פאנדב, הדור הבא: העלייה המטאורית של אזגיאן אליוסקי

אזגיאן אליוסקי
אזגיאן אליוסקי | Gettyimages

הוריו נרדפו במקדוניה וברחו ממנה, אבל הבן הוא חלק מדור היסטורי שיוביל את יריבת ישראל (21:45) להישגים. איך הפך הילד השובב שאיש לא רצה ליורש של הכוכב הבלתי מעורער במקדוניה?

(גודל טקסט)
 ימים יפים עוברים על הכדורגל המקדוני. ימים היסטוריים. הנבחרת הצעירה הופיעה הקיץ לראשונה בתולדותיה באליפות אירופה ורבים מכוכביה כבר זומנו למשחק של הבוגרת נגד ישראל. האלופה ורדר סקופיה עשתה היסטוריה משלה כשהפכה לקבוצה הראשונה ממקדוניה שמעפילה לשלב בתים (בליגה האירופית). גם שקנדייה עשתה קמפיין יפה שנעצר על ידי מילאן. תוסיפו לזה את הליגיונרים המקומיים שנמצאים בכושר מצוין וקיבלתם נבחרת שמרגישה שהיא בקו עלייה. המצב עד כדי כך טוב עד שאחד השמות המעניינים בסגל מתנדנד כרגע בין הספסל להרכב לקראת המשחק בסמי עופר.


לידס ניצחה העונה את סנדרלנד 0:2 ב"אצטדיון האור" במשחק בצ'מפיונשיפ. במהלך המשחק נראה הרכש שלה אזגיאן אליוסקי מתפתל על הדשא כאילו ספג פצצה ברגל. הילוכים חוזרים הראו ששחקן סנדרלנד שהיה קרוב אליו אפילו לא ליטף אותו. הצלילה שלו הפכה ללהיט ויראלי ומעבר לעובדה שאוהדי סנדרלנד כינו אותו נוכל ואת לידס חבורה של רמאים, התברר שהוא הביא להרבה בדיחות על חשבונו. אליוסקי אכן אמר באחד הראיונות כששיחק בליגה השווייצרית: "אני ג'יאני. אני קצת מתוסבך. עושה דברים כאן ועכשיו ולא חושב מה יהיה בעתיד". אפשר להבין אותו שהוא לפעמים עושה שטויות, אבל אף אחד לא יכול ממש לצחוק על חשבונו. מאז נרכש מלוגאנו הוא הפך ללהיט של לידס וכבש שער מצוין בניצחון האחרון על נוטינגהאם 0:2.




את אוהדי הכדורגל במקדוניה זה לא מפתיע, אבל הרבה מאוהדי לידס יונייטד התאכזבו כאשר המנהל הספורטיבי החדש של הקבוצה, הספרדי ויקטור אורטה, שעבד בשנה שעברה במידלסברו, התעקש לרכוש את המקדוני נמוך הקומה (רק 1.72 מטר). הוא מספר: "כשהגעתי ללידס הבאתי להם רשימה של שחקנים שאני רוצה והוא היה מספר אחת ברשימה. יש לו רגל שמאל מעולה, אבל הוא רגיל לשחק עכשיו בימין. הוא חכם מאוד באחד על אחד ומהיר מאוד עם הכדור. טקטית הוא מצוין לחפש שטחים מתים. הוא בוגר, מבין מה לעשות עובד קשה. עבורי זה חשוב מאוד. בעונה שעברה בלוגאנו הוא היה מלך השערים שלה עם 16 כיבושים וגם בישל 14. המועדון ואני החלטנו שהוא יעשה את השינוי בלידס".

Alioski's goal that made it 0-2 pic.twitter.com/2uUgCfbrdF

— LeedsUnitedWorld (@worldleedsutd) August 26, 2017
העובדה שלידס רכשה אותו היא הישג בפני עצמו למועדון שירד מנכסיו. בקיץ חיזרו אחריו עוד שבע קבוצות ביניהן שאלקה, הרטה ברלין, לברקוזן, פרנקפורט, לסטר, לאציו ואטטלנטה. למרות זאת הוא בחר בלידס אחרי שאמר בראיון במקדוניה: "זה מועדון עם שם גדול. רציתי לשים רגל באנגליה ואני בטוח שאם אוכיח את עצמי, כל העתיד לפני". כמו שכבר הבנתם, הבחור לא מאלו שסובלים מרגשי נחיתות.


אליוסקי, יחד עם שני הספרדים סמו סייס שהגיע מהואסקה מהליגה השנייה בספרד ופאבלו הרננדס שהוזכר כמועמד למכבי תל אביב, הפכו את לידס מקבוצת צ'מפיונשיפ טיפוסית וממורמרת (שלא עלתה לפלייאוף בשנה שעברה לפרמייר-ליג ברגע האחרון) לקבוצה עם מהירות וטכניקה שלא משחקת רק על כדורי גובה לחלוץ הגבוה שלה. הסיבה היא שהמנג'ר החדש תומאס כריסטיאנסן, ששיחק עם ג'ורדי קרויף בברצלונה, מנסה להביא את הפילוסופיה של יוהאן קרויף שאימן אותו לאלנד רואד. קצת קשה בליגה בה הפיזיות היא המרכיב העיקרי, אבל שחקנים כמו אליוסקי יכולים לעשות את ההבדל.


לנבחרת ישראל, אליוסקי כבר מוכר אחרי ששיחק נגדה במשחק הראשון (1:2), אבל יש הרגשה שמקדוניה הנוכחית היא נבחרת יותר איכותית מזו שהפסידה לישראל בסקופיה רק אחרי שהחמיצה פנדל בתוספת הזמן. בכל השיחות של אלישע לוי עם שחקני הנבחרת, חזרה המנטרה: "מקדוניה שווה בקמפיין יותר נקודות ממה שעשתה". זו כבר לא הנבחרת של פאנדב המזדקן. הדור החדש שלה מאיים לקחת אותה קדימה והתהליך מתחיל כבר עכשיו. 



שאקירי המקורי. לא כל אחד זוכה לכינוי מחמיא כזה (Gettyimages)


ג'יאני יהיה חלק מהמהפכה. הוא משחק באגף ימין כאשר גובהו והדרך בה הוא משחק העניקו לו את הכינוי "הכפיל של ג'רדאן שאקירי". שלא לדבר על כך ששני השחקנים ממוצא אלבני. בעוד ששאקירי נולד בקוסובו להורים אלבניים, אליוסקי נולד בפרילפ, מקדוניה, להורים אלבניים שסבלו מרדיפות וברחו כשהיה בן שנתיים לשווייץ. שאקירי שיחק רק בשווייץ לפני שיצא החוצה, אבל בניגוד אליו אליוסקי לא קיבל צ'אנס לשחק עבור נבחרת שווייץ והסכים להצעה המקדונית לשחק עבור הנבחרת שלה. "עם נבחרת מקדוניה הייתה לי אפשרות לשחק נגד שחקנים שאני יכול לראות רק בטלוויזיה", אמר אליוסקי כשנשאל למה הסכים לשחק בנבחרת ממדינה שהציקה להוריו. 


הוא החל את הקריירה בנוער של שאפהאוזן כמגן שמאלי וכיום הוא שחקן כנף ימני תוקף ויכול לשחק גם כחלוץ שני. משאפהאוזן הוא הושאל לבוגרים של יאנג בויז ובקיץ 2012 והיה בטוח שהקריירה שלו הסתיימה אחרי שהמנהל הספורטיבי של הקבוצה הודיע לו שהוא לא זקוק לו. האנס רודי האסלר שכנראה לא ניחן ביכולת לאתר כישרונות בכדורגל אמר לו: "העתיד שלך לא ככדורגלן מקצועי. אולי תוכל לשחק בליגה השלישית".


"הייתי מאוד מאוכזב. זו הייתה מכה קשה עבורי", נזכר אליוסקי שהיה גם במבחנים בשטוטגרט ב-2013, אבל לבסוף לא חתם. אחרי ששיחק בשאפהאוזן הקבוצה ירדה לליגה השלישית והנבואה של אותו מנהל ספורטיבי התגשמה. הקבוצה לא רצתה לשלם ליאנג בויז את דמי ההעברה של השחקן שהסתכמו בכמה עשרות אלפי פרנקים שווייצריים והוא נאלץ להתאמן לבד במגרש של עיר מגוריו. "אבא שלי נאלץ לתמוך בי כלכלית. אחרי שלושה שבועות שאפהאוזן החליטה להחזיר אותי אליה".


רק תחת המאמן הוותיק זדנק זמאן בן ה-70 שהדריך 15 קבוצות שונות בסרייה A הוא החל לפרוח ככוכב. זמאן אימן את לוגאנו והבין שמדובר בכישרון גדול. בתחילה בעונת 15/16 הוא הושאל ללוגאנו ואחרי הצלחה של חצי שנה נרכש בחצי מיליון יורו בלבד. באותה חצי שנה גם נבחר לתגלית העונה בשווייץ ובראיון ל"בליק" השוייצרי נזכר באותו מנהל ספורטיבי ביאנג בויז שהיה בטוח שהוא לא יהיה מקצוען.



היה מי שלא האמין בו. אליוסקי (Gettyimages)


"אני חייב לזמאן הרבה על השינוי בקריירה שלי", אמר השחקן. זמאן, אגב, לא היה מרוצה מהתפוקה של אליוסקי כמגן. הוא טען שהוא שורף שטחים על ריק ומבזבז את הכישרון שלו באחזקת הכדור. אליוסקי מספר: "זמאן ראה אותי באימון אמר לי 'אתה לא מגן ולא שמאלי. מעכשיו אתה משחק קשר תוקף באגף ימין'".


האבחנה של זמאן הייתה מדויקת. בסיום העונה שעברה אליוסקי לא רק דורג שלישי כמלך השערים של הליגה השווייצרית אלה נכלל ברשימה ארוכה שעשתה ברצלונה כשבחנה שחקני רכש מתאימים לשחק בכנף ימין לפני שבחרה בפאקו אלקסר המאכזב. הטכניקה והמהירות שלו הם הכלים העיקרי שלו. "זה מחמיא שקבוצה כמו ברצלונה אפילו כללה אותי ברשימה", אמר, אבל החלום לשחק בברצלונה יידחה ובראיון אחר בשווייץ אחרי שנבחר לשחקן חודש ספטמבר בעונה שעברה הוא בכלל זרק: "אין לי ספק שאני יכול לשחק בריאל מדריד". כשניצח עם לוגאנו את יאנג בויז ברן 1:2 בעיר ברן במחזור השני בעונה שעברה אמר: "אולי עכשיו הם קולטים מה אני שווה. נתתי הכל במגרש כדי להוכיח להם מה הם החמיצו".


"מקדונסקי ספורט" אתר המוקדש לכדורגל המקדוני כתב שאליוסקי טיפוס עם המון רגשות והוא לא מסתיר אותם: "זה חלק מהאישיות שלו. החברים שלו, אוהדים ומאמנים מתאהבים בו בשנייה, כי הוא נותן 200 אחוז במגרש ויש לו יכולת מדהימה. הוא מסוג לעבור חצי מגרש ולהיכנס עם הכדור לרשת. מאמנים מחליפים אותו בדרך כלל רק כדי לתת לאוהדים למחוא לו כפיים". דוידזאדה, לטיפולך.



אליוסקי מול ראמזי. "מחליפים אותו כדי שהאוהדים יריעו לו" (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי