מצרך נדיר ומבוקש: אין שחקנים כמו כריסטיאן אריקסן

כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן | AFP

הוא מחזיר את דנמרק לימיה הגדולים וזוכה להשוואות לאגדות כמו מיכאל לאודרופ, את הקישור של טוטנהאם הוא מנהל ביד רמה ורק ראשי ברצלונה בוודאי צובטים את עצמם. יעקב זיו על השיא אליו הגיע כוכב התרנגולים

(גודל טקסט)

 דנמרק עוד לא הבטיחה מקום במונדיאל 2018, היא נאבקת עם פולין על המקום הראשון בבית 5, אבל אין ספק שמדובר באחת הנבחרות המרשימות בשני המחזורים האחרונים במוקדמות. אחרי שהביסה את פולין בקופנהאגן 0:4, היא ניצחה את שלשום את ארמניה 1:4 ומעל כולם היה שחקן אחד – כריסטיאן אריקסן.

קשר טוטנהאם לא רק שיחק כדורגל מצוין, אלא כבש שני שערים בשני המשחקים בבעיטות חופשיות ובישל שלושה נוספים. שער אחד מול פולין הבקיע בבעיטה חופשית מצוינת מ-35 מטר אחרי שלא עשה זאת זמן רב במדי התרנגולים, שם מתלוננים שהוא היה צריך לשמור שער אחד לפחות לליגה. בסך הכל כבש שישה שערים בשמונה משחקי מוקדמות והפך לסופרסטאר.

זה לא מהיום שאריקסן מככב. ראשי ברצלונה בוודאי צבטו את עצמם ושאלו מדוע לא ניסו לרכוש אותו במקום כל השמות הנוצצים עליהם הסתערו. אריקסן הוזכר כמועמד לקטאלונים, אולם סביר להניח שדניאל לוי, היו"ר היהודי של טוטנהאם, היה מוציא מהם סכום רציני על היהלום הדני שלו. בימים בהם הכדורגל הפך לפיזי יותר מתמיד, הטכניקה של אריקסן נראית מצרך נדיר ומבוקש.


אריקסן. הפך למצריך נדיר ומבוקש (Gettyimages)

את הקריירה שלו בבוגרים החל באייאקס. כבר בגיל שנתיים הוא צולם משחק כדורגל עם ילדים בני גילו. הוא מספר שהמשפחה שלו נתנה לו את היסודות ובעיקר אביו ואחותו ששיחקו אתו בגינה של המשפחה. כיום, בגיל 25, נראה שהוא נמצא בשיאו. מרטין יול שאימן את אייאקס העלה אותו לבוגרים, פרנק דה בור נתן לו את הליטוש האחרון. דה בור נתן לו בקישור באייאקס חופש פעולה מלא ודרבן את הקבוצה לשחק כדורגל התקפי, דבר שעודד את אריקסן להראות את היכולות שלו. למרות זאת כשהגיע לפרמייר-ליג ב-2013 היה ברור לדני המוכר שהוא צריך להסתגל למשחק הפיזי והישיר יותר באנגליה ובעיקר להראות את הכדורגל הטכני שלו מול קבוצות מהירות והגנות קשוחות. טוטנהאם הייתה במהלך של שינוי כשאנדרה וילאש בואש הגיע לווייט הארט ליין אחרי הכישלון בצ'לסי ממה פוטר הפורטוגלי בקיץ 2013/14.

לאחר ימי וילאש בואש, הגיע טים שרווד שהחליף אותו ולא היה מנג'ר אנגלי טיפוסי – ואריקסן נפגע מכך, מכיוון שהיה רחוק מלהיות מנהל המשחק של טוטנהאם כפי שהיה רגיל באייאקס. למזלו, שרווד פוטר ומאוריסיו פוצ'טינו הגיע והיה בדיוק המנג'ר לו נזקק הקשר כדי להתקדם בתפקיד יחד עם כל הקבוצה. הארגנטיני נתן לו את המפתחות לניהול המשחק מאחורי הארי קיין ולא פלא שהפכה טטוטנהאם לאחת הקבוצות שמחזיקות בכדור יותר ממרבית הפרמייר-ליג – הכל עובר דרך הקישור, אין כדורים ארוכים לחלוצים כמו שנראה לפעמים במנצ'סטר יונייטד, צ'לסי ואפילו העונה אצל פפ גווארדיולה.


בהולנד הוא זכה לחופש מלא, באנגליה הדברים לקחו זמן (Gettyimages)

כעת אריקסן הביא את היכולת הטובה שלו לדנמרק והיא זכתה מחדש לכינוי משנות השמונים – "הדניש דינאמיט", כשרבים משווים את אריקסן לגדולי השחקנים של דנמרק בעבר כמו מיכאל לאודרופ ואחרים. העיתון הדני BT כתב שאריקסן הפך מכישרון גדול למנהיג הנבחרת. "אני יכול לשלוט יותר במשחק כשאני בנבחרת משחק אחורה וקדימה, אבל התחלנו לשחק כדורגל יותר ישיר כמו בטוטנהאם", אמר השחקן.

מאמן דנמרק, אגה הריידה, שאימן בעבר את נורבגיה, החליט לתת לאריקסן מרווח לשחק. הוא הקטין את מספר שחקני הקישור והורה לאריקסן לחפש תמיד את החלוץ המרכזי של דנמרק, יוסוף פאולסן, שמבחינת אריקסן הוא הארי קיין הדני. "הוא צריך שחקנים שמחזיקים בכדור לידו ושחקן אחד אליו ישגר את הכדור", אמר המאמן בהתייחס לטאלנט שלו. בטוטנהאם אריקסן משחק בצורה דומה כשדלה עלי ומוסה דמבלה לצדו. הריידה הסיט את אריקסן מהאגף בנבחרת למרכז הקישור והיום כל המשחק מבוסס עליו. בברצלונה היו יכולים לאמץ את המודל כשאריקסן מאחור וליונל מסי משחק את ה-9 מזויף. המאמן הקודם של דנמרק, מורטן אולסן הוותיק התקשה למצוא לאריקסן מקום קבוע במגרש.

בדנמרק אומרים ששני המשחקים האחרונים ביגרו את אריקסן בכמה שנים. הוא הפך לשחקן מושלם ושאין רבים כמוהו היום באירופה. עכשיו הוא יצטרך להראות את היכולת הזאת גם בטוטנהאם. היו משחקים בפרמייר-ליג שהוא נעלם לעתים או גילה יכולת בינונית, אבל הקבוצה הלונדונית שהחלה את העונה בצליעה ולא ניצחה עדיין בוומבלי, מחכה לו בכיליון עיניים שיחזור לליגה בכושר דומה לזה בנבחרת.


כריסטיאן אריקסן. הפך לשחקן המושלם (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי