אבות הכישלון: מבט מבפנים למשבר הגדול בתולדות מכבי ת"א

דייויד פדרמן, שמעון מזרחי ואודי רקנאטי
דייויד פדרמן, שמעון מזרחי ואודי רקנאטי | דני מרון

התנהלות כארגון פוליטי, דריסת סמכויות המנכ"ל, מחלקת סקאוטינג שמבטלת את המאמן ואדישות מצד הקהל. מכבי ת"א בבור עמוק. המומחים מסבירים ומציעים פתרונות

(גודל טקסט)

לא מעט משברים ידעה מכבי תל אביב במהלך השנים. המשבר הניהולי-כלכלי שהביא למינויו של שמעון מזרחי ליו"ר המועדון בסוף שנות ה-60, הכישלונות המקצועיים ב"עשור השחור" בשנות ה-90 והפרשיה הטראגית של מוני פנאן בעשור הקודם, אך דומה שהמשבר הנוכחי הוא בסדר גודל שהצהובים לא הכירו.

חוסר הסכמה בין הבעלים, דיווחים על בעלי מניות שרוצים למכור את חלקם, קיפאון ניהולי, שרשרת כישלונות מקצועיים מביכים שהולכת ומחריפה בכל שנה, מותג שקרס ובור תקציבי גדול בעקבות ההתנהלות הכושלת.

מעל הכל מרחף הקרע החמור עם האוהדים. לראשונה בתולדות המועדון קמה קבוצת מחאה קולנית שמונה קרוב ל-2,000 חברים ועוד רבים שלא הצטרפו באופן רשמי, אך מחזיקים בדעות דומות. ההתנהלות הבעייתית ותחושת הניכור הנודפת מראשי הקבוצה הביאו את האוהדים לנקוט בצעדים חריגים ולדרוש שינוי אמיתי.

ארגון פוליטי
הכישלונות ההולכים ונערמים ובעיקר המחאה הגדולה מצד הקהל הביאו את הנהלת המועדון להבנה שצריך לחולל שינוי משמעותי, אולם ספק רב האם האנשים שהביאו למצב הקטסטרופלי מבינים את הגורמים לקריסה והאם הם אלו שיכולים להוציא את העגלה מהבוץ.

"במכבי אין הנהלה. במקום כמו עסק היא מנוהלת כמו ארגון פוליטי", אומר גיל שלי, מנכ"ל חברת צבירן. "בעסק המנהל הוא זה שמחליט ומכוון את הספינה ובארגון פוליטי מי שהכי חזק באותו רגע מוביל ואז הספינה לא הולכת לשום כיוון. וזה בדיוק מה שקרה למכבי".


מזרחי ופדרמן. מי מכוון את הספינה? (עדי אבישי)

בשנים האחרונות שינו במכבי ת"א את הקונספט וההחלטות מתקבלות על ידי צוות רחב של אנשים הכולל את בעלי המועדון, חברי הדירקטוריון ואנשי הצוות המקצועי. לדעתו של שלי ההתנהלות הזו היא מהגורמים לכישלון. "אסור לחברה שהדירקטוריון ינהל אותה. תפקידו היחיד של הדירקטוריון הוא לבקר את עבודת המנהל ואם הוא חושב שהמנהל לא טוב הוא בוחר במנהל חדש. במכבי יש דירקטוריון שמנהל את הקבוצה וזה מה שגרם לתוצאות אותן אנו רואים".

ניב נחליאלי, יועץ ארגוני בספורט ובארגונים עסקיים, מסכים עם הדברים: "הכל מגיע מלמעלה. ברגע שההנהלה לא סגורה על עצמה וההחלטות לא מתקבלות בשיתוף פעולה, אלא כל אחד מושך לצד אחר אז זה מה שקורה. יש שם בעיה מנהיגותית קשה שמשליכה על כל הארגון, שצריך לזכור שנמצא בטופ האירופאי. גם חברות עסקיות נופלות על דברים כאלה".

שיכרון הכוח
בקיץ האחרון מינתה מכבי ת"א את חגי בדש למנכ"ל, ככל הנראה מתוך הבנה שדרושה דמות מנוסה וחזקה שתקבע באופן עצמאי את הכיוון אליו המועדון הולך. אחרי ארבעה חודשים בלבד בדש התפטר מתפקידו, לאחר שהבין שהבעלים לא מתכוונים לוותר על הכוח שלהם ולתת לו את המפתחות באופן בלעדי.

"לדעתי במכבי הבינו שיש בעיה של ניהול וחשבו שיביאו את חגי בדש והוא ינהל והם יהפכו לדירקטוריון, רק שבמציאות אף אחד לא רצה לוותר על הכוח הניהולי שלו", מסביר שלי.


בדש. ארבעה חודשים הספיקו לו (מכבי תל אביב רשמי)

ופה בדיוק טמון הפתרון למצב. בעלי המועדון צריכים לקחת צעד לאחור, לבחור את אנשי המקצוע המתאימים ולאפשר להם לנהל בלי הפרעות. "קודם כל צריך לשאול אם יהיה משהו שהולך להשתנות במבנה הבעלות", אומר נחליאלי. "אבל אם לא יהיה שינוי, הבעלים הקיימים צריכים לעשות 'פיתוח צוות הנהלה' – לשבת ביחד ולהגדיר מי מקבל את החלטות ואיך נותנים למנהל המקצועי את המושכות, והוא זה שיוביל את הצד המקצועי ולא כל אחד בהנהלה מושך לכיוון אחר".

"הם צריכים למצוא מנהל אמיתי לקבוצה", מבהיר שלי. "זה יכול להיות מנהל מקצועי או מנכ"ל שיבחר מנהל מקצועי. אבל הם חייבים לקבל החלטה שמשחררים שליטה ומתנתקים מכל המשחק הפוליטי ומההדלפות לתקשורת. הם צריכים לתת לאיש מקצוע לנהל ובכך לתת למועדון שקט".

מינוי האנשים הנכונים
מה שמעניין כמובן יותר מכל כל הם הכישלונות המקצועיים. שבעה מאמנים בשנתיים, ארבעה מאמנים באותה עונה, שיאים שליליים שנשברים מדי שבוע, שחקנים לא מתאימים, תצוגות מביכות ותבוסות משפילות. זה מה שעובר על הצהובים מאז הזכייה באליפות היורוליג בעונת 2013/14.


בלאט. העלים חלק מהמחדלים (Gettyimages)

בל נטעה, השגיאות המקצועיות הן לא נחלת השנתיים וחצי האחרונות. מדובר בכמעט עשור של טעויות ומחדלים, רק שדיוויד בלאט הצליח בקושי (ובאופן חלקי) להעלים ולכסות עליהם בארבע השנים הלא פשוטות שעברו עליו (2010-2014).

שי האוזמן, ששימש בהצלחה כמנהל מקצועי במכבי אשדוד לפני מספר שנים וכיום פרשן ספורט, מנסה להסביר את הגורמים לבעיות המקצועית בשנים האחרונות. "דברים השתנו שם, זה לא אותו מנגנון שעבד לפני 10 או 20 שנה. גם בגלל שהמעגל של האנשים הקובעים הורחב וגם מכיוון שאין מנהל קבוצה דומיננטי שיכול לחפות על הליקויים. אבל הבעיה הגדולה היא שאין תהליך קבלת החלטות בכל הקשור לצד המקצועי".

האם מנהל מקצועי יפתור את הבעיות? "לא חובה להביא מנהל מקצועי", עונה האוזמן. "יש הרבה דרכים להגיע לתוצאות טובות, אחת הדרכים – שתפסו תאוצה באירופה – היא להביא מנהל מקצועי. מה שבטוח הוא שצריך שיהיה הליך קבלת החלטות מסודר ושאנשים יהיו ממונים מסיבות נכונות ויקבלו את הסמכות וחופש הפעולה לעבוד. אלו דברים שלא קורים כיום במכבי".


אבן. סופג חלק גדול מהאש (עדי אבישי)

מי שסופג חלק גדול מהאש הוא ראש מחלקת הסקאוטינג אבי אבן, שבשנים האחרונות צבר כוח גדול והפך לאחד האנשים החזקים במועדון. "תפקידה של מחלקת הסקאוטינג הוא להמליץ. אם ההמלצות שלה טובות צריך להמשיך לעבוד איתה ואם לא אז לא צריך לעבוד איתה", אומר האוזמן. "אבל אם היא הופכת למחלקה ביצועית עם סמכויות מקבילות, או גבוהות, משל המאמן היא איננה מחלקת סקאוטינג".

בעיית האדישות
כאמור, אחת הבעיות הגדולות של מכבי ת"א היא הזעם שמגיע מכיוון האוהדים. כחלק מהתפיסה החדשה של המועדון בשנים האחרונות היחס לקהל היה כאל לקוחות. ההתמרמרות והכעס התפרצו החוצה בחודשים האחרונים כשהכישלונות המקצועיים הפכו לבלתי נסבלים, ועכשיו מנסים במועדון להתמודד עם הבעיה, בינתיים ללא הצלחה גדולה.

יועצת פרסום ותקשורת המעורה במתרחש חושבת שלצהובים יש בעיה אחרת להתמודד איתה (להתנהלות מול האוהדים נגיע בהמשך). "תמיד היה למכבי כוח תקשורתי מעבר לניצחון כזה או אחר. אנשים התעניינו וגם כאלה שלא עוקבים היו צופים במשחקים באירופה. היא תמיד יצרה עניין, אבל יותר מדי שנים אין הצלחות וגם הכישלונות כבר הפכו לדבר שבשגרה, ואנשים שהם לא אוהדים מושבעים כבר לא עוקבים, וזה הכי גרוע. אתה רוצה שיאהבו אותך או שישנאו אותך, אבל רק לא אדישות".

אוהדי מכבי תל אביב. אדישות. צילום: אודי ציטיאט
אוהדי מכבי תל אביב. אדישות (אודי ציטיאט)

בימים האחרונים נציגי המועדון, בהם שחקן העבר ואחראי קשרי הקהילה, דורון ג'מצ'י, נפגשים עם האוהדים, מנסים להרגיע אותם ומספרים שהלקחים הופקו ומהעונה הבאה הכל ייראה אחרת. יועצת התקשורת דווקא טוענת שבמכבי צריכים לבחור בדרך פעולה אחרת. "מכבי צריכה פשוט להיות בשקט ולא להגיב. אולי להיות אדיבים ולנסות להרגיע את האנשים שמגיעים להתלונן, אבל מבחינה תקשורתית לשמור על שקט. כל דרך פעולה אחרת יכולה רק להרגיז".

מה כן הקבוצה יכולה לעשות כדי לשקם את התדמית שנפגעה ולהחזיר את העניין לציבור הרחב? "רק הצלחה מקצועית תחזיר את המצב לקדמותו. מבחינה תקשורתית הם עובדים בצורה טובה ונכונה, פחות או יותר. אין איזו פעולה ספציפית שיכולה לעזור – רק הצלחה מקצועית על המגרש. כדי לחזור לכך שמדינה שלמה פותחת את העיתון ביום חמישי זה יהיה רק אם הם יחזרו לנצח ולהצליח".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי