דרמה בשחור-לבן: כך יגיע מתייס דה ליכט אל הגברת הזקנה

מתיאס דה ליכט
מתייס דה ליכט | AFP

התחבולות בהן נקט הסוכן מינו ראיולה כדי להעביר את הכוכב הצעיר ליובנטוס, יכולות לשמש השראה לסרט. הבלם ההולנדי אמור לעזור לה לבצע את קפיצת המדרגה בליגת האלופות. מיכאל יוכין מפרט

קבוצות: יובנטוס
(גודל טקסט)

במשך חודש שיגע סוכן העל מינו ראיולה, כהרגלו בקודש, את עולם הכדורגל. אך כעת נראה כי הסאגה סביב מתייס דה ליכט מתקרבת לסיום. הבלם ההולנדי בן ה-19, אשר נחשב לאחד הכדורגלנים הטובים בתבל לגילו, נמצא בדרך ליובנטוס. תנאיו של השחקן בשורות אלופת איטליה כבר סוכמו, ופערים קטנים נותרו לפי הדיווחים בין הגברת הזקנה לאיאקס. האיש שהיה אמור לחתום בברצלונה, ואז פלרטט עם פריז סן ז'רמן, ילבש ככל הנראה בשנים הקרובות את מדי הזברה וישתף פעולה עם כריסטיאנו רונאלדו.

הכוכב הפורטוגלי ידע על המעבר המתבשל ודאג להחליף בדיחות וחיוכים עם דה ליכט בתום גמר ליגת האומות בתחילת החודש. פרשנים עוד סברו אז כי נער הפלא יעשה את דרכו לקאמפ נואו בעקבות חברו הטוב פרנקי דה יונג. הקשר המחונן חתם בבארסה עוד באמצע העונה, ודה ליכט היה אמור להשלים את הקשר ההיסטורי ההדוק בין הקטאלונים לאיאקס.

זה היה החלום של הנשיא ג'וזפ ברתומיאו, אולם אז התברר כי לבלם יש ספקות לגבי הפרויקט של הבלאוגרנה. בגילו, דה ליכט רצה להבטיח כי התקדמותו המקצועית לא תיעצר, ואולי אף תואץ. האם הדבר אפשרי בברצלונה הנוכחית, אשר לא ממש בנויה על הנעת כדור כמו בעבר עם המאמן ארנסטו ואלוורדה על הקווים? לא בטוח. בהחלט ייתכן שההחלטה להשאיר את הבאסקי בתפקידו השפיעה על נטיית ליבו של דה ליכט.


ראיולה. שיגע את עולם הכדורגל (gettyimages)

ראיולה הוא סוכן מנוסה שיודע לנצל את המועדונים לצרכי לקוחותיו, והרצון העז של פ.ס.ז' להתחרות בברצלונה שיחק לידיו. במהלכים נבונים מאוד הוא יצר מראית עין של מעבר אפשרי לעיר האורות, ניהל משא ומתן מתקדם עם המנהל הספורטיבי החדש לאונרדו, ובתקשורת הצרפתית הגדירו את הקטארים כפייבוריטים לזכות בשירותיו של הבלם המוכשר. ואולם, צעד כזה היה מוזר מאוד מבחינה מקצועית נטו.

סן ז'רמן יכולה לתת פייט לכל מועדון בעולם מבחינת התנאים הכספיים שהיא מציעה לשחקניה, אך היא לא מסוגלת להעניק לכוכב עולה מסוגו של דה ליכט משחקים אמיתיים על בסיס שבועי. כי הרי פ.ס.ז' חיסלה את התחרותיות בליגה הצרפתית, ואפילו הליגה ההולנדית מאתגרת יותר.


דה ליכט. צעיר מבטיח (gettyimages)

החתימה האפשרית לכאורה בפריז זירזה את המגעים מול יובנטוס, וזו היתה המטרה האמיתית של ראיולה. אחרי שפ.ס.ז' הפסיקה להיות רלוונטית, החל הסוכן לתקוע ביצירתיות מקלות בגלגלים, ואילץ לבסוף את הקטארים עצמם לסגת מהעסקה. אחד התנאים המרתקים ביותר שהוצב על ידי דה ליכט וסוכנו היה האפשרות לעזוב את הקבוצה אם הליגה הצרפתית לא תמצא חן בעיניו של השחקן. פשוטו כמשמעו. לכן אף התבקשו הקטארים לכלול סעיף שחרור נמוך – 150 מיליון יורו "בלבד".

"לא הגיוני ולא ראוי לנהל משא ומתן על עזיבה עוד לפני שחתמת", מסר מקור בכיר בפ.ס.ז' שלא הבין דבר אחד בסיסי: שהכל הגיוני וראוי אם השחקן לא התכוון להגיע מלכתחילה. ראיולה הוא אשף בתרגילים פסיכולוגיים מסוג זה.

אז ברצלונה הרגישה שמנסים לעבוד עליה מבחינה כלכלית, וסן ז'רמן לא הייתה מרוצה מהגישה – ושתיהן ירדו מהעניין ביוזמתן, רק כדי להשאיר את הזירה פתוחה לרווחה ליובנטוס. מדוע הגברת הזקנה היא היעד המועדף מבחינת דה ליכט כעת? בעיקר כי הוא יוכל ללמוד מבלמים מנוסים מאוד על בסיס יומיומי באימונים, ואף רואה אופק מיידי להחליף אותם. ג'ורג'יו קייליני ולאונרדו בונוצ'י אינם נצחיים וזקוקים מאוד לרוטציה. ההולנדי יקבל דקות משחק רבות מאוד בעונתו הראשונה, ויוכל לרשת אותם בעתיד הקרוב באופן טבעי.


דה ליכט. משחק ראש משובח (gettyimages)

מינויו של מאוריציו סארי הוא הימור גדול מאוד מבחינת יובה, אבל אם דה ליכט מאמין כי המאמן יכול להחזיק מעמד למשך תקופה ארוכה, הרי שהוא איש המקצוע המושלם מבחינתו. סארי מעריך מאוד בלמים שיודעים לפתח את המשחק מאחור ולהצטרף להתקפות, בדיוק כמו שדה ליכט עשה באיאקס. הוא הרבה יותר מתאים עבורו בהשוואה לוואלוורדה. מנגד, אם העסק יתפוצץ במהרה והמאמן יוחלף, הזעזוע עלול להשפיע גם על ההולנדי, אך בשלב זה מדובר בבינגו. הוא מגיע למדינה שמעריכה יותר מכל שחקני הגנה, ולקבוצה שרואה בעצמה מועמדת טבעית לזכייה בליגת האלופות. זה המקום הנכון לגדול ולצמוח מקצועית.

שיתוף הפעולה עם רונאלדו הוא רק בונוס, אך גם הוא משמעותי. דה ליכט סיפר לא פעם כי הוא מעריץ את הפורטוגלי ואף ניסה לחקות את ביצועיו עוד כאשר CR7 שיחק במנצ'סטר יונייטד. כעת הוא הולך בעקבותיו. ב-2018 הדיח רונאלדו את יובנטוס ברבע גמר ליגת האלופות, ואז הצטרף אליה במעבר מפתיע. ב-2019 הדיח דה ליכט את יבונטוס ברבע גמר ליגת האלופות – בין היתר בזכות שער נגיחה אופייני – ועכשיו יצטרף אליה בצעד שנתפס עד לא מכבר כמפתיע. האם השילוב בין השניים יביא לגברת הזקנה את ההצלחה גם בזירה האירופית? אי אפשר להתנבא, כמובן, אבל דבר אחד בטוח: ראיולה הראה בפעם המי יודע כמה שהוא יודע לעשות עסקים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי