לוהט בגנואה וכבר לא אלמוני: הגדולות רצות אחרי פיאטק

קשישטוף פיונטק
קשישטוף פיונטק | Gettyimages

ברצלונה, יובנטוס, אינטר, מילאן, באיירן, מנצ'סטר סיטי וקבוצות פאר נוספות מרחרחות סביב החלוץ שנרכש מקרקוביה תמורת 4.5 מיליון אירו ובסוף השבוע כבש לראשונה במדי פולין. יכניע גם את איטליה? (21:45 בספורט4)

קבוצות: גנואה
(גודל טקסט)

בקיץ האחרון נרשמה העברה של חלוץ פולני בשם כז'ישטוף פיאטק (בפולין עשויים להתעקש ששמו מבוטא פיונטק והמשמעות היא "יום שישי") מקרקוביה, הקבוצה השנייה של העיר קראקוב בפולין, לגנואה האיטלקית. המחיר – 4.5 מיליון יורו, העניין שעוררה ההעברה הזאת? כמעט לא כלום. מאז עברו באיטליה שמונה מחזורים ועוד משחק אחד בגביע האיטלקי. פיאטק כבר לא חלוץ אלמוני. הוא הגיע משום מקום במונחים של כדורגל למקום שבו ברצלונה, יובנטוס, אינטר, מילאן, באיירן מינכן, מנצ'סטר סיטי, טוטנהאם וקבוצות גדולות אחרות ברחבי אירופה מרחרחות סביבו.

כבר הספיקו להשוות אותו להארי קיין ויש לכך סיבות טובות מאוד. מחלוץ שהיה ידוע רק בפולין וכבש בקרקוביה בשנה שעברה 19 שערים ב-31 משחקים (32 שערים ב-65 משחקים במדי הקבוצה בכל המסגרות), הוא הפך למלך השערים של אירופה כעת עם 13 שערים בכל המסגרות. אף שחקן אחר בליגות הבכירות לא כבש יותר ממנו. האנגלים היו שואלים כמובן "פיאטק מי?". הוא מהר מאוד הבהיר באיטליה מי הוא כאשר כבש ארבעה שערים בגביע נגד לצ'ה בניצחון 0:4 במשחקו הראשון בקבוצה.

מאז כבר הספיק לקבוע שיאים והישגים בסרייה A. גנואה בונה עליו כנכס הכי גדול שלה בשנים הקרובות. בגיל 23 יש לו פוטנציאל להיות אחד הגדולים. קרקוביה רכשה אותו מזגלביה לובין בעונת 2016/17 בחצי מיליון יורו בלבד. בקיץ שילמה עליו גנואה 4.5 מיליון יורו וערכו כעת נאמד ב-20 מיליון יורו, אולם באיטליה כבר מדווחים שנאפולי החלה לחזר והתבקשה לשלם עבור רכישתו לא פחות מ-60 מיליון יורו. אגב, הוא לא הצליח לשבור את שיא המכירות של קרקוביה שעומד על 5 מיליון יורו – ב-2016 הקבוצה מכרה את ברטוש קפוסטקה ללסטר במחיר הזה, אבל הקשר הצעיר נחשב לכישלון עד כה ומשחק כיום בלובן הבלגית אחרי שנכשל אצל השועלים.


פיאטק חוגג בגנואה. מחירו הולך ועולה (gettyimages)

פיאטק, לעומתו, השווה את שיאו של כריסטיאן ויירי מעונת 2002/3 כאשר כבש שבעה מחזורים ברציפות מפתיחת הסרייה A במדי גנואה. באותה עונה ויירי הבקיע 24 שערים ב-23 משחקים. בשבעה משחקים בליגה העונה כבש פיאטק תשעה שערים לגריפונה וביחד עם ארבעה שערים בגביע מדובר ב-13 שערים בשמונה משחקים. יש לו עוד כברת דרך כדי להשוות את שיא כיבוש השערים ברצף מפתיחת העונה בסרייה A השייך לגבריאל באטיסטוטה שהבקיע 11 מ-11 בעונת 1994/5.

היעילות שלו מדהימה. הוא כובש שער כל שלוש בעיטות למסגרת. את כל שמונת השערים כבש ב-14 בעיטות בלבד לשער והוא כבש 13 מ-16 שערי גנואה העונה. פיאטק הודה שהוא שמע כי גם מברצלונה התעניינו בו. "התחלת העונה הייתה טובה, אבל אני חושב רק על גנואה", אמר. לשאלה איך הוא מצליח כל כך השיב: "האם יש לי סודות? הדבר היחיד הוא שאני מנסה להשתפר. נוון הכל באימונים עם המאמן דוידה באלרדיני. איתו סיכמתי היכן יהיה המיקום שלי בהתקפה. אני יודע מה לעשות בכל משחק".

כעת הוא נמצא עם נבחרת פולין בליגת האומות ובהופעתו השנייה והראשונה במשחק רשמי הוא הבקיע לפני שלושה ימים את השער הראשון בהפסד 3:2 לפורטוגל. משחקו הראשון היה ב-1:1 נגד אירלנד. כשיחזור מהפגרה הוא יימצא מאמן חדש בקבוצתו, הקרואטי איבן יוריץ' החליף את באלרדיני לאחר שאימן בעבר את גנואה. המאמן פוטר למרות שגנואה מדורגת במקום ה-12 ולא ממש בתחתית. הוא פוטר פעם שלישית בקריירה שלו.


פיאטק. התאהב בעיר בה הוא משחק (gettyimages)

כריסטופר לאש אנגלי המומחה לכדורגל הפולני אמר לספורט1: "פיאטק, או בשמו הפולני פיונטק, הוא חלוץ 9 קלאסי כמו בימים של פעם. חזק, מחזיק את הכדור אצלו. מתעמת עם מגנים יריבים, בועט פנדלים מצוין, ובעל משחק ראש טוב". לשאלה איך לא התגלה קודם אמר: "ידעו שהוא כישרון, אבל היו גם כאלה שהביעו ספקות בקשר ליכולתו. לכולם היה ברור שהוא חייב לעזוב לקבוצה ולליגה בכירה יותר כדי להתגלות וזה בדיוק מה שקרה. הוא ללא ספק מתאים גם לכדורגל הגרמני או האנגלי".

בפולין הוא כבר משווה לרוברט לבנדובסקי ובקרקוביה כינו אותו "לבי", על שם הכינוי של לבנדובסקי בפולין. לאיטלקים אמר פיאטק שהוא גדל כמעריץ של חלוץ מילאן פיפו אינזגי, אבל סיפר שגם ניסה ללמוד רבות מלבנדובסקי: "עקבתי אחריו מגיל צעיר, עוד כשהיה בלך פוזנאן. פגשתי אותו עכשיו בנבחרת וזה היה מדהים. העזתי לשאול אותו כמה שאלות של איך הוא עושה את זה ואת זה. מקווה שלא הצקתי לו יותר מדי".

העיתון הפולני המוביל "פשגלונד ספורטובי" ערך איתו ראיון בגנואה. לשאלה אם היה מסתפק בתשעה שערים כל העונה אמר: "זו לא תוצאה שהייתי רוצה. אני לא מכניס את עצמי ללחץ או מציב מטרות. 10 או 15 או 20 שערים. אני יוצא לכל משחק ורוצה לכבוש". הוא בשלבי התאקלמות בעיר הנמל השמשית גנואה. "25 מעלות באוקטובר זה דבר שלא קיים בפולין. אני אוהב את המטבח האיטלקי, אבל היה לי קצת קשה להתרגל לקטע הזה שיש להם סייסטה. אנשים הרבה יותר פתוחים וחמים. המסעדות מלאות תיירים בערב".


פיאטק. נהנה מכל רגע (gettyimages)

לדבריו, כבר בעונה שעברה חשב לעזוב את קרקוביה בינואר, אבל התייעץ עם המשפחה והמנהלים שלו והחליט להישאר. "גם אשתי פאולינה השפיעה עלי. היא המאמנת המנטלית שלי", סיפר. מאמן קרקוביה מיכל פרובייז' אמר לו גם כן שעדיף לחכות עם ההעברה ולהתבשל עד סוף העונה בקרקוביה, זה עבד. הוא סיים שלישי בדירוג מלך השערים בפולין בעונה שעברה. פיאטק אומר: "האיטלקים אוהבי כדורגל. כל ילד מכיר אותך וזה נעים" וגם טוען: "אין שום הבדל באימונים מקרקוביה לגנואה. ההבדל הוא ברמה של השחקנים".

מי שאחראי לרכש של השנה הוא הבעלים של גנואה אנריקו פרציוזי שגילה איך הגיע לשחקן: "ראיתי כמה קטעי וידאו שלו כובש במדי קרקוביה, אבל אף אחד מאיתנו לא ראה אותו משחק בפולין. החלטתי מיד לרכוש אותו מחשש שיחטפו אותו בקבוצה אחרת ואני יכול להשוות את בואו רק לטיאגו מוטה ודייגו מיליטו שהחלו את הקריירה שלהם אצלנו. אני מצפה שההצלחה שלו תהיה כמו השניים האלה. שילמתי עליו רק 4.5 מיליון יורו ועוד תראו כמה הוא יהיה שווה. כשקניתי את מיליטו ב-2004/5 הוא היה פצוע ואף אחד לא הסתכל עליו. כולם אמרו לי לא לקנות אותו ואני התעקשתי. אמרו לי שזו טעות טיפשית ועוד אצטער על זה", אמר ל"קוריירה דלו ספורט".


פיאטק. "הכדור מחפש אותו" (gettyimages)

החלוץ נשאל אם יש איזה ארומה מסתורית סביב ההצלחה שלו והוא ענה בצחוק: "כן, בעיקר אני מרגיש שהכדור בא לחפש אותי במשחקים. אני מקווה להעביר את ההצלחה שלי לנבחרת". באלרדיני שכבר פוטר אמר עליו בתחילת העונה: "אני קצת מפחד לדבר עליו כי זה יזמין עליו לחץ, אבל הוא חבילה מושלמת של כדורגלן. האסון בגשר של גנואה השפיע על כולם, אבל הוא שיחק לאחר מכן חזק מאוד נגד אמפולי. התרשמתי מאוד מהקטע שהוא הפגין ג'נטלמניות כלפי החברים שלו בקבוצה. הוא יודע להחזיק בכדור למעלה ומחפש את המסירה הנכונה. הוא רץ המון, הוא נלחם והוא תמיד כזה שיחזור אחורה להגנה".

בפולין פיאטק היה פוטנציאל כבר מאז שיחק בנבחרת הצעירה ונכלל בסגל הרחב של 35 כדורגלנים למונדיאל, אבל לא הצליח להיכנס לרשימה הסופית. כעת ייתכן שהוא השם החם החדש לא רק בפולין, אלא בכדורגל העולמי. יש כאלה שמסרבים להתלהב ואומרים שצריך לחכות, אבל אמרו גם על הארי קיין שהוא שחקן של עונה אחת. הערב במשחק קריטי מול איטליה (ראשון, 21:45 בספורטHD4), הוא יכול לדרדר את האזורי לדרג השני ולספק תשובה מוחצת לכך שהוא הרבה יותר משם חם.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי