כשהגישה ניצחה את ז'ליקו: על השינוי הגדול של מכבי תל אביב

נוריס קול עם דשון תומאס
נוריס קול עם דשון תומאס | עדי אבישי

הצהובים התאוששו בענק על חשבון אלופת אירופה, בעיקר בגלל החזרה למקורות של ספאחיה. שיליניג התרשם מהתצוגה על פנרבחצ'ה, מחמיא להתאוששות של האימפריה ואפילו מסמן יעדים לעתיד

(גודל טקסט)

לפעמים, הדרך הטובה ביותר להתאושש מהפסדים לא נעימים היא להתייצב במהירות בפני אתגר חדש. במקום להתעסק יותר מדי בדיבורים ובניתוחי "מה לא עבד" עדיף לעתים לחשוב קדימה, על איך עושים זאת טוב יותר מול היריבה הבאה. וכשהיריבה הזו היא אלופת אירופה החמושה בגדול מאמני היבשת בכל הזמנים, האתגר הזה, מול הקהל הביתי, הופך לגדול עוד יותר. 



רבות דובר על נטייתו של ז'ליקו אובראדוביץ' ליזום משברים בקבוצותיו ואף לוותר על משחקים בשלבי הפתיחה של העונה, בכדי להגיע לשלבי ההכרעה שלה במצב אופטימלי. קשה לי להאמין שווינר ענק כמו השועל הסרבי יפסיד בכוונה במשחק כלשהו, אך אין ספק שהוא רב אומן בכל הקשור להבאת קבוצתו ליכולת שיא בזמן הנכון, כך שבשלבים מוקדמים של העונה בהחלט ניתן להפתיע אותו. אבל אובראדוביץ' ופנרבחצ'ה אינם הסיפור המרכזי של ליל אמש (חמישי).


רותח. קול (עדי אבישי) 


מכבי תל אביב, שנראתה כל כך שונה מהקבוצה שנכנעה ללא תנאי 48 שעות קודם לכן באתונה, הייתה הגיבורה האמיתית של הערב. אז איך חוללו הצהובים את השינוי הגדול? קודם כל בזכות שינוי בגישה, ולמעשה בעזרת חזרה למקורות, לאגרסיביות שאפיינה את משחקם בתחילת העונה. חניכיו של נבן ספאחיה פשוט התנפלו על יריביהם בפתיחת המשחק ונטלו בכוח את השליטה במשחק. את חמש הזריקות הראשונות במשחק זרקו שחקני מכבי ממרחק של לא יותר ממטר מהטבעת, ומהצד השני יצרו לחץ יעיל על הכדור (בראשות דיאנדרה קיין שניטרל לחלוטין את ברדלי וונמייקר) כשהגבוהים מחפים מאחור (בראשות בולדן ששלט באזור הצבע).


גם ניסיונות הקאמבק של פנר לא גרמו לאיבוד עשתונות בקרב הצהובים, שנראו לאורך כל 40 הדקות כקבוצה הנחושה יותר. אבל השינוי בגישה הוא רק חלק מהעניין. התלוו אליו גם כמה שינויים מקצועיים חשובים, אשר בלעדיהם לא הייתה מכבי מצליחה לגבור הפעם על יריבה עדיפה עליה בצורה משמעותית. הגנת הפיק אנד רול נראתה הרבה יותר טוב מאשר במשחקים האחרונים, כשהגבוהים עוזרים בזווית נכונה לגארדים והרוטציה של שאר השחקנים מתבצעת בחדות ובחוכמה. מבחינה התקפית כפו הגארדים קצב משחק מהיר מהרגיל, שאומנם גרם ללא מעט איבודי כדור אך גם עזר להשיג נקודות קלות במגרש הפתוח, שרק בעזרתן יכולה קבוצה מוגבלת יחסית במשחק חצי המגרש להגיע לסקור גבוה. 


אך השינוי המרכזי שבזכותו הושגה הבריחה השנייה (ברבע השלישי) היה הצבתם של פייר ג'קסון ונוריס קול יחדיו על המגרש. בפעם הראשונה העונה קיבלה מכבי ערב מוצלח של שני האסים שלה בו זמנית, הרבה בזכות העובדה שבפעם הראשונה העונה הם לא שיחקו כמעט רק אחד במקום השני, אלא גם 18 דקות אחד ליד השני.


הגישה ניצחה. שחקני מכבי תל אביב (עדי אבישי) 


כמעט בלתי אפשרי ללחוץ הרכב שכולל את ג'קסון וקול יחד, קשה מאד לעצור את צמד הסילונים במגרש הפתוח, וגם במשחק חצי המגרש לא קל לשמור על השניים, בעיקר בערב בו הם משחקים בצורה קבוצתית (ואמש, לצד 39 הנקודות שקלעו הם מסרו גם שמונה אסיסטים). בכדי לנצח את קבוצות העלית של היבשת יהיה ספאחיה חייב להמשיך ולהשתמש בהרכב ההרפתקני והמוכשר שלו, שאמש הוכיח שגם מבינה הגנתית הוא יכול להסתדר, גם מול גארדים מוכשרים מאוד
.


מכבי תל אביב סיימה בטעם טוב את השבוע המאתגר מאד שלה. היא לא רק השיגה ניצחון חשוב מאד שמנע ממנה להיכנס לסוג של משבר ולהידרדר בטבלה. היא גם הציגה את משחקה הטוב ביותר העונה והפגינה פעם נוספת חוסן מנטלי ויכולת התאוששות מרשימה. לא פחות חשוב מכך- היא הוכיחה בפעם הראשונה העונה (אם נתעלם לרגע מהניצחון על ריאל מדריד שהגיעה להיכל בהרכב חסר מאד) שבעזרת חשיבה מחוץ לקופסא היא מסוגלת לגבור גם על קבוצה גדולה באמת.


על סף סיום החצי הראשון של עונת היורוליג נראית הקבוצה במצב טוב , אפילו טוב מאד יחסית לציפיות בתחילת העונה. היא עדיין נחותה משמעותית מהאימפריות של היבשת ולא נראית בשלה לתת להן פייט אמיתי בשלבי ההכרעה של העונה, אך היא בהחלט יכולה להעפיל לשלב רבע הגמר, מה שביחס לתנאי הפתיחה (מועדון בפוסט טראומה, קבוצה חדשה לחלוטין) יהיה הישג מכובד ביותר.



ניצחון ענק. ספאחיה ואובראדוביץ' (עדי אבישי) 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי