מה הסיכויים של נבחרת ישראל להגיע בכל זאת ליורו 2020

נבחרת ישראל
נבחרת ישראל | אודי ציטיאט

נבחרת ישראל עדיין לא איבדה סיכוי להגיע לפלייאוף ליגת האומות. מה צריך שזה יקרה, מדוע ישראל כבר לא תלויה בעצמה ולמי כדאי להחזיק אצבעות. המדריך המלא

(גודל טקסט)

עם ההפסד 3:2 לסקוטלנד, נבחרת ישראל כשלה במשימתה העיקרית: לסיים במקום הראשון בבית 1 של ליגה C בליגת האומות ולהעפיל לפלייאוף העלייה ליורו 2020.

אלא שלישראל עדיין יש סיכוי מסוים למצוא את עצמה בכל זאת בפלייאוף – זאת בהנחה שהיא לא תצליח להבטיח כרטיס לאליפות אירופה בשיטה המסורתית – קמפיין המוקדמות. כדי שזה יקרה, צריכים להתממש כמה תרחישים, שאף אחד לא נמצא ברגליים שלנו. השיטה מסובכת מעט, כך שניסינו לפשט אותה עד כמה שניתן. אז מה צריך לקרות כדי שישראל תקבל הזדמנות נוספת להגיע ליורו 2020 באמצעות ליגת האומות?

1. במרץ הקרוב תיפתח השיטה המסורתית לקביעת המשתתפות – מוקדמות אליפות אירופה. השנה חולקו 55 נבחרות באופ"א לחמישה דרגים (ישראל בדרג השלישי) וישובצו בקרוב (ההגרלה ב-8 בדצמבר) לעשרה בתים. שתי הראשונות מכל בית יעלו ליורו. הכי פשוט.

 

2. לאחר השלמת תמונת 20 העולות, ייוותרו ארבעה כרטיסים שיחולקו באמצעות פלייאוף ליגת האומות (שייערך במרץ 2020). ראשית, כל הנבחרות שסיימו במקומות הראשונים בבית המוקדם של ליגת האומות (ראו טבלה 1) יעפילו לארבעה מפעלי פלייאוף שייערכו בשיטת פיינל פור: פלייאוף ליגה A, ליגה B, ליגה C וליגה D, כשהמנצחת בכל פיינל פור (חצי גמר וגמר במגרש נייטרלי, ללא משחקי גומלין) תעלה אף היא ליורו. ארבע ליגות – ארבע עולות. הבעיה מתחילה כשנבחרת שסיימה ראשונה בבית המוקדם ליגת האומות הבטיחה עוד קודם לכן את השתתפותה באליפות אירופה באמצעות קמפיין המוקדמות. מי תקבל את מקומה בפלייאוף?


הרצוג. אולי בכל זאת נמצא עצמנו בפלייאוף? (אודי ציטיאט)

3. ראשית, מתבצעות השלמות מתוך הדרג. אם נבחרת שסיימה ראשונה בליגה A עלתה ליורו מהמוקדמות (תרחיש סביר והגיוני לכל הדעות), תחליף אותה הנבחרת הבאה בתור בדירוג הנבחרות באותה ליגה. בליגה C הקבוצה הטובה ביותר שלא סיימה ראשונה היא בולגריה, ואחריה ישראל (מקום שישי בליגה C ומקום 30 בסך הכל – ראו טבלה 2). כלומר, במקרה ששתי נבחרות מליגה C יעפילו לאליפות באמצעות המוקדמות – ישראל תהיה בפלייאוף. תרחיש אופטימלי מבחינתנו, אבל עם סיכויים נמוכים למדי להתממש.

4. ההיגיון אומר שרוב הנבחרות מליגה A יצליחו להעפיל ליורו באמצעות המוקדמות, אם לא כולן, מה שאומר שיהיו כמה וכמה כרטיסים לפלייאוף שיועברו לליגות הבאות. במקרה כזה, מה שקובע הוא הדירוג הכללי בליגת האומות – ללא חלוקה לדרגים. כלומר: יצירת רשימה חדשה של כל הנבחרות שלא עלו ליורו ולא סיימו במקום הראשון בליגת האומות. כך, לדוגמה, אם 11 נבחרות מליגה A עלו ליורו והנבחרת האחרונה נכשלה, אז שלוש הנבחרות הראשונות בדירוג הכללי החדש ייכנסו לפלייאוף ביחד עם הנבחרת היחידה שלא עלתה מליגה A.

5. אז מה צריך לקרות כדי שישראל תהיה בכל זאת בפלייאוף? כרגיל, נצטרך להיות תלויים באחרים. אפשרות ראשונה: לפחות שתיים מבין הנבחרות הבאות יעפילו ליורו באמצעות המוקדמות: נורווגיה, פינלנד, סרביה, סקוטלנד ובולגריה. אפשרות שנייה: שתי נבחרות מהדרגים הנמוכים (4, 5 ו-6) שיעפילו ליורו באמצעות המוקדמות. אפשרות שלישית: עשר נבחרות ומעלה מליגה 2 של ליגת האומות יעפילו ליורו מהמוקדמות. ואפשרות רביעית: 9 נבחרות מליגה 2 של ליגת האומות יעפילו ליורו מהמוקדמות, ואחת נוספת מבין סרביה, נורווגיה, פינלנד, סקוטלנד ובולגריה. כל תוצאה אחרת תשאיר אותנו שוב בבית לקראת מוקדמות מונדיאל 2022. שיהיה בהצלחה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי