סקוטלנד נגד עצמה: מאמן הנבחרת הזמני שמסעיר את בריטניה כולה

מלקי מקאי
מלקי מקאי | Gettyimages

הוא שונא יהודים ("כיף לראות איך חומק להם הכסף מהאצבעות"), העליב את מכבי ת"א ובאורח פלא הגיע עד לתפקיד מאמן נבחרת סקוטלנד. הערב (21:45, ספורט1) מלקי מקאי יפגוש את הולנד, במשחק שהוא פשוט חייב להפסיד

(גודל טקסט)
האם מאמן הנבחרת הלאומית חייב להיות אדם ראוי? זו השאלה שמעסיקה את סקוטלנד בימים כאלה, כאשר מלקי מקאי מתכונן לערוך בכורה בתפקיד, במשחק הידידות מול הולנד באברדין. אמנם מדובר במינוי זמני בלבד, ועדיין לא ברור אם יש למקאי סיכוי אמיתי לקבל את הג'וב באופן קבוע, אבל גם דקה אחת איתו על הספסל היא נצח עבור אוהדי כדורגל רבים מאוד במדינה. אפילו חברי פרלמנט נדרשו לסוגיה הרגישה, כי מקאי נחשף בעבר הלא רחוק כגזען, אנטישמי והומופוב.


ב-2014 פרסמה קרדיף סיטי, בה כיהן מקאי כמנג'ר לפני שפוטר בצעד שנתפס כשנוי במחלוקת, שורה של הודעות טקסט ששלח הסקוטי למנהל הספורטיבי איאן מודי. הוולשים עשו זאת על מנת למנוע את מינויו של מקאי למנג'ר קריסטל פאלאס, ותוכן התכתובת הכה בתדהמה את בריטניה כולה. 



על סוכן הכדורגל פיל סמית' כתב הסקוטי: "כיף לצפות ביהודי רואה את הכסף חומק לו מבין האצבעות". את מכבי תל אביב הוא הגדיר פשוט כ"יהודים". את שחקן הרכש הקוריאני קים בו-קיונג הוא כינה בשם גנאי של אסייתים. חבר הנהלה של מועדון נוסף הוגדר כ"נחש הומו שאי אפשר לסמוך עלי". באשר לרשימת שחקני רכש של שחקנים פוטנציאלים טען מקאי כי "אין בה מספיק פרצופים לבנים". שחקן מסוים נפסל בשל היותו ניגרי. נשים זכו להתייחסויות מיניות בוטות ומלגלגות. 


ההתאחדות פתחה אז בחקירה, אך החליטה לא להעמיד את מקאי לדין כלשהו מאחר מדובר בהתכתבות פרטית. זה אולי נכון, ואין כאן עילה לצעדים משמעתיים רשמיים, אך העונש צריך להיקבע בזירה הציבורית, והוא פשוט. לאנשים כמו מקאי אין מקום בכדורגל, וזו אכן היתה הגישה. קריסטל פאלאס ביטלה את מינויו, ורוב המועדונים נרתעו ממגע איתו, מה גם שמדובר במאמן בינוני למדי, ללא הישגים משמעותיים למעט העליה עם קרדיף לפרמייר-ליג.



שחקני מכבי תל אביב. הגדיר אותם פשוט"יהודים" (דני מרון)


היחידה שבחרה להתעלם מדעת הקהל ולמנות את מקאי למנג'ר היתה וויגן. רוב האוהדים התנגדו נחרצות, אבל הבעלים דייב ווילן לא הקשיב, והסקוטי קיבל את התפקיד בנובמבר 2014. "יהודים באמת מחפשים בעיקר את הכסף", אמר ווילן להגנתו, וציין כי אינו רואה פסול באמירות גזעניות כלפי אסייתים. 
מחאה ליוותה את מקראי כמעט בכל שבוע, והגיעה לשיאה כאשר קרדיף התארחה בוויגן. הנהלת המועדון הוולשי החרימה את ההתמודדות, ואנשיה סירבו לשבת ביציע הכבוד, וזכתה לשבחים מכל הכיוונים.


בסופו של דבר, וויגן נענשה על המגרש. במהלך הקדנציה של המנג'ר השערורייתי, היא ניצחה חמש פעמים בלבד ב-24 משחקים, והייתה בדרך הבטוחה לירידה לליגה השלישית כאשר הוא פוטר במרץ. המועדון לא התאושש מאז. אחרי שהפיאסקו המקצועי הצטרף לתדמית הציבורית המזעזעת, היה ברור כי למקאי יהיה קשה מאוד למצוא תעסוקה. באופן מדהים, ההתאחדות הסקוטית באה לעזרתו. 



ווילאן. נתן למאמנו לשעבר גיבוי הזוי (טוויטר)


הוא מונה בדצמבר האחרון לאחראי על הנבחרות הצעירות. חברת הפרלמנט קלייר הואי קראה אז לבטל את המינוי באופן מיידי, על מנת לא להעביר מסר שגוי, ואנשי ציבור רבים הצטרפו אליה. דווקא התנועות נגד גזענות בסקוטלנד צידדו במקאי וטענו כי התנצלותו הייתה כנה ומספקת. האמנם? הרי דווקא בהתכתבויות פרטיות נחשפות לרוב דעותיהם האמיתיות של אנשים. אפשר לסלוח על קללות והתבטאויות גסות שנעשו בלהט של רגע, אבל לא על שורה ארוכה מאוד של אמירות חמורות ומזעזעות שנשלחו על בסיס קבוע במשך תקופה ארוכה.


"אני לא גזען, לא אנטישמי ולא הומופוב", טען להגנתו מקאי, אבל ההודעות שלו מספרות אחרת. אין מחילה על כך. ואם מועדון בבעלות פרטית, דוגמת וויגאן, יכול עקרונית להתנהל באופן לא מוסרי, הרי שלהתאחדות אסור לנהוג כך בשום אופן. מתקבל הרושם כי במשרדי ההתאחדות הסקוטית לא מבינים זאת. הם לא רק הגנו על מקאי בתפקידו החדש, אלא דחפו אותו כעת למרכז הבמה אחרי עזיבתו של גורדון סטראכן. 



מלקי מקאי. לא מבין על מה המהומה (gettyimages)


הג'ינג'י, שלא הצליח להצעיד את סקוטלנד למונדיאל בנסיבות דרמטיות, זכה לא פעם לביקורת מקצועית, אך מעולם לא היה ספק לגבי איכויותיו כאדם. מאליל אוהדים אמיתי עברה סקוטלנד ברגע אחד לדמות השנואה ביותר שאפשר לדמיין. ואם זה לא מספיק, הרי שמקאי בכלל רואה את עצמו כקורבן. לדעתו, מנסים עיתונאים לחסל לו את הקריירה, והוא לא מהסס לירות לכל הכיוונים. 


במסיבת העיתונאים הראשונה שלו כמאמן נבחרת סקוטלנד, הוא בירך את אנשי התקשורת באולם בכך שטען כי "באו לשתות את דמו". כאשר הציעו לו לשתות קפה, הוא הגיב: "כדי להתמודד עם החבר'ה פה אני זקוק למשהו חזק יותר, אולי וודקה". אלה לא בדיחות שנונות, אלא התנהגות שחצנית ומתנשאת מצד אדם שמשוכנע שהכול מותר לו. ויש לו סיבה להרגיש כך. אם הוא יכול ללעוג ליהודים, נשים, אסייתים, שחורים והומוסקסואלים ולקבל את תפקיד האימון החשוב במדינה, אולי באמת הכל מותר?



מקאי. תקף את העיתונאים במסע"ת הראשונה שלו כמאמן הנבחרת (gettyimages)


לקראת משחק הידידות מול הולנד הערב (21:45, ישיר בספורט1 HD), הוסטה הביקורת לנושאים אחרים לגמרי. הסגל של מקאי גרם לפרשנים להרים גבה, והם הטילו ספק מיוחד בזימון שלושה כוכבי אברדין. נטען כי הם זומנו בעיקר כדי שאוהדים מקומיים ירכשו כרטיסים וימלאו את האצטדיון. ומנגד הצהיר מקאי ששיקול זה כלל לא רלוונטי מבחינתו. ואולי הוא בכלל עשה זאת על מנת להשכיח עד כמה שניתן את הטענות החשובות ביותר נגד מינויו?


כך או כך, סקוטים רבים מרגישים שאינם יכולים לתמוך בנבחרת כל עוד מקאי משמש כמאמנה, ומקווים שזה יהיה משחקו היחיד לפני מינוי מאמן קבוע אחר. כולם מחזיקים אצבעות להולנד – הכתומים חייבים לתת הצגה, להביס את המארחת ולהציל את הסקוטים מעצמם. אם ימונה מקאי גם בהמשך, את הכתם הזה יהיה קשה מאוד למחוק.



I refuse to acknowledge or support a Scotland team managed by Malky Mackay: racist, anti-Semitic, sexist homophobe. Fuck him, fuck the SFA.

— simon swimmer (@simonswimmer) October 29, 2017



 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי