היורש: הדרך של שאראס לפסגת האימון בכדורסל האירופי

שאראס
שאראס | צילום: עדי אבישי

מועדוני העילית באירופה חושקים בו, הקולגות מפרגנים לו ובליטא הוא זוכה למעמד מלכים. שרונאס יאסיקביצ'יוס ממשיך לזכות לתהילה גם כמאמן בדרך להפוך לאחד הטובים באירופה

(גודל טקסט)

אף גבה לא הורמה כששרונאס יאסיקביצ'יוס פתח בקריירת אימון מיד לאחר שתלה את נעליו. המעבר של מי שנחשב עוד כשחקן למאמן על המגרש נראתה כל כך טבעית ומתבקשת, ומוח כדורסל כמוהו היה מתבזבז לו היה פונה לאפיקים אחרים מחוץ לענף.

על ההצלחה של שאראס כשחקן אין צורך להרחיב. כמות התארים שמעטרים את ארונו הם עדות חיה לאגדת הכדורסל שהיה – מטובי הרכזים שידעה היבשת ושחקן שהוביל את קבוצותיו להצלחות מקצועיות רבות. ארבעה גביעי יורוליג (מתוכן שלוש זכיות רצופות) עם שלוש קבוצות שונות, מדליות עם נבחרת ליטא, בחירה לעשרת השחקנים הגדולים באירופה בעשור הקודם, תואר "אגדת יורוליג" (אותו הוא חולק רק עם עוד חמישה שחקנים) ואינספור בחירות לשחקן המצטיין העונתי הם רק חלק מרשימת ההישגים שרשם על הפרקט.

"בלילה אחד אתה צריך לקבל את העובדה שהאחריות שלך כפולה"

אחרי שעבר דרך ארוכה ומשובחת ברחבי היבשת הגיע שאראס בגיל 38 לראשונה לקבוצה אותה אהד כל חייו, ז'לגיריס קובנה, במדיה רשם את עונת הפרישה שלו באקט סימבולי. אחרי קריירה מפוארת השחקן האגדי הסתכל לאחור בסיפוק והבין שהגיע הזמן לתלות את הנעליים ולהתחיל את הפרק הבא שכולם ידעו שיגיע: קריירת אימון. למעשה הרכז הליטאי לא נותר מחוסר עבודה זמן רב וקיבל כבר עם פרישתו את תפקיד עוזר המאמן בז'לגיריס לצד גינטראס קרפיקאס.

נקודת המפנה אצל שאראס חלה כבר בעונתו הראשונה על הקווים. ז'לגיריס הציגה יכולת רעה ביורוליג ותבוסה ב-33 נקודות לבאמברג היתה קו פרשת המים שהובילה לפיטוריו של קרפיקאס ולקידומו של הליטאי, שפתאום מצא עצמו מנווט קבוצה במשבר בעונת הבכורה שלו כמאמן. "בלילה אחד אתה צריך לקבל את העובדה שהאחריות שלך כפולה", שיתף בתחושותיו בראיון שערך בשנה שעברה לאתר היורוליג. "זה מאוד קשה, אבל אני נהנה לאמן. זה שונה, הרבה יותר לחוץ ויש הרבה יותר דברים שצריך לחשוב עליהם מכשאתה שחקן, אבל לרוע המזל כשאתה מזדקן אתה לא יכול כבר לשחק כך שאתה צריך לעבור לדברים אחרים".

אפקט חילופי המאמנים הידוע נתן את אותותיו גם בז'לגיריס שרשמה הפסד מכובד (92:86) מול ריאל מדריד ומחזור לאחר מכן הביסה את אולימפיאקוס (55:75), אלא שמאז רשמו הליטאים רק עוד ניצחון אחד מתוך עשרה משחקים ועונת היורוליג של הקבוצה נגמרה בטעום חמוץ. למרות האופן בו נגמר הקמפיין האירופי, היכולת הבינונית לא השפיעה על ראשי המועדון שהחליטו להשאיר את שאראס בתפקידו כשהוא זוכה לאמון וגיבוי מלא. "הם האמינו בו למרות ההתחלה הקשה", מספר העיתונאי הליטאי דונטאס אורבונאס שמסקר את הקבוצה באדיקות, "הם רצו לבנות איתו את עתיד המועדון".

שארואנס יסיקביצ'יוס. חלום של כל שחקן (טוויטר)
שארואנס יסיקביצ'יוס. חלום של כל שחקן (טוויטר)

"הוא מאמן שכל שחקן יכול לחלום עליו"

מהרגע הראשון שקיבל את המושכות שאראס זכה לאוטונומיה מוחלטת ובחר את השחקנים לפי ראות עיניו. אלא שלא פחות משהוא בחר בהם, השחקנים בחרו בו. רוב השחקנים שז'לגיריס נוהגת להחתים הם צעירים אירופיים, וטווח הגילאים הזה כולל כבר שחקנים שגדלו על המורשת של הליטאי ורוצים לינוק ממנה כדי להתפתח.

"הוא הסיבה המרכזית לכך שהגעתי לז'לגיריס", גילה ליאו ווסטרמן בראיון בשנה שעברה. "רציתי ללמוד ממנו, הוא תמיד היה אחד השחקנים המועדפים עליי ואני גדלתי עליו. הוא היה שחקן עד לא מזמן כך שהוא יודע איך אנחנו מרגישים, הוא מבין אותנו, וכמאמן הוא הרשים אותי ועוד הרבה אנשים". למקרה שתהיתם, תקופת ההשתלמות של הרכז הצרפתי השתלמה ובקיץ האחרון הוא כבר עבר לצסק"א מוסקבה אחרי שהתקשה לממש את הפוטנציאל שלו במשך שנים.

"שאראס אגדה בכל מקום שאנחנו מגיעים אליו", סיפר ברוק מוטום בשיחה לכותב שורות אלה בשנה שעברה, רגע לפני שהשתדרג בעצמו לחוזה באפס אנדולו. "כולנו משחקים עבורו ואוהבים אותו וזה מדהים לשחק תחתיו. הוא מאמן כל כך חכם ובגלל שהוא היה רכז הוא יודע כל כך הרבה על המשחק. הוא תמיד חולק איתנו את הידע שלו ואנחנו מנסים להשתפר מזה".

פאולוס ינקונאס. קשר טוב עם המאמן (אתר היורוליג)
פאולוס ינקונאס. קשר טוב עם המאמן (אתר היורוליג)

"שאראס מפגין הרבה כבוד כלפי השחקנים שלו ושומר איתם על מערכת יחסים חיובית שגורמת להם לשחק למענו", מנתח אורבונאס. "כשהוא מתלונן על המשחק, הוא מעביר ביקורת על הקבוצה כמכלול ולא על שחקנים ספציפיים. לז'לגיריס למשל יש 3-4 שחקנים שמתקשים מאוד, אבל הוא מגן עליהם. הוא תמיד מוצא את הסיבות למה הם טובים ומה הפוטנציאל שלהם ותמיד מתפעל מההשקעה שלהם באימונים. הוא מכבד את השחקנים שלו ולעולם לא מתלונן עליהם באופן אינדיבידואלי. הוא מאמן שכל שחקן יכול לחלום עליו. כל השחקנים אוהבים אותו בגלל שהם יודעים שהם מתפתחים מאוד תחת מאמן כמוהו ושזה כבוד גדול עבורם. לדעתי זו מתנה לכל שחקן וברוק מוטום, ליאו ווסטרמן ושחקנים נוספים מוכיחים זאת".

מנגד, המאמן הליטאי ידוע גם בדרישות הגבוהות שלו משחקניו ולא חוסך מהם ביקורת במהלך המשחקים. "שאראס אוהב משמעת על המגרש, הוא צועק הרבה על השחקנים במהלך המשחק", מעיד אורבונאס. "גם כשהם קולעים הוא מזכיר להם את הליקויים והדברים הרעים שהם עשו בהגנה. הוא דורש הרבה ונכנס לפרטים הקטנים ביותר. הוא מתייחס לעבירות כאל נקודות קלות שאתה נותן ליריבה בזמן שהרבה מאמנים לא שמים על זה דגש. שאראס שונה, כל מהלך אצלו חשוב. הוא תמיד מדבר עם השחקנים שעל הספסל. כשיש פעולות רעות, הוא מעיר לשחקנים על המגרש ומנצל את העצירות במהלך המשחק כדי לדבר על הטעויות שלהם. הוא תמיד מתקשר עם השחקנים שלו על הספסל במהלך המשחק כדי להכין אותם לרגע שהם יעלו לשחק".

ז'ליקו אוברדוביץ'. רצו ששאראס ייכנס לנעליו הגדולות (AFP)
ז'ליקו אוברדוביץ'. רצו ששאראס ייכנס לנעליו הגדולות (AFP)

ההצעה לאמן ולרשת את אוברדוביץ' עוד לפני שפרש

לא רק ז'לגיריס רצתה לבנות את עתידה עם שאראס על הקווים. מספר קבוצות ובהן מכבי תל אביב פנו לשחקן העבר בהזדמנויות שונות מרגע שפרש, אולם מי שהגדילה לעשות הייתה פנאתינייקוס שהציעה לו את התפקיד עוד לפני שתלה את הנעליים. כשהוא בן 36, לאחר שסיים את חוזהו במועדון היווני בעונת 2011/12 ושנתיים לפני הפרישה, הציעה לו הנהלת הקבוצה להתמנות למאמן ולהיכנס לנעליו הגדולות של ז'ליקו אוברדוביץ' שעזב באותו קיץ. האמונה של היוונים בשאראס הייתה כה גדולה שהם הציעו לו לרשת את מקומו של המאמן הגדול באירופה שהוביל אותם להצלחות אדירות, בעוד הליטאי לא החזיק בשום ניסיון וכלל לא היה בטוח שהוא רוצה לפרוש. "הם לא נתנו לי זמן לחשוב על זה ודרשו תשובה מיידית", הוא הודה לפני שלוש שנים. "לא יכולתי פשוט לזרוק הכל בשנייה אחת. האופציה הייתה קיימת, אבל אני חושב שהחלטתי נכון ולא טעיתי".

אחרי השנה הראשונה שלו עם ז'לגיריס העניין בו רק גבר ושאראס זכה לחיזורים נמרצים ממכבי תל אביב ומברצלונה, שתי אקסיות נוספות שרצו לראות אותו מוביל אותן להצלחות גם בתפקיד המאמן. השיחות הרציניות יותר היו עם המועדון הקטלאני בו הפך לסמל כשזכה עם הקבוצה באליפות אירופה היסטורית וחזר אליה בהמשך לקדנציה שנייה. אלא ששאראס הציב תנאים קשוחים לקבלת התפקיד וחילוקי דעות שעלו בין הצדדים הביאו להפסקת המגעים. "היו שיחות ביננו, אבל לכל אחד היו את הרעיונות שלו", הוא הודה בראיון לתחנת רדיו ספרדית בפברואר בשנה שעברה, "לא יכולנו להמשיך לדבר כי היו לנו נקודות מבט שונות בקשר לכמה דברים. אתה צריך לדעת מה אתה צריך לעשות כדי להצליח והרעיונות שלי היו שונים משלהם".

במשך השנים האלה גם מכבי ת"א הייתה בתמונה כשהצהובים ערגו לרכז הליטאי לאורך שנים ארוכות לאחר שעזב אותם עם זכיה רצופה בשני תארי יורוליג. דיוויד פדרמן עוד ניסה בתחילת העשור להנחית אותו לקדנציה שניה בישראל, אך האפשרות הזאת נפלה מספר פעמים והקאמבק המיוחל לא יצא לפועל. אם ניתן היה לחשוב שהמועמדות הקבועה שלו לצהובים תיפסק עם פרישתו, כעת הגיעה מועמדות אחרת, הפעם בכובע המאמן.

שאראס. דורש המון מהשחקנים (עדי אבישי)
שאראס. דורש המון מהשחקנים (עדי אבישי)

"תמיד הייתה הילה סביבו ותמשיך להיות הילה סביבו"

בשנתיים האחרונות הפך המאמן הליטאי למועמד רציני למשרת האימון במכבי ובקיץ האחרון נחשב לאחת האופציות המועדפות על ראשי הקבוצה, כמו גם על ניקולה וויצ'יץ', שהיה שותף להצלחה שלו עם הצהובים באותם ימים. המנהל המקצועי מעריך את עבודתו של הרכז איתו שיתף פעולה כשחקן, והעובדה שמדובר בשם שיכול לייצר באז ולקדם את מכירת המנויים בשל עברו האגדי והתרפקות האוהדים עליו, הייתה סיבה נוספת להנהלה לפנות אליו. שאראס מצידו המשיך להציב תנאים גבוהים למחזרות ובראשן אוטונומיה מלאה בבניית הסגל, ובראיון לתקשורת הליטאית בשנה שעברה שלח מסר ברור לקבוצות שמעוניינות בו.

"אעזוב את ז'לגיריס רק לקבוצה שתיתן לי לעבוד באותם תנאים שאני מקבל בקובנה", ירה שחקן העבר האגדי תוך שהוא רומז על התנהלות לא נכונה של חלק מהמתעניינות, "אשקול רק הצעות ממועדונים עם שאיפות להילחם על מטרות גבוהות. יש קבוצות שהבעלים שלהם בונים את הסגל לבדם, אבל עבורנו, המאמנים, הדבר הכי חשוב הוא חופש הפעולה. אני נהנה לעבוד בז'לגיריס ואלך רק לקבוצה שתיתן לי את אותם תנאים ושתהיה עם שאיפות גבוהות יותר. אם קבוצה גדולה תציע לי חוזה אני אשקול זאת, אבל יהיה לי מאוד קשה לעזוב את ז'לגיריס".

דייויד בלאט. מחמיא לשחקנו לשעבר (gettyimages)
דייויד בלאט. מחמיא לשחקנו לשעבר (gettyimages)

כשהקיץ הגיע במכבי ת"א החליטו לא להתמהמה ובחרו בסופו של דבר בנבן ספאחיה, אך ברצלונה המשיכה לסמן את הליטאי כמועמד המרכזי עבורה וניהלה איתו שיחות מתקדמות. בשלב מסוים נראה היה שפריצת הדרך הושגה ושהוא יחתום אצל הקטאלנים, אך לבסוף המגעים הופסקו וחידוש הרומן בין הצדדים לא יצא לדרך. במקום זה שאראס חתם לשנתיים נוספות בז'לגיריס תמורת חצי מיליון יורו לעונה, סכום עצום במונחים של המועדון הליטאי והחוזה הגבוה ביותר שהוצע אי פעם למאמן בקבוצה.

ההחלטה לא להגיע לקבוצה גדולה יותר בכל מחיר יכולה להעיד על קבלת ההחלטות של שאראס שמעדיף להתקדם רק בתנאים שלו מבלי להתפשר. דייויד בלאט רואה בניהול הקריירה שלו כמאמן צעד נכון בדרך לבנייה הדרגתית וחכמה. "אני לא יודע לגבי ההצעות שהיו לו, אבל תיקח את הדוגמא של פריג'יוני השנה ואת הדוגמא של שאראס", מנתח המאמן. "זה לא פשוט לאמן קבוצה, במיוחד אם אתה לא מתחיל כעוזר לאיזושהי תקופה או מאמן קבוצות יותר קטנות. העובדה ששאראס התחיל את הדרך שלו באימון עם ז'לגיריס בהחלט הייתה החלטה נבונה מבחינתו. אני חושב שזה מראה על חוכמה ושהוא לקח החלטות נבונות בקשר להתחלת ובניית הקריירה שלו. הוא כן הצליח לעשות את השינוי הזה, שזה שינוי די חד – להיות מאמן ברמה יחסית גבוהה ובכל זאת לעבוד מול שחקנים ולהטמיע שיטה בדרך מוצלחת. שאראס עושה עבודה טובה, יש לו שיטתיות במשחק, יש לו דרך, יש לו פילוסופיה והוא בהחלט מאמן ראוי ביותר. תמיד הייתה הילה סביבו ותמשיך להיות הילה סביבו כי הוא טוב גם בתפקיד הנוכחי שלו".

שאראס. יש הילה סביבו (טוויטר)
שאראס. יש הילה סביבו (טוויטר)

"אופתע אם הוא לא יהיה אחד המאמנים הטובים באירופה ואפילו בעולם"

למרות שמדובר בקבוצה בעלת אמצעים כלכליים דלים, שאראס מוביל את ז'לגיריס לתקופה יפה ביחס למועדון הצנוע מקובנה שמעמיד לרוב קבוצות חלשות. את העונה שעברה סיימו חניכיו במקום העשירי לאחר שהפכו לכבשה השחורה של היורוליג ורשמו לא מעט ניצחונות מפתיעים אליהם הגיעו תחילה כאנדרדוג, והשנה שאראס מוכיח שההצלחה לא הייתה מקרית כשז'לגיריס מדורגת עד כה שביעית ביורוליג עם חמישה ניצחונות תוך שהיא מציגה כדורסל אלגנטי וחכם.

"הוא אוכל כדורסל לארוחת בוקר, צהריים וערב", העיד עליו בשנה שעברה ג'ורג' זידק, כדורסלן עבר צ'כי ופרשן יורוליג בתפקידו הנוכחי, "הוא לגמרי מחויב והדרך בה הוא שיחק והבשיל כשחקן באה לידי ביטוי כמאמן ז'לגיריס. אני מאוד אופתע אם הוא לא יהיה אחד המאמנים הטובים ביותר באירופה ואפילו בעולם בשנים הבאות".

"שאראס הוא הסיבה המרכזית לכך שז'לגיריס מדורגת במקום השביעי ביורוליג", פוסק אורבונאס, "היא נמצאת תחת הדרכתו באחת משלוש התקופות הטובות ביותר שלה בעשרים השנים האחרונות. כל מה שקורה בקבוצה – התוצאות הטובות והאווירה הטובה שאופפת את ז'לגיריס – מגיעות רק בזכותו. הוא מזכיר לי את ז'ליקו אוברדוביץ'. יש לו כריזמה מדהימה וכולם אוהבים אותו, לא רק השחקנים אלא גם האוהדים. למעשה זה די מצחיק אבל שאראס הפך למישהו שלא מבקרים אותו בליטא. קשה לערער על ההחלטות שלו כי נראה שכל מה שהוא עושה יוצא טוב. זה קצת בעייתי אבל זה המצב שנוצר. הוא אחד האנשים החשובים בכדורסל הליטאי והוא הופך לא רק את השחקנים, אלא גם השופטים ואפילו העיתונאים לטובים יותר כי הוא דורש לא רק מהשחקנים על המגרש, אלא מכל הסביבה שלו".

שאראס. בדרך להיות אחד המאמנים הטובים ביבשת (טוויטר)
שאראס. בדרך להיות אחד המאמנים הטובים ביבשת (טוויטר)

בלאט רואה בעצם ההצלחה של שאראס כשחקן עבר גדול הישג שלא מובן מאליו. "מה שאני רואה וחושב שיפה זו העובדה שרוב השחקנים הגדולים והמיוחדים כמו שאראס לאו דווקא מתאימים להיות מאמנים לאחר הפרישה, אבל הוא דווקא סותר את התיאוריה הזאת כי ללא ספק הוא היה שחקן גדול מאוד", מנתח המאמן, "הוא מסוג השחקנים שראה דברים והרגיש את המשחק בצורה כזאת שלא קל לאחרים להבין אותם, וזאת הסיבה שהרבה שחקנים גדולים לא יכולים לאמן. הוא כן הצליח לקחת את הידע, הראיה המיוחדת וההבנה העמוקה שלו כדי להטמיע את הדרך שלו לשחקנים ולהיות מאמן עם עתיד מאוד מאוד ורוד".

כמה מבטיח העתיד של שאראס איש עוד לא יודע, אבל דבר אחד בטוח – אם ההצלחה שלו על הקווים תשתווה לזאת שהייתה לו על הפרקט, הוא בדרך הבטוחה להפוך לאחד המאמנים הטובים באירופה.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי