בונה האימפריה: שאראס האיש המתאים להחזיר את מכבי ת"א לגדולה

שרונאס יאסקביצ'יוס
שרונאס יאסקביצ'יוס | אודי ציטיאט

ספאחיה השקול שיקם את הצהובים מההריסות, אבל הליטאי המבריק יכול להשיב אותה לקדמת הבמה (אם ירצה לחזור). וגם: ההגנה המביכה ובעיית הרוטציה שעלולות לעלות ביוקר במאבק על רבע הגמר

(גודל טקסט)

את תבוסותיה הקודמות העונה ספגה מכבי תל אביב מידי קבוצות שהיו גדולות ומוכשרות ממנה. אמש (חמישי) היא הוכנעה על ידי יריבה חכמה ממנה. בלי תקציב מנופח וללא סגל משופע בשמות מפוצצים מציגה ז'לגיריס קובנה כדורסל מצוין, ואתמול נראתה גדולה בכמה מספרים על יריבתה בזכות משחק קבוצתי יעיל ומתואם.

26 אסיסטים נזקפו לזכותם של הירוקים, כשעל המקהלה מנצח הרכז הפנטסטי קווין פנגוס (16 נקודות ו-11 אסיסטים), שכמה ממהלכיו הזכירו את מעלליו של מאמנו בעשור הקודם. ואם כבר בשאראס עסקינן, הרי שיקיר ההיכל לשעבר הוכיח עד כמה רצונם של ראשי מכבי להחתימו בקבוצה בשנתיים האחרונות היה מוצדק. הצורה בה הכין את קבוצתו למשחק (סגירתו של ג'קסון בהתקפה וניצול חולשתו ההגנתית), משחק ההתקפה השוטף שהנהיג והתזזיתיות שלו על הקווים ( שבלטה על רקע הספסל הדומם שמנגד), כל אלה הרשימו מאד והוכיחו כי קריירת האימון של הקוסם הליטאי עוד עשויה להתחרות עם קריירת המשחק שלו.

אני עדיין סבור שספאחיה השקול והסולידי היה האיש הנכון במקום הנכון בכדי להתחיל לשקם את האימפריה הצהובה מהריסותיה. אך שאראס נראה כמי שיוכל בעתיד להוביל אותה חזרה אל קדמת הבמה, בהנחה כמובן שיסכים לחזור אליה. הצעות מפתות יהיו לו ככל הנראה גם ממועדונים גדולים נוספים. 

אבל מעבר ליכולת המרשימה של הליטאים והכריזמה המתפרצת של מאמנם בלטה כמובן לעין גם האנמיות של הצד השני. המכונה המשומנת מקובנה חשפה את כל חולשותיה של הגנת מכבי ת"א, שנראית נורא כבר תקופה ארוכה. תהיה זו טעות לייחס את 14 השלשות שספגו הצהובים רק ל"יום מטורף" של קלעי היריבה, או להתקפתה המתואמת. הגנת השלשות של מכבי היא הגרועה ביותר ביורוליג (מאפשרת ליריבותיה לצלוף מעל 10 פעמים בממוצע למשחק מעבר לקשת, ובכמעט 40 אחוזי דיוק). היא מעניקה אינספור מצבי קליעה חופשיים ליריבות כתוצאה מהגנת פיק אנד רול חלשה ולא שיטתית, מטעויות טקטיות ומחוסר אגרסיביות של מרבית השחקנים.

נבן ספאחיה. אחראי שיקום (אודי ציטיאט)
נבן ספאחיה. אחראי שיקום (אודי ציטיאט)

אז נכון שיש לקבוצה כמה בעיות מבניות שמונעות ממנה להפוך לקבוצת הגנה איכותית (גבוהים איטיים ולא ניידים, גארדים נמוכים שלא יכולים לבצע חילוף הגנתי יעיל), אך הן אינן כל הסיפור. ניתן לחפות על בעיות שכאלה, לפחות במידה מסוימת, בעזרת פתרונות טקטיים יצירתיים, לחץ משמעותי על הכדור ובעיקר משחק לוחמני הרבה יותר. במקום זאת חזינו שוב בקבוצה חסרת אנרגיה ובעלת סף שבירה נמוך, שלמעשה נכנעה ליריבתה ללא תנאי ונראתה נחותה ממנה משמעותית גם בדקות בהן הפיגור היה מינימאלי. גם משחק ההתקפה של הצהובים היה רחוק מלהרשים שבוע לאחר התצוגה מול האין הגנה של מילאנו, כשבאופן כללי ניתן לומר כי השניים היחידים שהציגו יכולת סבירה היו ארט פראחוסקי שהולך ומשתפר מבחינה התקפית, וג'ונה בולדן שנמצא גם הוא בקו עלייה עקבי.

נבן ספאחיה המשיך להשתמש גם אמש ברוטציה קצרה של שמונה שחקנים פלוס מספר דקות מצומצם לג'ון דיברתולומיאו. ההחלטה של המאמן נראית הגיונית לנוכח העובדה שהוא מרגיש כנראה שמדובר בשלבים המכריעים של העונה עבור קבוצתו, ולאור היכולת המאכזבת של השחקנים שנדחקו מהרוטציה בדקות הספורות להן זכו ביורוליג ובעיקר במשחקי הליגה. אך בבחירה הזו טמונים גם כמה סיכונים משמעותיים.

הספסל העגום של מכבי ת
הספסל העגום של מכבי ת"א (אודי ציטיאט)

ראשית, קשה למספר מצומצם של שחקנים לסחוב את העלה לאורך זמן, בעיקר כשהיריבות נהנות מרוטציות רחבות יותר ומרגליים טריות יותר בדקות הסיום. שנית, במקרה של פציעות (שלנוכח העומס העצום ביורוליג העונה עוד יגיעו לצערנו) עלול להיזרק למערכה שחקן "מיובש" וחסר ביטחון לחלוטין. ושלישית – ספאחיה עלול לאבד את שחקניו הישראליים, שאולי לא ממש נחוצים לו למאבקים על העלייה לרבע הגמר, אך יהיו קריטיים עבורו במשחקים במסגרת המקומית.

הצוות המקצועי של מכבי יצטרך לקבל בקרוב החלטה. הוא יכול להמשיך עם הרוטציה הקצרה בטענה (שנראית לעתים כמוצדקת) שזוסמן, כהן, שגב ומשעור פשוט לא מתאימים לרמת היורוליג. ניתן גם לנסות ולעבות את הסגל בשחקן נוסף, אך לאור "הצלחות" העבר של שחקנים שצורפו לסגל הצהוב במהלך העונה ממש לא בטוח שזהו הכיוון הנכון. ואפשר גם לנסות ולהחזיר לעניינים לפחות שחקן אחד נוסף. דקות משחק אמיתיות וקצת תמיכה נפשית יכולות לעזור מאד לביטחון וליכולת של כל שחקן, ובעיקר של שחקן צעיר. ברור שהצוות המסייע הישראלי של מכבי איננו אידיאלי, אך כרגע זה מה שיש בנמצא. הקרב על השמינייה הראשונה צפוי להיות ארוך וקשה (וטעה מי שחגג את סיומו לאחר צמד הניצחונות האחרונים), וכלל לא בטוח ששמונה שחקנים יספיקו בכדי לצלוח אותו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי