ראש בראש: היריבות בין פפ לקלופ היא על יותר מאשר תארים

פפ גווארדיולה ויורגן קלופ
פפ גווארדיולה ויורגן קלופ | Gettyimages

הגרמני הוא היחיד שמחזיק במאזן חיובי לאורך זמן על פני עמיתו הקטלאני, והשניים שונים לא רק בשיטה אלא גם בגישה שלהם למשחק. יוכין מתכונן למגן הקהילה (16:50, ספורט1) ולקרב בין אולי שני המאמנים הטובים בעולם

(גודל טקסט)

"אני רוצה שנהיה יריב חדש עבור פפ גווארדיולה, כמו קלאסיקו", אמר יורגן קלופ לפני המפגש הראשון עם עמיתו. היה זה בשלהי יולי 2013, לקראת הבכורה של הקטלאני על ספסל באיירן מינכן בסופר-קאפ הגרמני. פפ ירש את יופ היינקס בעיתוי לא אידיאלי מבחינתו, אחרי שקודמו זכה בטרבל ההיסטורי – כולל ניצחון על בורוסיה דורטמונד של קלופ בגמר ליגת האלופות. המשחק הראשון של הגאון מברצלונה אשר על מינויו הוכרז חצי שנה קודם לכן על ספסל הקבוצה הבווארית היה אמור למשוך בכל מקרה עניין עצום, אך הוא אפילו האמיר לנוכח הנסיבות. וקלופ קילקל את המסיבה הזו – דורטמונד פירקה את באיירן 2:4 בתצוגת תכלית התקפית.

כך החלה היריבות בה שומר קלופ, נכון לעכשיו, על הובלה. למעשה, מבין המאמנים שהתמודדו מול גווארדיולה יותר מ-3 פעמים, הוא היחיד שנהנה ממאזן חיובי. הגרמני ניצח את פפ 8 פעמים ב-16 מפגשים – נתון חסר תקדים ומרשים במיוחד. לשם השוואה, במקום השני מדורג ז'וזה מוריניו שגבר על גווארדיולה 5 פעמים ב-22 מפגשים. הפער בין קלופ לכל היתר תהומי, והוא היחיד שמסוגל להוציא את גווארדיולה משלוותו מבחינה טקטית. במשחקים מול קבוצותיו של קלופ ויתר לא פעם פפ על השליטה בכדור והנחה את שחקניו לשלוח כדורים ארוכים – רק כדי להימנע מהלחץ הכבד שמופעל עליהם בחלק המגרש שלהם. בניגוד למאמנים אחרים, קלופ מהמר על התקפה מול גווארדיולה. הוא לא מפחד, ובחלק גדול מהמקרים יוצא עם כל הקופה.

מבחינת התארים בליגה, היתרון של גווארדיולה ברור ומוחץ. הוא זכה באליפות עם באיירן בכל שלוש שנותיו בבונדסליגה – שניים מהם על חשבון קלופ שנותר הרחק מאחור. הוא גם זכה כעת פעמיים ברציפות באליפות אנגליה עם מנצ'סטר סיטי על חשבון ליברפול של קלופ, והמאבק הצמוד בין השניים בעונה החולפת היה דרמטי במיוחד. 97 נקודות ליקטו האדומים של קלופ בעונה חסרת תקדים מבחינתם, אבל התכולים בכל זאת הקדימו אותם עם 98 – והחלום לשבור בצורת בת 29 שנה ללא אליפות נגוז.

גווארדיולה נגד קלופ במפגש הראשון ביניהם, בסופר קאפ הגרמני ב-2013 (PATRIK STOLLARZ/AFP/GettyImages)
גווארדיולה נגד קלופ במפגש הראשון ביניהם, בסופר קאפ הגרמני ב-2013 (PATRIK STOLLARZ/AFP/GettyImages)

ואולם, גם בנסיבות אלה יכול קלופ להרשות לעצמו לחייך – כי הרי השאיפה המרכזית של גווארדיולה היא לזכות בליגת האלופות, וכאן הגרמני צוחק אחרון. ב-2017/18 העיפה ליברפול את סיטי ברבע הגמר, ובעונה שעברה היא הניפה את הגביע הנכסף בעוד פפ נותר בידיים ריקות. במהלך החגיגות לא פיספס מאמן המייטי רדס לשלוח עקיצה שנונה וקלילה לעבר היריב. "אתם יודעים שהפיזיותרפיסט שלנו התחיל את העונה במנצ'סטר סיטי, אבל הצטרף אלינו כי רצה לזכות בצ'מפיונס", הוא הצהיר, ואז מיד הוסיף: "לא, זו סתם בדיחה" – אבל כל הנוכחים במסיבת העיתונאים כבר פרצו בצחוק.

הצחוק הזה סמלי מאוד כי זו, אם תרצו, נקודת התורפה המשמעותית ביותר של גווארדיולה במאבקו מול קלופ – הוא נוטה להפסיד לו לא רק על המגרש אלא גם בדעת הקהל. כאשר הצהיר הגרמני שהוא רוצה להיות "יריב של פפ בקלאסיקו החדש", הוא לא ניסה להידמות לז'וזה מוריניו, אלא בדיוק להיפך. כי למוריניו יש מעריצים רבים, אבל אם תשאלו אוהד נייטרלי לחלוטין לגבי אישיותם של השניים, הוא יעדיף בהסתברות גבוהה את יורגן. המיוחד הפורטוגלי מיתג את עצמו, בכוונה תחילה באמצעות המלחמות הפסיכולוגיות הבלתי פוסקות, כדמות שקל – ואולי אפילו רצוי – לשנוא. התדמית שקלופ סיגל לעצמו, אף הוא בכוונה תחילה, שונה ב-180 מעלות. הוא רוצה להיות הכי פופולרי שאפשר. והוא מצליח.

לא מדובר רק בכריזמה, אם כי בהיבט זה קלופ מנצח את כולם בנוקאאוט. זו בעיקר תחושת האותנטיות. בעוד גווארדיולה מתרכז בעיקר בכדורגל, קלופ שם דגש על אנשים. כפי שאמר מריו גצה, אשר שיחק בהדרכת שניהם: "קלופ לימד אותי הכל ותמיד דאג לי. פפ חושב על שחקנים רק בגבולות התוכניות המקצועיות שלו. לא היתה בו אמפתיה". וזה ההבדל. את גווארדיולה מעריצים בזכות היותו מאמן על. את קלופ מעריצים בעיקר בזכות היותו בן אדם. בזירה זו, קשה מאוד להתעלות עליו.

חיבוק של יריבים. לפפ לא נוח נגד עמיתו הגרמני (AFP)
חיבוק של יריבים. לפפ לא נוח נגד עמיתו הגרמני (AFP)

ולכן, עם כל הכבוד לתארי האליפות הרבים, ההתמודדות עם קלופ לא נוחה לגווארדיולה. הוא נוטה להפסיד לו מבחינה טקטית, גם אם הצליח ללקט שלוש נקודות קריטיות במשחק העונה ההפכפך במנצ'סטר בעונה שעברה, אשר בזכותו הצליח לשוב בסופו של דבר לפסגת הטבלה. הוא נוטה להפסיד לו גם בזירה התקשורתית. לפיכך, כל מאבק מול קלופ קריטי מבחינתו מקצועית ותדמיתית. מגן הקהילה הוא לא הקרב היוקרתי ביותר שאפשר לדמיין, אך עבור פפ הניצחון חיוני בהחלט. ואם זה לא מספיק, הזכרונות מהסופר-קאפ מלפני שש שנים ילוו את השניים. לעתים נדירות סופגות קבוצותיו של פפ רביעיות, אבל קלופ עשה זאת כבר במפגש הראשון בין השניים. שישה שערים הובקעו אז, ולא היינו מתנגדים ליבול דומה ביום ראשון (16:50, שידור ישיר בספורט1), כאשר האלופה וסגניתה יתמודדו בוומבלי בפתיחת העונה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי