סמל תרבות: כך סטרלינג הפך מנער בעייתי למנהיג בעל שיעור קומה

סטרלינג חוגג
סטרלינג חוגג | AFP

במשך שנים הוא היה קורבן לגזענות סמויה וגלויה, אולם מעולם לא נכנע ללחצים ולא נתן לסביבה להשפיע עליו, השתדרג מקצועית והפך לאחד הטובים בעולם. יוכין על כדורגלן שהוא גם הוגה דעות שמסוגל להוביל לשינוי

(גודל טקסט)
ראחים סטרלינג כבש את השער האחרון של אנגליה במונטנגרו, רץ לקהל ואטם את האוזניים. לכיבוש עצמו לא הייתה משמעות דרמטית – הניצחון כבר היה מובטח, אם כי מבחינת שלושת האריות היה נחמד לרשום חמישייה שנייה ברציפות. אחרי 0:5 על צ'כיה בוומבלי, הגיע 1:5 בפודגורציה, ודבר כזה לא נצפה בממלכה מאז 1984. ואולם, החגיגה דווקא כן הייתה מכוננת. סטרלינג הגיב לקריאות הגזעניות שהשמיעו חלק מהחוליגנים ביציעי מונטנגרו, ולאחר מכן צייץ: "זו הדרך הטובה ביותר להשתיק את השונאים. וכן, אני מתכוון לגזענים". בראיון שאחרי המשחק דרש החלוץ להחמיר את הענישה על עבירות גזענות באצטדיונים. הוא ביסס עוד יותר את מעמדו ככוח מוביל במאבק בתופעה.


Best way to silence the haters (and yeah I mean racists) #2019 #getsomeeducationpic.twitter.com/ohhkOJtdey

— Raheem Sterling (@sterling7) March 25, 2019


במשך שנים, היה סטרלינג קורבן לגזענות סמויה וגלויה בתקשורת הבריטית. הוא הוצג כחמדן ורודף בצע, בין היתר בשל צבע עורו. ההחלטה לעבור מליברפול למנצ'סטר סיטי בקיץ 2015 סוקרה בעיקר באור שלילי, וזה לא בהכרח הגיע לו, גם אם התנהלותו כלפי האדומים לא הייתה מושלמת בלשון המעטה. הוא מעולם לא נכנע ללחצים ולא נתן לסביבה להשפיע עליו, אלא המשיך בדרכו, השתדרג מקצועית והפך מכשרון צעיר לאחד השחקנים הטובים ביותר בפרמיירליג. הוא עשה זאת בדרכו ובסגנונו, ותוך כדי כך הקפיד להשמיע את דעתו בסוגיות החברתיות.


מנער משונה הוא צמח למנהיג בעל שיעור קומה. קחו, למשל, את הביקורת הפומבית שלו על הצהובון דיילי מייל. בפוסט נהדר באיסנטגרם בדצמבר, הדגיש סטרלינג את היחס השונה של העיתון כלפי שני חבריו למנצ'סטר סיטי, פיל פודן וטוסין אדראביו. שניהם שחקנים צעירים שטרם הוכיחו את עצמם, שניהם מרוויחים שכר עתק יחסית לגילם, שניהם רכשו עבור הוריהם בתים מפוארים. פודן הלבן קיבל על כך שבחים מהצהובון, בעוד אדראביו השחור זכה לכותרת מעליבה ורעילה. סטרלינג הבחין בכך והפנה את תשומת הלב הציבורית לתופעה שנמשכת כבר עשורים.



מנהיג בעל שיעור קומה. ראחים סטרלינג (AFP)


בשלהי השנה שעברה, כאשר ספג קריאות גזעניות בסטמפורד ברידג', הוא צחק בהתרסה לעבר הפושעים. הוא מעוניין להדגיש בכל הזדמנות שאינו חושש מהם ואינו נרתע מהם. הוא בז להם, ורוצה להעביר את המסר הזה גם לחבריו. "לא התכוונתי להוביל את המאבק, אבל אי אפשר להתעלם. זה לא עניין של תסכול. זו פשוט הדרך להראות להם שהם לא ישיגו את מבוקשם. אנחנו ננצח", הוא אומר.


הצהובונים, דוגמת סאן ודיילי מייל, מחפשים הזדמנויות להשפילו בכל דרך אפשרית. בקיץ נופחה מעבר לכל פרופורציה "פרשת הרובה" – התברר שיש לסטרלינג על רגלו קעקוע של רובה, ובתקשורת פורסמו תגובות נזעמות ומזועזעות של אוהדים לכאורה אשר דרשו לפעול נגדו ואף להשעותו מהנבחרת הלאומית. החלוץ הסביר בפשטות: "אבא שלי נרצח ביריות כאשר הייתי בן שנתיים, ולכן נשבעתי כי לעולם לא אגע בנשק. אני יורה רק ברגלי הימנית, ויש לכך משמעות עמוקה עבורי. המשימה טרם הושלמה". עורכים צבועים ניסו, אם כך, לעוות את המציאות, במקום לשאול את השחקן מראש על פשר הקעקוע המוזר. לו היו טורחים לראיין אותו ולשאול על ילדותו הקשה, היו מקבלים את התשובה מראש. קל הרבה יותר להמציא ברווזים שפלים במקום לגלות את האמת.


הסיפור האישי של סטרלינג, יליד ג'מייקה שגדל בשכונת מצוקה ופילס את דרכו לצמרת, מרתק גם ללא הטרגדיה האיומה שעבר, אבל באנגליה העדיפו במשך תקופה ארוכה מדי להתמקד בעיקר בהיבטים השליליים של אופיו. לא עוד. הגישה השתנתה בהדרגה, ובחודשים האחרונים מרגישים שהמהפך הושלם. בגיל 24, סטרלינג הוא לא סתם כדורגלן מנוסה יחסית בנבחרת שמשמש השראה עבור כוכבים עולים כמו ג'יידון סאנצ'ו וקאלום האדסון-אודוי. הוא הוגה דעות ואייקון תרבותי. אם תרצו, הוא הקפטן האמיתי של אנגליה. הארי קיין עונד את הסרט, ויש לו השפעה חיובית בחדר ההלבשה, אך הוא מעולם לא סיפק אף ציטוט בעל משמעות מיוחדת. סטרלינג מסוגל להוביל לשינוי חברתי אמיתי. הוא כריזמטי ואמיץ מספיק למטרה זו.



מסוגל להוביל לשינוי חברתי אמיתי. ראחים סטרלינג (AFPׂ)


והוא גם כוכב על בכל הקשור לכדורגל נטו. כאשר הגיע פפ גווארדיולה למנצ'סטר סיטי ב-2016, ציפו רבים כי לשחקן לא ממושמע ולא יציב מסוגו של סטרלינג לא יימצא מקום במועדון. המציאות שונה ב-180 מעלות – המאמן הקטלוני לקח את השחקן כפרויקט אישי, התקשר אליו ותמך בו עוד במהלך אליפות אירופה בצרפת, הפך אותו מקיצוני טהור לשחקן רב גוני הרבה יותר שמסוגל לתרום רבות גם במרכז הרחבה, ושיפר מאוד את ראיית המשחק שלו ואת ההבנה הטקטית. בנוסף, התברר כי אופיו של סטרלינג מעניק לו יתרון בדקות האחרונות. הוא ווינר אמיתי שמכריע משחקים.


הסטטיסטיקה עוצרת נשימה. עד לפני שנתיים, עמד שיא הכיבושים העונתי של סטרלינג בפרמיירליג על תשעה. בעונה שעברה הוא הבקיע 18 פעמים בדרך לזכייה באליפות. העונה יש לו כבר 15 כיבושים, ואנחנו אפילו לא באפריל. ואם זה לא מספיק, מאזנו במדים הלאומיים הוכפל העונה פי ארבעה. עד לא מכבר, היו לסטרלינג שני שערים בלבד בשורות אנגליה. באוקטובר, הוא הבקיע פעמיים בניצחון 2:3 בספרד בליגת האומות. בשבוע האחרון, הוא הוסיף שלושער לרשת צ'כיה, ואז חגג גם במונטנגרו כדי לעלות לשמונה שערים. בקצב הזה, השמיים הם הגבול, והוא מסוגל לגדול לסמל אמיתי. הוא יכול להגדיר תקופה, ספורטיבית ותדמיתית.


האירוע במונטנגרו חיזק אותו מאוד, ותרם רבות לביטחון העצמי שלו. סטרלינג על הגל בכל המובנים האפשריים. גם במשחק הליגה האחרון במדי סיטי הוא הבקיע שלושער. מה דעתכם על שלוש שלישיות תוך חודש קלנדרי אחד? בשבת, כאשר תתארח האלופה אצל ההגנה העלובה של פולהאם, זה בהחלט אפשרי.



שלוש שלישיות תוך חודש קלנדרי אחד? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי