ביקורת קשה על השימוש בטכניקת ה-VAR: "פארסה, בדיחה"

גונסאלו חארה מול שחקני גרמניה
גונסאלו חארה מול שחקני גרמניה | AFP

בעולם הכדורגל מבקרים את השופטים: "מי שחשב כמו השופט בגמר הקונפדרציות צריך להילקח לאשפוז מיידי". חשש מנזק כלכלי כבד, אינפנטינו מתגונן: "לשופטים לא היה מספיק זמן להתגונן"

(גודל טקסט)
רק לפני יומיים שיבח נשיא פיפ"א, ג'יאני אינפנטינו, את טכניקת ה-VAR החדשה וטען שהיא הצלחה מסחררת. "למזלנו הייתה לנו את הטכניקה של הווידאו ובעזרתה נמנעו טעויות קשות בשיפוט במהלך הטורניר", אמר.

 

בגמר אתמול (ראשון) בין צ'ילה לגרמניה התברר קצת אחרת. השופטים עצרו את המשחק בגלל החלטות לא חשובות וגם טעו בגדול. מרפק שנתן גונסלו חארה לחלוץ הגרמני טימו ורנר הסתיים בשליפת צהוב בלבד למרות בדיקה של השופט במסך הווידאו. השופט הסרבי מילורד מזיץ' פספס את האירוע וביקש לראות מה קרה. בסופו של דבר הוצא לחארה צהוב, והשחקן עצמו נותר בהלם. הדקות הארוכות של הבדיקה והתוצאה שלה הראו שטכניקת הווידאו בעייתית. דובר על פארסה ועל בדיחה.


 

מכיוון שטכניקת הווידאו עומדת להיכנס לעוד ליגות ותופעל במונדיאל הקרוב יש כרגע יותר ביקורת עליה מאשר מחמאות. הפרשן האנגלי ושחקן העבר של ארסנל, לי דיקסון, כינה אותה "פארסה".

 

הטכניקה נועדה לראות אירועים שהשופט מפספס על המגרש, אבל התוצאה הייתה שגם מזווית נוספת השופטים לא ראו את המרפק. דיקסון אמר: "זה היה כל כך כרטיס אדום שזה היה סגול מרוב שהוא היה אדום. אחרי שראו את זה בווידאו זה חייב אדום. איך יצא מזה כרטיס צהוב? כולם בהלם. אולי השופט השאיר את הכרטיס האדום בחדר ההלבשה. אני בטוח שבמקצועות ספורט אחרים מסתכלים על זה ומתים מצחוק מאיתנו. כל מי שחשב ביציע שזה היה כרטיס צהוב בלבד היה צריך להילקח מיידית לאישפוז. אם ימשיכו להשתמש בצורה כזאת בטכניקה הזאת, זה יהיה בדיחה".

 

במהלך הטורניר היו עוד מקרים של טעויות מביכות. הכי בולטת הייתה בהפסד של קמרון נגד גרמניה כשהשופט וילמאר רולדן הרחיק שחקן אחר למרות שצפה קודם בקטע בוידאו. ארנסט אמבוקה מקמרון תיקל את אמרה צ'אן מגרמניה, אבל סבסטיאן סיאני ראה את הכרטיס האדום בטעות. שחקני קמרון זעמו. רק אחרי בדיקה נוספת תוקנה הטעות. במשחק בין צ'ילה לפורטוגל לא נשרק פנדל ברור לזכות צ'ילה כאשר חוסה פונטה הכשיל את פרנסיסקו סילבה. אנשי הווידאו לא מיהרו לתקן את הטעות.

"If you look at sports that use VAR – we're the laughing stock".

The #ConfedCup trial has come in for criticism.
https://t.co/lQtTkIMUKmpic.twitter.com/TKbhR7oWba

— BBC Sport (@BBCSport) July 2, 2017


 גם במשחק בין ניו זילנד למקסיקו הייתה הפסקה ארוכה במשחק. מהומה גדולה בין שחקני שתי הנבחרות אילצה את השופט לגשת למצלמות ואחרי זמן ארוך שלף צהוב אחד. אחרי כן עצר שוב את המשחק ושלף שני צהובים נוספים לא לפני שצפה שוב בהילוכים החוזרים.

 

יש גם טענות קשות שהמשחק מופסק לדקות ארוכות מדי בגלל הטכנולוגיה ויש צופים שמאבדים עניין. הסכנה שהצופה בבית יחליף ערוץ ולא ימשיך לצפות במשחק היא נזק כלכלי כבד לענף. "יש פרוטוקול ברור מתי לחזות באירועים, אבל השופטים לא פועלים לפיה. לא מובן מה קורה עם זה".

 

לואיס גרסיה ששיחק בעבר בליברפול צייץ: "אני לא מבין את הטכניקה. אם לעצור את המשחק זה רק כדי לשנות בו משהו חשוב". הפרשן סטן קולימור סבור שהשופט ראה שהגיע כרטיס אדום, אבל במהלך ההפסקה במשחק והצפיה בווידאו אמר לעצמו: "עדיף להשאיר 11 נגד 11 בגמר". שחקן העבר דני היגנבוטום צייץ: "הטכניקה צריכה לעבוד רק אם יהיה מדובר על מצבים מכריעים ולא מצבי ביניים. להפסיק משחק על צהוב זה חסר ערך".


שחקני גרמניה וצ'ילה מתעמתים. יותר מדי עצירות (AFP)
שחקני גרמניה וצ'ילה מתעמתים. יותר מדי עצירות (AFP)


אינפנטינו טען אתמול: "אנחנו עדיין בתהליך של לימודים, אבל שיהיה ברור שאם לא הייתה הטכניקה הזאת היה לנו טורניר שונה לחלוטין ופחות הוגן. לכן הטכניקה היא בגדר ניסיון בלבד. השופט הוא שמחליט בסופו של דבר, אבל טעויות קשות ימנעו ואת זה ביקשו מאיתנו כבר הרבה שנים אז על מה מתלוננים. כל מדינה שתשלח שופטים לטורניר תהיה מחויבת לשלוח את השופטים האלה לקורס על שימוש בטכניקה. השופטים בטורניר הזה עברו קורס של חמישה ימים בלבד וזה בטוח לא מספיק".

 

רק במרץ 2018 תתכנס הוועדה לקביעת חוקי הכדורגל כדי להחליט סופית אם להכניס את הטכניקה לחוקי הכדורגל באופן קבוע למרות שכבר הוחלט שהיא תהיה במונדיאל.

 

 

 

 

 

 

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי