לא מסתדרים בשלשות: בעיית הקליעה של מכבי ת"א מחוץ לקשת

דשון תומאס
דשון תומאס | אתר היורוליג

הצהובים מדורגים בתחתית היורוליג בכל הקשור לקליעה מבחוץ ובקבוצה מקווים שמדובר בנתון זמני בלבד. תומאס: "ספאחיה רוצה שניקח את הזריקות האלה". דיברתולומיאו: "הכדורים ייכנסו כשיהיה ביטחון"

(גודל טקסט)

פתיחת העונה של מכבי תל אביב עד כה מפתיעה לטובה, והערב (שלישי 21:00) הצהובים ינסו להמשיך את המומנטום החיובי. אחרי שנתיים קשות ומשברים רבים, נראה כי הקבוצה מתחילה להתייצב השנה כשהיא כבר במאזן 2:4 ביורוליג, כולל ניצחון מרשים על ריאל מדריד בשבוע שעבר. אלא שאלמנט אחד מרכזי בולט עד כה לרעה בקבוצה של ספאחיה – הקליעה מבחוץ.

דווקא בכדורסל המודרני בו זריקות משלוש הופכות יותר ויותר אטרקטיביות ושחקנים עובדים ומשפרים פן זה במשחקם, מכבי תל אביב מציגה שפל בכל הנוגע לקליעה משלוש. בעידן בו פאוור פורוורד ללא קליעה הפך למוקצה וכשהמונח סטרץ' 5 מתחיל לצבור תאוצה, לצהובים יש הכי מעט נציגים ביורוליג שקולעים מטווח זה – רק חמישה שחקנים צהובים קלעו עד כה שלשה ביורוליג. למכבי תל אביב יש הכי מעט נציגים מבין קבוצות המפעל האירופי, שחלקן מתהדרות גם בתשעה ועשרה קלעים מחוץ לקשת.

הבעיה נעוצה בעיקר בגארדים שמחטיאים זריקות רבות, חלקן אפילו חופשיות, במה שמערער להם את הביטחון ויוצר כדור שלג ממנו קשה לצאת. פייר ג'קסון רשם הופעה נהדרת בגרמניה כשהמטיר 5/5 משלוש על באמברג, אולם בחמשת המשחקים הבאים קלע רק 5 מתוך 24 ניסיונות מטווח זה. ג'ון דיברתלומיאו, שדייק בארבעים אחוזים מהליגה בשנה שעברה משלוש, עדיין ללא שלשה ביורוליג מתוך עשרה ניסיונות, וכמוהו גם דיאנדרה קיין שעומד כבר על 0 מ-6.

"אני לא חושב שאין לנו מספיק קלעים טובים", מנתח דיברתולומיאו בשיחה לאתר ספורט1. "בינתיים רוב הזריקות שלנו משלוש היו לא בקצב המשחק אלא בסוף שעון. אני חושב שבגלל זה האחוזים שלנו משלוש לא גבוהים כפי שהם צריכים להיות. יש לנו קלעים טובים וככל שנשחק יותר ונהיה בקצב, האחוזים שלנו יעלו. במקרה שלי אני חושב שמדובר בקשיי הסתגלות למהירות ולגודל של השחקנים. כשאני בוחר לזרוק אני צריך לעשות את זה בביטחון, וכשיהיה לי ביטחון הכדורים יכנסו".

דשון תומאס.
דשון תומאס. "אני בטוח שהאחוזים שלנו יעלו" (עדי אבישי)

"אני מניח שזה קשור קצת לביטחון העצמי", מוסיף דשון תומאס. "המאמן רוצה שניקח את הזריקות האלה והוא מעריך כל פעם שאנחנו זורקים מבחוץ. אני לא חושב שזה קשור לשיטה או למשהו אחר. צריך לקחת זריקות ולהיות עם ביטחון עצמי. אני בטוח שעוד נקלע טוב, זו עונה ארוכה ואני מאמין שהאחוזים שלנו יעלו".

הנתונים כאמור לא מחמיאים כשמכבי תל אביב מדורגת אחרונה בכמות הזריקות (103) והקליעות (30) מקשת השלוש, והיא מדורגת במקום ה-15 באחוזים מבחוץ עם 29.1 אחוזים, רק לפני אולימפיאקוס נטולת ספאנוליס שנעצרת על 26.3 אחוזים. אולי הנתון שממחיש בצורה הבולטת ביותר את הבעיה הוא שרק 18.6 אחוזים מסך הנקודות של הצהובים מושגות מחוץ לקשת, לעומת יותר משני שליש (68.7) שמגיעות משתי נקודות.

ג'ון דיברתולמיאו.
ג'ון דיברתולמיאו. "זה קשור לביטחון עצמי" (לירון מולדובן)

מה שכאמור עושה את ההבדל וגורם לצהובים להיות אחת מקבוצות ההתקפה הטובות במפעל (שישית בנקודות למשחק עם 80.5 נקודות) היא הקליעה משתי נקודות שמאזנת את המצב. אחוזי הקליעה של חניכיו של ספאחיה מטווח זה עומדים על 54.7 אחוזים, נתון מרשים מאוד, שמציב אותם במקום השלישי ביורוליג. בנוסף, מכבי תל אביב היא גם הקבוצה שזורקת (303, שלושים זריקות יותר מאפס אנדולו שמתייצבת אחריה) וקולעת (166, עשרים קליעות יותר מברצלונה השנייה) הכי הרבה משתי נקודות.

בשבוע שעבר סיפקו הצהובים את משחקם הטוב ביותר העונה, כשגברו בביתם על ריאל מדריד. הם הגיעו לתשעים נקודות נגד הבלאנקוס, למרות שקלעו חמש שלשות בלבד, בזכות הגנה טובה (למרות הסקור של הספרדים) ועם אותה יעילות מוכרת בקליעה משתי הנקודות. גם את מילאנו הם ניצחו באופן דומה, עם שתי שלשות בלבד שהיו שייכות למייקל רול. השאלות שנותרות כעת הן – אם היכולת הנוכחית תספיק להמשך והאם הצהובים יציגו שיפור בקליעה מבחוץ בקרוב? תשובות ראשונות עשויות להתקבל כבר הערב כשמכבי תל אביב תארח את אפס אנדולו.

הצטרפו לדף הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי