מכבי תל אביב החדשה: הפקת לקחים או שקט שלפני הסערה

מייקל רול
מייקל רול | אתר היורוליג

ההתעקשות על גודס, הוויתור על משחקי האימון, הסולחה בקהל והשתקת המשברים. הנהלת הצהובים זזה הצדה ותוך שבועות בנתה תדמית חדשה-ישנה למוצר החבוט. האם זה יחזיק מעמד כשיגיע המשבר הראשון?

(גודל טקסט)

בתוך שבועות ספורים מכבי תל אביב כאילו השכיחה את ההפסדים הרבים, הכישלונות והשערוריות שליוו אותה בשלוש השנים האחרונות תוך שהיא מראה את הפוטנציאל העצום שיש למועדון הספורט הגדול בישראל, שלמי ששכח, זכה רק לפני שלוש עונות באליפות היורוליג.

ההיכל בשכונת יד אליהו חזר להיות "סולד אאוט" בימי חמישי, ערוץ 10 חזר לשדר (המשחק מול ריאל מדריד ככל הנראה לא היה האחרון העונה שישודר בערוץ המסחרי), וההגמוניה שעברה בשנים האחרונות למחלקת הכדורגל של המועדון, עושה את דרכה בצורה מהירה לקבוצת הכדורסל, כמובן גם בשל היכולת החלשה שמפגינה הקבוצה של ג'ורדי קרויף ומיץ' גולדהאר.

כשנציגי המועדון, בהם הבעלים והאיש החזק, דני פדרמן, ואחראי קשר הקהילה, דורון ג'מצ'י, הבטיחו במהלך הקיץ האחרון לאוהדים שהלקחים מהכישלונות בשנים האחרונות הופקו וההתנהלות תשתנה, מעטים האמינו שאכן כך יקרה. אחרי כמעט חודשיים של משחקים רשמיים, אפשר לעצור לרגע ולבדוק מה – והאם – השתנה העונה במכבי ת"א.


ספאחיה. עצמאות מוחלטת (עדי אבישי)

הנושא המעניין ביותר הוא העצמאות המקצועית של המאמן נבן ספאחיה. הקרואטי, שחזר אחרי שלוש שנים באטלנטה, לא היה העדיפות הראשונה של ראשי המועדון. דייויד בלאט כבר סיכם את תנאיו, אך עשה פניית פרסה רגע לפני החתימה הרשמית. כשספאחיה חתם על החוזה, חצי סגל כבר היה סגור. השחקנים שהגיעו לאחר בואו אכן היו בהמלצתו, או בהסכמתו המוחלטת, כמו למשל פייר ג'קסון ונוריס קול.

את השינוי העיקרי בנוגע למאמן, אפשר לראות בעיקר בנוגע לעוזרים שעובדים לצדו. בזמן שעל גיא גודס הונחתו פיני גרשון (2014/15) ועונה לאחר מכן אבי אבן ורפי בוגטין, בזמן שהמאמן עצמו כמעט סגר את כל הפרטים עם דן שמיר, וארז אדלשטיין מצא את עצמו עובד עם רמי הדר בעוד שאלון שטיין וגם מודי מאור שעבדו איתו בנבחרת ישראל ונחשבים למקורביו נותרו מחוץ לצוות המקצועי, אצל ספאחיה העניינים התנהלו בצורה אחרת לגמרי.

כמעט כל חברי ההנהלה, כולל המנהל המקצועי ניקולה וויצ'יץ', התנגדו למינויו של גיא גודס לעוזר. אולי בגלל שלא אהבו את הביקורת שהעביר עליהם מאז פוטר ב-2015 או מכיוון שרצו אנשים שלא היו קשורים לכישלונות בשנים האחרונות. אבל ספאחיה התעקש ואף התנה את הגעתו בכך. ההנהלה התקפלה וכיום גודס משמש הרבה יותר מסתם עוזר מאמן. הוא קובע חלק גדול מהחילופים ומהתרגילים, וחלק גדול מההצלחה עד כה נזקפת לזכותו. כמועמד של פשרה מונה טל בורשטיין אותו ההנהלה רצתה כשחקן עבר ואיש שהיא מינתה, וספאחיה, שזכר לו חסד נעורים מהקדנציה הקודמת, לא התנגד.


ספאחיה עם גודס ובורשטיין. השינוי העיקרי  (דני מרון)

שינוי נוסף היה השקט הכמעט מוחלט במהלך הקיץ. בלי הצהרות בומבסטיות, בלי שערוריות וללא עקיצות כלפי המאמן במסיבת העיתונאים. הרבה מזה נזקף לזכות אישיותו של ספאחיה שמהרגע שנחת בישראל מקרין סמכותיות וחיוביות שמשפיעות על ההתנהלות של כל המערכת.

לשקט עזרה העובדה שמכבי ת"א קיימה שישה משחקי אימון בלבד, הכי מעט מכל קבוצות היורוליג. אחרי שנים רבות הצהובים לא קיימו מחנה אימונים בחו"ל ובמקום זאת העבירו כמה ימים באילת ובצפון. היציאה היחידה הייתה לארבעה ימים בלבד בטורניר כרתים. אגב, במכבי ת"א החליטו השנה לשהות כמה שפחות מחוץ לישראל ומחוץ לתל אביב, כהתמודדות עם העומס הגדול וכלקח ממכת הפציעות בשנים האחרונות. בינתיים זה עובד להם.

הסיבה המרכזית להתנהלות בטרום העונה היא כלכלית. הצהובים מנסים לחסוך בניסיון לכפר על ההפסדים הפיננסיים (לפי ההערכות של למעלה מ-20 מיליון שקלים) שנגרמו בעקבות הכישלון הגדול בעונה שעברה ולכן העדיפו לא לצאת למחנה אימונים שעלותו יקרה. בדיעבד אפשר לומר שהבחירה עשתה לקבוצה רק טוב מבחינה מקצועית. הצהובים נראו מחוברים, מגובשים ורעננים יותר מכל יריבה שפגשו עד כה. האימונים הרבים, והעובדה שכמעט כל השחקנים היו כבר באימון הראשון, אפשרה לספאחיה להקנות הרגלים חיוביים, שמתבטאים על הפרקט.


הצהובים בקדם העונה. שישה משחקי הכנה בלבד (עדי אבישי)

שינוי מרענן נוסף מורגש בהתנהלות מול האוהדים, אחרי המחאה החריפה בחצי השני של העונה שעברה. דורון ג'מצ'י עושה עבודה טובה ונותן את ההרגשה שישנו ערוץ גישה ישיר למועדון. חלק מהפרסומות והאפקטים השיווקיים הרבים (מדי) במהלך המשחקים בהיכל פינו את מקומם לשירי עידוד (שנותנים הרגשה של תחילת העשור הקודם), שגורמים לקהל לחזור ולהתחבר לקבוצה.

הדבר העיקרי שנעשה בגזרת האוהדים הוא האיחוד של הארגונים השונים והורדתם מהיציע לאולם כגוש אחד. ארגוני האוהדים התלבטו ארוכות, אך בסופו של דבר הסכימו לתנאי של הנהלת המועדון – הורדת האוהדים למטה תמורת איחוד בין "שער 11" ל-"GATE 7". האווירה בהיכל מנורה מבטחים עדיין לא כמו בפיוניר הגועש בבלגרד או באולם האחווה והשלום המאיים בפיראוס, אבל כשחפצים הושלכו לפרקט כמחאה על השיפוט במהלך המשחק מול ריאל מדריד, ראשי הקבוצה יכלו לסמן לעצמם עוד וי קטן, למרות הקנסות מהיורוליג.

בנוסף, במכבי ת"א החדשה מנסים להנמיך את הלהבות ולהשקיט סכסוכים עוד לפני שהם נוצרים. כשהפועל ת"א התרעמה על שיר שנשמע בסרטון הווידאו לכבוד מינויו של איתי שגב לקפטן, הוציאו הצהובים הודעה קצרה בה נכתב: "אפשר לשמוע ברקע שיר אוהדים לא ראוי. מדובר בטעות של חוסר תשומת לב, הפועל ת"א צודקת בתלונתה ואנחנו מתנצלים על כך".


האוהדים מתחברים מחדש לקבוצה (עדי אבישי)

כשקבוצת הכדורגל של בית"ר ירושלים האשימה את מכבי בהפרת זכויות יוצרים של קמפיין "התאהבתי מחדש", התגובה המהירה הייתה: "הופתענו לגלות את התלונה של בית"ר כי לא הכרנו את הקמפיין שלה. אנחנו בודקים את הנושא ואין לנו ספק שנמצא פתרון לעניין". כשפנינו לבית"ר לבדוק איפה העניינים עומדים קיבלנו תשובה קצרה: "הייתה הידברות בין המועדונים ועכשיו הכל בסדר".

חלק מהשינויים בהתנהלות מול האוהדים והתקשורת נובעים מהמלצותיו של יונה ויזנטל, היועץ המיוחד לניהול משברים, שעבד במועדון מספר חודשים בעונה שעברה לאחר התפטרותו של המנכ"ל חגי בדש. המטרה של ויזנטל, שנחשב לאחד מאנשי השיווק והתקשורת הבכירים בישראל, הייתה להרגיע את הרוחות סביב ובתוך המועדון, וההשפעות של מהלכיו ניכרות גם העונה.

למרות המחמאות, צריך לומר שעד כה מכבי ת"א לא עמדה בפני אתגר משמעותי. היא זכתה בגביע ווינר, ניצחה בכל משחקי הליגה וגם ביורוליג המאזן טוב מאוד (3:5). אבל המבחן יהיה כשיגיע המשבר, האם אז מד הלחץ לא יזנק לגבהים אליהם התרגלנו בשנים האחרונות? האם לא יצוצו שמועות לגבי אי שביעות רצון מהשחקנים או מהמאמן?


תומאס והצהובים. מחכים להם עוד אתגרים (עדי אבישי)

בחודש וחצי הקרוב מצפה לצהובים לוח משחקים קשה ואינטנסיבי שיכלול בין השאר שלושה משחקים קשים ביורוליג בתוך שישה ימים מול צסק"א מוסקבה
(ח), פנאתינייקוס (ח) ופנרבחצ'ה (ב), משחקי חוץ מול הפועל ירושלים ועירוני נהריה ומשחקי בית מול הפועל חולון והפועל ת"א.

אף אחד – כולל האנשים בתוך המועדון – לא יודע איך הקבוצה תיראה בתחילת 2018. גורם המקורב למועדון סיכם זאת בצורה הטובה ביותר: "בינתיים נראה שהם למדו את הלקח, אבל המבחן הוא לא עכשיו אלא כשיבוא המשבר, והוא יגיע. בוא נראה מה יהיה כשיתחילו ההפסדים. אם גם אז המנהלים לא יתערבו, אפשר יהיה לומר שמשהו באמת השתנה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי