פרננדיניו | Gettyimages

פפ גווארדיולה השקיע מאות מיליונים ברכש, אבל עמדה אחת הוזנחה והאלופה נותרה תלויה בברזילאי בן ה-34. רגע לפני משחק העונה נגד ליברפול (22:00 בספורט1), יעקב זיו על חשיבות הקשר ואחוזי ההצלחה איתו ובלעדיו

(גודל טקסט)

מנצ'סטר סיטי משופעת כוכבים אולי יותר מכל קבוצה אחרת בעולם. יש לה סגל עמוק, מגוון ומלהיב. אבל רגע לפני המשחק הערב נגד ליברפול (22:00, ישיר בספורט1), מודים שם בעיקר לשחקן אחד שחזר אחרי פציעה: הקשר הברזילאי פרננדיניו.

מדובר באחד השחקנים הפחות נוצצים בסגל, ובאופן די מוזר דווקא לו אין מחליף אמיתי אצל הסיטיזנס. כאשר נעדר מהמשחקים מול קריסטל פאלאס ולסטר, פפ גווארדיולה ספג שני הפסדים מפתיעים – אף שבהפסד הראשון של סיטי העונה (2:0 לצ'לסי) הוא שיחק 90 דקות, אבל לא היה אז בשיאו.

הברזילאי גם נחשב כקשר מרכזי מחונן שמוסר כדורים טובים קדימה וקצת קשה להבין איך פפ לא דאג לקשר אחורי נוסף ברמה שלו. יאיא טורה היה השחקן שסיטי נבנתה עליו בשנים הקודמות, אבל מאז בואו של גווארדיולה הוא מיעט לשחק ושוחרר בקיץ האחרון, כשפרננדיניו נותר לבד בצריח. סיטי דאגה לשחקנים במשבצת הזאת כמו פרננדו שהגיע מפורטו ב-2014 ועזב בגלל שלא התאקלם ופביאן דלף מאסטון וילה ב-2015. גם דלף לא ממש התאקלם והעונה הפך למחליפו של בנג'מין מנדי כמגן שמאלי.


פרננדיניו במשחק החזרה מהפציעה. אין לו תחליף (Gettyimages)

במאי פרננדיניו יהיה כבר בן 34, ועדיין לא נשמעים מועמדים להחליפו. סיטי מקפידה להתחדש בשחקנים, בעיקר בחלק ההתקפי, ופחות דואגת לצד ההגנתי של הקישור, ונראה שפפ בזבז את כל התחמושת על ריאד מחרז כשיש לו בסגל שחקנים התקפיים רבים. יש לציין כי פרד היה אחד השחקנים שאמורים היו להצטרף לסיטי, אבל לאחר שבחר דווקא ביונייטד ודוכא ע"י ז'וזה מוריניו, הוא תוכנן לחצות את הכביש. בואו של אולה גונאר סולשיאר טרף את הקלפים: הנורבגי הבטיח שייתן לו דקות משחק, ופרד זנח את תוכנית הבריחה. גם ז'ורז'יניו היה אמור להגיע בקיץ, אבל בראיון שקיים לאחרונה הודה שאמו שכנעה אותו להיצמד למאוריציו סארי, שאימן אותו בנאפולי וכעת בצ'לסי.

בברזיל מלגלגים על סיטי וטוענים שהקבוצה שנחשבת לטובה בעולם בנויה על קשר אחורי בן 33. פרננדיניו עדיין מואשם בשני ההפסדים הגדולים של הסלסאו במונדיאלים האחרונים (7:1 לגרמניה ב-2014 ו-2:1 לבלגיה במונדיאל האחרון ברוסיה). למרות שהוא מציג יכולת מצוינת, המאמן צ'יצ'י לא זימן אותו לסגל הלאומי וחשף שפרננדיניו עצמו היה זה שביקש שלא להגיע בגלל העלבונות מהברזילאים ברשתות החברתיות (שכללו, איך לא, גם הערות גזעניות).

"הכדורגלן הראשון שהייתי רוצה לזמן למשחקי ברזיל הוא פרננדיניו", אמר צ'יצ'י לאחרונה, "הוא שחקן יוצא מן הכלל, משחק המון ברמות הכי גבוהות. התקשרתי אליו, וגם העוזר שלי דיבר איתו, אבל הוא סירב להגיע וטען שמאיימים על חייו". צ'יצ'י גילה הבנה למצבו של השחקן והסביר: "אני לא מאמן טיפש שיזמן שחקן גרוע. אני מקווה שיפסיקו להתייחס אליו ככה".


בברזיל מלגלגים על יכולתו והוא בתגובה פרש מהנבחרת (Gettyimages)

בסיטי, לעומת זאת, הוא נחשב לשחקן ללא תחליף. "אין לנו שחקן נוסף עם המאפיינים שיש לו, ואנחנו צריכים לחשוב איך לפתור את הבעיה הזאת ואיך לשחק גם בלעדיו", הסביר גווארדיולה אחרי ההפסד ללסטר, "אין לי צורך להפסיד שלושה מארבעה משחקים כדי לדעת עד כמה הוא חיוני. הוא שחקן בלתי רגיל". למזלו של הקטאלוני, הברזילאי התאושש במהירות וכששיחק נגד סאות'המפטון זה נגמר ב-1:3 די בקלות.

רבים עדיין שואלים איך זה שדווקא גווארדיולה, שהשקיע מאז בואו 543 מיליון ליש"ט על רכש, לא הצליח להביא תחליף כלשהו לקשר הברזילאי. הוא ביצע כמה מהלכים שלא עבדו, כמו להציב את ג'ון סטונס כקשר אחורי – ניסיון שעבד בגביע הליגה נגד לסטר, אבל ממש לא מול קריסטל פאלאס שחזרה מפיגור וניצחה 2:3.

בכל מקרה, הסטטיסטיקה ברורה לחלוטין: ב-15 משחקי ליגה שמהם נעדר פרננדיניו, אחוזי ההצלחה של סיטי עמדו על 63%, לעומת 75 אחוזי הצלחה איתו. פפ ידוע כמי שיודע לתקן טעויות במהירות, ויהיה מפתיע מאוד אם הוא לא יביא קשר אחורי נוסף בחלון ההעברות של ינואר – על אף שהוא טוען בתוקף שלא יהיה רכש נוסף העונה. בינתיים, יש לו על מי לסמוך. כל עוד פרננדיניו לא פצוע.


גווארדיולה עם פרננדיניו. יש לו על מי לסמוך, בינתיים (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי