יציבות נעלמת: דילמת השוערים של זניט לפני מכבי תל אביב

לודיגין בפוזה מוכרת
לודיגין בפוזה מוכרת |

לודיגין נמצא בנסיגה גדולה, קרז'אקוב רחוק מלהרשים ובמועדון מחפשים רכש. 18:00: ישחק לטובת הצהובים במפגש ברוסיה?

(גודל טקסט)

תשאלו את העיתונאים המקורבים ביותר לזניט – ואיש מהם לא יהיה מסוגל לחזות מי יעמוד (18:00, ספורט2) בשער הקבוצה במפגש מול מכבי תל אביב בליגה האירופית. התעלומה הזו מלווה את זניט כמעט בכל משחק. אין למאמן מירצ'ה לוצ'סקו שוער ראשון קבוע. יורי לודיגין ומיכאיל קרז'אקוב נאבקים על האפודה, וקשה לומר שהבוס הרומני מגלה שביעות רצון. לא לחינם קושרו שוערים חדשים לזניט בחודש האחרון. תחילה דובר על אלכסנדר סליחוב הצעיר של אמקאר פרם, אבל הוא חתם השבוע בספרטק מוסקבה. כעת הוזכר סטניסלאב קריצוק מקרסנודאר כמועמד אפשרי להצטרף לסגל של לוצ'סקו. אם הצהובים מחפשים נקודת תורפה אצל היריבה – הרי היא כאן.

 

שוטה ארבלדזה וחניכיו גילו זאת כבר במשחק הפתיחה בשלב הבתים, כאשר הובילו 0:3 בנתניה לפני הקריסה המפורסמת ב-13 הדקות האחרונות. לודיגין עמד אז בין הקורות של זניט, ולא הצטיין בלשון המעטה, במיוחד כאשר ספג מכדור החופשי של האריס מדוניאנין. זה לא מפתיע, כי כושרו של לודיגין בעייתי מאוד כבר במשך תקופה ארוכה, ופרשנים רבים קראו לאנדרה וילאש בואש בעונה שעברה וללוצ'סקו העונה להעדיף את קרז'אקוב. לא לחינם איבד לודיגין את מקומו גם בסגל רוסיה. בשלוש העונות הקודמות הוא היה השוער השני של הנבחרת, כגיבור לאיגור אקינפייב, אולם כעת מעדיף המאמן הלאומי החדש סטניסלאב צ'רצ'סוב, שוער עבר בעצמו שיודע דבר או שניים על התפקיד, אופציות אחרות.

 

*

 

הסיפור של לודיגין בן ה-26 מרתק במיוחד, כי הוא הגיע משום מקום כדי לבסס את עצמו ככשרון ענק. אביו רוסי, והוא נולד ברוסיה, אבל אמו יווניה, וכאשר היה יורי בן 14 עברה משפחתו להתגורר בכפר ביוון. הוא גדל שם, תוך שהוא עוזר בעבודות חקלאיות, ושם גם החל את הקריירה. אחרי לא מעט אכזבות, קיבל לודיגין הזדמנות בקסאנטי הצנועה ותפס מקום קבוע בין הקורות בעונת 2012/13. הסקאוטים של זניט איתרו אותו, והמועדון החליט להחתימו כשוער משנה. ואולם, פציעה של ויאצ'סלאב מלאפייב הוותיק איפשרה ללודיגין האלמוני להיזרק מיד למים העמוקים, והוא לקח את הצ'אנס בשתי הידיים.

 

העונה הראשונה של לודיגין ברוסיה היתה מזהירה בכל קנה מידה. יש לו אינסטינקטים מעולים על קו השער, והוא גם שולט היטב בכדורי גובה ויודע לנווט את ההגנה. עם המון בטחון עצמי, הוא השתלב נפלא בסגל עמוס הכוכבים של זניט, וכלל אי אפשר היה להבחין שמעולם לא שיחק קודם לכן אפילו בקבוצה בסדר גודל בינוני.

 


לודיגין חוגג על מכבי, יפתח גם הערב? (AFP)

 

אלא שלכל מטבע יש שני צדדים, וככל שחלף הזמן התברר שהביטחון העצמי של לודיגין עלול להיות מופרז. הוא הגזים בהערכה העצמית, חשב שהוא כוכב גדול מדי, ויכולתו התדרדרה מאוד כתוצאה מכך. חוסר ריכוז ונטיה לקחת סיכונים מיותרים גרמו לו לספוג שערים מטופשים במיוחד, בעוד שחקני ההגנה הפסיקו לסמוך עליו וגילו עצבנות. לודיגין עדיין מסוגל לתת הצגות הירואיות כאשר המוזה נחה עליו, אבל חוסר היציבות שלו בלתי נסבל, והוא כבר לא יכול להיחשב שוער צמרת.

 

לכן מעדיפים רבים את מיכאיל קרז'אקוב – הוא אולי קצת פחות מוכשר, אבל הרבה יותר שקט נפשית ויציב. בניגוד ללודיגין, שנסק במהירות מסחררת למעמד של כוכב, המתין קרז'אקוב בן ה-29 שנים ארוכות להזדמנותו. הוא היה תמיד בצילו של האח הבכור אלכסנדר, אליל אוהדי זניט ומלך שערי נבחרת רוסיה בכל הזמנים. למעשה, השם קרז'אקוב מזוהה אך ורק עם הסקורר, ואוהדי זניט רבים כלל לא ידעו על האח הצעיר שיודע לעמוד בין הקורות – פשוט כי במשך שנים ארוכות הוא השתייך לסגל קבוצת המילואים או נדד בהשאלה בליגות הנמוכות. לבסוף, עזב מיכאיל את זניט ב-2011 על מנת לשחק באופן קבוע בקבוצות רציניות יחסית. אחרי 4 שנים בוולגה ובאנז'י מחצ'קלה, הוא שב הביתה בתקווה לתת פייט ללודיגין – והוא אכן עושה זאת, בעיקר בזכות המעידות של המתחרה.

 

ובכל זאת, על אף שמדובר ביליד העיר ואוהד זניט מגיל אפס, במועדון מהססים לסמוך על קרז'אקוב. הוא לא מספיק נוצץ מבחינתם, ובתקשורת מעריכים שללודיגין יש תמיכה בצמרת גזפרום. לא ברור אם לוצ'סקו מקבל תכתיבים כלשהם, אבל הוא מחליף בין השוערים באופן קבוע. לודיגין שיחק 8 פעמים בליגה הרוסית ופישל לא מעט, לעומת 6 הופעות לקרז'אקוב. בליגה האירופית יש ללודיגין 3 משחקים ולקרז'אקוב 2.

 


קרז'אקוב, לא שוער נוצץ במיוחד (AFP)

 


יסתדרו גם הפעם למרות החולשה בשער? (דני מרון)

 

מי יעמוד בין הקורות הערב? אתם מוזמנים לנסות לנחש. מבחינת מכבי עדיף שלודיגין יקבל את האפודה, אבל בכל מקרה לא צריך לחשוש יותר מדי. העורף של זניט פגיע יחסית, כפי שלמדנו בנתניה, ואפשר לנסות לנצל זאת גם במשחק החוץ.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי