פעם שלישית תהיה אסון: מכבי תל אביב 'מתאבדת' על האליפות

אלירן עטר
אלירן עטר | ערן לוף

אחרי שאיבדו את הכתר בשנתיים האחרונות, נותרו בלי בית ועם הרבה פחות קהל ביציעים, עמיקם סבור שבקצב הזה אולי גם לגולדהאר יימאס. על עונה גורלית במיוחד שמחכה לצהובים וחשיבותו של אלירן עטר

(גודל טקסט)

בסבלנות לא פשוטה, כנראה תוך הסכמה על ויתור על הכללתו בסגל למשחקי הפלייאוף החשובים מול אלטאך, מסתמן שתשיג בסופו של דבר מכבי תל אביב את אלירן עטר. אין כל ספק שבמכבי חיפה מחככים ידיים בהנאה משל מכרו את בן רייכרט, אבל מה שלא חשוב למכבי חיפה, מאוד חשוב למכבי ת"א. עטר בן 30 הוא פחות טוב מעטר בן 25, אבל מדובר בחוליה בשרשרת, אבן בחומה, מרכיב נוסף בהתאבדות של מכבי ת"א על תואר האליפות לעונת 2017/18.


מבין כל הקבוצות שקוראות תיגר או יכולות לקרוא תיגר על התואר, עבור הצהובים השגתה של האליפות העונה יכולה לקבוע את פני המועדון. קיומה של הקבוצה, כמו שהיא בשנים האחרונות, תלוי בהשגת אליפות, ממש כך. במכבי לא יודו בכך, לא ישדרו לחץ ואפילו ולא משהו שדומה לזה, אבל כל הצעדים של המועדון מצביעים על אליפות כיעד אסטרטגי.
 

הסיפור הוא פשוט. מכבי תל אביב הייתה אמורה ליצור פה שושלת בלתי נגמרת: השקעה גדולה במנהל ספורטיבי, מנכ"ל, ומאמן – כולם זרים – השגת תארים, הגדלת מנויים, הפיכת המועדון עבור אוהדיו לחלק מתרבות הפנאי שלהם ובניית אצטדיון עם שטחים מסחריים לצידו שיממן את כל הפעילות היקרה הזו. המציאות טפחה על פני מיץ' גולדהאר ואנשיו. הכל הלך לפי התוכניות, אבל אז לקחה הפועל באר שבע אליפות, ערן זהבי עזב, בלומפילד יצא לשיפוצים והקבוצה נדדה לנתניה, ואז באה עוד אליפות.


עטר במדי מכבי. מדובר בחוליה בשרשרת (עדי אבישי)

עטר במדי מכבי. מדובר בחוליה בשרשרת (עדי אבישי)


עכשיו הפועל ב"ש גם נמצאת כפסע מעלייה לשלב הבתים בליגת האלופות, שזה תמריץ כספי בלתי מבוטל. בלי בית, עם פחות מנויים, עם עזיבת קהל (7,000 צופים במשחק בית בסיבוב המוקדמות השלישי בליגה האירופית) ואיתו חשש מירידת מכירות, לא לזכות שוב באליפות – פעם שלישית ברציפות – זה אסון ספורטיבי לא פחות מהמצב של האחות מהכדורסל, אלא ששם מובטחת למכבי תל אביב הכנסה קבועה מהיורוליג.


מי שמאמין שהוצאה של 50 עד 70 מיליון שקל כל שנה היא כסף קטן עבור מיץ' גולדהאר, לא מכיר אנשי עסקים. גולדהאר פועל מיומו הראשון בכדורגל הישראלי להקטנת הוצאות ולהגדלת הכנסות, פועל מול רשויות המס, מול המחוקק, במנהלת הליגה בכדורגל ובכל מקום שאפשר, לחסל את תרבות התקציב הגירעוני ולהפוך את מכבי אם לא לרווחית, אז לפחות למאוזנת. אבל בלי אליפות אי אפשר להגיע לצ'מפיונס-ליג, אי אפשר למכור 30 אלף מנויים, ואין סיבה לאצטדיון גדול. ההוצאה הגדולה בהשגת האליפות בטלה בשישים מסך האפשרויות הכספיות שגלומות בהשגתה.


זו הסיבה שגודלהאר התעקש על מנכ"ל, זו הסיבה שהוא כפה על ג'ורדי קרויף להפוך למאמן. לא רק בגלל החיסכון באיחוד המשרות – אני מעריך שקרויף פוצה על כך בהגדלת שכרו – אלא בגלל שמתברר שבעיניו של גולדהאר, קרויף יודע יותר טוב מכל מאמן זר אחר איך מפיקים מהסגל שהוא בנה את המיטב. קרויף, אגב, לגמרי מוכיח זאת: 15 משחקים כמאמן, 13 ניצחונות, שתי תוצאות תיקו, אפס הפסדים. מרשים.


קרויף עם גולדהאר. עוד עונה לא טובה ויהיה אפשר להגיד שלום?

קרויף עם גולדהאר. עוד עונה לא טובה ויהיה אפשר להגיד שלום? (ערן לוף)


הבן של יוהאן מבקש ומקבל כוכבים לסגל שלו. אחרי הכל, לא רק ששיטת משחק ורוח מועדון לבדם לא זוכים בתארים, אלא שסגל עבה הוא קריטי במאבק על תואר המבוסס על עונה שלמה ולא על משחק בודד. קרויף העמיס על המועדון כוכבים – עטר שכנראה יגיע ולצדו קיארטנסון, אצילי בן ה-24 שישמש את הקבוצה בשנים הבאות ומספר זרים חדשים, כדי להוכיח לבאר שבע שמה שהיא עושה, הצהובים מתל אביב יכולים לעשות טוב יותר.


אם מכבי תל אביב שוב לא תזכה באליפות, אפשר על קצה המזלג להעריך מה יקרה שם. לא רק שקרויף עלול לעזוב, יכול להיות שגם לגולדהאר יימאס להסביר לאנשי הכספים שלו בקנדה איך דווקא המפעל הציוני שלו ממשיך להפסיד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי