לאונרדו דה וינצ'י: המיקום וראיית המשחק של בונוצ'י הפכו אותו לאמן

לאונרדו בונוצ'י
לאונרדו בונוצ'י | Gettimages

הטעות של אינטר, האמונה של ונטורה, ההתקדמות ביובנטוס והחיזורים מצד פפ וסיטי. ב-21:45: הבלם הטוב בעולם ינסה לעצור את מונאקו

(גודל טקסט)
ביום ראשון חגג לאונרדו בונוצ'י את יום הולדתו ה-30. הוא השחקן הצעיר ביותר בשלישיית BBC המפוארת של יובנטוס, לצד אנדראה ברזאלי וג'ורג'ו קייליני, וכעת כל העורף של הגברת הזקנה – קל וחומר השוער המיתולוגי ג'אנלואיג'י בופון – יכול להיחשב "זקן" באמת. אלא שבונוצ'י רק הולך ומשתבח ככל שחולפות השנים, והיכולות המגוונות שלו גורסות כי מדובר בבלם הטוב ביותר בתבל.


הרי הוא המנהיג של החוליה ששיתקה ללא בעיות מיוחדות, כמעט ללא קושי, את ברצלונה ברבע גמר ליגת האלופות ונעלה את השער במשך כל 180 הדקות במפגש כפול. המאזן של יובנטוס בשש האליפויות הרצופות באיטליה (ואפשר לדבר על התואר העונה כעובדה מוגמרת) לא פחות ממדהים – היא ספגה 133 שערים במשך כל התקופה. מדובר בממוצע של 0.59 שערים למשחק במשך יותר מחצי עשור. בונוצ'י, המתופקד כבלם המרכזי בשלישיה אך משתלב בטבעיות גם במערך עם ארבעה שחקני הגנה, אחראי על הסדר והארגון. הוא סותם את החורים ומחפה על כולם. משחקו מבוסס קודם כל על מיקום פנומנלי, אבל יש לו גם תכונה נהדרת נוספת – הוא בונה את ההתקפות ומשמש לא פעם כפליימייקר נסוג.




ונטורה. המאמן לו חייב בונוצ'י את הקריירה

ונטורה. האמין בבונוצ'י וקידם לו משמעותית את הקריירה. צילום: Getty




לא לחינם הצהיר פפ גווארדיולה כי בונוצ'י הוא אחד השחקנים האהובים עליו. המאמן הקטאלוני דוגל בשיתוף כל השחקנים בהנעת הכדור, והמאסטרו האיטלקי הוא החלום הרטוב שלו. הניסיון של מנצ'סטר סיטי להחתימו בקיץ שעבר לא היה מקרי, ודי היה לראות את המסירה הארוכה הגאונית שלו לעברו של עמנואלה ג'אקריני בדרך לשער היתרון על בלגיה ביורו 2016 כדי להפנים את הטכניקה המלוטשת של בונוצ'י. הוא אמן, ראיית המשחק שלו מדהימה עבור שחקן הגנה, והיכולת לשים את הכדור בכל פינה במגרש בדיוק של סנטימטר עוצרת נשימה.



בנעוריו התנסה בונוצ'י כקשר, ולכן היו לו יסודות טובים, אך את החופש לבטא את עצמו הוא קיבל מג'אמפיירו ונטורה, מאמן נבחרת איטליה כיום. הבלם הצעיר גדל באינטר וחלם לעשות את הקריירה במדיה, בין היתר כי ירש את אהבתו לנראזורי מאביו, אוהד שרוף של הקבוצה ממילאנו. ואולם, במועדון לא השכילו להבחין בפוטנציאל האדיר ומיהרו להיפטר ממנו. את ונטורה פגש לראשונה בונוצ'י בתקופת ההשאלה בפיזה בליגה השנייה, והמאמן גם קלט אותו בבארי שהיתה בליגה הבכירה בעונת 2009/10. שם, לצד אנדראה ראנוקיה, הוא הפך לכוכב ומשך את תשומת ליבה של יובנטוס.




בונוצ'י גדל כאוהד ושחקן אינטר, שבטח מצטערת על כך ש/לא האמינה בו

בונוצ'י גדל כאוהד ושחקן אינטר, שבטח מצטערת על כך שלא האמינה בו. צילום: Getty




"ונטורה סמך עלי, בנה את הביטחון העצמי שלי ועודד אותי לקחת סיכונים בבניית המשחק", סיפר בדיעבד בונוצ'י. יש לו מגע אלגנטי, הוא יודע להצטרף להתקפות בעיתוי הנכון, והחושים המפותחים האלה מאפשרים לו גם להבקיע שערים קריטיים. בעונת 2014/15, למשל, הרשית בונוצ'י בנצחונות על רומא, מילאן ולאציו. בעונה שעברה הוא הפציץ נגד אינטר. העונה הוא הכניע את נאפולי. הוא תמיד שם כאשר הקבוצה זקוקה לו בחלק הקדמי, אך את המשימות בעורף הוא מבצע ללא פשרות. אחרי שסגנונו עוצב על ידי מגע המשי של ונטורה, הפך אותו אנטוניו קונטה לחייל ממושמע.



קונטה התאהב בבונוצ'י מהרגע הראשון, בין היתר כי האומץ והנחישות שלו לא יודעים גבול. כילד, הוא התגבר על בעיות של כאבים בברכיו וחזר לאימונים כאשר לא רבים האמינו שהדבר אפשרי. הוא התגבר על האכזבה באינטר, והוכיח שאי אפשר להפחיד אותו כאשר היכה באגרוף פושע שניסה לשדוד אותו ברחוב. אשתו ובנו היו עם לאונרדו, אבל הוא לא היסס להלום באיש שאיים עליו באקדח, ואז עוד רדף אחריו ברחובות טורינו. יש שיגידו שהוא מטורף, אבל קונטה הרי מת על הטירוף הזה.



שילוב של כל התכונות הופך את בונוצ'י לאחד הבלמים הטובים בתולדות הכדורגל האיטלקי. זה לא דבר של מה בכך במדינה שייצרה כוכבים אדירים בעורף במשך עשורים ארוכים, אבל גם השחקנים ששיתפו פעולה עם גאטאנו שיראה האגדי, כמו השוער ג'ובאני גאלי שפגש את הבלם המיתולוגי בנבחרת בשנות ה-80', מוצאים נקודות דמיון ביניהם. גאלי לא הגזים כאשר טען כי בונוצ'י הוא היורש האמיתי של שיראה – וזו הרי אחת המחמאות הגדולות ביותר שאפשר להעניק לבלם.


בונוצ'י ישתלב נהדר בכל מערך של פפ בסיטי. צילום: Getty

בונוצ'י ישתלב נהדר בכל מערך של פפ, לא סתם סיטי מחזרת אחריו. צילום: Getty


אחרי שסירב לאינספור הצעות לעזוב את יובה במשך השנים ונותר נאמן למועדון ולחולצת הפסים, בונוצ'י הוא עילוי ומודל לחיקוי. הוא השיג כמעט הכל בקריירה, אבל כדי להתקרב עוד יותר לשיראה חסרים לו תארים בינלאומיים. לא בטוח שתהיה לו הזדמנות לזכות במונדיאל, אבל ליגת האלופות קרובה הפעם מתמיד. אחרי ההפסד לברצלונה בגמר לפני שנתיים, יובנטוס נראית אפילו בשלה יותר העונה, והקרב מול ההגנה הטובה בעולם למונאקו, ההתקפה הפורייה ביותר ביבשת, מבטיח להיות מרתק. המשימה מול החבורה המלהיבה מהנסיכות מהווה אתגר גדול אפילו בהשוואה לברצלונה, אבל אם יש בלם שמסוגל לעצור את הנסיקה המטאורית של קיליאן אמבאפה, הרי שזהו בונוצ'י – וזו עשויה להיות מתנה מצוינת ליום ההולדת.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי