סיפורי מונדיאל: כך אורוגוואי אלופת עולם פעמיים בלבד

נבחרת אורוגוואי 1930
נבחרת אורוגוואי 1930 | טוויטר

דני דבורין נזכר בטורנירי הכדורגל האולימפיים בשנים 1924 וב-1928, בכוכב הענק שסחף את ארגנטינה בגביע העולם הראשון ובכוחן של המעצמות באותן השנים שמחצו כל הדרך אל הגמר

(גודל טקסט)
אורוגוואי, שנבחרתה זכתה במדליות הזהב בטורנירי הכדורגל האולימפיים של 1924 ו-1928, זכתה בכבוד הגדול של אירוח משחקי גביע העולם הראשונים ב-1930. בהיותה האלופה האולימפית היא גם נחשבה ובצדק למועמדת הבכירה להניף את גביע העולם. למען האמת בטורניר הגמר, שכל משחקיו נערכו במונטווידאו בירת אורוגוואי, השתתפו רק 13 נבחרות. תשע מהן מיבשת אמריקה, ורק ארבע נבחרות הגיעו מאירופה. ארבע נבחרות אלה היו רומניה, בלגיה, צרפת ויוגוסלביה. תאמינו או לא, אבל מספרים שהמלך הרומני, קרול, הוא שקבע בעצמו את סגל נבחרתו, מה גם שבהיותו חובב ספורט, חשוב היה למלך שרומניה תשתתף בטורניר הגמר.


אשר לנבחרות יבשת אמריקה, הרי שפרט לאורוגוואי, השתתפו במשחקים גם נבחרות ברזיל, ארגנטינה, ארצות-הברית, מכסיקו, פרו, צ'ילה, בוליביה ופרגוואי. ואם נבחרת ארגנטינה מוכרת היום בזכותם של מריו קמפס, דייגו מארדונה וליאו מסי, גם ב-1930 היא נשענה על כוכב ענק אחר – גילרמו סטאבילה. הוא סיים את טורניר הגמר כמלך השערים – בזכות שמונה השערים שהבקיע, כולל שער אחד שכבש במשחק הגמר, שנערך מול הנבחרת הביתית. לימים שימש גם משך שנים כמאמן נבחרת ארצו.


לאוורגוואי היו כמובן כוכבים משלה, ובעיקר התפעל אז עולם הכדורגל מיכולתם של שניים: הרץ חוסה אנדראדה, הנחשב לאחד משחקני מרכז השדה הטובים בהיסטוריה, והמגן חוסה נאסאזי. אורוגוואי שיחקה בבית ג' של הטורניר, שבו השתתפו לצידה עוד שתי נבחרות: רומניה ופרו. את פרו ניצחו המארחים 0:1 משערו של המקשר הימני קאסטרו. את רומניה הם הביסו שלושה ימים אחר כך בתוצאה 0:4 משערים של דוראדו, סקארונה, אנסלמו וצ'אה. אגב, את השער הראשון במשחקי המונדיאל הבקיע הצרפתי לאורן, בניצחון נבחרתו 1:4 על מכסיקו. באותו בית שיחקה גם נבחרת ארגנטינה שגברה 0:1 על צרפת, 3:6 על מכסיקו ו- 1:3 על צ'ילה. המעניין הוא שבמשחקה הראשון בו גברה 0:1 על צרפת, לא שותף סטאבילה בהרכבה של ארגנטינה. הוא כן שיחק כחלוץ מרכזי בשני משחקיה הבאים: מול מכסיקו כבש שלושער, ובניצחון על צ'ילה "הסתפק" סטאבילה בצמד שערים.

Argentine forward Guillermo Stábile was born #OTD in 1905. He was the 1st ever WC top scorer in 1930 (4 games, 8 goals). He also had a great scoring record at club level for #Huracanpic.twitter.com/wXvH4UDEY0

— Culture of Football Classics (@CFclassics) January 17, 2018

הנבחרת האירופית המצליחה ביותר במשחקי המונדיאל הראשון הייתה יוגוסלביה. היא שובצה לבית ב' של הטורניר, ופתחה אותו בניצחון 1:2 על נבחרת ברזיל. טירנאניץ ובק הבקיעו לזכות המנצחת, ואילו את השער לזכותה של ברזיל הבקיע מקשרה השמאלי נטו. יוגוסלביה הכניעה גם את נבחרת בוליביה 0:4 ובכך הבטיחה את עלייתה למשחק חצי-הגמר. גם נבחרת ארצות-הברית, כמו נבחרות יוגוסלביה, אורוגוואי וארגנטינה, עלתה לחצי-הגמר לאחר ניצחונות של 0:3 על בלגיה ו- 0:3 על פראגוואי. כדי להבין עד כמה היו נבחרות ארגנטינה ואורוגוואי "גדולות" על הטורניר הזה, די לדעת שבחצי הגמר השיגו השתיים תוצאה זהה מוחצת: ארגנטינה הביסה 1:6 את ארצות-הברית (צמד של סטאבילה), ואורוגוואי 1:6 את יוגוסלביה.


הגמר עצמו היה מהטובים בהיסטוריה. אורוגוואי הובילה בו 0:1 משער של דוראדו, אבל ארגנטינה השוותה על ידי פאוצ'לה, ואף עלתה ליתרון 1:2 משער של סטאבילה, שהיה כאמור כוכב אותו מונדיאל. הקהל הביתי נדהם מהמהפך, עד שצ'אה הישווה ל- 2:2. הקיצוני השמאלי של אורוגוואי, איריארטה, הקפיץ את הצופים ממקומם, בשער יתרון, וחברו להתקפה, קאסטרו, סגר עניין בשער שחתם את תוצאת המשחק: אורוגוואי – ארגנטינה 2:4. בכך הפכה אורוגוואי לנבחרת הראשונה שזכתה בגביע העולם, והיא שבה והניפה אותו בשנית ב- 1950, לאחר שגברה 1:2 על ברזיל, בריו דה-ז'נרו. אגב, יש המעלים טענה מעניינת לפיה הייתה אורוגוואי למעשה אלופת העולם "ארבע פעמים"! שכן בשתי זכיותיה הרצופות בטורנירי הכדורגל האולימפיים של 1924 ו-1928, היא הוכיחה את היותה הנבחרת הטובה והחזקה בתבל, ושלא באשמתה נערך טורניר המונדיאל לראשונה רק ב-1930.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי