קמה מההריסות: שאפקואנסה היא האגדה המרגשת של השנה

שאפקואנסה
שאפקואנסה | AFP

הקבוצה הברזילאית התאוששה מהאסון שגבה 71 קורבנות עם אליפות סנטה קטרינה, דרך משחק ידידות היסטורי בקאמפ נואו וסיימה עם חזרה דרמטית לגביע הליברטדורס. עמית לוינטל על הסינדרלה שקמה לתחייה

(גודל טקסט)
הכסף הגדול והכוכבים אולי נמצאים בכדורגל האירופי, אבל הסיפורים המרגשים מגיעים מדרום אמריקה. כי עם כל הכבוד לניצחון של שטרסבורג על פאריס סן ז'רמן, הקטארים של פ.ס.ז' לקחו אליפות כבר בספטמבר, גם הפרמיירליג, הבונדסליגה ולה ליגה כבר די סגורות על האלופה (או הפייבוריטית המאוד-מאוד גדולה לאליפות), וברמת ליגת האלופות התרגלנו לאותן קבוצות בחצי הגמר, ומבין 5-6 פייבוריטיות תצא אלופת אירופה חדשה גם ב-2018.


תחרותיות היא לא הצד החזק במשחק המודרני וכל הליגות הגדולות והעשירות חיות בשלום עם הפערים הכלכליים והמקצועיים העצומים בליגות של 20 קבוצות (או 18 בבונדסליגה). כן, היו גם לסטר ומונאקו המרעננות בשנתיים שעברו שהפיחו חיים ופיזרו רומנטיקה, אבל בסופו של דבר אתם קם בבוקר ונזכר שהמועדונים האירופים הגדולים הם תאגידי על בינלאומיים שלעיתים נשלטים בידי מדינות דיקטטוריות או בידי אנשי עסקים מפוקפקים מלאי אינטרסים.




אמנם בכדורגל הדרום אמריקאי יש הרבה בעיות, שחיתות בממדים עצומים וניהול שערורייתי שמפלרטט כל הזמן עם גבולות החוק, אבל בכדורגל הדרום אמריקאי יש סיפורים מרגשים באמת: קודם כל ישנה תחרותיות אמיתית. מתחילה עונה ואין לך מושג איך היא תתפתח ובוודאי איך תיגמר (בגלל עומס אדיר, שוויוניות יחסית ומכירת כוכבים באמצע עונה לאירופה).



שטרסבורג מול פ.ס.ז'. עם כל הכבוד, האליפות כבר גמורה (AFP)


גרמיו מפורטו אלגרה בדרום ברזיל זכתה לפני כשבוע בקופה ליברטדורס (ליגת האלופות של דרום אמריקה) לראשונה מאז 1995 מול לאנוס הארגנטינית שערכה הופעת בכורה בגמר. אבל קבלו את זה: בליגת האלופות של אירופה השתתפו ב-4 הגמרים האחרונים רק 4 קבוצות (ריאל, בארסה, אתלטיקו, יובה). בליברטדורס ב-10 הגמרים האחרונים (2008-2017) התמודדו 20(!!!) קבוצות שונות. כלומר אף קבוצה לא השתתפה פעמיים בגמר. בגמרים הופעיו קבוצות מברזיל, ארגנטינה, קולומביה, אקוואדור, פרגוואי, אורוגוואי ומקסיקו.


בנוסף לכך, ישנה החוויה הבתולית והמרגשת לראות את כוכבי העתיד מאמריקה הלטינית עושים את צעדיהם הראשונים לפני שיחצו את האוקיאנוס האטלנטי ויהפכו לשם שגור אצל חובבי כדורגל אירופי – ויניסיוס ג'וניור בן ה-17 שיצטרף בעתיד לריאל מדריד, הראה לאחרונה ניצוצות מבטיחים מאוד בפלאמנגו, כולל אתמול במחזור הסיום מול ויטוריה, ארתור הנפלא בגרמיו אולי הולך להיות היורש האמיתי של צ'אבי בברצלונה ואלה רק שתי דוגמאות מתוך עשרות רבות.


יש הרבה סיפורים נפלאים ומרגשים בדרום אמריקה גם ב-2017, אבל מעל כולם האגדה של שאפקואנסה, המועדון הקטן מסנטה קתרינה בדרום ברזיל. ב-28 בנובמבר 2016 העולם הזדעזע כשמטוס הקבוצה התרסק בקולומביה בדרך למשחק הראשון בגמר הקופה סודאמריקנה, 71 מתוך 77 האנשים על המטוס מתו, כמעט כל הקבוצה נמחקה – 19 שחקנים מתו ואיתם אנשי הצוות המקצועי וההנהלה.



שאפקואנסה. רק שלושה שרדו את האסון (AFP)


רק שלושה מהקבוצה ניצלו – הבלם נטו, השוער ג'קסון פולמן והמגן אלן רושל. רושל חזר לשחק העונה עם הקבוצה אחרי שיקום ארוך, מרגש ואמיץ, אבל הוא שחקן ספסל שמתקשה לשחזר את יכלתו מלפני התאונה. פולמן שאיבד רגל בהתרסקות, נאלץ לפרוש מכדורגל מקצועני אבל החל לעמוד קצת בשער לאחרונה במשחקונים עם רגלו תותבת.


אתמול, ב-3 בדצמבר, שנה וחמישה ימים לאחר האסון, במחזור הנעילה של הברזילראו, שער בדקה ה-95 של טוליו דה מלו בן ה-32 שחזר למועדון בו שיחק בעבר, סידר לשאפקואנסה ניצחון ביתי 1:2 על קוריטיבה (שירדה ליגה בעקבות ההפסד) ומקום ה-8 שמוביל למוקדמות הליברטדורס. השחקנים, האוהדים ומנהלי הקבוצה חגגו בארנה קונדה, ארבעה ימים אחרי שביום ד' האחרון קיימו באותו אצטדיון טקס זיכרון מרגש במלאת שנה לאסון. קבלו את זה – שאפקואנסה היא "אלופת" הסיבוב השני בליגה הברזילאית הבכירה לעונת 2017, אפילו מחלקים על זה גביע (ע"ש ז'ואאו סלדאניה) – עם 9 נצחונות ו-32 נקודות (56% הצלחה) ב-19 מחזורי הסיבוב השני.


איזו עונת 2017 מרגשת והיסטורית עברה על שאפקואנסה שבנתה עצמה מחדש לחלוטין – עונה שהחלה כשראשי המועדון סרבו לקבל הנחות שיבטיחו להם הישארות אוטומטית בליגה ל-3 עונות, המשיכה עם זכיה באליפות של סנטה קתרינה; מקום ראשון היסטורי (גם אם זמני מאוד) בליגה בתחילת העונה – חצי שנה בדיוק אחרי האסון; השתתפות ראשונה ומכובדת בקופה ליברטדורס; משחק ידידות היסטורי מול ברצלונה בקמפ נואו (גביע גאמפר) ונחתמה עם סיומת מטורפת (10 מחזורים רצופים בלי הפסד – שיא מועדון בליגה הבכירה) והעפלה ראשונה למוקדמות הליברטדורס דרך הליגה. שאפקואנסה כבשה הכי הרבה שערים בליגה הברזילאית בחצי השני של העונה!



רק השבוע ציינו שנה להתרסקות המטוס (AFP)


המאמן שהוביל את "שאפה" לסיום עונה נפלא ומרגש הוא ז'ילסון קליינה, המאמן השלישי שלה העונה אחרי ואגנר מנסיני שבנה את הקבוצה וויניסיוס אאוטרופיו.


 

כדאי להזכיר ששאפקואנסה היא מועדון קטן שעד לפני עשור היה בליגה הרביעית וב-2016 כשהעפילה לגמר הסודאמריקנה, היא הפכה לקבוצה הברזילאית הראשונה בגמר יבשתי מאז 2016, וגם הזוכה הברזילאית הראשונה מאז 2016 – היות שיריבתה בגמר אתלטיקו נאסיונאל מקולומביה – במחווה יוצאת דופן, נתנה לשאפקואנסה את הזכיה בסודאמריקנה בעונה שעברה, מה שסידר למועדון השתתפות העונה בקופה ליברטדורס ובזכות זאת הכנסות כלכליות שהיו נחוצות מאוד לבניה מחדש של המועדון (גם מועדונים אחרים בברזיל שהשאילו לה שחקנים).


 

הסינדרלה שאפקואנסה הדביקה בקסם שלה יריבות. היא אמנם לא העפילה לנוקאאוט בליברטדורס מפני ששיתפה שחקן שהיה אמור לרצות השעיה – לואיז אוטאביו, שבאותו משחק כבש שער ניצחון דרמטי 1:2 בחוץ מול לאנוס. שאפקואנסה נשרה לגביע סודאמריקאנה ושם הודחה בידי פלאמנגו (4:0). לאנוס המשיכה כל הדרך לגמר ראשון בתולדותיה בליברטדורס. פלאמנגו המשיכה כל הדרך לגמר הסודאמריקנה (תפגוש את אינדפנדיינטה השבוע, ובשבוע הבא). 


 

עכשיו נקווה רק ששאפקואנסה – הסינדרלה הנפלאה שקמה לתחיה – תמשיך להדהים גם ב-2018.

 

One year ago, a plane carrying @ChapecoenseReal crashed in Colombia.

71 people died.
3 players survived.

This is their story. pic.twitter.com/imCiFfzQfO

— The Players' Tribune (@PlayersTribune) November 28, 2017

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי